Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Morot,

Tuli hommattua -89 mallinen CD vaparitonttu, ajettu 290tkm (oikeasti) ja pidetty huolella. Auto on mulle täysin outo kapistus, mutta työkalut pysyvät kädessä. Olen tässä parsinut pari paikkaa foorumin ohjeiden perusteella kuntoon. Penkinlämmittimet pelaavat taas, toisessa oli vastus poikki jakkarasta ja toiseen piti laittaa LM393 säätimeen. Keskuslukon korjasin vaihtamalla sulakkeen :) Yksi ongelma on vielä jäänyt, se saamarin korkea tyhjäkäynti.

Eli kylmänä ja haaleana ihan ok, alta tonnin kuitenkin, ihan pientä humpaamista. Lämminneenä sitten normihomma l. kierroksilta pudotettaessa jää sinne 1300-1500rpm vaikka mitä tekisi. Saattaa pudota aluksi sinne tonnin pintaan, mutta hetikohta nousee hiljalleen tuolle tasolle.

Ens töikseni putsasin tk-moottorin, tuntui liikkuvan ihan herkästi eikä ollut pahasti likainenkaan. Vaihdoin myös lämpöanturin kannen päästä termarin tienoilta, ei vaikutusta (antaako tämä anturi myös boksille lämpötilatietoa vai onko pelkästään mittarille, jossain toinen pulikka?). Kierrokset laskevat kun vika on päällä ja puristaa tk-moottorin letkun kiinni. Vikakoodit luin, ei muuta kuin se normikoodi kun kone ei käy.

Nyt on vähän sormi suussa mitä tehdään seuraavaksi.

Pekka
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
samppa1976
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 13:38

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja samppa1976 »

mulla ihan samanlainen ongelma vaihdoin tk moottorin lämpöanturin niin mittarin kuin sen mikä on siellä imusarjan alla. mutta kun putsasin kaasuläpän niin nyt on kestänyt kierrokset normaaleina jo viikon. ja mulla cd vm 90
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Kiitokset näistä. Tuo kuva selvensikin asiaa huomattavasti. Epäilinkin, että mulla on tuo ruiskun anturi vielä löytämättä. Huomenna jatketaan uudella anturalla ja läppäkotelon putsauksella.

Niin ja. Olihan siinä vielä yhtä vikaa, rupeaa täristämään oikealle vedätettäessä. Tasakaasulla ei mitään, mutta vaikkapa motarin oikealle kaartuva ramppi saa paikat vapisemaan melkoisesti. Vasemmalle ei mitään, suoralla oirehtii samoin mutta lievemmin, kun tarjoaa ihan lusikkaa lattiaan. On opittu, että ainakin vetarin sisäkupin kuluminen taikka alatukivarsien taaempien puslien kuluminen saattaa aiheuttaa moista, mutta onkohan oireiden perusteella mahdollista tunnistaa mistä tarkalleen vaiva johtuu?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

No niin, kaasuläppäkotelo putsattu, oli kyllä paskainen, mutta ei apuja. Käynti jopa vielä hieman nousi ollen nyt lämpimänä 1500 taikka vähän yli. Läpän säätöruuvi on kokonaan auki ja vain nostaa kierroksia kiristettäessä (luonnollisesti).

Kun puristaa tk-moottorin letkun kiinni, putoaa käynti suht. normaaliksi, joten vika lienee siinä moottorissa taikka se saa eculta väärää ohjaustietoa. Sen lämpöanturin saanen huomenna ja katsotaan sen vaihdon jälkeen.

On kyllä käynyt mielessä koko tk-motin ohitus, saakohan tuota toimimaan mitenkään?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko läpän asentokytkin oikein säädetty ja toimiiko kytkin? Tyhjäkäyntiasennossa kytkimen keskimmäisen koskettimen ja toisen reunan koskettimen välille pitää syntyä kontakti. Ja täyskaasuasennossa keskimmäisen ja toisen reunan koskettimen välille.

Minun autossani oli kylmäjuotos asentokytkimen sisällä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Päivitystä.

Joo, läpän asentoanturi on kunnossa, varmistin hyppylangoittamalla liittimen tk-nastat eikä mitään vaikutusta. Kone huutaa nyt lämpimänä jo n. 1700, mutta kierrokset tipahtavat satunnaisesti alaspäin satoja kierroksia palatakseen taas samoihin lukemiin. Tämä tapahtuu 10-15sek välein ja on niin nopea etteivät rundit ehdi edes asettua, kuin avainta kääntäisi nopeasti virtalukossa. Viittais kyllä kosketushäiriöön jossain.

Starttipiloottia suihkuteltu jokapuolelle imujärjestelmää, ei mitään imuvuotoja havaittavissa. Kädessä on jo uusi sininen lämpöantura, mutta pahoin pelkään ettei tuokaan auta. Näyttää muuten olevan "gynekologisessa" paikassa, millä vehkeillä tuo näppärimmin sujuu?

Piru kun ei ole sähkökuvia, jotta voisi tutkia noiden antureiden johtojen kuntoa. Pitäis varmaan löytää se ecu ensin jostain :/

Kiitoksia tähänastisesta
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

CDtonnari kirjoitti:Näyttää muuten olevan "gynekologisessa" paikassa, millä vehkeillä tuo näppärimmin sujuu?
Muistaakseni ihan vaan hylsy + jatkovarsi + räikkä, korkean imusarjan alta onnistui kutakuinkin ongelmitta.

Katkos voi olla lämpöanturissa itsessään. Ruiskuboksi on "akvaariossa" kuskin puolella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

CDtonnari kirjoitti:Piru kun ei ole sähkökuvia, jotta voisi tutkia noiden antureiden johtojen kuntoa.
Ruiskun sähköjen (ainakin lämpöanturi ja läppäkytkin) osalta 89-turboton katiton auto LH2.2-ruiskullla on samanlainen kuin 87-turbollinen katiton, lämpöanturi boksin navalla 2, läppäkytkin navalla 3 ja 12. Anturi ja läppäkytkin saavat maadoituksen imusarjan maadoituspisteestä kuten ruiskuboksikin.

87-auton ruiskusähköt löytyvät pdf:n sivulta 13:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Jep jep,

Lämpöanturin vaihto helvetillisen ähräyksen jälkeen ja - ei mitään muutosta. Ihmetyttää, että tuo käy 1000rpm vaikka lytistää tk-moottorin letkun tukkoon, jostain se saa ilmat käyntiin. Kaasuläppä sulkeutuu kunnolla, edes ruuvi ei pidä sitä nyt raollaan. Tottahan sieltä valo paistaa reunoilta, kun valoa vasten tutkii, mutta lienee normaalia.

Taidan pistää kalut pakkiin tältä päivältä ja antaa asian hautua.

Kiitos jus noista kuvista
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Läppäkotelon päällä ilmeisesti ei ole ohivirtauskanavaa ja siihen liittyvää säätöruuvia?

Onko imusarjan maadoituspiste yhteydessä maahan?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 17#p408217
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Aamusta kerkisin hieman taas testailemaan. Kytkin apukaapeleilla imusarjan, koneen ja akun miinusnavan yhteen eikä käynti edes heilahtanut. Tietenkin boksin maadoitus saattaa vielä olla irti. Testataan.

Läppäkotelossa itsessään ei näy mitään seoksen säätöön viittaavaa ruuvia. Päällä on kyllä poraus läpän tienoille, siinä nippa ja kumitulppa päällä eikä saa ilmaa sitä kautta. Venttiilikopalta tulee pikku letku (egr?) läppärunkoon, siis läpän jälkeen. Tämän letkun tukkimalla tk tipahtaa ehkä sata kierrosta. Seuraavaksi täytynee tukkia kaikki paikat mistä kone voi vedellä ilmaa ja seurata mikä vaikuttaa käyntiin eniten.

Tökin myös tuon sähkökuvan perusteella vähän liittimiä, mutta lienee niin että tämä -89 Kat -malli eroaa jotenkin aiemmista malleista. Esim. IMMu liittimessä on vain 5 nastaa kytketty ja kaksi laitimmaista on suorassa yhteydessä läppäanturin keskinapaan. Huoh. Voiko muuten ecun liittimen irrottaa turvallisin mielin virrattomasta autosta, akun kenkä irti? Helpottais kytkentöjen jäljittämistä huomattavasti.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

CDtonnari kirjoitti:Venttiilikopalta tulee pikku letku (egr?) läppärunkoon, siis läpän jälkeen. Tämän letkun tukkimalla tk tipahtaa ehkä sata kierrosta.
Jos EGR on käytössä, niin letkut pitäisi mennä näin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR2.gif
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... letkut.gif
Tökin myös tuon sähkökuvan perusteella vähän liittimiä, mutta lienee niin että tämä -89 Kat -malli eroaa jotenkin aiemmista malleista.
Tuollainenkos se on: http://www.jus.liitin.net/9000i89.pdf
Voiko muuten ecun liittimen irrottaa turvallisin mielin virrattomasta autosta, akun kenkä irti?
Voi.
Viimeksi muokannut jus, To Marras 01, 2007 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Erittäin kuranttia tietoa, kiitos. Tuo sähkökuva näyttäisi äkkivilkaisemalla vastaavan juuri tätä mallia eikä ihmetyskään ole niin suuri. Auto on nyt toisaalla, joten pitää varmistaa myöhemmin.

Ulkomuistista sanoisin, että nuo EGR-systeemit on napattu siitä poijes jo joskus aiemmin. Onhan sinne voinu sitten jäädä avoimia letkunpäitä jonnekin.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari talossa, tuttua ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

No niin, hiukan helpottaa. Kaverilla oli ylimääräisenä kaksjohtoinen tk-moottori ja sillä käynti tasoittui hieman reippaaseen tonniin. Vanhakin venttiili kyllä ohjasi jotenkin käyntiä, mutta tunnetuin seurauksin.

Vielähän tuossa on varaa saada käyntiä vähän alaspäin. Ilmansuodattimen jälkeen imuputken haitarista löytyi myös halkeama, paikkaan tuon sekä säädän läpän ja uskoisin, että se on kutakuinkin siinä.

Kiitokset osallistuneille, erityisesti jus:lle. Toivotaan tämän ketjun päättyvän tähän :)

Pekka
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Vastaa Viestiin