CC 2.0 16V dohc turbo -86

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Moi!

Uusi Saabisti ilmoittautuu! Enpä noista vielä paljoa tiedä mutta aloittelen pientä rojektia.
Onko kyseistä Saappia olla ruiskuna ja kaasarina?
Mahtaakohan tollasesta: http://www.saabperformanceparts.com/item108.htm olla mihinkään ja mitähän toi käytännössä tarkoittaa? Vanhan ECU:n uudelleen ohjelmointia vaiko uutta "lastua" ja onko rahansa väärtti? Ymmärsinkö oikein että, tosta summasta saa vielä 75$ takaisin jos lähettää alkuperäisen sinne?
Onko mitään muita budjettiedullisia lastuja olla, ja mimmoisia...suomalaisia kenties, tai saa suomesta?
Mitähän suoritusarvoja kyseiselle vakio-Saabille lupaillaan?
Mitä hyviä viri-osa liikkeitä löytyy mistä saisi vähän palikkaa?
Lastua, madallusjousia ja muita viri-heebeleitä saa tarjotakin, voisin olla kiinnostunut.


Jos joku vaivautuisi näihin vastailemaan niin olisin hyvin kiitollinen!
Somnium
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 18:17
Paikkakunta: Mikkeli

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja Somnium »

procar service..olikohan jyvskylässä? taitaapi toimittaa speedpartsin palikkaa. Löytyy lastuista lähtien kaikennäköstä heebeliä.


http://www.speedparts.se
http://www.pro-carservice.com
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja jus »

Linkittämäsi Saab Performance Parts -sivu kertoo ahtopaineensäätöjärjestelmän boksin muokkaamisesta komponentteja vaihtamalla. Ei mitään "lastuttamista".

Vastaavantapaisia muutoksia voi itse tehdä parilla eurolla.
http://www.saabismionsairaus.net/index2.html
http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm
http://www.900aero.com/

Tässä on siis kyse ahtopaineiden korottamisesta muuttamalla sen elektronista säätöä. Ei esim. bensansyötön lisäämistä ruiskuboksia "lastuttamalla" tms.

Ei ole kaasariversiota tonnarista. Vain ruiskuversioita turbolla tai ilman turboa.

Auto on myöskin syytä laittaa kaikin puolin teknisesti toimivaan kuntoon ja yleistilanne on kartoitettava. Jos sen jälkeen vielä tuntuu järkevältä laittaa rahaa tuunaukseen ja virittelyyn, niin siitä vaan.

Olisi suotavaa, että uusi kysyjä vaivautuisi tovin lukemaan foorumilta vanhoja juttuja, selviäisi paljon perusjuttuja. Tervetuloa silti foorumille ja Saabien pariin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Joo, yritin kovasti etsiä kaiken näköistä foorumilta.
Onkohan sitten ihan tavallisia lastuja saatavilla kyseiseen rassiin?
Oiskohan tämä semmonen: http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 5-88.shtml ?
En oo ihan perillä noista lastutuksista, kun ennen ajanut vaan vapareilla.
Kyseessä on erittäin budjetti projekti, teen lähes kaiken itse kotitallissa mutta lastuun pitäisi varmaankin sijoittaa.

Niin, ja mitähän eroa mahtaa olla esimerkiksi -86 ja -87 mallissa? Onko -87 katillinen?

Pasi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja jus »

87:ssa on vesijäähdytetty turbo, elektroninen nopeusmittari, säädettävät penkinlämmittimet, ei kattia suomiautossa vielä 87.

Bensalastun tarve riippuu varmaankin siitä minkälaiset ahtopaineet sinne askartelet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja Jope »

.. eikä niillä vakiosuuttimilla vielä kuuhun mennä, jos yhtään enemmän ajattelit saada sitä tehoa, menevät suuttimet ja turbo vaihtoon (ja toki myös LH:n softa).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Kiitos hyvistä vastauksista.

Vielä olisi vähän lisää pähkäilyn aihetta...
Minnehän asti vakiosuuttimet riittävät ja onko vakioturbosta mihinkään?
Ensi alkuun ajattelin ainakin duunata putkiston, intaken, välijäähdyttimen, teen itse myös säädettävät nokkapyörät ja ehkä sorvaan vauhtipyörän. Nokkia, pakosarjaa enkä turboa ala vaihtamaan, ellei joku sellasia edullisesti tarjoa.
Mitähän muuta hyvää sitä keksisi? Ehdotuksia otetaan vastaan!
Jos tosta nyt vaikka 200hp saisi irti niin hyvä.
Pitääkö tollanen ruiskuboksin lastuttaminen duunata jollain pajalla, vai voiko sellasen asentaa itse ja sitten käydä dynossa säädättämässä?

Rahaa en ala pahemmin projektiin tosiaan syytämään.

Pasi
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

No niin, NYT YMMÄRSIN VIHDOIN TON APC-jutun.

Miten paljon ahtoja pystyy tolla apc-modilla nostamaan maksimissaan?
Voiko rikkoa koneensa? Paljonko maksimiasetuksella vakiokoneesta tehoa?

Mimmonen lastu mun pitäis hommata kyseiseen autoon? Tommonen Steg1 ?
Mistä ihmeestä tiedän mimmonen mulle käy? Ja olisko jollain käypänen myynnissä?

Pasi
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ota LH:n boksi käteen ja soita PCS:lle 014-282200. Sieltä saa todennäköisesti jopa hyllystä boksiin sopivan bensalastun. Sen jälkeen mene elekroniikka liikkeeseen ostamaan tarpeelliset vastukset ja vaihda ne APC boksiin.

Näiden jälkeen tarkasta turbon kunto, koska jos vielä on pelkkä öljyjäähdytteinen T03, niin se on todennäköisesti halki. Vaihtamalla nestejäähdytetyn turbon (laakeripesä), niin ne kestävät paremmin.

PS. Osta samalla nakuledin tarvitsemat tarvikkeet ja mahdollisesti potikat koetauluun, niin pystyt säätämään paineet kohdalleen avaamatta boksia testilenkillä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Mimmoiset turbot kävisi suoraan vanhan paikalle, ilman mitään muita muutoksia?
Esim. jonkun muun mallisen tai uudemman? Saisi olla isompikin.

Olisko jollain kaupan turboa haljenneen tilalle?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Osta- ja myyntipalstalla näyttäisi olevan myynnissä tonnarin Punainen APC-boksi ja Speedparts Steg1 lastu siinä samalla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Tuha kirjoitti:Osta- ja myyntipalstalla näyttäisi olevan myynnissä tonnarin Punainen APC-boksi ja Speedparts Steg1 lastu siinä samalla.
Melkeinpä pääsee tuntipalkoille jos modaa itse boksinsa ja etsii muutaman kympin kopiolastun foorumin kautta. Saa ainakin juuri sellaiset ahdot mitkä tahtoo miedon 0,7->0,85 bar pikkupiristyksen sijaan. Säilyvät tehtaan linjatkin boksin väriä myöten. <3
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuohon ko. autoon voin ohjelmoida PCS/Speedparts lastua vastaavan bensalastun tarvittaessa, halvemmalla totta kai. :) Tarvittava muutos lastuun on sen verran pieni, ettei voi edes kopioista puhua, hiukan ylihintaisia siihen nähden nuo virilastut mm. Speedpartsilla minusta ovat.

APC:n modaus tosiaan onnistuu helposti ominpäinkin jos vähänkin osaa kolvailla.
N. 200hp tehoihin piisaa tuo bensalastu ja ahtopaineiden nosto sinne 1 bar hujakoille. Muuta ei tarvitse tehdä, mutta väljemmästä putkistosta on luonnollisesti hyötyä. Muut modit ovat noille tehoille tarpeettomia, mutta ei niistä toki haittaakaan ole, vakiocooleri esim. on kuitenkin aika hyvä vielä tuossa teholuokassa.

Vaihtoturboksi sopii suoraan mikä tahansa 2.0 T16 (84-93) Saabista peräisin oleva ahdin, Garrett T3 trim 45 tai Mitsubishi TE05-12b6.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin