CC 2.0 16V dohc turbo -86
CC 2.0 16V dohc turbo -86
Moi!
Uusi Saabisti ilmoittautuu! Enpä noista vielä paljoa tiedä mutta aloittelen pientä rojektia.
Onko kyseistä Saappia olla ruiskuna ja kaasarina?
Mahtaakohan tollasesta: http://www.saabperformanceparts.com/item108.htm olla mihinkään ja mitähän toi käytännössä tarkoittaa? Vanhan ECU:n uudelleen ohjelmointia vaiko uutta "lastua" ja onko rahansa väärtti? Ymmärsinkö oikein että, tosta summasta saa vielä 75$ takaisin jos lähettää alkuperäisen sinne?
Onko mitään muita budjettiedullisia lastuja olla, ja mimmoisia...suomalaisia kenties, tai saa suomesta?
Mitähän suoritusarvoja kyseiselle vakio-Saabille lupaillaan?
Mitä hyviä viri-osa liikkeitä löytyy mistä saisi vähän palikkaa?
Lastua, madallusjousia ja muita viri-heebeleitä saa tarjotakin, voisin olla kiinnostunut.
Jos joku vaivautuisi näihin vastailemaan niin olisin hyvin kiitollinen!
Uusi Saabisti ilmoittautuu! Enpä noista vielä paljoa tiedä mutta aloittelen pientä rojektia.
Onko kyseistä Saappia olla ruiskuna ja kaasarina?
Mahtaakohan tollasesta: http://www.saabperformanceparts.com/item108.htm olla mihinkään ja mitähän toi käytännössä tarkoittaa? Vanhan ECU:n uudelleen ohjelmointia vaiko uutta "lastua" ja onko rahansa väärtti? Ymmärsinkö oikein että, tosta summasta saa vielä 75$ takaisin jos lähettää alkuperäisen sinne?
Onko mitään muita budjettiedullisia lastuja olla, ja mimmoisia...suomalaisia kenties, tai saa suomesta?
Mitähän suoritusarvoja kyseiselle vakio-Saabille lupaillaan?
Mitä hyviä viri-osa liikkeitä löytyy mistä saisi vähän palikkaa?
Lastua, madallusjousia ja muita viri-heebeleitä saa tarjotakin, voisin olla kiinnostunut.
Jos joku vaivautuisi näihin vastailemaan niin olisin hyvin kiitollinen!
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
procar service..olikohan jyvskylässä? taitaapi toimittaa speedpartsin palikkaa. Löytyy lastuista lähtien kaikennäköstä heebeliä.
http://www.speedparts.se
http://www.pro-carservice.com
http://www.speedparts.se
http://www.pro-carservice.com
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Linkittämäsi Saab Performance Parts -sivu kertoo ahtopaineensäätöjärjestelmän boksin muokkaamisesta komponentteja vaihtamalla. Ei mitään "lastuttamista".
Vastaavantapaisia muutoksia voi itse tehdä parilla eurolla.
http://www.saabismionsairaus.net/index2.html
http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm
http://www.900aero.com/
Tässä on siis kyse ahtopaineiden korottamisesta muuttamalla sen elektronista säätöä. Ei esim. bensansyötön lisäämistä ruiskuboksia "lastuttamalla" tms.
Ei ole kaasariversiota tonnarista. Vain ruiskuversioita turbolla tai ilman turboa.
Auto on myöskin syytä laittaa kaikin puolin teknisesti toimivaan kuntoon ja yleistilanne on kartoitettava. Jos sen jälkeen vielä tuntuu järkevältä laittaa rahaa tuunaukseen ja virittelyyn, niin siitä vaan.
Olisi suotavaa, että uusi kysyjä vaivautuisi tovin lukemaan foorumilta vanhoja juttuja, selviäisi paljon perusjuttuja. Tervetuloa silti foorumille ja Saabien pariin.
Vastaavantapaisia muutoksia voi itse tehdä parilla eurolla.
http://www.saabismionsairaus.net/index2.html
http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm
http://www.900aero.com/
Tässä on siis kyse ahtopaineiden korottamisesta muuttamalla sen elektronista säätöä. Ei esim. bensansyötön lisäämistä ruiskuboksia "lastuttamalla" tms.
Ei ole kaasariversiota tonnarista. Vain ruiskuversioita turbolla tai ilman turboa.
Auto on myöskin syytä laittaa kaikin puolin teknisesti toimivaan kuntoon ja yleistilanne on kartoitettava. Jos sen jälkeen vielä tuntuu järkevältä laittaa rahaa tuunaukseen ja virittelyyn, niin siitä vaan.
Olisi suotavaa, että uusi kysyjä vaivautuisi tovin lukemaan foorumilta vanhoja juttuja, selviäisi paljon perusjuttuja. Tervetuloa silti foorumille ja Saabien pariin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Joo, yritin kovasti etsiä kaiken näköistä foorumilta.
Onkohan sitten ihan tavallisia lastuja saatavilla kyseiseen rassiin?
Oiskohan tämä semmonen: http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 5-88.shtml ?
En oo ihan perillä noista lastutuksista, kun ennen ajanut vaan vapareilla.
Kyseessä on erittäin budjetti projekti, teen lähes kaiken itse kotitallissa mutta lastuun pitäisi varmaankin sijoittaa.
Niin, ja mitähän eroa mahtaa olla esimerkiksi -86 ja -87 mallissa? Onko -87 katillinen?
Pasi
Onkohan sitten ihan tavallisia lastuja saatavilla kyseiseen rassiin?
Oiskohan tämä semmonen: http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 5-88.shtml ?
En oo ihan perillä noista lastutuksista, kun ennen ajanut vaan vapareilla.
Kyseessä on erittäin budjetti projekti, teen lähes kaiken itse kotitallissa mutta lastuun pitäisi varmaankin sijoittaa.
Niin, ja mitähän eroa mahtaa olla esimerkiksi -86 ja -87 mallissa? Onko -87 katillinen?
Pasi
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
87:ssa on vesijäähdytetty turbo, elektroninen nopeusmittari, säädettävät penkinlämmittimet, ei kattia suomiautossa vielä 87.
Bensalastun tarve riippuu varmaankin siitä minkälaiset ahtopaineet sinne askartelet.
Bensalastun tarve riippuu varmaankin siitä minkälaiset ahtopaineet sinne askartelet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
.. eikä niillä vakiosuuttimilla vielä kuuhun mennä, jos yhtään enemmän ajattelit saada sitä tehoa, menevät suuttimet ja turbo vaihtoon (ja toki myös LH:n softa).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Kiitos hyvistä vastauksista.
Vielä olisi vähän lisää pähkäilyn aihetta...
Minnehän asti vakiosuuttimet riittävät ja onko vakioturbosta mihinkään?
Ensi alkuun ajattelin ainakin duunata putkiston, intaken, välijäähdyttimen, teen itse myös säädettävät nokkapyörät ja ehkä sorvaan vauhtipyörän. Nokkia, pakosarjaa enkä turboa ala vaihtamaan, ellei joku sellasia edullisesti tarjoa.
Mitähän muuta hyvää sitä keksisi? Ehdotuksia otetaan vastaan!
Jos tosta nyt vaikka 200hp saisi irti niin hyvä.
Pitääkö tollanen ruiskuboksin lastuttaminen duunata jollain pajalla, vai voiko sellasen asentaa itse ja sitten käydä dynossa säädättämässä?
Rahaa en ala pahemmin projektiin tosiaan syytämään.
Pasi
Vielä olisi vähän lisää pähkäilyn aihetta...
Minnehän asti vakiosuuttimet riittävät ja onko vakioturbosta mihinkään?
Ensi alkuun ajattelin ainakin duunata putkiston, intaken, välijäähdyttimen, teen itse myös säädettävät nokkapyörät ja ehkä sorvaan vauhtipyörän. Nokkia, pakosarjaa enkä turboa ala vaihtamaan, ellei joku sellasia edullisesti tarjoa.
Mitähän muuta hyvää sitä keksisi? Ehdotuksia otetaan vastaan!
Jos tosta nyt vaikka 200hp saisi irti niin hyvä.
Pitääkö tollanen ruiskuboksin lastuttaminen duunata jollain pajalla, vai voiko sellasen asentaa itse ja sitten käydä dynossa säädättämässä?
Rahaa en ala pahemmin projektiin tosiaan syytämään.
Pasi
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
No niin, NYT YMMÄRSIN VIHDOIN TON APC-jutun.
Miten paljon ahtoja pystyy tolla apc-modilla nostamaan maksimissaan?
Voiko rikkoa koneensa? Paljonko maksimiasetuksella vakiokoneesta tehoa?
Mimmonen lastu mun pitäis hommata kyseiseen autoon? Tommonen Steg1 ?
Mistä ihmeestä tiedän mimmonen mulle käy? Ja olisko jollain käypänen myynnissä?
Pasi
Miten paljon ahtoja pystyy tolla apc-modilla nostamaan maksimissaan?
Voiko rikkoa koneensa? Paljonko maksimiasetuksella vakiokoneesta tehoa?
Mimmonen lastu mun pitäis hommata kyseiseen autoon? Tommonen Steg1 ?
Mistä ihmeestä tiedän mimmonen mulle käy? Ja olisko jollain käypänen myynnissä?
Pasi
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Ota LH:n boksi käteen ja soita PCS:lle 014-282200. Sieltä saa todennäköisesti jopa hyllystä boksiin sopivan bensalastun. Sen jälkeen mene elekroniikka liikkeeseen ostamaan tarpeelliset vastukset ja vaihda ne APC boksiin.
Näiden jälkeen tarkasta turbon kunto, koska jos vielä on pelkkä öljyjäähdytteinen T03, niin se on todennäköisesti halki. Vaihtamalla nestejäähdytetyn turbon (laakeripesä), niin ne kestävät paremmin.
PS. Osta samalla nakuledin tarvitsemat tarvikkeet ja mahdollisesti potikat koetauluun, niin pystyt säätämään paineet kohdalleen avaamatta boksia testilenkillä.
Näiden jälkeen tarkasta turbon kunto, koska jos vielä on pelkkä öljyjäähdytteinen T03, niin se on todennäköisesti halki. Vaihtamalla nestejäähdytetyn turbon (laakeripesä), niin ne kestävät paremmin.
PS. Osta samalla nakuledin tarvitsemat tarvikkeet ja mahdollisesti potikat koetauluun, niin pystyt säätämään paineet kohdalleen avaamatta boksia testilenkillä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Mimmoiset turbot kävisi suoraan vanhan paikalle, ilman mitään muita muutoksia?
Esim. jonkun muun mallisen tai uudemman? Saisi olla isompikin.
Olisko jollain kaupan turboa haljenneen tilalle?
Esim. jonkun muun mallisen tai uudemman? Saisi olla isompikin.
Olisko jollain kaupan turboa haljenneen tilalle?
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Osta- ja myyntipalstalla näyttäisi olevan myynnissä tonnarin Punainen APC-boksi ja Speedparts Steg1 lastu siinä samalla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Melkeinpä pääsee tuntipalkoille jos modaa itse boksinsa ja etsii muutaman kympin kopiolastun foorumin kautta. Saa ainakin juuri sellaiset ahdot mitkä tahtoo miedon 0,7->0,85 bar pikkupiristyksen sijaan. Säilyvät tehtaan linjatkin boksin väriä myöten. <3Tuha kirjoitti:Osta- ja myyntipalstalla näyttäisi olevan myynnissä tonnarin Punainen APC-boksi ja Speedparts Steg1 lastu siinä samalla.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: CC 2.0 16V dohc turbo -86
Tuohon ko. autoon voin ohjelmoida PCS/Speedparts lastua vastaavan bensalastun tarvittaessa, halvemmalla totta kai.
Tarvittava muutos lastuun on sen verran pieni, ettei voi edes kopioista puhua, hiukan ylihintaisia siihen nähden nuo virilastut mm. Speedpartsilla minusta ovat.
APC:n modaus tosiaan onnistuu helposti ominpäinkin jos vähänkin osaa kolvailla.
N. 200hp tehoihin piisaa tuo bensalastu ja ahtopaineiden nosto sinne 1 bar hujakoille. Muuta ei tarvitse tehdä, mutta väljemmästä putkistosta on luonnollisesti hyötyä. Muut modit ovat noille tehoille tarpeettomia, mutta ei niistä toki haittaakaan ole, vakiocooleri esim. on kuitenkin aika hyvä vielä tuossa teholuokassa.
Vaihtoturboksi sopii suoraan mikä tahansa 2.0 T16 (84-93) Saabista peräisin oleva ahdin, Garrett T3 trim 45 tai Mitsubishi TE05-12b6.

APC:n modaus tosiaan onnistuu helposti ominpäinkin jos vähänkin osaa kolvailla.
N. 200hp tehoihin piisaa tuo bensalastu ja ahtopaineiden nosto sinne 1 bar hujakoille. Muuta ei tarvitse tehdä, mutta väljemmästä putkistosta on luonnollisesti hyötyä. Muut modit ovat noille tehoille tarpeettomia, mutta ei niistä toki haittaakaan ole, vakiocooleri esim. on kuitenkin aika hyvä vielä tuossa teholuokassa.
Vaihtoturboksi sopii suoraan mikä tahansa 2.0 T16 (84-93) Saabista peräisin oleva ahdin, Garrett T3 trim 45 tai Mitsubishi TE05-12b6.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com