Helinä tyhjäkäynnillä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Helinä tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Iltaa, nyt kun pääsin palstalla vauhtiin niin toinen kyssäri heti kehiin... :wink:

Kun auton käynnistää niin tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen kevyt helinä vasemmaltapuolen. Helinä katoaa kun hipaisee kaasupolkimeen että kierrokset nouse vähän, ja taas tasaantuu tyhjäkäynnille ja helinä jatkuu... :roll:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Saattaa olla männänrenkaissa vikaa, tai sitten nokka-akseli rallattaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kuuluuko helinä kytkin painettuna vai ei?

Mulla piti auto sellaista metallista helinää pitkän aikaa ja se kuului yleensä kytkin painettuna. Oli aika hankalaa paikallistaa vika, mutta kytkinhän se oli. Kytkinlevyssä olevat jouset olivat ihan kuluneet ja heiluivat edestakaisin. Autolla oli tuolloin ajettu 257tkm.

http://nohkola.cjb.net/saab/misc/kytkinremontti/
Tuolta löytyy tekemäni ja samalla dokumentoimani kytkinremontti. Nyt tekisin sen nosturin avustuksella, mutta onnistuu se noinkin. Sai vain punnertaa vähän enemmän.

http://nohkola.cjb.net/saab/misc/kytkin ... mage29.htm
Tuossa kuvassa on vierekkäin uusi (joka oli vääränmallinen mun autoon) ja vanha kytkinasetelma. Kuvasta ei saa selvää miten paljon todellisuudessa jouset olivat kuluneet, mutta ne heiluivat tilassaan.

Pasi
#1495

9000CDE 2,3t -95
99L -78 turbo
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Helinä tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000cst kirjoitti:Iltaa, nyt kun pääsin palstalla vauhtiin niin toinen kyssäri heti kehiin... :wink:

Kun auton käynnistää niin tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen kevyt helinä vasemmaltapuolen. Helinä katoaa kun hipaisee kaasupolkimeen että kierrokset nouse vähän, ja taas tasaantuu tyhjäkäynnille ja helinä jatkuu... :roll:

Joo siis auto on automaatti ja ajettu 173tkm.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Samaa metallista helinää kuuluu mulla. Aina kun kylmänä käynnistää niin vähän aikaa kuuluu, pitää testata vielä kuuluko se vain kun painaa kytkintä ku ei nyt muista. Lämpimänä ei tota ääntä kuitenkaa kuulu......
9000 CS 2.0i -91
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Doba kirjoitti:Samaa metallista helinää kuuluu mulla. Aina kun kylmänä käynnistää niin vähän aikaa kuuluu, pitää testata vielä kuuluko se vain kun painaa kytkintä ku ei nyt muista. Lämpimänä ei tota ääntä kuitenkaa kuulu......
Juu sama itselläkin pitää testata tänään vaikka tomaatti onkin. Soitin PCS:ään jossa auto oli pari viikkoa sitten täydessä automaattiloota syynissä. Ääni kuullostaa enemmänkin resonointiääneltä kuin miltään ketju ääneltä, koska ketjut ja muut sydemit oikealta puolen konetta on tarkistettu.

Miten on kuuluuko sulla mitään rusahdusta/resonointi ääntä nopeasti noin 30km/h kohdalla tasan yhden kerran per ajokerta ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Taitaa olla jotain resonointia, tyhjäkäynnillä vain kuuluu. Kun painaa pikkasen kaasua niin ääni häipyy.....

En oo ainakaa huomannu mitään selvää rusahdusta tai muita epätavallisia ääniä tossa 30 nopeuksissa.
9000 CS 2.0i -91
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tänä aamuna tuota helinää ei kuulunut kun käynnistin auton, mutta kun pääsin töihin niin kuulostelin vielä ennen kuin sammutin auton, niin helinä kuului silloin suht hyvin, mutta kun avas konepellin niin eipä sieltä erottanutkaan sitä helinää vaan se kuuluu parhaiten vasemman pyörän juuresta. Oliskohan vaan joku resonointi juttu... ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kannattaa varmaan tarkastaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa varmaan tarkastaa akku telineen kiinnitys ja ylä -ja alatuvarren väliin tulevan tukiraudan kiinnitys. Ei siellä vasemmalla puolella montaa paikkaa ole, mikä voisi resonoida.

Yleensä kyllä PCS:n pojat tekevät sen verran tarkka työtä, että ei jää löysiä liitoksia.

PS.Mites katin päällä oleva pelti on kiinni :?:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Kannattaa varmaan tarkastaa

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000LPT kirjoitti:Kannattaa varmaan tarkastaa akku telineen kiinnitys ja ylä -ja alatuvarren väliin tulevan tukiraudan kiinnitys. Ei siellä vasemmalla puolella montaa paikkaa ole, mikä voisi resonoida.

Yleensä kyllä PCS:n pojat tekevät sen verran tarkka työtä, että ei jää löysiä liitoksia.

PS.Mites katin päällä oleva pelti on kiinni :?:
Juu PCS pojat tekevät loistotyötä :D , mutta tuo helinä oli olemassa ennen kuin he huolsivat autoa, eli ei ole heidän jäljiltä. Tuo katin päällä oleva pelti kuullostaisi hyvältä kohteelta tarkistaa. Akun olen vaihtanut autoon ja en huomannut silloin ainakaan mitään löysyyttä akun seutuvilla.


Kiitoksia teille kaikille tähän astisista vastauksitanne :) Yritän pähkäillä ja etsiä äänen lähdettä vaikka niin kauan että järki lähtee (vaikka se meni jo edellisen saapin kanssa) 8O
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Helinä taitaa tulla katin päällä olevasta pellistä joten annanpa tämän asian sitten olla, jos helinä voimistuu tai ei lopu peltia kopistelemalla, niin pitää palata tässä aiheesta palstalle takaisin.

Kiitoksia vastanneille :-)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Samanlainen helinä tai hiljainen pärinä kuuluu minunkin autostani (-98 tomaatti) usein käynnistettäessä ja häviää heti kaasuun koskettaessa. En ole asiaa kovin kummoisesti edes tutkinut (ei ole mielestäni häiritsevää tai hälyyttävää), mutta joltain resonoinnilta se kuulostaa.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Moottorin sivuäänistä

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

:D Mulla on 9000 CD 2,3 turbo automaatti vm -90. Tosi siisti, oikea löytö, josta hankinnasta olen vieläkin tyytyväinen. On entinen pankin edustusauto. Verrattuna edellisiin Saab 90 ja 9000 turboon (2,0).
Ostin sen tosi halvalla, etten kehtaa sanoa millä hintaa, mutta syy miksi sain sen halvalla oli se, että edellisen omistajan mielestä (po. pankinjohtaja) moottorista kuului jokin outo ääni tai helinä, joka sinne ei kuulunut. Ukko oli käyttänyt sitä merkkiliikkeessä tarkistuttamassa eikä ne olleet paikallistaneet mistä sellainen ääni vois tulla, olivat kehottaneet käymään jollain "paremmalla" moottoriasiantuntijalla, joka sekään ei pystynyt sitä paikallistamaan, tämä vielä oli kehottanut meneen vielä kolmannelle Saabin huoltoon erikoistuneelle korjaamolle näyttämään missä nekään eivät osanneet sanoa äänen aiheuttajaa ! Sit tää pankinjohtaja päätti myydä auton viallisena koska sillä oli edelleen se tunne, että jotain vikaa moottorissa on. Toisaalta em. korjaamotkaan eivät lähteneet vikaa (ääntä) korjaamaan, koska eivät tietäneet suoraan sanoa eri vaihtoehdoista mikä äänen aiheutti. Siks sain ostettua auton moottorivikaisena, näin se pankinjohtajakin mulle sanoi autoa myydessään, etten syytä sitä kun kone laukeaa.
No, ei ku matkaan. Ajelin talla pohjassa sen minkä ehdin nauttia ajosta ja vauhdista ja ajattelin, et laukeaa kun laukeaa, - sithän ainakin äänen aiheuttaja selviää ja se korjataan. Ps. mulle jäi auton oston yhteydessä tollaset pari tuhatta euroa "hilloo" korjausta varten jos verrataan tämän auton hintapyyntejä "kunnossa" oleviin.
Sit yks kaunis kerta auto sammui suoraan ajosta, ei muuta kuin hinurilla korjaamolle.
Vika: Jakopään ketju poikki, tasapainoakselin ketju poikki, tasapainoakseleiden rattaat pyöreät kuin rystyset, ei piikin piikkiä. Kansiremontti tehtiin saman tien. Ostin sitä mukaa uusia osia, kuin korjaamolta soitettiin mitä sit pitää ostaa. Samassa yhteydessä korjattiin muutakin eteen tullutta, kuten laturi, koska menisi samalla avauksella.
Auto oli n. viikon työpäivät remontissa ja nyt pelittää viimesen päälle.
Maksoihan se, -ei se mitn. Nyt on tosi tiukka menopeli. Ei ku tallaa vaan, onhan korjaustakuu vielä päällä.
Älkää kuunnelko ääniä, - kyllä ne sit aikanaan loppuu !!
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

... eihän ne vaan ole hydrauliset ventiilien säätimet, kun siellä aluksi startatessa vähän kilkattaa ???
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

saabisti2 kirjoitti:... eihän ne vaan ole hydrauliset ventiilien säätimet, kun siellä aluksi startatessa vähän kilkattaa ???
Ei ole, auton on ollut vasta PCS:ssä huolossa ja he sanoivat että ei tule koneesta ja uskon olevani aika varma että se on toi katin päällä oleva pelti koska väänsi sitä vähän lankulla niin ei ole helissyt enää toistaiseksi.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin