Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tarkastetaan vielä kaikki, kunhan pääsen reissusta kotia. Epäilys alkaa silti kohdistua enemmän tuohon kansipahviin. Hieman hankalaa tämä viestin kirjoittaminen kännykällä,mutta sujuuhan tämä kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Matti
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Onhan se vaihtoehtona et käytät ohivuotomittauksessa jossakin autosi niin selviää kaikki mahdolliset vuodot jos on ennen kuin alkaa purkamaan enemmälti.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, vanha aihe, mutta jälleen ajankohtainen. Eli, on taas alkanut oireilemaan tuolla kurlutuksella. Viimeksi juuri tiivistin tuon termarikotelon kannen ja parit letkut oli irti silloin. Nyt on varuiksi hommattuna jo sisälämppärin kenno ja puhallinmoottori, mikäli vaihtohommaan jokupäivä alkaa. Auton alla ei ole läikkää, eikä nestettä tunnu häviävän paisarista. Kansihan tuossa laitettiin viime helmikuussa uuden pahvin kanssa kuntoon, joten ainakaan sieltä en lähtisi vikaa hakemaan. Mites, onko lohkossa mahdollista olla sisäinen vuoto? Se näkyisi kyllä varmaan öljyn seassa, mutta öljy on ihan oikean väristä. Tässä on nyt ajeltu pääkaupunkiseudulle ja takaisin ja ongelma esiintyy, mitä kylmempää on ollut auton seisomisen aikana. Käyn kyllä vielä käsikopelolla tarkistamassa nuo letkujen alapuolet, onko niissä kosteudesta havaintoa. Ai niin... eilen illalla kun tultiin Tampereelle ja kävin välillä kantamassa tavaraa auton käydessä, niin kun astuin autoon sisälle ja lämppäri alkoi puhaltaa hieman suuremmalla voimakkuudella, tuoksahti kevyesti jäähdytinneste. Mikäli kastelee jo sisustaa, niin mistä kohtaa se märkyys helpoiten löytyy?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Elikkäs... ajatuksena olisi nyt tehdä paisariin korkki, jossa venttiili. Tällä painetta pikkusen järjestelmään ja sisälle kuuntelemaan, kun kaveri pumppaa(ei liikaa painetta). Akvaarion kansi pois myös ja sinne tiirailemaan lampun kanssa. Näyttäisi tuo rakenne siltä, että mikäli lamppärin kenno vuotaa, niin neste ei poistu höyrystinkotelon poistoputkesta, koska välissä on sen verran korkea seinä puhaltimen pyöreän aukon alla. Vuotava neste siis jää puhallinkotelon sisälle, josta tihkuu sitten saumasta akvaariokoteloon. Akvaariokotelosta pitäisi kyllä olla vedenpoistoputki, joten sellainen täytyy etsiä seuraavaksi... ja löytyikin heti EPC:n kuvista. Vuodon ei tarvitse olla kovin suurta aiheuttaakseen sopivan määrän ilmakuplia tuonne lämppärin kennoon ja kyllähän tarkka korva ne sieltä kuulee. Toivotaan vain, että vika on sitten tässä, eikä jossain vieläkin mielenkiintoisemmassa paikassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Puhallinkotelon keskisaumasta tapaa vuotaa auton keskikonsolin sisälle... eli apparin puolen jalkatila/keskikonsolin sivuverhous irti niin pääsee näkemään tuon tai kokeilemaan käsikopelolla sitä yläpuolta. Ittellä tuntui selvästi märältä tuo kotelon alareuna ja saumankohta. Siellä on se SRS-boksi suoraan alla ja mahdollisesti myös Saab-audiojärjestelmän vahvari. Se oli mulla aika vahvasti vihreässä mönjässä vuotaneen nesteen ansiosta... sain kuitenkin putsattua ja toimii edelleen hyvin. Pistimmä lämppärin kennon vaihdon yhteydessä tuohon puhalinkotelon sauman kohtaan paksun mustan AIV-muoviteipin sinne sisäpuolelle estämään mahdollisia tulevia vuotoja. Silikoni lienee myös hyvä ellei parempikin tuossa.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ti Loka 23, 2007 07:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos vinkistä, taidan käydä heti sopivan tilaisuuden tullen kokeilemassa. Jos on kosteaa, niin silloin selvä tapaus.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eilen kokeilin tuota puhalinkotelon alaosaa kädellä ja ihan kuiva(kuten myös alapuolella oleva lattiamatto)... katselin myös konehuoneesta märkiä paikkoja, eikä mitään löytynyt. Käynistin auton ja katselin paisaria ym, mutta ei näy kuplia. Sisällä kyllä porisee, kun ovi kiinni kaasuttelee ja kuuntelee(porina vähenee, kun kone lämpiää ja ilmakuplat poistuvat järjestelmästä). Sisälämppäri oli testin ajan kokonaan OFF-asennolla. Alkaa pikkuhiljaa olemaan keinot vähissä. Onneksi kaverilla on sopivat laitteet tuon jäähdytysjärjestelmän paineistamiseksi ja sitä vissiin kokeillaan seuraavaksi. Käyn kyllä vielä varulta läpi kaikki kannenpultit, jos siellä olisi jotain häikkää. Ajatuksissa on käynyt kyllä auton vaihto johonkin huolettomampaan, mutta jos nyt vielä yrittäisi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eilenaamulla paineistettiin vihdoin tuo järjestelmä ja viisarin mukaan pikkusen vajui, mutta paineen lasku pysähtyi. Saatoi johtua ilman kokoonpuristumisesta. Mitään vuotoja ei ilmennyt ja kun koneen käynnisti, niin kurlutuskin oli poissa. Auto oli seissyt muutaman päivän ennen testiä, joten ilmaa olisi pitänyt olla. Kun paineilmatesteri poistettiin ja kaveri lähti hommiinsa, kuului parilla kaasunpainalluksella pari kurlahdusta, mutta siihen se sitten jäikin. Jokin vaikutus tuolla paineistamisella siis oli. Kone kävi käynnistyksestä lähtien koko testin ajan kaikillä pytyillä, joten nestevuotoa sylinteriin ei ollut.

Seuraavana vaihdetaan joka tapauksessa lämppärin kenno ja puhallinmoottori.

En vain millään keksi, mikä tuon ongelman voisi aiheuttaa... kaikki alkoi vuosi sitten syksyllä ja kesällä olin juuri tehnyt tuon automaatista manuaaliksi-konversion. Tässä operaatiossa vaihdettiin seuraavia jäähdytysjärjestelmään kuuluvia osia:

Syyläri+ylävesiletku
turbon vesiputket(termarilta tuleva putki on orkkis, vesipumpulta on teräspunosteflonletku)
Imusarja käytettiin irti, uusi tiiviste
Termostaatti

ja viime helmikuussa kannentiivistevuotoa epäillessä vaihdettiin:

Koko kansi ja kannentiiviste, ei havaittavaa vuotoa tiivistepinnoilla.
Vanha termari paikalleen, termarin kansi jäi vuotamaan, koska tiiviste oli hieman kutistunut. Vuoto ei ollut suurta, joten se jäi odottamaan korjausta.

Vasta nyt syksyllä tiivistin tuon termarikotelon kannen ja tuntuu, että sen jälkeen kurlutus palasi. Eli onko mahdollista, että tuo termarikotelon kansi on päästänyt sopivasti paineita pihalle vuotaessaan ja näinollen ilman kertyminen järjestelmään on ollut sen verran pientä, ettei ole häirinnyt tarkkoja korviani koko aikana. Tosin tuo termarikotelon kannen vuotaminen oli mielessä jo silloin, kun vaihdoin termarin ensimäistä kertaa, josko vika olisi ollut siinä. Mutta nyt tiivistämisen jälkeen tilanne vain paheni, eli aina kun koneen käynnistää ja kokeilee kaasulla varovasti, niin joku "tonttu" puhaltelee pillillä mehulasiin apparin penkillä :lol:. Mielessä pyörii metallin lämpölaajenemiseen perustuva tiivistyminen... missähän päin konetta?

Seuraavaksi voisi tarkistaa lohkolämppärin tiiviyden ja jälkitarkistaa(kiristää) kannenpultit.

Heh, hulluksihan tässä tulee... onneksi saan vietyä tonnarin lämpimään talliin vielä marraskuun aikana, josta se haetaan ehkä talvipäiville. Näin täällä tällä erää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No juu, jotain löytyi ensimmäisten pakkasten iskettyä kyntensä Saabin valurautalohkoon.

Sunnuntaina katselin, että vesipumpun alla on joku merkki asfaltissa auton alla. No, kävelylenkin jälkeen kävin tarkistamassa käsikopelolla vesipumpun alaosan ja olihan se märkä jäähdytinnesteestä. Kuivasin ja aloin varustautua pumpun irroittamiseen maanantaina.

Tänään sitten kokeilin saman paikan ja oli uudestaan märkä, eli syylliseksi laitoin vesipumpun ja lohkon välisessä alumiiniholkissa olevat O-renkaat. Pumppu on jo kertaalleen vaihdettu vuonna 2005 ja nuo O-renkaat vaihdettiin samalla. Varaosa oli PCS:ltä hommattu tarvikeosa. Onneksi oli tullut joskus hommattua B234 originaali :saab: -vesipumppu varaosana ja ajattelin laittaa sen sitten tuon tarvikkeen tilalle kaiken varalta. Väliholkin O-renkaat piti hakea liikkeestä, mutta muuten asennus sujui ihan mallikkaasti huolimatta isosta 3" downpipesta, jota ei tarvinnut irrottaa pumpun vaihdossa.

Eli ainakin yksi kohta on nyt eliminoitu. Täytyy nyt seurata tuleeko auton alle enää muita jälkiä.

Lämppärinkennon vaihtoon olla yhä varauduttu, mutta seurataan nyt tilannetta.

Nyt väsyttää...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, käynnistelin kylmää konetta tänään ja ihan hiljaista oli, ei minkäänlaista ääntä kennon sisältä. Pitää nyt varulta kuitenkin seurata lisää ja toivoa yhdeksi yöksi pikkusen pakkasta, jos siellä joku muu kohta vielä tiputtelee.

Sen verran selvisi myös tuosta O-rengashommasta, että kaikkien jotka joskus vaihtavat vesipumppua valurautalohkoiseen, pitäisi tarkistaa se lohkon reiän pinta. Mullakin on varmaan edelleen siellä jotain pieniä epätasaisuuksia ja niistähän ei O-renkaat tykkää. Voi olla, että saan tehdä tuon homman taas kahden vuoden päästä uudestaan, mutta silloin otetaankin kaikki kovettunut paska pois siitä sisäpinnalta. Nyt tajusin asian hitusen liian myöhään, mutta eipä tuo nyt niin kovin kauaa vie, kun tonnariin pumpun irrottaa ja kasaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Olen pähkäillyt noita mahdollisuuksia tuosta topiikin aloituksesta lähtien mutta kun siellä ei ole kuin kaksi mahdollissuutta tuohon "poreiluun" joko vuoto neste pinnan alapuolella tai kannen/lohkon osalla vuoto. Tuota kannen/lohkon osalle tuota on hankala uskoa koska mitään siihen viittaavaa ei kannen vaihdossa ilmennyt. Mutta toisaalta tuota "poreilua" on pitkään ollut ilman että se olisi pahentunut tuona aikana, toki se olisi voinut pahentua mutta tietäen kaiman pedanttisen huolen pidon neste pinta tuskin pääsisi niin alhaalle että se päästäisi kannen kuumenemaan niin paljon että tiiviste palaisi ja että kansi tykkäisi "kyttyrää". Mutta luulempa että tuo voisi olla se oikea kohta syylle ja seuraukselle, se on riittävän alhaalla että ilmaa pääsee systeemiin.

V-M

P.S hyvää olutta ja ruokaa nautiskellen täällä Hollanissa 8)
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mitähän nyt oikein sanoisi... pulipuli. Auto pitäisi ajaa huomenna Tampereelle siskon talliin seisontaan ja vielä on se lämppärin kenno vaihtamatta. Aikaa ei ole tehtävän suorittamiseen, mutta onpahan auto ainakin lämpimässä koko ajan. Kun seuraava tilaisuus tulee, niin kenno uusiksi ja puhaltimen moottori myös. Ja minä kun luulin jo päässeeni tuosta ongelmasta vesipumpun O-renkaiden vaihdolla. :cry: Kabiinissa alkaa mielestäni tuoksahdella jäähdytinneste, vai olenkohan jo muuttumassa vainoharhaiseksi :lol:. Kaiken lisäksi EDU välkkyy omaan tahtiinsa, eli SCC:n korjauskin edessä. Onneksi on varaosa olemassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, auto on nyt lämpimässä ja samalla loppui ilman tulo jäähdytysveden sekaankin. Eli jostain pienestä vuodosta järjestelmän sisään on kyse, koska nestepinta ei laske. Koko matkan Kokkolasta Tampereelle ei mitään ongelmia tai ylimääräisiä ääniä. Lämpöä riittää, eikä siellä mikään tuoksu(omat pierut ehkä yksin ajaessa korkeintaan :lol:). Kaverin kanssa pohdittiin puhelimessa(handfreellä tottakai) vaihtoehtoja sen verran tarkasti, että ajoin Tampereelle tultaessa Nokian liittymästä ohi, siitä olisi pitänyt kääntyä :D. No, jos nyt sijoittaisi ja vaihtaisi vesipumpulta turbolle menevän teräspunosteflonletkun alkuperäiseen juotettuun putkeen uusine prikkoineen ja katsoisi sitten asiaa uudestaan. Auton toimintaan tuo pieni ilman kertyminen ei näytä vaikuttavan millään tavalla. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että ääntä/ilmavuotoa ei ole esiintynyt kannen vaihdon jälkeen, kun koneessa on ollut pieni vesivuoto. Vika tuli takaisin, kun korjasin(tiivistin) termarikotelon kannen ja vesipumpun O-renkaat(tämä vika tosin jo hukkasin nestettäkin ja luulin löytäneeni vian alkulähteen). Kun muu järjestelmä siis on tiivis, palasi alkuperäinen ongelman aiheuttajakin mukaan kuvioihin. Tähän tosin tarvitaan nollakeliä tai alhaisempaa lämpötilaa.

Kansi ja lohko se ei voi olla, koska halkeama siellä laajenisi lämmön vaikutuksesta. No, se vesiputki maksaa jotain, mutta on silti kokeilemisen arvoinen asia.

Anteeksi asian jauhaminen yksinpuheluna, mutta tämäkin on otettava lähinnä terapian kannalta. Välillä tuntuu, että loppuu järki ja ymmärrys koko asiassa, mutta sitten saa taas valoa tunnelin päähän. Toivottavasti asia selviää joskus ihan pohjiaan myöten.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jatketaanpas tätä sooloa...

Viikonloppuna vaihtui tonttuun öljyt ja suodatin. Katselin siinä alustaa ja huomasin ohjaustehostimen luona vesitipan. No, en kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota, mutta nukkumaan mennessä alkoi asia vaivaamaan enemmän. Seuraavana aamuna uudestaan auton alle ja sama tippa samassa kohtaa tarkoitti sitä, että kyse on jäähdytinnesteestä. Katselin ylöspäin ja toinen akvaarion poistoputkista näytti olevan kostea. Ei muuta, kuin akvaariosta kansi auki ja tutkailemaan. Lämppärin kennolle tulevat letkut ovat yhdistetty jonkinlaisilla muovijatkoilla ja toinen näyttäisi kusevan liitoksestaan. Kabiinissa ei käsikopelolla tunnu kosteutta, eikä tuulilasille tule pornohuurua. Pikainen ja helppo korjaus olisi se, että vaihtaisin nuo liitinvälikappaleet tuohon. Ajatuksena olisi teettää kaverilla mallin mukaiset välikappaleet rosterista, sillä en jotenkin jaksa uskoa tuohon muovin kestävyyteen pitkällä aikavälillä. Tosin, onhan ne alkuperäiset kestäneet siellä jo 190tkm ja yli 12 vuotta. Ehkä nuo kennolle tulevat letkutkin voisi uusia, riippuu tietysti mitä niillä on hintaa Saabin tiskillä. Jos saan teetettyä ne jatkeet rosterista, voi samalla laittaa kunnon klemmaritkin niiden pikaversioiden sijaan. Eli nyt on taas yksi kohde tiedossa, jos tämän saisi vähitellen hoidettua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Asia edennyt sen verran, että vein kaverille muovisen jatkoskappaleen malliksi ja tilalle tulee alumiinista sorvatut osat. Uskaltaa ruuvata putkiklemmarit kireälle ilman pelkoa osien hajoamisesta. Jos tuo sitten alkaisi olla hiljaa :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin