Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja tevisu »

~225 tkm lasissa tontulla ja piti hieman huoltaa leimausta varten ja muutenkin. Oireina ennen huoltoa jatkuvaa kitinää/viserrystä konepellin alta ja joku resonoi kolahdellen liittyen koneen tärinään.
Löytyi vika molempiin; viserryksen aiheutti alumiiniset hihnapyörät, joissa toisessa laakeri oli päässyt pyörimään pesässään. Alumiinipyörylät roskiin ja tilalle ne muoviset. Alumiiniset eivät kovin kauan kestäneet... Kolinaan oli syynä katista revennyt pakoputken kiinnityskorvake joka hitsattiin.

Lisäksi vielä uusi termari, uudet jarrulevyt ja -palat, jarruneste, laatikkoon uudet öljyt ja virtalukon haittojen uusiminen. Nyt vaihteet toimivat mukavammin ja laatikon ääni hieman vaimeni. Avainjumppa ennen käynnistystäkin on onneksi ohi.

Huomenna leimalle.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ketä ne on....? :wink:
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Olisikohan PCS:n perustajat ja ainoat työntekijät :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja peinu »

...eli juurikin ne keneltä nuo alumiiniset hihnapyörät on hankittu?

Pitäiskö ne hihnapyörät tervata, niin ei luista eikä kitise? :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja Jope »

Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jope kirjoitti:Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Ei, vaan alumiiniin on koneistettu alunperin vääränkokoinen laakeripesä. Seurauksena pesän väljentyminen laakerin pyöriessä pesässään. Ainahan noissa tuon tyyppisissä ostoksissa on riskimomentti mukana. Eipä onneksi kovin suuri satsaus rahallisesti.
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

tevisu kirjoitti:
Jope kirjoitti:Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Ei, vaan alumiiniin on koneistettu alunperin vääränkokoinen laakeripesä. Seurauksena pesän väljentyminen laakerin pyöriessä pesässään. Ainahan noissa tuon tyyppisissä ostoksissa on riskimomentti mukana. Eipä onneksi kovin suuri satsaus rahallisesti.
No voi ryökäle. Kai se sama sitten mullakin aiheuttaa viserrystä: 10tkm sitten vaihdettu hihnapyörät ja nyt on talitintti pellin alla.

Sattumoisin hitsattiin meikäläisellä äskettäin samainen katin korvake. Hassua, että muillekin sattuu samat 2 vikaa samaan aikaan.
* Saab 9k 2.3t *
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja tts »

Minäkin olen ihmetellyt omituista viserrystä jo jonkin aikaa, hihnapyörät on vaihdettu PCS:llä noin 5tkm sitten. Vaihtavatkohan automaattisesti ne alumiiniset, kun ei ollut silloin mitään puhetta enkä ole noita sen kummemmin tutkinut?
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Alumiiniseen hihnapyörään tulisi laakeri "rympätä", ts. lämpösovittaa erittäin tiukasti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on huomattavan paljon suurempi kuin teräksen, eli sovite väljistyy helposti. Tästä tiukemmasta sovitteesta taas kärsisi tuon alumiinirullan eräs pääidea, eli laakerin helppo vaihdettavuus...
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Minuteman kirjoitti:Alumiiniseen hihnapyörään tulisi laakeri "rympätä", ts. lämpösovittaa erittäin tiukasti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on huomattavan paljon suurempi kuin teräksen, eli sovite väljistyy helposti. Tästä tiukemmasta sovitteesta taas kärsisi tuon alumiinirullan eräs pääidea, eli laakerin helppo vaihdettavuus...
Mutta olisiko kuitenkin keston kannalta parempi?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mielessä on käynyt, ja jopa piirustuslaudalla, Teräksinen hihnapyörä johonka laakeri olisi helpommin vaihdettavissa, siitä vain jolla intoa riittää niin toteuttamaan. Eikä olisi näitä nyttemmin ilmenneitä ongelmia.

Kun näet lähes samasta materiaalista sovitetut osat toimisivat keskenään paremmin kuin em. kertoimiltaan niinkin paljon erilaiset.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mites olis titaaniset ohjainrullat :lol:, saattais kaverin pajalla syntyä mitojen mukaan :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin