EDU1 tilalle EDU2?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

EDU1 tilalle EDU2?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kateellisena kaikille turbolla tai tuoreemmilla tonnareilla ajaville tuosta EDU2:n vaihteennäyttösysteemistä, ajattelin kysyä minkälainen operaatio olisi vaihtaa EDU1 tilalle EDU2?
(Huom! Tekstissä mainittua purettavaksi menevää turbotonnaria ei ole, vasta haaveiluvaiheessa jos sellainen vastaan tulisi ja ottaisi muutaman luxus-osan iivariin. Toki jos hyväkuntoinen turbo edukkaasti vastaan tulisi, se saattaisi ajoon päätyä...)

Lähtötilanne: auto(i)na 9000i M89 (ja 9000 CD M89), EDU1 näytöllä.

1. Jostain paaliin menevästä turbotonnarista (tai tuoreemmasta mallista jossa EDU2) mittaristo irti ja purkuun, EDU2 moduli sitten EDU1:n tilalle iivarin mittaristoon, kai onnistuu pelkän näyttömoduulin vaihto? Tai sitten niin että vaihtaa iivarista nopeusmittarin ajettuine kilometreineen EDU2:n sisältävään?

Johdotus: (iivari on automaatti)
2. Kuinka saadaan vaihteen näyttö toimimaan, onko iivarissa edes asentotunnistinta valmiina vai pitäisikö sekin ottaa purkuautosta?
3. Ilmeisesti myös lämpömittarin anturi pitäisi johdottaa jotta EDU2 osaisi lukemia antaa. Lienee vain 2 piuhan liittäminen jonnekin?
4. Olisiko DCC parempi kellon tilalle?
5. Voiko DCC:llä ohjata tavallista sisätilanlämmitintä vai onko pakko olla webasto tms, saako jostain piuhasta ulos virtaa relettä varten joka kytkisi sisätilanlämmittimen toimimaan?

Ei, en kaipaa sitä hienoa vinkkiä "osta turbo, saat kaiken kerralla" ;)
Lähinnä haen tässä pientä näpertelyideaa ajan kuluksi...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: EDU1 tilalle EDU2?

Viesti Kirjoittaja jus »

liteFun kirjoitti:1. Jostain paaliin menevästä turbotonnarista (tai tuoreemmasta mallista jossa EDU2) mittaristo irti ja purkuun, EDU2 moduli sitten EDU1:n tilalle iivarin mittaristoon,
Luulisi menevän kutakuinkin noin. EDUn saa ruuvattua irti mittaristosta.
Johdotus: (iivari on automaatti)
2. Kuinka saadaan vaihteen näyttö toimimaan, onko iivarissa edes asentotunnistinta valmiina vai pitäisikö sekin ottaa purkuautosta?
3. Ilmeisesti myös lämpömittarin anturi pitäisi johdottaa jotta EDU2 osaisi lukemia antaa. Lienee vain 2 piuhan liittäminen jonnekin?
Vaihteenvalitsimen yhteydessä asentotunnistin on vain EDU2:lla varustetuissa automaattivaihteisissa autoissa. Käynnistyksen muulla kuin P:llä tai N:llä estävä tunnistin toki on kaikissa automaattivaihteisissa, riippumatta EDUversiosta ja i/T. Lämpömittarin johdotus lienee joka tapauksessa valmiina, anturi vaan pitää asentaa etuspoileriin.

Jos otat turbomallin EDU2:n ruiskuautoon, EDU:n näyttämät kulutuslukemat todennäköisesti ovat väärin erilaisesta bensanpaineesta ja suuttimista johtuen.

Jos haluat "täydellisen" ja haluat jonkinlaisen arvion takissa olevalla bensalla päästävästä matkasta, johdotat EDU2:n myös bensatankin anturin ja bensamittarin välille. Lisäksi pitää varmistaa että paisuntasäiliön ja öljypohjan pinnankorkeusanturien signaalit tulee EDU2:lle.
4. Olisiko DCC parempi kellon tilalle?
Riippuu siitä mitä itse pidät parempana. Viisarikello näyttää aikaa viisareilla. DCC:llä saa paljon lisätoimintoja, joista osa täysin tarpeettomia. Viisarikellon vaihtaminen DCC:hen ei ole mitenkään sidoksissa EDU:n päivittämiseen.
5. Voiko DCC:llä ohjata tavallista sisätilanlämmitintä vai onko pakko olla webasto tms, saako jostain piuhasta ulos virtaa relettä varten joka kytkisi sisätilanlämmittimen toimimaan?
Voi, DCC:ltä saa releelle ohjausjännitteen, ihan sama mitä se rele ohjaa. Bensalämppärin ollessa käytössä maksimilämmitysajan voi rajoittaa 30 minuuttiin, mutta rajoituksen voi jättää kytkemättä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: EDU1 tilalle EDU2?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

jus kirjoitti:Jos otat turbomallin EDU2:n ruiskuautoon, EDU:n näyttämät kulutuslukemat todennäköisesti ovat väärin erilaisesta bensanpaineesta ja suuttimista johtuen.
No voi hitsi, minä ku kuvittelin että ois riittäny se näyttö ja asentotunnistin :(
Suuttimet ei kovin halpoja näytä olevan että ihan huvikseen niitä ei ostais varsinkaan kun en edes tiedä käykö ne suoraan iivariin yms.
Jossain näin asentotunnistimen kytkennän, vaikutti siltä että sitä varten vois ite koittaa patentoida jonkunlaisen näytön.
Vastaa Viestiin