Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Vaihdoin tuossa pari päivää tuo

VARTA BLUE DYNAMIC , 74Ah/680EN E11 akun mun 88 tonnarii.

ennen oli

VARTA BLUE DYNAMIC 62Ah/480EN D24 akku

Käynistyi ihan hyvin, oikeastaan todella hyvin lähti Tonnari käyntii tänään. Pikku hetken ku auto käynis alko kuulu ihme " klick" ääni oikeasta kulmasta, jostain sietä Sulakeboxin kohdlita. Kun ääni kuului samalla kierrokset värähti ylös-alas. Auton jännite mittari näytti 14 V.

Onko kenelläkää tietoa mikä olisi, onko liian Jämerä akku haitaksi nyt sitten ?

Pitäisi käydä ostaa jännitemittari ja katsoa jännite akun navoilta..
taidan huomena laittaa ladatun vanhan akun takas :D
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ei vaikuta ainakaan akku.. tai saattaa vaikuttaa jos on paremmin virroissaan mutta ei toiminnan kannalta merkitystä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Minulla oli Varta Blue Dynamic D18 60Ah / 280A,
ja kun lyhyessä ajossa tuntui että ei enää riittänyt
virtaa starttauksiin, vaihdoin kokeeksi tilalle vuoden
tallissa seisseen, joskin vielä ihan käyttökelpoisen
Exiden 55Ah akun. Se se ainakin muistaakseni oli,
on tarra kadonnut kyljestä. On toiminut paremmin
kuin tuo Varta...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ja nyt työ kaikki vasta moititte ku minä sain ostettua uuven varta akun
perkamala :evil:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Itselläni tiedossa niin monta paskaa Exideä että en kyllä ikuna laita pellin alle. Käytössä Vartaaaaan blue dynamic. Tonttu ongelmitta käyntiin ilman lohkoa -31 pakkasesta. Loistava akkuvalinta. Toinen johon luotan on tuo redtoppi Optima, se on vielä parempi kuin blue, toki se on kyllä vähän eri tekniikkaakin. Tämä sama exide/blue tappelu olikin tuossa toisessa topicissa vähän aikaa sitten.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Tomi9000T:

->ostin joulukuussa, kuten aikaisemmista tarinoista selviää ja akku on toiminut moitteitta pikkuajossakin.

-Make
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

akut

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

itsellä uus bilteman akku ja on kestänyt hyvin käyntiinlähtö ongelmatkin
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

No joo oli sitten joku alkukankeus mun akus. Sillä eilen kruisasin enemmän autolla ja hyvin pelitti auto, ei mitään ääniä ja starttas kun unelma, ennen pyöritti starttia vähän liikaa.

Jännite siinä akus jos mitään ei päällä autos , niin oli 14.1 V kun radiota , ikkunlämmitin, puhallin niin oli siinä 13.8 V Eli hyvin pelitti.

Eli Tyytyväinen olen vielä tänään.... :D
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Itse ostin juuri äsken Motonetista 72Ah ZAP-merkkisen akun. Kirjasesta katsoin tuotenumeron mukaan (90-57213) sopivan akun. Hintaa oli 67,50e.

Mutta eipä se akku sitten paikoilleen mahtunutkaan entisen 72Ah-paketin tilalle. Oli rautasahalla jyystettävä akun päädyistä muoviset ontot levikkeet pois.

Ennen käynnistyksen jälkeen jännite näytti EDUssa 13,4-13,6V, akun vaihdon jälkeen 13,8 tai 13,9V

Entinen akku ei ole tykännyt kylmästä yhtään. Parin asteen pakkasella ja lohkolämppäriä pari tuntia, jo startti on pyörinyt hitaasti ja EDUssakin vilahtanut silloin jopa 6,8V startatessa.
Onneksi tonnari on aina käynnistynyt sekunnin kymmenesosassa, joten ei ole tarvinut starttia pyöritellä.

Toivottavasti nyt kestää taas talvella käynnistellä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Mulla se ois taas vaihteeksi akun osto edessä. Joulukuun 2005 lopussa hankittu Exide Ultra (75 Ah) teki tenän jo keväällä. Auto oli huollossa tämän vuoden helmikuussa, ja huoltomies sanoi silloin akun olevan sökönä. Mie sanoin että ei pitäis niin uuden vielä olla. Ja latauksen jälkeen toimikin pari kuukautta. Keväämmällä ei enää jaksanut autoa kunnolla käynnistää.

Kesäajan olen pitänyt Aerossa kolmos-Saabista lainattua 60 Ah:n halpisakkua. Nyt ensimmäisten pakkasten tultua sekin on osoittanut väsymisen merkkejä (ja se on vuosi sitten ostettu). Eikös tossa Exidessä oo kahden vuoden takuu? Pitäis se raahata ostopaikkaan ja napata joku akku tilalle. Tuntuu vaan että Exidestä en kehtaa enää maksaa, Varta sentään kesti hieman kauemmin.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

saabistinet kirjoitti: Ennen käynnistyksen jälkeen jännite näytti EDUssa 13,4-13,6V, akun vaihdon jälkeen 13,8 tai 13,9V

Entinen akku ei ole tykännyt kylmästä yhtään. Parin asteen pakkasella ja lohkolämppäriä pari tuntia, jo startti on pyörinyt hitaasti ja EDUssakin vilahtanut silloin jopa 6,8V startatessa.
Onneksi tonnari on aina käynnistynyt sekunnin kymmenesosassa, joten ei ole tarvinut starttia pyöritellä.

Toivottavasti nyt kestää taas talvella käynnistellä.

TERO
Siis , tuosta EDU.n näyttämästä lukemasta startin jälkeen voi päätellä jotain ihan oikeasti ? Olenkin ihmetellyt kun mulla näyttää sellasta 8-9volttia aina staratin jälkeen. Mikäli näin on, niin pitänee mennä akkukauppaa HETI eikä 15. päivä
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..kyllä se startatessa arpoo noita lukemia enemmän tai vähemmän satunnaislukugeneraattorilla, mutta yleensä uudemmalla akulla kuitenkin keskimäärin selvästi paremmat lukemat. On eroja myös vuosimallien kesken noiden edujen näyttämissä.

Itte vaihdoin Biliksen kalsium-kalsium akkuun puolitoista vuotta sitten, kun vanha Vartan blue dynamic ei pitänyt virtaa paskaakaan. Lapin akku Oy:n kaveri kävi mittomassa puljun pihalla vanhaa akkua yleismittarilla ja väitti sen olevan kunnossa, ja ettei tarvisi uutta akkua ostaa. En häntä uskonut ja ostin sitten uuden B-kaupasta, kun LA ei kerran halunnut mulle myydä. Tämän jälkeen virtaa on riittänyt aivan eri tavalla. Ennen hyyty akku kun piti radiota auki 10min parkkiksella... ny voi soittaa rauhassa vaikka päivän.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Varta Blue on toimiva akku autoon ku autoon.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

saabistinet kirjoitti:Itse ostin juuri äsken Motonetista 72Ah ZAP-merkkisen akun. Kirjasesta katsoin tuotenumeron mukaan (90-57213) sopivan akun. Hintaa oli 67,50e.

Ennen käynnistyksen jälkeen jännite näytti EDUssa 13,4-13,6V, akun vaihdon jälkeen 13,8 tai 13,9V
Tuli tuossa parin päivän ajan auto taas seisottua parkkiksella käyttämättä akun vaihdon jälkeen ja pyöritti kyllä starttia ihan eri meiningillä kun vanhalla akulla. Tosin ei yöpakkasia osunut kohdalle, mutta siltikin. Startti pyöri kuin kuumalla koneella.
Startin jälkeen kun lähti liikkeelle ja ACC puhallinkin jo huusi aika tehokkaasti, silti näytti EDU latausjännitteeksi 13,9 ja 14,0V. Tuollaisia 14V lukemia ei ole koskaan ennen taulussa näkynytkään.

Joten näköjään ottaa myös latausta paremmin vastaan ehjä, uusi akku.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Webastollisiin/eberillisiin/hifivehkeisiin/vinssillisiin autoihin syväpurkausta normaalia SLI akkua paremmin kestävä laatikko. Mulla Energie Drytech. Hienosti toimii eikä nyykähdä.

Esim tuolta http://www.adita.fi/default.asp?file=54

Tapsa :saab:
- Suomen Saab Klubi ry
- Triumph Club Finland ry
- Rover Ystävät ry
- PäHäMa ry
- TapUa ry
- Subaru Club Finland ry
Vastaa Viestiin