Siis kiihdytät reippaasti ja kierrokset pysyvät vihreillä alueilla ? vai normaalisti perus ajolla ?9000CD23T kirjoitti:Hyvin lähtee, en ainakaan havainnut minkään laista luistoa.
Kierrokset eivät menneet vihreän alueen yli 1.2.3 alueella 4 alueella menee yli että roikaa, mutta vauhtiakin alkaa sitten olla jo toisen sadan paremmalla puolella.
Automaatista
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No niin nyt poljettiin kun ei näkynyt muita baanalla.9000CD23T kirjoitti:Normaali ajoa paitsi kun kokeilin kick downia, täytyy kohta käydä polkaisemassa, ja seurata sivusilmällä tota jenka mittaria.
Siinä vähän yli 5000 r/min pinnassa tuntui viisari käyvän joka pykälällä, neloselle mentäessä se ei ehkä mennyt niin reilusti yli 5 tontun.
*ps..ei tahdo pyörä pitää*
Lisää infoa äsken töihin tullessani vauhtia about 60km/h..lämä tiskiin kick down kierrokset lähtivät kelaamaan melko lailla ripeästi ylöspäin...ne nousi aina tuonne 5500r/min aivan siihen punaisen alueen alkuun, samassa vaihtoi isompaan, kierrokset kävivät jossakin ehkä 2500 tietämillä...jenka mittari kelasi seuraavaksi lukemaksi aika tasan 5000 r/min..ja vaihto isommalle..( enpäs huomannut katsoa paljonko oli vauhtia ) tämän kiihdytyksen pituus oli ehkä 100 - 150m.
Ei tässä tietääkseni mitään stagea ole, vakio 2.3L pata ( 200hp )
intercooleri oli paikoillaan tätä ostaessani.
Ahdoista ei mitään hajua. Turbo on vesijäähdytetty. ( onko vakio turbo )
Taitaa olla joku Garrett ( ei ihan varmaa tietoa tuo nimi )
Luulen että eturenkaat alkavat olla niin sileät että sen takia jauhaa..
Paikaltaan kun lähtee ja lämä tiskiin, niin savu on aivan älytön...!
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Elo 11, 2004 05:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Minulla pyörii jossain 3-45 tontun välissä lähtö kierokset kickdown:lla. Mikä stage sulla on autossa ? minulla ei ole pito ongelmia missää tilanteessa paitsi mutkaan ajettaessa alkaa sutiin ku auto kallistuu ...9000CD23T kirjoitti:No niin nyt poljettiin kun ei näkynyt muita baanalla.9000CD23T kirjoitti:Normaali ajoa paitsi kun kokeilin kick downia, täytyy kohta käydä polkaisemassa, ja seurata sivusilmällä tota jenka mittaria.
Siinä vähän yli 5000 r/min pinnassa tuntui viisari käyvän joka pykälällä, neloselle mentäessä se ei ehkä mennyt niin reilusti yli 5 tontun.
*ps..ei tahdo pyörä pitää*
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
120 km/h vauhdissa ainakin vielä tarjosi kolmosta kun nappas pedaalin lattiaan. Suuremmissa vauhdeissa ei tullut kokeiltua. Tietenkin suljetulla alueella.mikan kirjoitti: Siis hetkinen, mulla ei kyllä todellakaan tarjoa kolmosta yli 130 km/h nopeuksilla tai kakkosta yli 80 km/h nopeuksilla. Vaijeriako tässä nyt siis pitää alkaa säätämään?
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan kirjoitti:120 km/h vauhdissa ainakin vielä tarjosi kolmosta kun nappas pedaalin lattiaan. Suuremmissa vauhdeissa ei tullut kokeiltua. Tietenkin suljetulla alueella.mikan kirjoitti: Siis hetkinen, mulla ei kyllä todellakaan tarjoa kolmosta yli 130 km/h nopeuksilla tai kakkosta yli 80 km/h nopeuksilla. Vaijeriako tässä nyt siis pitää alkaa säätämään?
t. Mika
t. Mika
Juu eli tässä tulee vm.98 tontun automaatin välitykset vaihteilla.
1. 0-60km/h
2. 60-120km/h
3. 120-170km/h
4. 170-250km/h (rajoittimeen asti, jos tehoa riittää autossa, eli viriviri)
Kickdown:
vauhtia 100-160km/h 3.vaihde kytkeytyy
vauhtia alle 90-95 2.vaihde kytkeytyy
vauhtia alle 50km/h 1.vaihde kytkeytyy
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Täällä päin ainakin kaupunkialueella on 50 km/h nopeusrajoitus, joten nelonen ei pääse kytkeytymään ellei ajele roimaa ylinopeutta Joku suhteellisen mäkinen 60 km/h alue vakionopeussäädintä käyttäen on hiukan tuskainen D-asento päällä kun silloin kolmonen ja nelonen vispaa helposti edestakaisin.JouniCSE kirjoitti: Tästä syystä D asentoo ei kannata käyttää kun maantieajossa. Valitsin 3 asentoon hitaassa ajossa ja kaupunkipyörityksessä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
- Paikkakunta: Helsinki
Virallisesti oikein
Oli tuo kickdown vaijerin vaippan lukitus mutteri päässyt löysytymään mökki reisulla ja loota toimi miten sattui. Soitin metsien keskeltä automaatti loota liikeeseen joka neuvoi:
-mittaa vaipan yläreunasta silmukkaan 3-4 milliä kaasuuvivun ollessa tyhjäkäynti asenossa.
-kokeile
-jos vaihto on terävä löysää vaijeria(kasvata vaipan ja silmukan väliä)
-jos laatikko luistaa(pienennä vaipan ja silmukan välistä väliä)
Itselläni tuo oikea mitta vaipan ja silmukan välillä tuntuu olevan 3mm.
Löysin 9000CD23T ohjeen:
2. Kick down vaijerin mittaus täysi kaasu, ei vielä kick down asennossa.
mitta oli 60.1mm ( tästä pitää vähentää 39.5mm ) näin saadaan
tyhjäkäynti asento. eli 60.1 - 39.5 = 20.6mm. ( ja eiku säätämään )
13mm lukkomutteri auki ja vaijerin vaippaa ylöspäin kunnes vaippa
oli mitassaan (20.6) silmukka kiinniikkeen alapinnasta.
3. Koeajo
Kymysykseni kuuluu pitääkö ko. säätö tehdä myös kaasuläpän ollessa auki/ miten se tehdään. Silloihan vaipaan pään ja silmukan välinen säätö muuttuu joka on tehty kaasuläpän ollessa kiinni.
-mittaa vaipan yläreunasta silmukkaan 3-4 milliä kaasuuvivun ollessa tyhjäkäynti asenossa.
-kokeile
-jos vaihto on terävä löysää vaijeria(kasvata vaipan ja silmukan väliä)
-jos laatikko luistaa(pienennä vaipan ja silmukan välistä väliä)
Itselläni tuo oikea mitta vaipan ja silmukan välillä tuntuu olevan 3mm.
Löysin 9000CD23T ohjeen:
2. Kick down vaijerin mittaus täysi kaasu, ei vielä kick down asennossa.
mitta oli 60.1mm ( tästä pitää vähentää 39.5mm ) näin saadaan
tyhjäkäynti asento. eli 60.1 - 39.5 = 20.6mm. ( ja eiku säätämään )
13mm lukkomutteri auki ja vaijerin vaippaa ylöspäin kunnes vaippa
oli mitassaan (20.6) silmukka kiinniikkeen alapinnasta.
3. Koeajo
Kymysykseni kuuluu pitääkö ko. säätö tehdä myös kaasuläpän ollessa auki/ miten se tehdään. Silloihan vaipaan pään ja silmukan välinen säätö muuttuu joka on tehty kaasuläpän ollessa kiinni.
Re: Virallisesti oikein
Ei kun säätö tehdään niin kuin yllä 9000CD23T:n ohjeessa neuvotaan. Säädetään vaijeri sellaiseksi, että tyhjäkäyntiasennosta vaijerin liikkuu vaihteistosta ulospäin reilut 39 mm kunnes kohtaa sen kick-down-asentoa ennen olevan mekaanisen vastuksen. Ei siis mennä kick-down-pykälän yli kick-down-asentoon asti.kaapisti9000 kirjoitti:Kymysykseni kuuluu pitääkö ko. säätö tehdä myös kaasuläpän ollessa auki/ miten se tehdään.
Mitataan siis vaijerin ulkonema tyhjäkäyntiasennossa (läppä kiinni) ja siinä kick-down asennon "reunalla" (läppä melkein auki).
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaatista
Kiitoksia ohjeista. Nyt jopa minä ymmärsin. Tuo Heynesin ohje on kyllä vähän erillainen kuin tuo saab korjaamokäsikirjan ohje.
Heynes:
Jos etäisyys on jotain muuta kuin 39mm, siirrä vaijerilukko(jos vaijerilukolla tarkoitetaan mötikkää vaijerissa) asentoon, jossa etäisyys on mainitun suuruinen.
Saab korjaamokäsikirja:
Rajoittimen(=vaijerilukko) paikka vaijerilla ei ole käyttökelpoinen mittauksen aloituskohtana
Heynes:
Jos etäisyys on jotain muuta kuin 39mm, siirrä vaijerilukko(jos vaijerilukolla tarkoitetaan mötikkää vaijerissa) asentoon, jossa etäisyys on mainitun suuruinen.
Saab korjaamokäsikirja:
Rajoittimen(=vaijerilukko) paikka vaijerilla ei ole käyttökelpoinen mittauksen aloituskohtana
Re: Automaatista
Olen koittanut etsiä ohjetta tuon vaijerin säätämiseen kun noilla kuoren suuntasille mutteri kiinnityksille näkyy olevan noita ohjeita ainoostaan. Nuo vaijerin säätö ohjeet ei käy järkeen ollenkaan noilla mitoilla joita ohjeissa on ja kun vertaan niitä tuohon omaan. Olen luultavasti löytänyt joskus oikeet ohjeet kun vuosia sitten sen säädin ja hienosti on toiminut tähän asti (nyt ei oikeen löydy etes kuvaa tuosta sivusta kiristettävästä mallista). Mitat siihen kick down rajaan ja tyhjäkäynti mittaan ei täsmää ollenkaan.
Keskipako säätimen O-renkaat ja teräsrenkaan jo vaihdoin (toisesta o-renkaasta puuttui 3mm palanen), matolaatikon tarkistin ja puhdistin. Nyt paukauttaa vaihteet sisään rajusti rauhallisella kaasun painamisella ajaessakin että renkaat suttaa joka vaihdolla kun tien pinta on jäässä
Löysäsin kick down vaijerin kokonaan irti ja kokeilen huomenissa jos vaikka vaijeri kantais. Mutta epäilen että se ei ole vikana.
Päivitys: Ei vaikkuttanut tuo kickdw vaierin irroitus asiaan mutta vaihto kohdat näyttäis olevan ok.
Tarkennuksia osa 3: 1->2 nykäisee (vaihto 22km/h), 2->3 (vaihto 40km/h) nykäisee myös. 3->4 vaihtuu nätisti ja melkein huomaamatta. Oisko kumminkin matolaatikko vika? Ja testatessa kd vaijeri irrallaan.
V-M
Keskipako säätimen O-renkaat ja teräsrenkaan jo vaihdoin (toisesta o-renkaasta puuttui 3mm palanen), matolaatikon tarkistin ja puhdistin. Nyt paukauttaa vaihteet sisään rajusti rauhallisella kaasun painamisella ajaessakin että renkaat suttaa joka vaihdolla kun tien pinta on jäässä
Löysäsin kick down vaijerin kokonaan irti ja kokeilen huomenissa jos vaikka vaijeri kantais. Mutta epäilen että se ei ole vikana.
Päivitys: Ei vaikkuttanut tuo kickdw vaierin irroitus asiaan mutta vaihto kohdat näyttäis olevan ok.
Tarkennuksia osa 3: 1->2 nykäisee (vaihto 22km/h), 2->3 (vaihto 40km/h) nykäisee myös. 3->4 vaihtuu nätisti ja melkein huomaamatta. Oisko kumminkin matolaatikko vika? Ja testatessa kd vaijeri irrallaan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Automaatista
No nii, nyt on matolaatikko palasina, pitkin pöytää ja kuulat sekaisin. Ei sieltä ainakaan vielä mitään rikkoontunutta löytynyt. Tosin voisikos irtaallaan/löysällä oleva paine putki tehdä tuollaista vikaa? Se kun oli ihan vaan siinä reiässä mutta ei niin että o-renkaat olis olleet siellä reijässä pitämässä vaan ihan keyesti nostamalla se putki siitä lähti.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatista
Hiukan apua tähän ongelmaan.No nii, nyt on matolaatikko palasina, pitkin pöytää ja kuulat sekaisin.
sivulla 22 käsitellään tätä aihetta.Tosin voisikos irtaallaan/löysällä oleva paine putki tehdä tuollaista vikaa?
http://avtopedia.ru/akpp/SAAB%209000%204HP18.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatista
Kiitosta! Eli ei ole tuosta putkesta ongelma johtunut. Pitä nee jatkaa tuota matolaatikon purkamista.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135