PUretaanipuslia Elkpartsilta..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

jus kirjoitti:Ei tarvitse etualatukivarren takapuslan vaihdossa irrottaa muuta kuin se tukirauta puslan tieltä pois. Ja mutterin loppukiristys vasta kun auto on pyörillään.
Itse asiassa polyuretaanipusla pyörii suht vapaasti siellä tukirautansa sisällä joten mutterin voi vetää tiukalle vaikka tukivarren irti ollessa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...vaihdoin eilettäin nuot alatukivarren takapuslat uretaanisiin. Kun tohoa ei ollut tein niin kuin tuolla eräässä topikissa neuvottiin ja heitin vanhat puslat grillipesään ja odottelin kumien palamista. 10 minuutin päästä nostelin sulaneet (tina)holkit ärräpäiden kera pihalle aikaisissa uudenvuoden tunnelmissa. Muita hyviä neuvoja? :evil: :roll:

Jouduin sitten käydä hommaamassa uudet puslat ja oikean tohon jolla vain sytytin kumit palamaan.. tällä tavalla nuo kevytmetalliholkit eivät sitten sula. Kannattaa muidenkin kotituhertajien ottaa onkeensa... :roll: :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Järjen käyttö on sallittua vai miten se menikään... :lol: :lol: :lol:

Itse grillasin vaihdelaatikon puslasta sisuskalut pois. Tuon puslan kuori on TERÄSTÄ ja siten grillauskelpoinen.

Täytyy kyllä onnitella hyvästä postauksesta, vieläkin meinaan tukehtua nauruun vaikka toisaalta kyllä olen pahoillanikin puolestasi...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllä tuo sulaa teräs ja lasikin kunnon hiilloksessa. :D

Lamavuosina kuorittiin kaapeleita panemalla jäteöljytynnyri tulille ja sinne kaapelit, sitten vaan nosteltiin kuparit talteen, toimis varmaan kumillekin, vaan lieneekö enään näin EU suomessa sallittua. :) :oops:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joo savu nousi kiitettävän hyvin käämeistäkin noiden gummien lisäksi, kun tapahtuneen huomasin. Eikä siinä grillissa vielä edes juuri hiillosta ollut, mutta pirun kuuma se oli varmasti. Polttelin siinä remontin jäljiltä jääneitä mäntylaudan pätkiä...

Puslien keskellä olevat teräsholkit ei tietty miksikään menneet. Kyllähän sitä vähän kattelin jotta kevyeltä metallilta näyttää notta näinköhän tämä toimii, mutta turhan sokiasti uskoin tällä armoitetulla foorumillamme esitettyihin kokemusperäisiin neuvoihin. Arvata en osannu, että ihan noin helposti sulahtaa... ei kannata ihan kaikkea uskoa näköjään. Kun olisinkin edes heittänyt vain toisen puslista kokeeksi tulille, niin ei olisi tarvinnu kun yksi uusi hankkia. Meinasin säästää aikaa ja burnata tietty kummatkin samalla kertaa :D... Järjenkäyttö on sallittua jopa suotavaa ...harmittavan usein sitä ehdotetaan tai se tulee mieleen vasta jälkikäteen.. :oops:

Neljäkybää pensarahaa siinäkin paloi... ei sillä tosin nykysin saa kuin puoli tankkia. :x ...onnneksi tuli talvella säästettyä tuota pensarahaa ja pyöräiltyä kaikki työmatkat :P

PS. Asiaan... eli parin koeajulenkin jälkeen nuo puslat tuntuvat oikeinkin hyviltä.. ei lisinnyt tärinät tai jyrinät. Liekö sitten vain harhatuntemus, mutta jotenkin ihan kuin tuntuisi täsmällisemmältä/kevyemmältä ohjaus. Eikä vedellytkään kun testasin huippuahtoja... 8)
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ke Heinä 19, 2006 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No nii tuossa keskiviikona laitettiin tuo vaihelaatikon PU-pusla vanhan kuluneen tilalle. Tuo vanha oli painunut parisen senttiä ja vaihekeppikin heilui vähän turhan hervottomasti. Täytyypi sanoa, että on kyllä osa paikallaan tuo, eikä ole kalliskaan 22,5€ ja on joka sentin arvonen. Maksaahan se kuminenkin Speedpartsin osa jotain 20-25€.

Vaihekepin ylimääräinen heiluminen loppui lähes tyystin ja vaihtaminen muuttui entistä täsmällisemmäksi sekä helpommaksi. Myöskään en huommannut tärinöiden lisäntyneen. Moottorikin näyttää olevan kaukalossaan nyt hieman ryhdikkäämmin. Vieläkun ne momenttituen puslat polyttas niin ei varmaan heiluisi motti/keppi juuri lainkaan. Rafulla vissiin oli myös nuot momenttipuslat PU:ta... lieköhän hänellä on nuot tärinät lisineet tuon myötä?

Vanhan puslan irroitus onnistui varovasti rautasahalla... ei päätylevyyn tullut juuri naarmuakaan. Ensiksi tosin puukolla leikattiin siitä niitä kumeja edestä. Aikaa irrotukseen meni hiukan vähemmän kuin saab9000.com:n sällillä, jolla ne vaihtoohjeet tuolla saitilla... 30min vs. 4h. No mulla olikin aito teknikko assistenttina :wink: :)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Vaihtelin tuossa valosan aikaan parkkiksella (n. 1.5 tuntia meni) tuon moottorin päässä olevan momenttituen puslan. Irrottelin pultit ja vedin sen välitangon pois edestä, moralla leikkelin, ja ruuvarillä vääntelin korvakkeessa olevan puslan sisältä gummin ja keskustan veke. Sitten vaan kahvarautasahalla puslan metallikuori poikki ja lattapääruuvarin sekä vasaran avustamana pusla lähti helposti mäjelle. Tilalle heitin tommosen Powerflexin keltasen PU-puslan. Tuo taaempi gummi oli viä ihan jämyssä latingissa, joten aattelin testata jättää sen ny vielä paikalleen ja kattoa miltä vaikuttaa.

No hyvähän siitä toki tuli... istuu eri jämäkästi pata nyt paikallaan, eikä heilu työnnettäessä, eikä värise käynnissä kuten ennen. Tuntuma on, että tyhjäkäynnillä värinät väheni kabiinin puolellakin tuon ansiosta, myöskään vaihekeppi ei enää heilu turhaan oikeastaan yhtään. Auttaa varmaan tuo vaihelaatikon PU-puslakin asiaa. Kaiken kaikkiaan erinomainen ja kohtuu helppo rasti.. voin suositella! 8)
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Tammi 05, 2007 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

on suht helppo toimenpide ilman ulosvetäjääkin.. ainakin omasta mielestä silloin kun tein kyseisen toimenpiteen omassani.. Tosin asennus itsellä vaikeampi kun meni kuminen holkillinen tilallekin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Meillä oli tääl Napapiirillä miitti tuos äsken... olihan siel yhteensä viis jannua peräti ilmaantunu paikalle. Pääsi samalla vähän koeajamaan uusia tuuninkeja.... semmosen positiivisen vaikutuksen huomasin lisäksi, että kun kytkimen nostaa ja alkaa kaasua painaa, niin moottorin veto alkaa välittömämmin eli ilman ns klappia. Sama vaikutus tietty myös moottorijarrutuksessa. Eli jos huonot puslat ja sen takia heiluva moottori niin klappia on myös vedossa. Kyllä tuntuu mukavalta ny cruisailla... 8)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Kaivelin vanhan topicin esiin, ku olin eilen katsastamassa tonttua ja tuli hylky ku takakallistuksen vakaajan puslat ja etupäästä alatukivarren takimmaiset puslat oli "vähän" huonot, no aattelin pistää sit samantien kunnon puslat ku vaihetaan.
Lueskelin tätä tooppikkii ja sain semmosen käsityksen et elkpartsilta kannattais tilata eikä PCS:ltä. Kuin kauan muuten pauttirallaa kestää toimituksen tulla elkpartsilta ja minkälaiset maksuvaihtoehdot siel on.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vertaa hintoja myös http://www.partsforsaabs.com ja tarkista lähetyskulut! Myös kotimaassa on joitakin hyviä putiikkeja, joista kannattaa kysellä. Olikohan US-parts yksi sellainen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

3-4 päivää meni kummallakin kerralla kun tilasin Elkiltä. Luottokortilla maksoin. Ainakin aiemmin tuolla PartsForSaabilla kulut kasvoivat selvästi isommaksi, jos vähänkin enemmän tilasi kamaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ahtopaine kirjoitti:3-4 päivää meni kummallakin kerralla kun tilasin Elkiltä. Luottokortilla maksoin. Ainakin aiemmin tuolla PartsForSaabilla kulut kasvoivat selvästi isommaksi, jos vähänkin enemmän tilasi kamaa.
Kulujen kasvaminen johtuu siitä, että 2kg isommat lähetykset hoidetaan ParcelForce jakelufirman kautta ja silloin jakelu onkin jo kotiovelle ja toimitus nopeaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: PUretaanipuslia Elkpartsilta..

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Herättelen aihetta, kun tekisi mieli vähän puslia vaihtaa. Nuo vakaajien puslat sekä etutukivarren takapuslat uskallan heittää tärinöitä pelkäämättä, mutta miten on noiden muiden puslien laita? Viimeksi kun auto kulmien säädössä, sanoin asentajalle jotta vilkaisee puslien kunnon ja ei ollut kuin takavakaaja väljä sekä nuo etutukivarren takapuslat. Tekisi mieli vaihtaa kaikki, mutta kannattaako, jolleivät ole kaikki vielä tiensä päässä? Eikö samalla rempalla kuitenkin kannattaisi vaihtaa kun jonkun yhden/kaksi vaihtaa :?:

Lähinnä tässä nyt olen sillä linjalla, etten viitsisi vaihtaa yhtään sellaista puslaa, joka voisi lisätä alusta ääniä tai tuoda häiritsevää kovuutta :? . Nuo 3 alussa mainittua puslaa eivät siis tunnu niitä lisäävän. (Moottorin yläpuslat on jo PU.)

Onko järkeä jättää tavallisia puslia niille paikoille, jotka saattaisivat lisätä ääniä :?:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: PUretaanipuslia Elkpartsilta..

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Sellaisen vinkin annan, että etualatukivarren takapuslaa tilatessa kannattaa tilata sellainen setti missä tulee tuo keskiholkki mukana. SuperFlexin puslaan on tuo vakiopuslasta irrotettu rautaholkki vähän liian pieni halkaisijaltaan... joten on vähän liian löysä. Kaveri sorvasi ittellensä ja samalla mulle isommat holkit, jonka jälkeen tuntuma on hyvin timmi.

Äänistä en osaa sen kummemmin sanoa muihin pusliin liittyen...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin