ACC:n nopeussäädinyksikköstä
ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Näin on nyt käynyt:
-Puhallin ei puhaltanut -> moottori vaihdettu, tosin ei ollut vika siinä kuitenkin!
-Liitin joka menee puhaltimen nopeussäädinyksikköön oli sulannut, liitin + nopeussäädintransistori vaihdettu.
-Kaikki toimi taas normaalisti, kunnes taas(muutama kuukautta myöhemmin) rupesi tulla ongelmia, nyt se toimii vain välillä. Eli joskus normaalisti puhaltaa, joskus ei yhtään.
-tänään sen tarkistin, ja TAAS liitin oli sulannut! [kuva (valitettavasti huono)]
Onko siinä mitään muuta joka vois olla rikki kuin se nopeussäädintransistori joka vois aiheuttaa sitä sulaamista? ja, onko ainoa vaihtoehto nyt osta koko yksikkö ja vaihtaa se + liitin?
Auto on siis, 9000 Aero -94 (ACC2)..
-Puhallin ei puhaltanut -> moottori vaihdettu, tosin ei ollut vika siinä kuitenkin!
-Liitin joka menee puhaltimen nopeussäädinyksikköön oli sulannut, liitin + nopeussäädintransistori vaihdettu.
-Kaikki toimi taas normaalisti, kunnes taas(muutama kuukautta myöhemmin) rupesi tulla ongelmia, nyt se toimii vain välillä. Eli joskus normaalisti puhaltaa, joskus ei yhtään.
-tänään sen tarkistin, ja TAAS liitin oli sulannut! [kuva (valitettavasti huono)]
Onko siinä mitään muuta joka vois olla rikki kuin se nopeussäädintransistori joka vois aiheuttaa sitä sulaamista? ja, onko ainoa vaihtoehto nyt osta koko yksikkö ja vaihtaa se + liitin?
Auto on siis, 9000 Aero -94 (ACC2)..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Siis, puhallin moottori on vaihdettu, kun se ensimmäinen kerta lakkasi puhaltamasta, mut kun ei ruvennut toimimaan, niin se yksikkö tuli tarkistettu, ja silloin se liitin oli jo sulannut (ensimmäinen kerta).. Ja silloin se liitin ja tehonsäätötransistori vaihdettiin.. Nyt on siis sulannut taas.. ja toimii vain joskus..Mimmi kirjoitti:Vaihtoehtona on itse puhallinmoottori.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Autohan on tuo entiseni, ja oli siis tehnyt saman vanhalla moottorilla. Jonka jälkeen vaihdoin uuden moottorin ja heti jälkeenpäin tuon Darlingtonin(kiisselitahnaa käytetty) ja sulanneen liittimen koska pyöri uudellakin vain hiljaisimmalla nopeudella. Sen jälkeen toimi täysin jonkin aikaa, kunnes se Nikkellä rupesi jälleen temppuilemaan. Pyörii välillä nopeuksilla, välillä ei.Mimmi kirjoitti:Vaihtoehtona on itse puhallinmoottori.
Itse moottorin liittimessä ei missään vaiheessa ollut kontaktihäiriöitä tms.
EDIT: Joku ehti ensin..
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Joo vahingossa lainasin.Mimmi kirjoitti:Nikkehän kysyi vaihtoehtoja, johon vastasin.
Niin tuumattiin mekin täällä aikaisemmin.Mimmi kirjoitti:Minä kyllä vaihtaisin kokonaan uuden säätimen ja korjaisin liittimet.
Jäi vain arvelluttamaan että mikähän se vika loppujen lopuksi tuossa oli, tai on. Ilmeisesti säätimessä kuitenkin, mutta mikä..?
Re: ACC:n nopeussäädinyksiköstä
Minkävärisen johdon kohdalta tuo liitinrunko sulaa? Joku johto tai liitinhän tuossa on pakko käydä kuumana, ellei liitinrunko nojaa jokohkin kuumaan. Mittasitteko ensimmäisen korjauksen yhteydessä onko kyseinen johto esim. oikosulussa maahan, helpostihan kuumentuneen johdon eristeet kuoriutuvat ja tulee oikosulku.
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... cc2fan.htm
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... cc2fan.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ACC:n nopeussäädinyksiköstä
Edestäpäin katsottuna ylempi vasemmanpuoleinen liitin, värimuisti on huono mutta olikohan tuo musta..? Ei tullut mitattua, luulin silloin vaan tuon johtuneen siitä rikkoutuneesta transistorista.jus kirjoitti:Minkävärisen johdon kohdalta tuo liitinrunko sulaa? Joku johto tai liitinhän tuossa on pakko käydä kuumana, ellei liitinrunko nojaa jokohkin kuumaan. Mittasitteko ensimmäisen korjauksen yhteydessä onko kyseinen johto esim. oikosulussa maahan, helpostihan kuumentuneen johdon eristeet kuoriutuvat ja tulee oikosulku.
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... cc2fan.htm
(Sähkömiehiä en ole, työkaverikin juotti sen transistorin paikalleen )
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Nyt se yksikkö sekä liitin on vaihdettu.. ja tällä hetkellä ainakin toimii hyvin!
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Avasin se vanha yksikkö.. ja, se oli sulannut melko hyvin siellä sisälläkin, koko yksikkö.. ei ihme ettei se toiminut.. mistä syystä se sit sulasi ei kuitenkin selvinnyt..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Neuvokaas tyhmälle että mistä tuo nopeudensäädinyksikkö löytyy?
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Akvaariokotelosta, sen muovisen lauhdutinkotelon päältä(puhallinkotelon jatkoa), neljällä torx ruuvilla kiinni, tulee nelinapainen liitin kiinni(Huom. se jäähdytyssäleikkö +12V). Kuvia on jossain koneella mut eiköhän toi ilmankin löydy...Neuvokaas tyhmälle että mistä tuo nopeudensäädinyksikkö löytyy?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
Se on höyrystinkotelo. Vuosimallista riippuen höyrystinkotelo voi olla vähän erinäköinen, ja säätimen paikka olla vähän eri, mutta höyrystinkotelon päällä se joka tapauksessa on.j0ne kirjoitti:Akvaariokotelosta, sen muovisen lauhdutinkotelon päältä(puhallinkotelon jatkoa)
http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... ousing.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ACC:n nopeussäädinyksikköstä
...ei juma nyt minä itse sanoin sen v*tun lauhdutin sanan(tai oikeastaan kirjoitin)
no ei sentään ollut öljynlauhdutin.
no ei sentään ollut öljynlauhdutin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower