Termarin vaihto
Termarin vaihto
Ei nouse lämmöt kuin sentin sinisen yläpuolelle ja acc puhaltaa yrittäen saada kapiinin lämpöä 21 asteeseen.Tuleva ilma kuin lehmän henkäys.Eli,millanen termostaatti ja mistä???Onko vaihdossa mitään erkois jippoja?Auto 9000 Cd 2.0 matalapaine turpo
Re: Termarin vaihto
Hae merkkiliikkeestä, on kilpailukykyinen hinta ja takuu. Sisältää tiivisteenkin. Vaihto on hyvin simppeli homma, termarikotelo auki ja uusi vanhan tilalle, sitten termarikotelo kiinni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Termarin vaihto
Alkuperäinen termostaatti merkkiliikkeen marmoritiskiltä noin 14€. Vaihdossa ei mitään erikoista.
Etsi -painikkeella löytyy aiheesta lisää hyvää tietoa esim. hakusanalla "termostaatti".
Katso esim. tämä viestiketju.
[Edit.] Olinpas hidas.
Etsi -painikkeella löytyy aiheesta lisää hyvää tietoa esim. hakusanalla "termostaatti".
Katso esim. tämä viestiketju.
[Edit.] Olinpas hidas.
#3418
Re: Termarin vaihto
Kiitokset tiedoista,helpolta hommaltahan tuo näytääkin.Muistan vaan joskus 900:sen termarikotelon toinen pultti oli hapettunut alumiiniin niin että,naps poikki.Teetti vain töitä että sai natsan pois.Muistaakseni laitoin siihen läpipultin ja mutteri päähän.Niin mikäs se oiken asteluku on ja tätäkö ysitonnista ei tarvi ilmailla
Re: Termarin vaihto
Kaikissa Saabeissa oikea asteluku on 89, ja termari myöskin sama mallista riippumatta. Eli ei tarvi sanoa tiskillä kuin että termari kiitos. Ei tarvitse sen kummemin ilmailla, ilmausruuviakaan ei ole. Ilmautuu itsekseen, nopeuttaa voi paisarin korkki irti letkuja puristelemalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Termarin vaihto
Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...
Ei muuten nouse lämpömittarin viisari yhtään ylemmäs kuin ennenkään.
Ei muuten nouse lämpömittarin viisari yhtään ylemmäs kuin ennenkään.
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Re: Termarin vaihto
Archie kirjoitti:Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...
Ei muuten nouse lämpömittarin viisari yhtään ylemmäs kuin ennenkään.
hakua rohkeesti vaan peliin, mittaristossa se vika piilee
Re: Termarin vaihto
Saab-termostaatissa (tai nykyään GM-termostaatissa) tulee tiiviste mukana, ei tarvitse ostaa erikseen, kuten ehkä tarvikeliikkeestä ostaessa. Eli ei tuu erillistä tiivistettä olleenkaan.Archie kirjoitti:Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...
Tiiviste on poikkileikkaukseltaan U-muotoinen kulmikas kumirinkula, jonka sisäuraan tulee termostaatin laipan reuna. Ilman tiivistettä ei nesteet varmasti pysyisi sisällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Termarin vaihto
Niin, nesteet on kyllä pysyneet sisällä, mutta en tiedä minkälaisen termarin olivat laittaneet
Tarkoitin tuolla viisarin asennolla myös, ettei auto ole yhtään lämpimämpi kuin ennenkään.
Tarkoitin tuolla viisarin asennolla myös, ettei auto ole yhtään lämpimämpi kuin ennenkään.
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Re: Termarin vaihto
Itsellä vähän samaa ongelmaa, mutta lämmöt vain tykkäävät nousta erittäin hitaasti, mutta kuitenkin nousevat mittarin puoliväliin, ja pysyvät siinä. Kyseessä siis 9000S 2.0 vm. -89. Lämpöjen nousuun ns. normitasolle (oletan puolivälin normaaliksi, niin kuin useimmiten autoissa) vaaditaan jopa 15km ajomatka. Muutoin lämmöt junnaavat pienemmillä matkoilla siinä 1/3-tasolla. Ostin nyt Motonetistä 92C termarin vakio 89C tilalle ainakin talveksi. Onko tuota käytännössä kannattavaa vaihtaa vai voiko se aiheuttaa jotain yllättäviä vauriota? Lämpöjä tietenkin aina tarkkaillaan mittarista. Verrattuna talon toiseen autoon, Volvo V70 -02:een, lämpöjen nousu on todella hidasta, sillä Volvo nostaa lämmöt puoliväliin jo parin kilometrin aikana.
E: ajattelin vielä mainita, että vaikka lämmöt ei välttämättä olekaan korkealla, niin lämpöä kabiinin puolelle tulee vaikka liikaakin, mikäli sikseen haluaa, eli lämmintä nestettä pitäisi kiertää...
E: ajattelin vielä mainita, että vaikka lämmöt ei välttämättä olekaan korkealla, niin lämpöä kabiinin puolelle tulee vaikka liikaakin, mikäli sikseen haluaa, eli lämmintä nestettä pitäisi kiertää...
Re: Termarin vaihto
huomasin asentaessani tarvike termaria, että oli mitoiltaan hiukan eri kuin se alkuperäinen.. luulenpa että vika on siinä, kun ei lämmöt nouse. uusi termari haettu merkkitiskiltä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Termarin vaihto
Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Termarin vaihto
oli ilmaa järjestelmässäkaivaja kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
Homma hoitui koneen käydessä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Termarin vaihto
Jos on ilmastointi, niin myös se ohjaa flektiä. Muussa tapauksessa on joko ilmaa tai flektin anturi rikki (vanhemmat mallit).kaivaja kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Termarin vaihto
Ahaa...nyt ymmärsin.Se flekti pyörähti ekankerran noin parin minuutin päästä käynnistyksestä,ei ollut termari vielä lähelläkään aukeamista.Eikös ne ilmat lähe vasta lopullisesti kun termostaatti aukeaa.Auto on 2,0t vm.95 ilmastoinnilla....