Vaihteensiirrosta?
Vaihteensiirrosta?
Perheemme kakkosauton/harrastepelin viitosvaihteen kytkeytymisessä on ongelmia. Vaimo ei halua ajella autolla, kun ei aina saa vitosta päälle... Onko joku vaihtanut tuon Motonetin osan tällaisen uudemman nivelen tilalle? Ajattelin nyt kesälomalla jumppailla tuollaisen paikalleen.
VAIHDEVIVUSTON OSAT/HELAT SAAB 9000 --98
Vaihteesiirtäjän yhdyskumi. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-2021 10.76 ???
Vaihteesiirtäjän helasarja (manuaalit). . . . . . . . . . . 18-2577 4.90 ???
Vaihteesiirtäjän nivel vaihteiston päähän (manuaalit). . . 18-2584 22.90 ???
Onko se tuo vaihteensiirtäjän nivel, joka pitää motosta ostaa?
Löytyykö jostain Suomesta tätä PFS:n osaa halvemmalla kuin Saabilta?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3099
VAIHDEVIVUSTON OSAT/HELAT SAAB 9000 --98
Vaihteesiirtäjän yhdyskumi. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-2021 10.76 ???
Vaihteesiirtäjän helasarja (manuaalit). . . . . . . . . . . 18-2577 4.90 ???
Vaihteesiirtäjän nivel vaihteiston päähän (manuaalit). . . 18-2584 22.90 ???
Onko se tuo vaihteensiirtäjän nivel, joka pitää motosta ostaa?
Löytyykö jostain Suomesta tätä PFS:n osaa halvemmalla kuin Saabilta?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3099
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kannattaa myös vilkaista vaihdekepin palkeen alle. Siellä on semmoinen stoppari / ohjuri vitosvaihteen (ja pakin) kytkemistä "helpottamassa". Ainakin meikäläisen ex-tonnarissa tuo muovikäikäle oli lohjennut, eikä enää pysynyt oikein paikoillaan. Eipä siitä muuta haittaa ollut, mutta vitosvaihde piti aina itse hakea "sivusuunnassa" kohdalleen ennen kuin sai vaihteen pesään, jos/kun stoppari oli irti. Itsellähän tuo sujui jo huomaamatta, mutta jos joku "uppo-outo" autoa ajoi, oli vitoselle vaihtaminen heillä alkuun vaikeaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Vaihteensiirrosta?
Tämä homma ei ehtinyt etenemään kesällä lainkaan. Kävin äsken Motonetissa ja ostin tuon vaihteensiirtäjän nivelen suoraan tiskiltä. Olin jo asennoitunut että sieltä tulee vanhemman mallinen osa, mutta tällainen se sitten oli:PVI kirjoitti:
Vaihteesiirtäjän nivel vaihteiston päähän (manuaalit). . . 18-2584 22.90 ???
Onko se tuo vaihteensiirtäjän nivel, joka pitää motosta ostaa?
Löytyykö jostain Suomesta tätä PFS:n osaa halvemmalla kuin Saabilta?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3099

En tiedä onko tullut jollain muulla vastaan. Vaihtotunnelmia sitten ehkä joskus ensi viikolla...?
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Re: Vaihteensiirrosta?
Kyseinen osa on uudempi yhdysnivel, joita löytyy loppupään tonnareista. Tuon vaihtamiseen pitää irrottaa laatikon päästä vaihdetangosta se kartiotappi, joka voi olla hankala. Tietysti myös vaihdekepin puolelta kaikki rojut irti. Onnistuu, kun pääsee työskentelemään sekä auton alla että päällä. Ahdasta toki saattaa olla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vaihteensiirrosta?
Tiedossa on, että tuo on uudempi yhdysnivel. Oli jo kesällä tuollainen haussa, mutta jäi sitten ostamatta kun maksoi niin paljon tuolla PFS:llä. Luulin että tuo Motonetin nivel on se vanhempi. No onneksi on uudempi. Ja tuollainen on autossa tälläkin hetkellä.
Vaihto on varmaan hankalaa, kun kytkintä joskus uusiessa en saanut tuota kartiotappia lainkaan pois. No sitten sen näkee. Pitäisi kuitenkin saada vaihdettua, kun tuo vaihdekepin tuntuma on mitä on...
Vaihto on varmaan hankalaa, kun kytkintä joskus uusiessa en saanut tuota kartiotappia lainkaan pois. No sitten sen näkee. Pitäisi kuitenkin saada vaihdettua, kun tuo vaihdekepin tuntuma on mitä on...
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Re: Vaihteensiirrosta?
Siihen kartiotappiin olen miettinyt seuraavanlaista työkalua:
Putkenkiristin, eli samanlainen jolla esim jäähdytysjärjestelmän letkut ovat kiristetty. Sopivankokoinen klemmari(kiristin) ja siihen reikä. Sitten se kartiotapin isompi pää reikään ja kiristelyä. Toivottavasti klemmarin kiristäjä kestää, koska voimaa voi tarvita yllättävän paljon jumiutuneen tapin irroittamiseen. Mahdollisesti myös edellämainitun välineen lisäksi pari terävää napautusta jollakin sopivalla työkalulla. Olisikohan tästä yhtään apua?
Matti
Putkenkiristin, eli samanlainen jolla esim jäähdytysjärjestelmän letkut ovat kiristetty. Sopivankokoinen klemmari(kiristin) ja siihen reikä. Sitten se kartiotapin isompi pää reikään ja kiristelyä. Toivottavasti klemmarin kiristäjä kestää, koska voimaa voi tarvita yllättävän paljon jumiutuneen tapin irroittamiseen. Mahdollisesti myös edellämainitun välineen lisäksi pari terävää napautusta jollakin sopivalla työkalulla. Olisikohan tästä yhtään apua?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vaihteensiirrosta?
Voi olla, että kiristimestä alkaa ruuvi lipsua, vaikka olisi hyvälaatuinenkin kiristin.G-mies kirjoitti:Siihen kartiotappiin olen miettinyt seuraavanlaista työkalua:
Putkenkiristin, eli samanlainen jolla esim jäähdytysjärjestelmän letkut ovat kiristetty.
Tuolla staralla oli vähän tukevampi työkalu mielessä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=18736
stara kirjoitti:Vaihteensiirtimen kartiosokan ulospuristin. virityökalu
Välillä kun ovat tosi tiukalla ja sellaista retkua rekennetta kun ei raaskisi kovin takoakaan. Jos hakkaat irti, pidä jotain vastetta takana ja mutteria kierteen suojana AINA.
Tein puristimen isosta 30 mm mutterista, porasin 8 mm reiän läpi, laikalla putkenmentävä rako ja yläpintaan kolo katkaisulaikalla. Pultiksi tein vielä oikein Pro- laatua, M10x n. 35--40 mm kuusiokolopidätinruuvi väärinpäin, eli sokan kierre menee 6- koloon , ei voi lipsua sivuun, sitten 2 kpl M10 muttereita kontralla tiukasti kiinni toiseen päähän (suapi nua hitsuuttooki)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vaihteensiirrosta?
Oho mahtavaa!PVI kirjoitti:Tämä homma ei ehtinyt etenemään kesällä lainkaan. Kävin äsken Motonetissa ja ostin tuon vaihteensiirtäjän nivelen suoraan tiskiltä. Olin jo asennoitunut että sieltä tulee vanhemman mallinen osa, mutta tällainen se sitten oli:
Tuo on aika paljon parempi kuin se wanha CC:issä useimmiten nähty kumipatukka jossa neljä kierretankoa. :-)
Täytyypä käydä mahdollisesti ostamassa tuollainen jossain välissä, tuleepahan samalla keskitettyä keppi uudelleen.
Eikai se nyt niin vaikea ole paikkaansa saada / pois? Nelonen pesään, ruuvit löysälle ja sitten tuuppaa "kolmoselle" keppiä, pitäisi kyllä tulla riittävästi väliä.
CC:ssä keppi säädetään pakki silmässä, mutta muistaakos joku, että oliko noissa lyhytlohkotonnareissa sama operaatio kuin NG:ssä, eli loota ja keppi lukitaan nelosvaihteelle sopivilla poranterillä tai kuusiokoloavaimilla?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Vaihteensiirrosta?
Juu, ei tuo liitoksen irrotus/avaus mitään vaikeata olekaan, se on tuon yhdistelmän irrotus lootan päästä. Siellä on se pirullinen kartiotappi, joka pitää saada pois, jotta tuo yhdistelmä suostuu ylipäätään irtoamaan.Jope kirjoitti:Eikai se nyt niin vaikea ole paikkaansa saada / pois? Nelonen pesään, ruuvit löysälle ja sitten tuuppaa "kolmoselle" keppiä, pitäisi kyllä tulla riittävästi väliä.
Juu, nelonen lootasta ja kepistä ja sopivilla pyöreillä esineillä kohdistus omiin reikiinsä.Jope kirjoitti:CC:ssä keppi säädetään pakki silmässä, mutta muistaakos joku, että oliko noissa lyhytlohkotonnareissa sama operaatio kuin NG:ssä, eli loota ja keppi lukitaan nelosvaihteelle sopivilla poranterillä tai kuusiokoloavaimilla?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki