Laturin hihnapyörät, moniura.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ostin tuossa purkamolta laturin, koska nyt paikoillaan olevassa on ilmeisesti diodi/diodit sökönä, purkaa akkua ja muuta syytä ei enää löydy.

No, kerrankin vertasin osia ennenkuin lähdin purkamaan autoa, ja huomasin että tämä ostamani laturi onkin P*rkele sillä viisiuraisella hihnapyörällä, kun olisi pitänyt olla kuusiurainen.

Yritin ruuvipenkissä avata laturin akselin mutteria, mutta sohlo ruuvipenkki antaa periksi, ja kun saa taas kiristettyä jotenkuten, niin lastua lähtee hihnapyörästä, vaikkapa ei tuolla väärä-uraisella niin väliä olekaan.

Mutta ei aukea ei, eli en uskalla lähteä edes laturinvaihtohommaa aloittamaan, ennenkuin on varmuus siitä miten ihmeessä saan tuon hihnapyörän irti, ja vanhasta laturista ehjänä irti, ja ovatko nämä ylipäänsä vaihtokelpoisia, eli latureissa joka tapauksessa sama akseli hihnapyörien erilaisuudesta huolimatta?

Onko kukaan näitä irroitellut, miten, ehjänä, ja se vaihtokelpoisuus?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Yritin ruuvipenkissä avata laturin akselin mutteria, mutta sohlo ruuvipenkki antaa periksi, ja kun saa taas kiristettyä jotenkuten, niin lastua lähtee hihnapyörästä, vaikkapa ei tuolla väärä-uraisella niin väliä olekaan.
Pulttipyssyllä?

Tai onko akselin päässä paikka kuusiokoloavaimelle? Yhden hihnapyörämutterin taisin taistella auki laittamalla hihnapyörän ympärille vanhan moniurahihnan silmukalle niin että hihna lukkiutui, ja sitten vaan kovaa vääntöä mutterista.

Minkä auton laturi tuo uusi laturi on? EPC tarjoaa 91-tontun laturiin eri hihnapyörää sen mukaan onko B202 vai B234.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... aturi.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä tämän tilasin ihan vuosimallin ja 2,3:n mukaan, mutta eipä tullut kummassakaan päässä, purkamolla eikä itsellä mieleen koko juttu näistä pyörien eroista.

Akselin päässä ei ole paikkaa kuusiokoloavaimelle, en tiedä pitäisikö alunperin olla, laturissa olevan kilven mukaan tämä on joku Belgiassa kunnostettu laturi.

Koitin tosiaan vääntää hihnapyörästä laturin ruuvipenkkiin niin lujaa kuin vain sain, ja antaa mutterille iskua lenkkiavaimella ja vasaralla, paineilmavehkeitä kun ei nyt ole käytössä. Eikä inahtanutkaan, pyörä vain alkaa pyöriä penkin hampaissa ja lastu lentää...

Täytynee käydä jossakin konepajassa jossa on oikein kunnon Ruuvipenkki, jos ei muu auta.

Ja sitten tämä vielä kun se käyttöön menevä, eli nyt autossa oleva pyörä täytyisi saada ehjänä pois.. :?

Ääh että osaa sapettaa taas, ensin odotellaan monta päivää laturia ja työmotivaatiota, ja sitten homma tyssää alkuunsa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu eli lähtihän se vaihtolaturin väärä hihnapyörä pois, kun käärin laturin huolellisesti muovipussiin kera Jesus-teipin, etteivät leikkuujätteet menisi laturin sisään, ja ajoin rälläkällä pyörästä kaksi sivua suoraksi että sain sen tukevasti viilapenkkin kiinni ja pääsin vääntämän akselin mutteria auki Motonetin pisimmällä 18" vääntimellä.

Tulos: Ruuvipenkki irti puupöydästä läpipultteineen. Mutta metrisillä putkipihdeillä kovia kokeneesta ruuvipenkistä kiinnipitäen mutteri lopulta nöyrtyi ja pääsin purkamaan autossa kiinni olleen laturin hihnapyörää joka aukesikin helpommin.

Ilmeni että erilaiset hihnapyörät (5 vs. 6 uraa) olivat onneksi sovitteiltaan samoja, ja etäisyys laturin rungosta sekä hihnan linjaus sopi.

Mutta, tuossa vaihtolaturissa oli akselilla kiilaura, mutta hihnapyörässä taas ei, ja entisessä paikallaan olleessa laturissa ei ollut mitään kiilaan viittaavaa ollenkaan, eli liimattava se oli.

Laitoin Locktiten laakerilukitetta sovitteisiin ja kiristin mutteria sen minkä kykenin ja annoin olla yön yli leivinuunin kyljessä jämähtämässä, eikä ainakaan parinsadan kilometrin koeajolla hihnapyörä lyö tyhjää, eikä toivottavasti lyö vastaisuudessakaan.. :?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...hyvinkö lataa EDU:n mukaan?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Laturin hihnapyörät, moniura.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ahtopaine kirjoitti:...hyvinkö lataa EDU:n mukaan?
Hyvin, 13.8-14.1 Volttia Edun mukaan. Laturi ei ollut ilmeisesti ollut pitkäänkään käytössä ennenkuin auto josta lienee peräisin joutui puretuksi, laturista päätellen Belgiasta tuotuja ja purettuja. Toosan hiilet olivat täysmittaiset, eikä kollektorissakaan ollut edes sormillahavaittavaa pykälää.

Mutta, eipä ollut akun purkautuminen sitten laturin diodeistakaan kiinni, tänään teki samat temput eli käynnistysyrityksessä kuuluu pelkkä "KLOK".

Järki loppuu, (voi olla ihan sisäsyntyistäkin henkilökohtaisesti),sekä mielenkiinto, kaikki asiaan liittyvä on nyt vaihdettu ja ainoa mikä on enää jäljellä on Italialainen varashälytin ja tämän ajonesto, mikä edellisen omistajan mukaan on kytketty pois päältä.
Vastaa Viestiin