Sisäkiertoläppä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

Moi!!
Sisäilmakierron moottori ilmeisesti rikki tai jumissa.ikkunoiden huurtumisen takia katsoin tilanteen, ja läppä oli sisäkiertoasennossa.kun hieman liikuttelin moottorista,niin hyvin hitaasti kääntyi alas ja sitten taas ei mitään eloa.jos haluaa läpän olevan pysyvästi ko. asennossa niin voiko töpselin vain ottaa irti,vai alkaako herjaamaan jotain vikaa.moottoria en alkanut irrottamaan kun en ollut varma mistä kohtaa se lähtee.nyt tiedän.pitää varmaan käyttää lievää väkivaltaa,jos vaikka on jumissa.mielestäni koko kiertojuttua ei kai oikeen tartteis olla olemassa.siis:sekoaako systeemi, jos ottaa vaan piuhat irti.loppui muuten huurtuminen,ainakin tänään aamupäivajoilla.märkää ei ollut missään,ainoastaan kaikki kamat, mitkä imevät kosteutta, olivat sitä myös tehneet.-

auto:9000 cs 2.0t -98
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Muistaakseni ei edes herjaa. Ainakaan koko systeemi ei sekoa. Uudempiin tonnareihin moottori on hiukan työläämpi vaihtaa kuin vanhempiin, muistaakseni jostain vm 95 lähtien. Vanhemman moottorikin sinne sopii, jos jostain löydät varaosana ja viitsit ruvata vaihtamaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

kiitos!!
en meinaa vaihtaa, mutta kun se nyt on tuollainen kun on niin haluaisin varmistaa, ettei sitten omia aikojaan taas käänny.paneelissa kun palaa se kierron valo jonkin aikaa startin jälkeen.on myös turhan työläs tarkistella usein.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Älä irrota töpseliä, koska samassa liittimessä on lämmönsäädön askelmoottori ja seosilman anturi.
Mielestäni samassa liittimessä on lämmönsäädön moottori, ilmansuuntauksen moottori ja seosilman anturi, nämä kojetaulun sisällä. Sisäkierron läpän moottorilla on oma liitin akvaariossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

moi!
tarkoitin nimenomaan sitä töpseliä,joka on akvaariokotelossa läppämoottorissa,siis sen irroittamista.tässä taitaa mennä termit sekaisin, kun ei tiedä kaikkea.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja pevi »

jouskari kirjoitti:moi!
tarkoitin nimenomaan sitä töpseliä,joka on akvaariokotelossa läppämoottorissa,siis sen irroittamista.tässä taitaa mennä termit sekaisin, kun ei tiedä kaikkea.
Kyllä se sisäilmankierron moottori on akvaariossa. Kojetaulun sisällä on lämmitys ja puhalluksen ohjaus moottorit+anturi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
IJI
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 20:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja IJI »

Kyselin huurtumisviasta jo vähän aiemmin. Läppä siis oli sisäkiertoasennossa. Otin moottorin irti. Kolme pientä ruuvia ja moottori "vaihteistoineen" irtosi. Otin pistokkeen irti moottorista ja "kiilasin" läpän kiinni pienellä vaahtomuovipalalla sisäsuodattimen ja läpän väliin. Läppä kun "aukee" puhaltimen ollessa täysillä. Loppui huurtuminen, enkä ole huomannut toiminnoissa mitään muuta muutosta. Länsiautossa moottorin hinta 199 €. Alppilan autohuollossa (Helsingissä) Bosh varaosana hinta 117€ ja viikon/parin toimitusaika.
Onko kellään tietoa tuleeko Bosh osassa täydellinen "paketti" vai pelkkä sähkömoottori. Saabin osanumero 96 24 876 ja Bosh 0 390 721 005.
Ajattelin palata vaihtohommaan ku ilmat lämpenee.
Auto on -98 CS 2,0 pikkuföönillä.
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

no niin. nyt tuli siis selväksi se, että se töpselin irroitus ei vaikuttane muuhun toimintaan.mulllakin nyt lauantain jälkeen lasit pysyny kirkkaina.ajattelin jättää toistaiseksi moottorin paikalleen ja irrottaa vaan töpselin ja jotenkin teljetä läpän ala-asentoon.
kiitoksia kaikille tiedoista.....
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mielestäni mukana tulee myös se vaihteisto-osa. Ainakin Bosch:n luettelossa on samankaltaiset moottorit esitetty vaihteistoineen.
En näe kyllä syytä ostaa uutta koska joka 9000:ssa vm 85-98 on ainakin sama moottori, jopa malleissa joissa ei ole ACC:tä. Jos vaihteisto eroaa niin ottaa sen omasta autosta. Moottori niissä kuitenkin on vaan kärähtänyt.
Varmasti saa täältä ostopalstalta edukkaasti.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mimmi kirjoitti:Minä ostin purkamolta koko konsolin.
Olisikohan Mimmi koko ajan tässä topikissa ajatellut kojetaulun sisällä olevia moottoreita, eikä akvaarion moottoria, josta mielestäni on tässä ollut kyse. :wink:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Minä ostin purkamolta koko konsolin.
Kojelaudan sisällä olevassa konsolissa on lämmönsäätömoottori ja ilmansuuntausmoottori.
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... pmotor.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... tmotor.htm

Akvaariossa on sisäilmankiertoläpän moottori.
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... rmotor.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

kyllä, nimenomaan se moottori, joka kääntää sitä läppää siinä raitisilmasuodattimen ohjaamon puolella.ja mulle riittää vallan mainiosti se "ulkoilma-asento".ainakin toistaiseksi.siksi halusin varmistaa,ettei sen töpselin irroittaminen sotke mitään muita juttuja,ja läppä pysyisi ala-asennossa, eikä alkaisi taas omia aikojaan kääntyilemään.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jouskari kirjoitti:kyllä, nimenomaan se moottori, joka kääntää sitä läppää siinä raitisilmasuodattimen ohjaamon puolella.ja mulle riittää vallan mainiosti se "ulkoilma-asento".ainakin toistaiseksi.siksi halusin varmistaa,ettei sen töpselin irroittaminen sotke mitään muita juttuja,ja läppä pysyisi ala-asennossa, eikä alkaisi taas omia aikojaan kääntyilemään.
Omassa on moottori ajettu akun navasta raitisilma asentoon ja sen jälkeen otettu johto irti. Kerran otin pois ja putsasin, mutta jo seuraavana päivänä oli taas sisäkierrolla. Kädessa ja testatessa moottori toimii, mutta ei käytössä.

Aika harvassa on sisäkierron tarve Suomen olosuhteissa. Jos johonkin pahaan pölypilveen ajaa, niin eipä tuon moottorin nopeus riitä sitä silkemaan riittävän ajoissa normaali nopeuksilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Sisäkiertoläppä

Viesti Kirjoittaja jouskari »

siis vielä tarkennus:kyse on siitä moottorista joka on akvaariossa kääntelemässä sitä läppää raitisilmasuodattimen välittömässä läheisyydessä.konehuoneen puolelta on mentävä kohteeseen.JUS:n alimmainen linkki tuossa edellä kuvaa juuri kyseistä kohdetta.tulikohan viimmein selvästi.tässä voi mennä puurot ja vellit sekasin, kun ei tiedä kaikkia termejä ja joka ajatusta ei saa tähän präntättyä.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
Vastaa Viestiin