Automaattiryyppy?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Benito »

moro kysyinkin jo aiemmin tätä mutta kysytään nyt vielä kerran eli saabbini kuluttaa nyt kylmillä ilmoilla todella rauhallisella ajolla sen 13litraa satasel suunnillee. Kun kesällä oli keskikulutus sen noin 8 litraa satasel. Voisiko vikana olla mitenkään että automaattiryyppy jää vain päälle ajon ajaksikin ja näin ollen auto vie ylimääräistä bensaa? siis liikenne valoissakaan tyhjäkäynti ei laske pakosti 1000 vaan pysyy jossain 1200-1400 kierrokses. Jos vika on automaattiryypyssä niin missä tälläinen osa on ja miten/voiko sitä korjata itse mitenkään ?:D kiitos vastauksista. koneena on siis 2.0 16v kone ja tehot on tallella vieläkin vaikkakin ajettu melkein 400 tuhatta km.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt on lauantai, en ole asiantuntija, on Pyhäpäivä, ja olen päihtynyt. Anteeksipyyntö.

Mutta, tarkista ensinnäkin kaikki alipaineletkut, sitten tyhjäkäyntimoottorin letkut jotka liittyvät imusarjaan.

"Etsi"- hakusanoilla "lämpötila-anturi", ym. Pitäisi löytyä tarinaa.

Tämä imusarjan alapuolella, sen keskivaiheilla sijaitseva Sininen liitos hapettumineen, tai hapettumattomineen, vaikuttaa yllättävästi kulutukseen..

Tai sitten ei, mutta "Etsi"- Toiminnolla löytyy runsaasti tietoa.
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Benito »

no pitää huomisissa katsella vähän valosammalla, jos jotain sieltä konehuoneesta vaikka löytys!
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Benito »

noniin nyt on tarkastettu alipaineletkut ja tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu ja tarkastettu liittimien hapettumat. Mutta mitähän lämpötilaanturia oikein tarkoitetaan? siis imusarjan päällä olevaa venttiiliä johon tulee sähköjohto? siis sen verran tarkistin että lämpösellä koneella johdosta tulee n.1.5v ja kylmällä jotain millivoltteja, että onkohan ihan normaalia? missähän on tämän sinisensähkötoimisenventtiilin jokin antura vai mikä sitä ohjaa? tarkistin myös, että kaasua pikkasen laittamalla kuuluu siitä kaasuläppälaitoksesta se naks ääni. Veljekset Laakkosilla ehdotettiin että vika oisi tyhjäkäyntimoottorissa mutta miten saisin asiasta varmuuden(moottori juuri puhdistettu)? vai onko se vain jokin anturivika? Alkaa pikku hiljaa potuttaa kun ei vikaa taho löytyä ja bensaa menee liian paljon normaaliin verrattuna.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja jus »

Benito kirjoitti:noniin nyt on tarkastettu alipaineletkut ja tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu ja tarkastettu liittimien hapettumat. Mutta mitähän lämpötilaanturia oikein tarkoitetaan? siis imusarjan päällä olevaa venttiiliä johon tulee sähköjohto?
Jotenkin nyt tuntuu termit olevan epäselvät.
Tyhjäkäyntimoottori on imusarjan päällä se venttiili johon tulee sähköjohto ja kaksi tuumanpaksuista kumiletkua, kuvassa oikeassa laidassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... turi1.html

Lämpöanturi on imusarjan juuressa, sininen liitin, edellisessä kuvassa nuolella osoitettu.

Ruiskuboksi ohjaa suuttimien aukioloaikaa muuttamalla seosta, käyttäen pohjatietoina lämpöanturin antamaa tietoa jäähdytysnesteen (ja moottorin) lämpötilasta sekä ilmamassamittarin antamaa tietoa moottoriin menevästä ilmamassasta. Kaasuläpän yhteydessä tyhjäkäyntiasentoon palatessa kiinni naksahtava mikrokytkin käskee ruiskuboksia ohjaamaan tyhjäkäyntimoottoria sellaiseen asentoon, että tyhjäkäyntikierrosluku on ~850.

Mittaa lämpöanturin vastusarvot lämpimällä ja kylmällä koneella. Paremman kuvan anturin toiminnasta saa mittaamalla sitä vesihauteessa. Oman autoni vanha anturi pätki satunnaisesti, välillä antoi oikeita lukemia, välillä vääriä. Kuva koejärjestelystä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... nturi.html

Lämpöanturin vastusarvot eri lämpötiloissa tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=21437#p21437

Tai vaihda suosiolla se anturi, maksaa ~kympin Motonetissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Benito »

kiitos paljon. asiat selventyi jonkin verran :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mites moottorin lämmöt? Meinaan ainakin oma -87 iivari tuppasi kuluttamaan reippaanlaisesti kun vanhalla termarilla lämmöt jäivät n. kolmasosaan, uudella termarilla nousee aikaslailla puoleenväliin.. ei siis kauhean iso ero mittarissa mutta kulutuksessa ero oli parin litran luokkaa.

Tyhjäkäynnin jääminen turhan ylös voi johtua monesta syystä, melko yleinen on enemmän ajetuissa väljäksi kulunut kaasuläppä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Benito »

moottorin lämmöt nousee tosi hyvin sinne puolee välii ja ehkä välil jopa ylikii kaupungis, joten se tuskin on vikana. Mutta miten tuo väljä kaasuläppä voidaan todeta ?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattiryyppy?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Benito kirjoitti:moottorin lämmöt nousee tosi hyvin sinne puolee välii ja ehkä välil jopa ylikii kaupungis, joten se tuskin on vikana. Mutta miten tuo väljä kaasuläppä voidaan todeta ?
Purista tyhjäkäyntimoottorin letku ruttuun pihdeillä, jos tyhjäkäynti jää vieläkin yli 700rpm, on syytä epäillä väljää läppää tai läpän virheellistä säätöä. Itsellä oli näin ja lisäksi käynti muuttui 100-200rpm kun läppäakselia työnsi tai veti kaasuvaijerin kiinnikkeestä edestakaisin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin