Kumpi tonnari?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Kumman ottaisin, vähemmän ajetun 1994 mallisen täyspaineturbon automaatilla vai 1996 (1997) korimallin 40 000 enemmän ajetun matalapaineturbon manuaalina? Onko 1994 ja 1996/1997 mallien korissa eroja ruostumisen suhteen?

Tuo uudempi oli Ruotsista tuotu jonkun klubilaisen toimesta ilmeisesti, koska rekkarinalustassa http://www.saabclub.fi (metalli vaaleanruskea). Ajoltaan erittäin ok. Myynnissä Tampereella, luultavasti myyty Nokialle. Kenenhän lienee?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Itse ottaisin sen joka tuntuu sopivammalta omaan käteen, aika erilaisia ajofiiliksiltään kuitenkin täyspaine/aut. ja matalapaine/manuaalivaiht. Sittenhän siinä on se kulutuserokin. 40tkm sinne tai tänne ei kerro juuri mitään auton kunnosta, vaan se minkälaisessa ajossa ja omistuksessa se on ollut.

Ei tietääkseni merkittäviä eroja ruostumisalttiudessa, paitsi tietysti että tuo toinen on ollut mukana jo 2-3 vuotta kauemmin.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Molemmat korimallia sedan eli 2.3 CDE automaatti ja 2.0t CD manuaali. Jälkimmäistä ainoastaan pääsin ajamaan, kun toinen sen verran kaukana, että pistin serkun asialle.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Noilla lähtötiedoilla automaatti-CDE :D Mittarilla huomaa kyllä automaatin olemassaolon, mutta silti.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja 2766 »

automaatti täyspaineinen:)

jaa miksikö? teho+automaatti on makea yhdistelmä. ja matalapaineisessa menee kytkimen vaihdoksi jos haluat lisää tehoa, automaatti kestää. manuaalissa aina remonttia enemmän. eikä 2,0t oikein vakuuta suorituskyvyllään.
käy ajamassa se automaatti ja valinta on selvä.
bensaa menee kyllä enemmän

ja vielä paremmat varusteet kun on e-malli. uutena hinnassa ollut huomattava ero

mikkoL
cse 23TA-93
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Kulutuksessa on ehkä 1-1,5 litran ero / 100 km? Auto tulee enimmäkseen maantieajoon. Varuste-eroista ehkä omasta mielestäni tärkeinpänä pidän CDE:n nahkaverhoilua.

Onko tuo luistonesto -94 CDE:ssä helposti vikaantuva?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

2766 kirjoitti: ja matalapaineisessa menee kytkimen vaihdoksi jos haluat lisää tehoa, automaatti kestää. manuaalissa aina remonttia enemmän.
Perustelepas väite et manuaalissa remonttia enemmän? Ja automaattin jos haluat tehoa lisää vääntöä joudutaan rajoittamaan 400nm et kestää laatikko.. 8O
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

2766 kirjoitti:teho+automaatti on makea yhdistelmä.
Allekirjoitan. Herrasmiesten peli :wink:

Ja tehoa uskallat vielä laittaa yhden stagenkin vielä (+500€=245hv) ilman turhia jännittämisiä.
2766 kirjoitti:käy ajamassa se automaatti ja valinta on selvä.
Tuo on melkein 100 varma asia, jos vähänkään mukavuushaluinen olet...


Ainoa asia minkä tuossa -94 :ssa askarruttaa, on se että onko siinä sinkkikori? Muistaakseni tuli -96. Viisaammaat varmistakoon.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tasapaino akseli kirjoitti:
2766 kirjoitti: ja matalapaineisessa menee kytkimen vaihdoksi jos haluat lisää tehoa, automaatti kestää. manuaalissa aina remonttia enemmän.
Perustelepas väite et manuaalissa remonttia enemmän? Ja automaattin jos haluat tehoa lisää vääntöä joudutaan rajoittamaan 400nm et kestää laatikko.. 8O
Ei tarvi rajoittaa... Kestää sen mitä manuskakin.

-94 CS sinkkki kori

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kyllä sen automaatin raja menee 400Nm kohilla, manuaalilla uskaltaa repiä hiukan enemmän. Tosin ei se vakio keppilootakaan autaaksi tee, torsenlukko sitten parantaa kestävyyttä radikaalisti.
Foxbody turbo
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Jep.
Käytännössä stage 3 on max mitä uskallat laittaa. Kestää jos on hyvin huollettu eikä revitty loota. Mutta sanon kyllä että ihan max nautintoa ei siitä saa, koska ei uskalla paikaltaan revittää ja ihan tolkuttomasti muutenkaan (eli käyttäjän jalasta kiinni on). Ja KD:tä ei sitten voi stageilla pitemmällä aikavälillä käyttää. Eikä kannata muutenkaan, kivempi pakko vaihteella kun kunnolla rullaa ja sitten survasta. Tosin onhan virisoftassa ahtojen laskut ajoitettu vaihtohetkille, ainakin Maptunilla.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja Boiga »

hmm, se toinen -94 vuosimallin sedan? Eli pitäis olla viimeisiä korkeakeulaisia CD tonttuja... jos molemmat matalakeulaisia niin -95 tuli matalakeula CD... mutta silti täyspaine plus automaatti on unelma ajaa, mutta jos polttoaineen kulutus mietityttää niin matalapaine 2 litrainen manuaalilla menee aika pienellä (ja vaikka muuttais täyspaineiseksi niin kulutus on silti pieni).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Moi,

Onko sen ruskean 20t:n rekno KGB-xxx? Jos on, niin se on minun entinen. Sen osalta kannattaa huomioida, että:

- alusta(jouset, iskarit, uretaanipuslia) on uusi -10mm(tehty PCS:llä)
- jarrut joka nurkassa uudet (PCS)
- kytkin + nopeusanturi + lootan laakerit uudet
- di-kasetti uusi

t:EN
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Noista kaikista remonteista + kaikki muutkin kuitit Sweduista asti ovat(olivat) auton papereiden mukana. Ainut ongelma auton kanssa oli sulake nro 13 palaminen alkukesästä. Sulake paloi satunnaisesti muutaman kerran (aika hankala sulake) ja vikaa haettiin mm. Mäkelän autossa johtosarjoja tutkimalla ym, mutta mitään ei löytynyt. Sitten kajahti DI-kassu, joka vaihdettiin ja samalla kaikki sulakeongelmat loppuivat. Auton vaihdoin Nokialla HR-V:hen "hetken mielijohteesta" En ole tosin sitä katunut, paitsi kun harvemmin pidempää matkaa joutuu ajamaan. Honda ei edes kulje niin lujaa, kun Saabilla vielä voi pitää ns. normaalina matkanopeutena vakionopeudensäätimellä :)

t:EN
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kumpi tonnari?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

EN9kcd20t kirjoitti:Moi,

Onko sen ruskean 20t:n rekno KGB-xxx? Jos on, niin se on minun entinen. Sen osalta kannattaa huomioida, että:

- alusta(jouset, iskarit, uretaanipuslia) on uusi -10mm(tehty PCS:llä)
- jarrut joka nurkassa uudet (PCS)
- kytkin + nopeusanturi + lootan laakerit uudet
- di-kasetti uusi

t:EN
On se sama auto. Tuntui myös koeajossa hyväkuntoiselta. Onko konetta piristetty? Tuntui kulkevan ihan mukavasti 150 hp tehoihin nähden. Tai sitten olen tottunut 900c laiskuuteen....mutta kun vertasin CS 2.0t automaattiin, ero oli selkeä.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Vastaa Viestiin