Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Outoa oireilua tonnarissa alkanut talven alkaessa satunnaisesti:
Oireet alkoivat noin kuukausi sitten kun auto seisoi tunnin verran Viikin Prisman parkkihallissa jossa melkoisen lämmintä.
Tonnari ei käynnistynytkään ekalla ja tuntui, että ei ole tyhjäkäyntiä ollenkaan. Sitten startissa kaasu pohjaan ja johan otti kierroksia ja vika hävisi samantien. Mitään vikavaloa ei jäänyt päälle.
No sitten pitkään taas mentiinkin ja perjantaina tuli sama ongelma Jumbon parkkihallissa. Toisella startilla kaasu pohjassa käynnistyi ja toimi normaalisti.
Mulla yleensä auto seisoo pitkään parkkiksella viikon tai kaksikin, joskus muutaman päivän. Lieneekö joku kosteusongelma joka ilmenee kun konehuone kuivuu pitkän kosteuden jälkeen.
Oireet ilmaantuivat sen jälkeen kun klubitoveri hankki autodatan koodinlukulaitteet ja niillä luettiin tonnarin koodeja. Jostain syystä kesken koodienluku testailujen, auto oli sammunut.
Kaverilta kotiin ajettaessa tuntui pari kilsaa outoa näpsimistä ajossa (eräänlaista pätkimistä, mutta ei näkynyt kiekkamittarissa).
Ensinnäkään softasta ei löytynyt just oikeaa mallia mun tonnariin (pitäisi olla 2.3T Trionic ja ABS ja TCS, automaatti). Löytyi vaan Trionic+ABS.
Mutta kuitenkin, tätä oiretta on nyt kuukauden aikana tapahtunut kahdesti, eikä läheskään joka kerta. Mutta ainoat kerrat noissa parkkihalleissa
Kaasuläppäkotelohan tuossa taitaa jo olla aika kulunut, siitä Westerlundinkin mukaan tulee vikakoodeja. Tyhjäkäyntihän tuossa vaeltaa aina aika epätasaisesti.
Mutta olisikohan vika jossain muualla ?
Tonnari allekirjoituksen auto.
TERO
Oireet alkoivat noin kuukausi sitten kun auto seisoi tunnin verran Viikin Prisman parkkihallissa jossa melkoisen lämmintä.
Tonnari ei käynnistynytkään ekalla ja tuntui, että ei ole tyhjäkäyntiä ollenkaan. Sitten startissa kaasu pohjaan ja johan otti kierroksia ja vika hävisi samantien. Mitään vikavaloa ei jäänyt päälle.
No sitten pitkään taas mentiinkin ja perjantaina tuli sama ongelma Jumbon parkkihallissa. Toisella startilla kaasu pohjassa käynnistyi ja toimi normaalisti.
Mulla yleensä auto seisoo pitkään parkkiksella viikon tai kaksikin, joskus muutaman päivän. Lieneekö joku kosteusongelma joka ilmenee kun konehuone kuivuu pitkän kosteuden jälkeen.
Oireet ilmaantuivat sen jälkeen kun klubitoveri hankki autodatan koodinlukulaitteet ja niillä luettiin tonnarin koodeja. Jostain syystä kesken koodienluku testailujen, auto oli sammunut.
Kaverilta kotiin ajettaessa tuntui pari kilsaa outoa näpsimistä ajossa (eräänlaista pätkimistä, mutta ei näkynyt kiekkamittarissa).
Ensinnäkään softasta ei löytynyt just oikeaa mallia mun tonnariin (pitäisi olla 2.3T Trionic ja ABS ja TCS, automaatti). Löytyi vaan Trionic+ABS.
Mutta kuitenkin, tätä oiretta on nyt kuukauden aikana tapahtunut kahdesti, eikä läheskään joka kerta. Mutta ainoat kerrat noissa parkkihalleissa
Kaasuläppäkotelohan tuossa taitaa jo olla aika kulunut, siitä Westerlundinkin mukaan tulee vikakoodeja. Tyhjäkäyntihän tuossa vaeltaa aina aika epätasaisesti.
Mutta olisikohan vika jossain muualla ?
Tonnari allekirjoituksen auto.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Meillä herkistettiin tonnarin tyhjäkäynnin säätömoottorin läppä muutama vuosi sitten kun tyhjäkäynti oli mitä oli. Huollossa tekivät, lähinnä CRC:tä ja läpän liikuttelua. Aluksi voinee kokeilla helpointa eli suhauttaa yläpuolen letkua pitkin pikkasen CRC:tä. Haulla löytyy kyllä useampikin ohje asiaan ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Onko tuossa TCS- mallissa "tyhjäkäyntimoottoria" kuten LH- ruiskuissa ?
Mä oon tähän asti käsittänyt, että Trionicissa jossa TCS ja kaasuläppäkotelo, ei olisi tuota tyhjäkäyntimoottoria. Ainoa on tuo yli 1300e maksava kaasuläppäkotelo.
Mutta jos tuossakin on tyhjäkäyntimoottori, niin pitää viedä Westerlundille puhdistettavaks, tosin ei maininnut siitä mitään kun vuoden alkupuolella TCS antoi vikakoodit ja oli käynnistysongelmaa ja oli tutkittavana. Vika hävisi itsekseen, ainoastaan vikakoodit piti nollata.
TERO
Mä oon tähän asti käsittänyt, että Trionicissa jossa TCS ja kaasuläppäkotelo, ei olisi tuota tyhjäkäyntimoottoria. Ainoa on tuo yli 1300e maksava kaasuläppäkotelo.
Mutta jos tuossakin on tyhjäkäyntimoottori, niin pitää viedä Westerlundille puhdistettavaks, tosin ei maininnut siitä mitään kun vuoden alkupuolella TCS antoi vikakoodit ja oli käynnistysongelmaa ja oli tutkittavana. Vika hävisi itsekseen, ainoastaan vikakoodit piti nollata.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Ostin justiin omaan saabbiini Saksasta käytetyn tyhjäkäyntimoottorin. Tuli tänään (11.12.2007) aamulla DHL kuskin toimesta kotiovelle.Mimmi kirjoitti:Ei ole tyhjäkäyntimoottoria.saabistinet kirjoitti:
Kyllä oli p*skanen osa. Putsasin sitä tunnin tuossa olohuoneen lattialla moottorinpesuaineella ja jarrujenpuhdistusaineella. Hammasharja sisään ja pyörittelyä. Toisesta reiästä saa avattua sen liikkuvan läpän (ei ole kuulemma luisti nimeltään!) ja sieltä sitten vaikka korvanputsaustikuilla voi ronkkia liat pois.
Uskomattoman paljon möhjää lähti tästä tyhjäkäyntimoottorista, eli voisin uskoa ettei jossain huollossa pieni ruiskaus crc:tä ole välttämättä muuta kuin ensiapu.
Ainakin minun autossani tuon tyhjäkäyntimoottorin irroitus on äärimmäisen helppo toimenpide. Kaksi letkuklemmaria vain löysälle ja se sähköpistoke irti.
(Piti kokeilla tätä "uutta" putsattua mosaa tohon saabbiini, mutta se ei taas lähtenyt lämpimänä käyntiin, joten testailut moottorin jäähdyttyä )
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Naisväen painostus on johtanut siihen, että nykyisin sijoitan lattialle sanomalehtiä ENNEN autonosien puhdistusta/korjausta. Koska en omista lämmintä autotallia, voisin itse periaatteessa ajaa koko saabin olohuoneeseen jos se vain fyysis-teknisesti olisi mahdollista.Mimmi kirjoitti:Mahtaa olla upea olohuoneen lattia putsauksen jäljeenRaser kirjoitti:Kyllä oli p*skanen osa. Putsasin sitä tunnin tuossa olohuoneen lattialla moottorinpesuaineella ja jarrujenpuhdistusaineella.
Uskomattoman paljon möhjää lähti tästä tyhjäkäyntimoottorista...
..............
Tyhjäkäyntimoottori toimii yhtä hyvin kuin entinen alkuperäinen. Kun auto lämpenee hetken, alkaa tyhjäkäynti vaeltamaan samalla tavoin kuin tämä saabbi on tehnyt aina. Vaellusalue ei ole suuren suuri, 750 - 1000 r/min. "Neula" ei myöskään pompi holtittomasti, vaan tuo säätyminen rajan sisällä on maltillista, eli väittäisin jopa tämän olevan saabille ominainen ja täysin normaali toiminne.
(Saabbi lähti käyntiin samantien moottorin jäähdyttyä. Ongelmasta lisää paremmin aiheeseen liittyvissä foorumin ketjuissa.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Ei se noin isolla vaihteluvälillä normaalisti seilaa jos on kunnossa, +/- 50rpm tai vähän yli olisi tavallista vanhemmassa kattiautossa. Onko lambda-anturi uusi ja laadukas? Lämpenemisen jälkeen alkaminen viittaa siihen, lambdasäätö käynnistyy vasta silloin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Mulla lämpimänä startatessa 9000cc "hakee" hetken aikaa tyhjäkäyntiä, pudottaa kierrokset liki 600 kieppeille ja nostaa sitte takas normaaliin.
Saattaa johtua tk-moottorin paskaisuudesta, mutta R.W. oli sitä mieltä että putsaus on ensiapua, oireiden korjaaminen vaatii uuden osan. Jos joskus vaan joutaisi niin ottais irti ja kattelis. Varsinaiseen käynnin seilaamiseen auttoi lambdan vaihto, menihän se sitte katsastuksestakin läpi.
Saattaa johtua tk-moottorin paskaisuudesta, mutta R.W. oli sitä mieltä että putsaus on ensiapua, oireiden korjaaminen vaatii uuden osan. Jos joskus vaan joutaisi niin ottais irti ja kattelis. Varsinaiseen käynnin seilaamiseen auttoi lambdan vaihto, menihän se sitte katsastuksestakin läpi.
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
toistaiseksi ilman saappia
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Saksasta käytettynä ostamani tyhjäkäyntimoottori tuntuu sittenkin toimivan paremmin kuin oma alkuperäinen
Nyt kun tuli pientä pakkasta, toimii muutoinkin saabbi hyvin. Varsinainen talviauto siis!!! Rassasin yhtä moottorin kyljessä olevaa ilmeistä maadoitusliitintä ja sen jälkeen on erinäiset oireet kaikonneet täysin - toistaiseksi. Tyhjäkäynti ei seilaa enää kuin 850-950 välillä noin suurin piirtein. (Minulla on hieman joskus tuota tyhjäkäyntiä korotettu huollossa.)
Auto lähtee nyt niin kylmänä kuin lämpimänäkin heti käyntiin, eikä nykimisiä ole. Toivottavasti tämä jatkuu äärettömiin. Täytyypä paneutua noihin maadoituspisteisiin moottoritilan puolella joku päivä. Montakohan niitä lienee (B202) ja missäpäin sijaitsevat?
Nyt kun tuli pientä pakkasta, toimii muutoinkin saabbi hyvin. Varsinainen talviauto siis!!! Rassasin yhtä moottorin kyljessä olevaa ilmeistä maadoitusliitintä ja sen jälkeen on erinäiset oireet kaikonneet täysin - toistaiseksi. Tyhjäkäynti ei seilaa enää kuin 850-950 välillä noin suurin piirtein. (Minulla on hieman joskus tuota tyhjäkäyntiä korotettu huollossa.)
Auto lähtee nyt niin kylmänä kuin lämpimänäkin heti käyntiin, eikä nykimisiä ole. Toivottavasti tämä jatkuu äärettömiin. Täytyypä paneutua noihin maadoituspisteisiin moottoritilan puolella joku päivä. Montakohan niitä lienee (B202) ja missäpäin sijaitsevat?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Heh, kerrassaan outoja oireiluita on tonnarissa ollut sen jälkeen kun luettiin kaverilla vikakoodit. Tuon aloituksen mukaisen tyhjäkäynnin puuttumisen jälkeen teki samanlaisen tempun ennen jouluaattoa kaupan pihalla. Tällä kertaa sitten jäi vikavalokin päälle, mutta ongelma poistui kahden starttauksen jälkeen. Vikakoodit poistin irroittamalla akun, koska koodit varmaankin taas viittasivat läppäkoteloon. Ilma oli kostea ja auto seissyt useamman päivän.
Joulukuun puolessa välissä myös ekaa kertaa tonnari teki todella pelottavan tempun: oltiin ajamassa säkkipimeää mutkaista tietä korvessa kun lämpömittarin neula alkoi nousta uhkaavasti. Neula meni miltei punarajaan saakka ja siitä sitten taas putosi alemmas ja normalisoitui. Sen jälkeen on lämmöt toiminut kuten aiemminkin, ehkä joulupäivänä Kotkaan ajettaessa vaihtelivat siinä klo9 ja klo10 välillä koko 120kilsan matkan.
Seuraavana aamuna nollakelissä ilman lohkolämppäriä käynnistettäessä tuntui kuin olisi sekunnin pari käynyt kolmella pytyllä.
Vettä ei ole vähentynyt sen jälkeen ja vedet ja öljyt ovat saman näköiset kuin aina, eli vettä ja öljyä, ei sekaisin. (tosin vasta 130 kilsaa ajettu tuon oireen jälkeen).
Täytyy seuraavassa huollossa varmaan pyytää vaihtamaan termari jos tuo lämmön seilailu jatkuu.
Muutenkin tuli just katsottua kuinka paljon vuonna 2007 tuli ajokilometrejä, niin olihan niitä huimat 7450km vuodessa
TERO
Joulukuun puolessa välissä myös ekaa kertaa tonnari teki todella pelottavan tempun: oltiin ajamassa säkkipimeää mutkaista tietä korvessa kun lämpömittarin neula alkoi nousta uhkaavasti. Neula meni miltei punarajaan saakka ja siitä sitten taas putosi alemmas ja normalisoitui. Sen jälkeen on lämmöt toiminut kuten aiemminkin, ehkä joulupäivänä Kotkaan ajettaessa vaihtelivat siinä klo9 ja klo10 välillä koko 120kilsan matkan.
Seuraavana aamuna nollakelissä ilman lohkolämppäriä käynnistettäessä tuntui kuin olisi sekunnin pari käynyt kolmella pytyllä.
Vettä ei ole vähentynyt sen jälkeen ja vedet ja öljyt ovat saman näköiset kuin aina, eli vettä ja öljyä, ei sekaisin. (tosin vasta 130 kilsaa ajettu tuon oireen jälkeen).
Täytyy seuraavassa huollossa varmaan pyytää vaihtamaan termari jos tuo lämmön seilailu jatkuu.
Muutenkin tuli just katsottua kuinka paljon vuonna 2007 tuli ajokilometrejä, niin olihan niitä huimat 7450km vuodessa
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Pientä päivitystä taas tähän outoon käynnistyskäytökseen:
Autoa tulee käytettyä tosi harvoin, noin kerran viikossa. Todella usein oireet ovat tällaiset:
Ekan kerran auto starttaa kuin palmun alta, ei mitään ongelmia.
Ajon jälkeen auto seisoo esim. tunnin ja sen jälkeen startatessa sammuu samantien. Toisella startilla kaasua painettaessa sama tilanne, sammuu. Kolmannella startilla kaasu pohjassa jää käyntiin ja ottaa kierroksia, toimii normaalisti, ei jää CheckEngine palamaan. Tätä ei joka kerran tee, mutta noin 40% vastaavista tilanteista.
Onkohan kyse ihan kosteudesta kuluneessa kaasuläppäkotelossa vai joku muu ongelma ??
Kyseessä siis -93 vuoden 2.3T A TCS- tonnari, jossa Trionic.
TERO
Autoa tulee käytettyä tosi harvoin, noin kerran viikossa. Todella usein oireet ovat tällaiset:
Ekan kerran auto starttaa kuin palmun alta, ei mitään ongelmia.
Ajon jälkeen auto seisoo esim. tunnin ja sen jälkeen startatessa sammuu samantien. Toisella startilla kaasua painettaessa sama tilanne, sammuu. Kolmannella startilla kaasu pohjassa jää käyntiin ja ottaa kierroksia, toimii normaalisti, ei jää CheckEngine palamaan. Tätä ei joka kerran tee, mutta noin 40% vastaavista tilanteista.
Onkohan kyse ihan kosteudesta kuluneessa kaasuläppäkotelossa vai joku muu ongelma ??
Kyseessä siis -93 vuoden 2.3T A TCS- tonnari, jossa Trionic.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Voisko ruiskun lämpöanturi tehä tommosta?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Kannattaa puhdistaa ja tarkistaa ilmamassamittarin liittimen kunto.
Mulla oli hapettunut liitin ja se aiheutti tyhjäkäynnin seilaamista ja satunnaista nykimistä.
Kun tuo vika paheni, sammui ajosta, nyki ja savutti sekä kävi vajailla pytyillä.
Mulla oli hapettunut liitin ja se aiheutti tyhjäkäynnin seilaamista ja satunnaista nykimistä.
Kun tuo vika paheni, sammui ajosta, nyki ja savutti sekä kävi vajailla pytyillä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Niin siis mullahan tuossa tonnarissa ei ole ilmamassamittaria ollenkaan, koska on Trionic ja TCS. Siinä on vain kaasuläppäkotelo (hinta noin 1300e). Näin olen ymmärtänyt.Firges9000 kirjoitti:Kannattaa puhdistaa ja tarkistaa ilmamassamittarin liittimen kunto.
Mulla oli hapettunut liitin ja se aiheutti tyhjäkäynnin seilaamista ja satunnaista nykimistä.
Kun tuo vika paheni, sammui ajosta, nyki ja savutti sekä kävi vajailla pytyillä.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
mutta onhan siinäkin liittimiä, jotka kannattaa puhdistaa ja tarkastaa
Suorsan Kimmo löysi multa aikoinaan nuljahtaneen riviliittimen nastan, jossa ei ollut puristusvoimaa.
Suorsan Kimmo löysi multa aikoinaan nuljahtaneen riviliittimen nastan, jossa ei ollut puristusvoimaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Startin jälkeen tyhjäkäynti pois hetken
Mulla tuo tonnarin tyhjäkäynti oli hetken ok, kun putsasin tyhjäkäyntiventtiilin crc.llä. Sitten alkoi taas häviämään tyhjäkäynti varsinkin startin jälkeen ja kaikista pahin tilanne oli juuri työpaikan parkkihallissa.
Otin eilen taas sen venttiilin pois ja laitoin bensaan lillumaan pariksi tunniksi, lähti vieläkin melkonen kasa paskaa. Sitten aseölyä purkki perään -> taas näyttää toimivan
Otin eilen taas sen venttiilin pois ja laitoin bensaan lillumaan pariksi tunniksi, lähti vieläkin melkonen kasa paskaa. Sitten aseölyä purkki perään -> taas näyttää toimivan