Webasto-ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

Olisko kellään tietoa mistä lähtisin tekemään vianetsintää kun sisäpuhallin ei kytkeydy päälle. ACC herää kyllä henkiin webaston käynnistytttyä mutta puhallin ei. Kyseessä siis automaatti-ilmastointi. Eli ilmeisesti ohjaussignaali on kunnossa? Vaikka moottorin lämpiääkin mukavasti niin olisi mukava saada myös sisälle lämmintä samalla. Webasto on asennettu maahantuojan toimesta -96 malliseen 2,3T Saabiin ja ilmeisesti on ACC2 kyseessä. Kalibrointi ei anna vikakoodia ja muuten kaikki toimii normaalisti.
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Olishan tuo itsekin kiva tietää että mikä siinä ACC:ssä ahdistaa kun se ei halua tulla toimeen webaston kanssa. Itse asiassa on ollut jo pari kuukautta tarkoitus tehdä pieni releviritelmä joka pakottaa puhaltimen ohjaimelle sopivan jännitteen ACC:n ohi silloin kun webasto on sitä mieltä että pitäisi olla lämmintä tarjolla.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

fatal kirjoitti:Olishan tuo itsekin kiva tietää että mikä siinä ACC:ssä ahdistaa kun se ei halua tulla toimeen webaston kanssa. Itse asiassa on ollut jo pari kuukautta tarkoitus tehdä pieni releviritelmä joka pakottaa puhaltimen ohjaimelle sopivan jännitteen ACC:n ohi silloin kun webasto on sitä mieltä että pitäisi olla lämmintä tarjolla.
Muistathan myös että kanavien läpät pitää ohjata oikeaan asentoon, ei muuten paljo puhallus auta jos kanavat kiinni.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

Ahaa. No nyt selvisi tämä ACC versionumerokin. Joo ACC herää täysin henkiin, pystyy vaihtamaan lämpötilaa, läppien asentoa mutta puhallin on ja pysyy mykkänä.
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Tobbana kirjoitti:
fatal kirjoitti:Olishan tuo itsekin kiva tietää että mikä siinä ACC:ssä ahdistaa kun se ei halua tulla toimeen webaston kanssa. Itse asiassa on ollut jo pari kuukautta tarkoitus tehdä pieni releviritelmä joka pakottaa puhaltimen ohjaimelle sopivan jännitteen ACC:n ohi silloin kun webasto on sitä mieltä että pitäisi olla lämmintä tarjolla.
Muistathan myös että kanavien läpät pitää ohjata oikeaan asentoon, ei muuten paljo puhallus auta jos kanavat kiinni.

-Sami
Kyllähän toi tuntuu ne läpät pistävänkin oikeaan asentoon; ajatus olikin nimenomaan ohittaa pelkkä moottorinohjaus niin että webasto silti ohjaa ACC:tä kuten nytkin; se puhallinkontrolleri toimii 0-5V ohjausjännitteellä joten jos oikeaan piuhaan taikoo esim jonkun 2V jännitteen niin lasit sulanevat. Olisi tavallaan mielenkiintoista korvata koko ACC jollain omalla systeemillä, mutta siinä on valitettavasti sen verran tekemistä että ei se ihan käsien heiluttelulla synny... Joskus mittailin että suht ison kosketus-lcd-näytön ACC:n ja ylimmän radiopaikan tilalle saisi mahtumaan tonnarissa...
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Mulla on -94 CSE:ssä vanha 46:nen Webasto ja kun tuo ongelma nosti päätään niin vika oli yksinkertaisesti matkansa päähän tulleissa releissä.... puhaltimen ohjaus ainakin ACC2 systeemissä on + runkoinen.... eli kun Webasto ottaa puhaltimen ohjaukseensa, pitää olla kaks vaihtorelettä, joilla kytketään moottorille sekä + että maa..... ja siis "ristiin"...... mulla releet sijaitsevat akvaariossa ja jompi kumpi oli sökö. Releiden vaihdolla on taas toiminut jo monta vuotta. Kandee olla tarkkana kytkennän kanssa.

Voipi olla, ettei tällä ole mitään tekemistä sun vian kanssa koska mun autossani koko ACC ohitetaan kun webasto herää.

:saab:

Tapsa
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mihin tehtaalla ne on asentaneet sen webaston? Kun en minä oikein keksi paikkaa eberille omassa 2.3:sen koneen konehuoneesta?
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

siihen olen sitä mittaillutkin, mutta ongelmana on pissapojan säiliö. Hommasin jo CS:n säiliön korvataakseni entisen, mutta eihän se käy tuohon mitenkään. Ilmanputsari alhaalla ja sen päälle ei sovi.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Hmm.. No niinhän se näkyy olevankin :oops: Sinnehän sen saisi jos viittis ruveta purkamaan kaaria. Toisaalta jos sen webaston laittas sinne likasuojan sisään...
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Joopa joo. Alkaa selviämään tämäkin mysteeri, ja hieman tyhmä ja päivänselvä vastaus koko ongelmaan. En tosin ole todistanut että piisaako se koko ratkaisuksi.. Minä ainakin aina olen tyhmästi olettanut että saahan se puhaltimen kontrolleri toki aina virtaa. Käyttääkseni "uutta" sanamuotoa, eli agressiivia, voisin todeta että: se mitään saa.

Eli puhtaltimen moottori ja kontrolleri elävät sulakkeen 6 takana (30A) mutta se taas saa virtansa vain silloin kun autossa on muutenkin virrat päällä -> se ACC2:sen piuhan kytkeminen auta yhtään mitään.. Joopa joo.

Jääkin kysymykseksi että mitenpäin se saabin alkuperäinen asennussarja on sitten tehty; ohitetaanko koko kontrolleri ja ohjataan jonkun vastus/rele/minkälie systeemin läpi virta suoraan puhaltimelle ja ollaan tyytyväisiä vai miten sen pitäisi toimia. Itse en nyt yhtäkkiä keksi mitään muuta järkevää tapaa edetä kuin asentaa hanskalokeron yhteydessä olevaan relesysteemiin yksi rele lisää joka tarjoilee puhaltimelle virtaa myös silloin kun webasto on sitä mieltä että puhaltimen sopisi pyöriä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

fatal kirjoitti: ohitetaanko koko kontrolleri ja ohjataan jonkun vastus/rele/minkälie systeemin läpi virta suoraan puhaltimelle
Näin juuri mun autossani on tehty.... eli webasto ottaa haltuunsa vain puhaltimen moottorin, jota kahden vaihtoreleen ja etuvastuksen kautta pyöritetään silloin kun webaston boxi näin päättää. Vaihtoreleet ovat siis puhaltimen moottorille menevissä suht paksuissa piuhoissa akvaarion puolella.

Mutta mulla on -94 auto ja wanha vuodelta 1986 oleva 46:n tohotin. Netistä löytyy webastojen asennusohjeita ja kytkentäkaavoja pdf -muotoisina.

Tapsa the terrible :saab:
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wege »

Auttaisko asiaa..

Kuva
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

Saattaapa auttaakkin. Nyt vaan kuoli koko laitos. Kelloon syttyy valo mutta mitään muuta ei tapahdu. On vaan aika hankalaa lähteä mittailemaan johtoja kun ei oikein tiedä mistä ne tulee ja mihin menee. Ohjaako ACC koko webastoa? Eli jos ACC pimeä -ei webasto lähde päälle? Sen verran saatiin mitattua että webaston päähän ei tule virtaa kun kellosta painaa sen päälle. Ja onko muualla webastolle kuuluvia sulakkeita kun moottoritilassa mistä löytyy ne 2 relettä, 25A, 15A ja 2x3A sulakkeet. Mistä löytyy tuo kolmas rele? Ja mikä on yllä olevassa kaaviossa leite numero 11?
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kytkinkaavion selitykset:

1.Ohjausyksikkö
2.Hehkutulppa
3.Puhallinmoottori
4.Liekinvartija
5.Käyttötermostaatti
6.Ylikuumenemisen suojatermostaatti
7.Vesipumppu
8.Polttoainepumppu
9.Tuulettimen vastus
10.Päävaroke
11.Savukkeensytytin
12.Rele
13.Rele
14.Rele

Minulla tämä ardic-lämmitin on täysin riippumaton acc:stä eli ainoastaan kun laittaa virrat päälle alkaa acc ohjata puhaltimen nopeutta. Ei muuta vaikutusta. Vm. -91
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

Just. Onko kenelläkään tietoa jos webastossa itsessään on joku vika niin miten se ilmenee? Koska mitään ei tapahdu vaan kellolaite on ainoa mihin syttyy valo ja liekin kuva. Minkä tulisi antaa ACC:lle herätyssignaali ja mitkä edellytykset webasto vaati käynnistyäkseen? Sori tyhmät kysymykset mutta kun ei osaa nii ei osaa.
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
Vastaa Viestiin