9000 lämmöt vaeltelee
9000 lämmöt vaeltelee
Juu elikkä -90 2,3TA tonnarissa lämmöt vaeltelee. Kun ajaa normaalisti esim tasanopeutta pikatiellä lämpömittari sehlailee normaalista kuumemmaksi ja takaisin. Voisko olla ihan anturi tai mittari vika vai kenties jotain isompaa? Painetta ei syyläriin tee, vedet ja öljyt pysyy niille kuuluvissa osastoissa ja tulpat normaalin väriset. Onko näissä kansivaivat ilmoitellu lämpömittarin sekoiluna?
Termostaatii vaihdettu just tällä viikkoo, kun mittari roikku n. kello kasissa. Ja se viisarin liikehdintä käy hyvin nopsasti. Mittaria kun seurailin, niin vähän väliä mentiin ylä ja alamäkeä. Nii ja sellanen se on myös et ku käy tyhjäkäyntiä ja lämmöt ei oo vielä juurikaan noussu menee flekti päälle. Nii siinä on automaatti ja automaatti-ilmastointi. Sit taas ku lämmöt on normaalia korkeammalla ja sammuttaa niflekti ei mene päälle.
Voihan siellä olla ilmaakin jäähdytysjärjestelmässä tai sit kansipahvi menoillaan. Itsellä seilas kans aika pitkään just noin ennen ku lopulta alko käymään 3:lla ja piti vaihtaa uus pahvi. No seilailu ei loppunu mihinkään ennen ku ilmasin kunnolla jähytysjärjestelmän. Sitten se asettu aloilleen. Tosin sillä pienellä erotuksella että seilaahan se välillä vieläkin mikä kyllä johtuu siitä et saapaksessa on niin pieni(muutamia asteita) Se lämpömittarin taulokka ja anturi suoraan termarikopassa niin se ei välttämättä tajua aina kaikkia:)
"Saab continues its quest for the ultimate
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
Ajoin eilen reilun viissataa kilsaa ja tuli siinä seurailtua mittaria. Lämmöt nousee ensin normaaliin, on siinä jonkin aikaa lähtee nousemaan noin kello kymmeneen, on siinä pienen hetken ja laskee normaaliin ja on siinä taas tovin. Tämä siis 80-100 nopeudessa. Motarilla nopeus 120-130 mittari pysyy normaalia hiukan korkeammalla. Viittaisko tämä nyt sitten herkkään mittariin , vialliseen tarvike termariin vai kenties siihen ilmaan? Millai tollasen tonnarin saa hyvin ilmattua?
Lämmöt
on tosiaan minunkin 9000TA-91 kummalliset vaihdettu saabin termari haettu Turun Metro-Autosta 54 euroa.Kesällä pelaa mittari pysyy yli kello 9 ja10 välillä ja huomaa kun termari aukeaa ja kovassa ajossa flekti lähtee pyöriin,mutta annappa olla kun tulee näin syksyllä muutama aste pakkasta neula lörpöttää kello 7-8 välillä eikä nouse tien päällä vaikka kuinka polkis.Kovemmilla 20 asteen pakkasilla ei lämpö riitä kajuuttaan muuten kuin muuraamalla pahveilla koko keula eikä silläkään juuri normaali lämpöjä saada.Mittarin neula ei vaeltele vaan näkyy olevan kesä ja talviasento.Lämpärin kenno on vaihdettu parivuotta sitten.Eli eikö saabbini ollutkaan talviauto.Edellinen automerkkini oli saksalainen takavetoinen,siinä jökötti lämmöt kesät talvet normaali käyntilämmöissä,ei tarvinnut mitään pahvivirityksiä.Pitäneekö laittaa veden kiertoon talveksi kuristaja,alkas löytyyn toi käyntilämpö.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Lämmöt
Vaihda se termari uuteen, niin on Saab taas talviauto. Alkuperäisosissa on 2v takuu. Vaihda termari uuteen niin kauan kunnes sattuu toimiva kohdalle, melkonen määrä susitermareita on tullut muillakin vastaan Saabin tiskiltä ostettuna.rami191 kirjoitti: vaihdettu saabin termari haettu Turun Metro-Autosta 54 euroa....
Eli eikö saabbini ollutkaan talviauto.
On muuten hinnat "hiukan" kohonnut, ei tuo tonnarin termari maksanut muistaakseni edes kahtakymppiä Saabin tiskillä (Laakkonen Konala) n. pari vuotta sitten.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9000 lämmöt vaeltelee
Vaihdettiin termari muutama tuhat kilometriä sitten kun roikotti viisaria normaalia enemmän. Normaalihan on jossain kello kasissa tai puoli ysissä.
Uusi termari toimi aikansa, mutta alkoi taas roikkumaan kello seitsemässä. Kyseessä Saabin alkuperäinen termari.
Katsottiin tänään kaverin läppärillä tietoa OBD-portista ulos ja lämmöt pysyy tasaisesti 84 asteessa ja viisari mittaristossa kello seitsemässä. Ajettiin motaria ja kaupunkia. Tyhjäkäynnillä sama homma. Joskus harvoin lämmöt ovat tovin hieman korkeammat. Onko ihan oikeasti hankalaa tehdä noihin tonnareihin toimivaa termaria?
Uusi termari toimi aikansa, mutta alkoi taas roikkumaan kello seitsemässä. Kyseessä Saabin alkuperäinen termari.
Katsottiin tänään kaverin läppärillä tietoa OBD-portista ulos ja lämmöt pysyy tasaisesti 84 asteessa ja viisari mittaristossa kello seitsemässä. Ajettiin motaria ja kaupunkia. Tyhjäkäynnillä sama homma. Joskus harvoin lämmöt ovat tovin hieman korkeammat. Onko ihan oikeasti hankalaa tehdä noihin tonnareihin toimivaa termaria?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9000 lämmöt vaeltelee
MNeva kirjoitti:Juu elikkä -90 2,3TA tonnarissa lämmöt vaeltelee. Kun ajaa normaalisti esim tasanopeutta pikatiellä lämpömittari sehlailee normaalista kuumemmaksi ja takaisin. Voisko olla ihan anturi tai mittari vika vai kenties jotain isompaa? Painetta ei syyläriin tee, vedet ja öljyt pysyy niille kuuluvissa osastoissa ja tulpat normaalin väriset. Onko näissä kansivaivat ilmoitellu lämpömittarin sekoiluna?
Katso samalla, kun lämpötila heittelehtii , vaelteleeko polttoainemäärämittarin näyttö samaan aikaan.
Silloin on maadoitusvika tuossa määrämittarissa. Sama maadoituspiste tuolla lämpötilan näytöllä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9000 lämmöt vaeltelee
Samaa kakkaa myöskin saanut merkkiliikkeestä satkuun. Eli toimii hetken, mutta sitten alkaa jäämään auki sen verta, että ei vähänkään viileämmillä keleillä (puhutaan siis jostain +5 C asteesta alaspäin, eli ei mitään arktista pakkasta vaadi tosiaankaan) nosta maantieajossa lämpöjä normitasolle. Onneks löytyy Calorstat merkkinen tarviketermari käyttösatkusta, se ainakin toimii.tevisu kirjoitti:Vaihdettiin termari muutama tuhat kilometriä sitten kun roikotti viisaria normaalia enemmän. Normaalihan on jossain kello kasissa tai puoli ysissä.
Uusi termari toimi aikansa, mutta alkoi taas roikkumaan kello seitsemässä. Kyseessä Saabin alkuperäinen termari.
Katsottiin tänään kaverin läppärillä tietoa OBD-portista ulos ja lämmöt pysyy tasaisesti 84 asteessa ja viisari mittaristossa kello seitsemässä. Ajettiin motaria ja kaupunkia. Tyhjäkäynnillä sama homma. Joskus harvoin lämmöt ovat tovin hieman korkeammat. Onko ihan oikeasti hankalaa tehdä noihin tonnareihin toimivaa termaria?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9000 lämmöt vaeltelee
Maksoiko termari 54 euroa asennettuna? Viimeksi kun hain alkuperäisen niin maksoi jotain 14 euroa. Silti täältäkin ääni Calorstatille, toimii vuorenvarmasti.
Tuollainen hinnoittelu alkaa olemaan jo huonoa huumoria.
Tuollainen hinnoittelu alkaa olemaan jo huonoa huumoria.