Webasto-ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Mimmi kirjoitti:Puskuripalkissa olen nähnyt webaston.
missähän kohdin puskuri
palkkia? Kun ei tuonne vänkärin puolelle saa kun joutuu vetämään paljon vesiletkua ja tulee hihnat eteen.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Beagle kirjoitti:Hmm.. No niinhän se näkyy olevankin :oops: Sinnehän sen saisi jos viittis ruveta purkamaan kaaria. Toisaalta jos sen webaston laittas sinne likasuojan sisään...
Niin, ei se ole mikään mahdoton operaatio siirtää se säiliö sinne; jos jaksaisin kaivaa arkistoja niin mulla olis kuvia kyseisestä operaatiosta. Muistaakseni :oops:
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Niin, taitaa se olla ainut vaihtoehto. Jotenkin näyttää niin uskomattomalta saada se säiliö sinne sopimaan. Mutta kai se sinne menee. Olisin tosi kiitollinen jos viitsisit kuvia lähettää minulle! Helpoittais kummasti. Johdotuksia siinä joutuu muuttamaan ja vesiletkua vetämään, mutta onnistunee.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Tulin siihen tulokseen pitkähkön puntaroimisen jälkeen, että helpoimmalla taitaa päästä kun siirtää akun takakonttiin. Sen jälkeen rupesi webasto sopimaan. Ostin jo veneen akulle suunnitellun muovilaatikon konttiin, sitten vaan vetää johdot. Riittääköhän saman paksuinen kaapeli mikä nyt tulee alkuperäisenä akun plussaan. :?:
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja tomu »

Mimmi kirjoitti:
Beagle kirjoitti:Riittääköhän saman paksuinen kaapeli mikä nyt tulee alkuperäisenä akun plussaan. :?:
Ei.
Laita mieluiten vähintään 50mm2 johtoa.
Juuri näin, virrankeston kannalta toki alkuperäisen paksuinen kaapeli riittäisi, mutta aiheuttaisi turhan suuren jännitehäviön suuria virtoja siirrettäessä. Mitä paksumpi, sen parempi, ei toimi virranantokykyä rajoittavana vastuksena välissä. Melkoinen merkitys ainakin startattaessa.

Verkkosähköasennuksissa kaikkien johtimien pitää olla vähintään sen paksuisia, joille ko. ryhmän sulake on mitoitettu. Tämä taas sen takia, että oikosulkusuojaus toimisi, ohuessa piuhassa ei välttämättä riitä johtavuus polttamaan sulaketta riittävän nopeasti. Sama on ehdottomasti syytä muistaa autoasennuksissa! Mikäli otetaan vaikkapa 30 A sulakkeen takana olevasta pisteestä virtaa sopimattoman ohuella johtimella, se voi oikosulku-/ylikuormatilanteessa aivan hyvin lyödä lieskaa sulakkeen palamatta.

Yritetään nyt jotain itse asiastakin; käyn tänään sinnikkään og-satkuilun jälkeen viimein hakemassa -93 Aero-tontun. Siihen on asennettu Webasto joka ei oikein ole toimiakseen. Ilmeisesti vaatisi ACC3:sen, on siirretty -97 tonnarista. Koitan haeskella ja lukea foorumilta kaiken mahdollisen tähän asti keskustellun, mutta luultavasti tulen esittämään lähiaikoina kysymyksiä aiheesta :)
M93 9000 CS Aero (KA)
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Noniin. Nyt on Eberi tonnarissa kiinni :D Ja näkyy vielä toimivankin. No tässähän taas pääsi käymään sitten se perinteinen.. Acc2 herää kyllä henkiin mutta sisätilaa puhaltamaan se ei erehdy. Mietin että pitäiskö laittaa säätörele puhaltimenmoottorille menevän plus johdon väliin, että säätäisi sen hieman pienemmälle puhaltamaan kun eberi on sitä mieltä.

sekä jättäisi paneelin taakse lyhempään kampaan 7 pinnissä olevan johdon paikalleen, että paneeli herää henkiin ja sää läpät oikeisiin asentoihin.


Edit: enkä siirtänyt akkua minnekään. Apparin puolen lokasuojan sisällä on tilaa, kun vaan siirtää aktiivihiilisuodattimen jonnekkin.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Onko kukaan, missään, milloinkaan tai muuten mitenkään saanut Webastoa/Eberiä toimimaan ACC2:sen kanssa? Kenelläkään se ei toimi siten että vedetään johto Paneelin taakse seiska pinniin, jolloinka paneeli vaan herää henkiin, muttei puhallin. Ilmeisesti puhaltimelle pitää tehdä joku ihan oma kytkentä.

Eli, onko kukaan onnistunu tekemään kytkentää :saab: :ssa jossa on ACC2, että kun Webaston/Eberin/Ardicin laittaa päälle niin se lämmittää myös sisätilat?

Multa loppuu usko tuon auton kanssa.. :cry:
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja tomu »

En tiedä, mutta otan välipäivinä selvää :) Ko. ongelma koskettaa vahvasti minuakin :D

Jos ei muuten, niin teen tuon releohituksen ja siitä jonkunlaiset ohjeet.
M93 9000 CS Aero (KA)
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Minä olen kanssa miettinyt ja puntaroinut että millasen patentin teen. Tee hyvät ohjeet, niin tehdään siitä sitten FAQiin vastaisuuden varallekin ohjeet!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Beagle kirjoitti:Onko kukaan, missään, milloinkaan tai muuten mitenkään saanut Webastoa/Eberiä toimimaan ACC2:sen kanssa? Kenelläkään se ei toimi siten että vedetään johto Paneelin taakse seiska pinniin, jolloinka paneeli vaan herää henkiin, muttei puhallin. Ilmeisesti puhaltimelle pitää tehdä joku ihan oma kytkentä.

Eli, onko kukaan onnistunu tekemään kytkentää :saab: :ssa jossa on ACC2, että kun Webaston/Eberin/Ardicin laittaa päälle niin se lämmittää myös sisätilat?

Multa loppuu usko tuon auton kanssa.. :cry:
Hjoo, mä sain ton yhdistelmän toimimaan tossa pari tuntia sitten viimein. Webasto + acc2 siis.

Lyhyt ohje: (Irrota akku ensin!)

Kytke webaston (tai vastaavan) ohjaussignaali acc2:sen pinniin .. hmm, ilmeisesti numero 7, kun siihen jo viitattiin edellä. (tämä voi olla työlästä, btw, satuin löytämään soveltuvan liittimen + johdonpätkän jostain toisesta liittimestä)

Lisäksi tarvitaan 5-napainen vähintään 40A virrankestolle speksattu rele, 4mm2 virtapiuhaa, erinäisiä (keltaisia ja sinisiä/punaisia) abiko-liittimiä. Hanskalokeron sulake/rele -systeemissä olisi olemassa normaalisti vapaita rele-paikkoja mutta koska minulla ainakaan ei ollut sellaisia abiko-liittimiä jotka olisivat siihen muovihässäkkään sopineet niin kiinnitin releen muuten soveliaaseen paikkaan.

Tässä vaiheessa on todettava että olisi varmaan muitakin kytkentätapoja, mutta tämä oli suoraviivaisin, joskin ehkä hieman turvattomampi koska kytkentä tehdään ennen sulaketta.

Sulakemuovikotelohässäkän vasemmassa laidassa on virtalukon takana oleva virransyöttö ja oikeassa laidassa taas jatkuva virta. Tätä tietoa hyödyntäen etsitään sulakkeelle 6 menevä piuha ja katkaistaan se siten että molemmat päät ovat jatkettavissa esim keltaisilla abiko-jatkoilla. Kyseiset piuhat jatketaan siten että ne yltävät hyvin sinne minne releen haluaa asentaa. Toisiin päihin laitetaan abikot relettä varten. Tämän lisäksi sieltä oikean päädyn virtajakosysteemistä vedetään yhtälailla piuha relelettä varten.

Vasemmasta päädystä tuleva piuha kytketään releen napaan 87a.
Oikeasta päädystä tuleva piuha kytketään releen napaan 87.
Sulakkeelle menevä piuha kytketään releen napaan 30.
Webastolta tuleva ohjaussignaali kytketään releen napaan 86.
Lisäksi tarvitaan maapiuha, se voidaan ottaa helpoiten kytkemällä abiko-liittimillä se vasemmassa päädyssä sijaitsevaan maa-jakopalikkaan. Tämä piuha kytketään releen napaan 85.

Itse suojasin kaikki liittimet kutistesukalla.

Lopputulos on se, että homma tuntuu toimivan ihan jees, eli puhaltimen kontrolleri saa viimein virtaa webaston ohjaamana.

EDIT: Todettakoon vielä, että ns. normaali tapa asentaa webasto valmiilla asennussarjalla on ohittaa puhaltimen kontrolleri ja ruokkia ilmeisesti etuvastuksen läpi puhaltimen moottorille suoraan virtaa. Itselläni ei tosiaan ole vielä mitään pidempiaikaista kokemusta esittämästäni tavasta kytkeä puhallin toimimaan...
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Kiitoksia fatal, olen odottanut tuota viestiä kuin kuuta nousevaa. :wink:

Eiköhän noilla ohjeilla saada eberi puhaltamaan myös lämmintä sisällekin. Kiitoksia hyvistä ohjeista! Kyselen lisää jos on tarvista!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

No joo. Aattelin kans tehdä tuon edellämainitun releviritelmän mutta pari asiaa mietityttää. Millä nopeudella puhallin pyörii? Säätääkö ACC automaattisesti puhallinnopeutta? Kestääkö akku? Miten käy puhaltimelle jos unohdan sammuttaa webaston ennen käynnistystä? Mutta teen tuon jokatapauksessa. Nyt riittää lasien rapsuttaminen jäästä.
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Nyt sain tänään tehtyä tämän kytkennän, ja täytyy myöntää että toimimaanhan se rupesi. Hieman pitää selventää, että sulakekotelohässäkän vasempaan nurkkaan kun tulee se virtalukolta tuleva piuha, niin katkaistaan se johto, mikä menee jakopoksin abico liittimeen, ei siis sitä johtoa mikä menee ison johtonipun kanssa mukana jonnekin.

Ja mitenkä tuo puhallin toimii. Puhaltaa sitä nopeutta minkä niistä napeista säätelee puhaltamaan.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja fatal »

Beagle kirjoitti:Nyt sain tänään tehtyä tämän kytkennän, ja täytyy myöntää että toimimaanhan se rupesi. Hieman pitää selventää, että sulakekotelohässäkän vasempaan nurkkaan kun tulee se virtalukolta tuleva piuha, niin katkaistaan se johto, mikä menee jakopoksin abico liittimeen, ei siis sitä johtoa mikä menee ison johtonipun kanssa mukana jonnekin.

Ja mitenkä tuo puhallin toimii. Puhaltaa sitä nopeutta minkä niistä napeista säätelee puhaltamaan.
Acc2:nen tuntuu antavan noin 1.1V tjsp ohjausjännitteen kontrollerille oletuksena. Siihen tuskin pystyy pysyvästi vaikuttamaan suoraan. Ohjausaluehan on siis 0-5V.

--
Jukka
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Re: Webasto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Juuri sitä olen puntaroinut itsekin, että saako sitä tallennettua isommaksi jotenkin paneelin muistiin.

Tosin näkyy lämpimäksi kabiini menevän noinkin pienellä teholla. lämpötilan voipi varmaan jotenkin tallentaa isommaksi paneelin muistiin?
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Vastaa Viestiin