Mikä näistä tonnareista ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ysikoo kirjoitti:Ei sitä turboa kannata tosiaankaan vierastaa, pidostahan se kestävyys on kiinni. Suosittelen koeajamaan jos epäilyttää, siinä on vaan se vaara ettei enää vapari kiinnostakaan niin paljoa :wink:
Eihän sitä turbon olemassaoloa huomaa kuin kaasua painaessa, tasakaasulla tai moottorilla/jarruilla jarruttaessa siitä ei ole hyötyä = ei niin pienen hyödyn vuoksi kannata sellaista hankkia kun ei ole esim pks:n ajoissa kuin jotain 30% kokonaisajosuoritteesta :lol:
(Tosin tänäänkin meinasin jäädä 2.0iA:lla rekan alle rampista kiihdyttäessä/ryhmittyessä kun tuo romu ei vaan kiihtynyt mihinkään ja rekka oli alkutilanteessa kaukana, mutta se siitä :D).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:
Eihän sitä turbon olemassaoloa huomaa kuin kaasua painaessa, tasakaasulla tai moottorilla/jarruilla jarruttaessa siitä ei ole hyötyä = ei niin pienen hyödyn vuoksi kannata sellaista hankkia kun ei ole esim pks:n ajoissa kuin jotain 30% kokonaisajosuoritteesta :lol:
(Tosin tänäänkin meinasin jäädä 2.0iA:lla rekan alle rampista kiihdyttäessä/ryhmittyessä kun tuo romu ei vaan kiihtynyt mihinkään ja rekka oli alkutilanteessa kaukana, mutta se siitä :D).
Teesi ja antiteesi yhdessä ja samassa paketissa :D

Ainakin omasta mielestäni ahdetun moottorin etuna ovat joustavuus sekä ylittämätön vääntö, joka ainakin 2,3T tapauksessa laittaa kampoihin jopa Dieseleille laajuudessaan läpi kierrosalueen. Ja pienempi ominaiskulutus verrattuna esim.2,0i:hin.
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

Minuteman kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Eihän sitä turbon olemassaoloa huomaa kuin kaasua painaessa, tasakaasulla tai moottorilla/jarruilla jarruttaessa siitä ei ole hyötyä = ei niin pienen hyödyn vuoksi kannata sellaista hankkia kun ei ole esim pks:n ajoissa kuin jotain 30% kokonaisajosuoritteesta :lol:
(Tosin tänäänkin meinasin jäädä 2.0iA:lla rekan alle rampista kiihdyttäessä/ryhmittyessä kun tuo romu ei vaan kiihtynyt mihinkään ja rekka oli alkutilanteessa kaukana, mutta se siitä :D).
Teesi ja antiteesi yhdessä ja samassa paketissa :D

Ainakin omasta mielestäni ahdetun moottorin etuna ovat joustavuus sekä ylittämätön vääntö, joka ainakin 2,3T tapauksessa laittaa kampoihin jopa Dieseleille laajuudessaan läpi kierrosalueen. Ja pienempi ominaiskulutus verrattuna esim.2,0i:hin.
Mites, onko tehokkaammat kuin perus kaksilitraiset muuten kalliimpia pitää, siis miten on verot & käyttömaksut ?
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Lueskelin karavaanikäyttöön soveltuvista autoista tällaisesta vanhasta kirjoituksesta:

https://www.op.fi/op?cid=150567347 "vetoauton valinta" ja siellä todetaan mm.

"...ahtaminen onkin hyvä tapa saada aikaan sitkeä mottori nostamatta kulutusta tai suurentamatta moottoria kohtuuttomasti. Toisaalta kaikki hyvinhengittävät moniventtiiliset eivät ole huonoja vetureita, vaan tarkempi vääntökäyrän tutkiminen kertoo enemmän. "

Kun katselee käytettyjä vanhoja autonraatoja, niin riittävästi hevosvoimia (väh. 150), mutta kuitenkin kohtuullinen kulutus (8 l/100 km), ei toteudu kuin turbo-saabeissa!

Oma valintani oli ottaa aikoinaan turboton saabbi mm. siitä syystä, että agressiivinen ja kaahaileva ajotapani tarvitsi pikaista muutosta hillitympään ja arvokkaampaan ministeritason auton käytökselle sopivaan suuntaan...

Nyt vanhempana ja viisaampana arvostaisin saabiltani hieman enemmän tehokkuutta (+ luotettavuutta). Eli minun valintani olisi selvä: turbo saab. Tuskin sellainen tulee yhtään kalliimmaksi pitää, mutta silloin kun se olisi kunnossa, olisi varmaan ilo nauttia kunnon tehoista hetkittäin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

Taitavat ysitonnarit olla enemmän edustus- kuin käyttöautoja.. :? Sanokaapa rehellinen mielipide; jos kriteereinä auton hommaamiseen on luotettavuus, kohtuu kulutus, tehoa niin ettei ihan kaikkien jalkoihin jää ja että sillä tulisi päivittäin ravata lähes 100km, niin onko ysitonnari varteenotettava vaihtoehto jos miettii sitten taas näitä arkisempia ratkaisuja eli +100hp riisikuppeja jotka eivät herätä minkäänlaisia tunteita tai ajatuksia kenessäkään - edes kuskissa. Kovasti kiehtoisi hommata ysitonnari - mutta onko se loppupeleissä järkevä valinta käyttöautoksi jolle kuitenkin tulee kertymään kilometrejä paljon ?
Juujoo
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 15, 2007 20:22
Paikkakunta: Mänttä

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Juujoo »

Itse olen ollut hyvin tyytyväinen autoon sinällään. Olen kortin saanut viime helmikuussa ja auton ostin viime vuoden vaihteessa. Autoon vaihdettu laatikko ja kiertokangen laakerit. Osto hetkellä mittarissa komeili 178000 nyt 200000. Ja autohan on 2,3 vapari cs vm1995. Ja kaikki autot kuluttaa kaikki mitä tankkiin laittaa.
Saab 9000 cs 2.3 vapaasti tukehtuva vm.1995
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

juhq kirjoitti:Sanokaapa rehellinen mielipide; jos kriteereinä auton hommaamiseen on luotettavuus, kohtuu kulutus, tehoa niin ettei ihan kaikkien jalkoihin jää ja että sillä tulisi päivittäin ravata lähes 100km, niin onko ysitonnari varteenotettava vaihtoehto...
...
Kovasti kiehtoisi hommata ysitonnari - mutta onko se loppupeleissä järkevä valinta käyttöautoksi jolle kuitenkin tulee kertymään kilometrejä paljon ?
Noilla kilometreillä taitaa olla viisain ratkaisu hankkia diesel-auto.

Jos hankkii tonnarin, niin turbollinen versio ilman muuta. Siinä on kohtuullinen kulutus suhteessa tehoreserviin. Osta tonnari johon on jo tehty suurin osa tässä viestiketjussa mainituista remonteista tai osien vaihdosta. Varaudu vaihtamaan loputkin osat jossain vaiheessa, eli varaa budjettiisi niiden hinta tietyllä aikavälillä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Amen tähän viimeisimpään kommenttiin, paitsi dieselin osalta ;)

Itselläni on 385 tkm ajettu matalakeula-CD 2.3t. Ajan keskimäärin 40 tkm vuodessa ja onneksi suurimman osan siitä tonnarilla. Matka-auto ilman muuta.

Joulumatkalle lähdin vm.-07 meganella. Perillä totesin, että 400 km:n reissu olisi sittenkin pitänyt hoitaa saabilla. On nimittäin autoja, joita ajaessa rentoutuu ja sitten niitä joita ajaessa ei.
* Saab 9k 2.3t *
Vastaa Viestiin