Lämmityslaite
Lämmityslaite
Auto on M95 9000 CS ACC:llä.
Mikä on kun lämmitys ei hönkää tarpeeksi? Siltä ainakin tuntuu. Puhallin kyllä huutaa, mutta ilmaa ei tule mielestäni kunnolla. Ei verrattuna vanhaan tonttuun ilman ACC:tä.
Lisäksi kun marketissa käynnin jälkeen haluaa poistaa huurteen lasista ja painaa puhallus tuulilasille- nappia (käynnistää samalla takalasin lämmittimen), tulee ilmaa vielä heikommin kuin auton ollessa ihan kylmä, esim. aamulla. Sivulaseillekaan ei tule oikein mitään. Ei aamullakaan mistään tukka lähtee -efektistä voi puhua, mutta jotain sentään tapahtuu. Tehon nostaminen ei auta eikä esim. huurteenpoisto -valinta (isot nuolet), puhallin huutaa mutta ilmantulo on heikkoa.
Liittyykö tämä puhaltimen ohjaukseen vai mihin? Onko putket tukossa vai enkö vain osaa käyttää laitetta.
Kalbrointi ei auta. Ilma on kuumaa, sillä termari on kunnossa ja jäähdytinnestettä on tarpeeksi.
Mikä on kun lämmitys ei hönkää tarpeeksi? Siltä ainakin tuntuu. Puhallin kyllä huutaa, mutta ilmaa ei tule mielestäni kunnolla. Ei verrattuna vanhaan tonttuun ilman ACC:tä.
Lisäksi kun marketissa käynnin jälkeen haluaa poistaa huurteen lasista ja painaa puhallus tuulilasille- nappia (käynnistää samalla takalasin lämmittimen), tulee ilmaa vielä heikommin kuin auton ollessa ihan kylmä, esim. aamulla. Sivulaseillekaan ei tule oikein mitään. Ei aamullakaan mistään tukka lähtee -efektistä voi puhua, mutta jotain sentään tapahtuu. Tehon nostaminen ei auta eikä esim. huurteenpoisto -valinta (isot nuolet), puhallin huutaa mutta ilmantulo on heikkoa.
Liittyykö tämä puhaltimen ohjaukseen vai mihin? Onko putket tukossa vai enkö vain osaa käyttää laitetta.
Kalbrointi ei auta. Ilma on kuumaa, sillä termari on kunnossa ja jäähdytinnestettä on tarpeeksi.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Lämmityslaite
Ota hanskalokero irti ja katso, liikkuvatko askemloottorit siellä kojelaudan keskellä ilmaboksin kupeessa.
Voit myös katsella akvaarion kannen alta, että välittyykö liike siellä olevalle läpälle saakka.
Voit myös katsella akvaarion kannen alta, että välittyykö liike siellä olevalle läpälle saakka.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Lämmityslaite
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lämmityslaite
Tänään kurkistelin ennen auton käsipesua ja vahausta akvaariokotelon puolelle. Poistin erittäin likaisen raitisilmasuodattimen ja nyt tuntuisi puhaltavan paremmin. Ainakin tuulilasiin ja jalkoihin. Sivu- ja keskiaukoista en saa tulemaan kunnon puhallusta. Täytyynee ensin kurkistella niiden askelmoottoreiden toimintaa. Sen jälkeen avata kojelauta ja katsoa onko kaikki putket paikoillaan.
Asiasta viidenteen: ACC:tä kalibroidessa tauluun tulee 0 vain hetkeksi, max 5 sek.. Sen jälkeen näyttää jälleen asetettua lämpötilaa, samalla kun ledivalo alkaa vaeltaa ylös, niin kuin sen kuuluukin. Mitään koodeja ei vilkuttele missään vaiheessa. Normaalia? No ei vaan. Luulin vain että nolla näkyisi taulussa koko kalibroinnin ajan.
Asiasta viidenteen: ACC:tä kalibroidessa tauluun tulee 0 vain hetkeksi, max 5 sek.. Sen jälkeen näyttää jälleen asetettua lämpötilaa, samalla kun ledivalo alkaa vaeltaa ylös, niin kuin sen kuuluukin. Mitään koodeja ei vilkuttele missään vaiheessa. Normaalia? No ei vaan. Luulin vain että nolla näkyisi taulussa koko kalibroinnin ajan.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Lämmityslaite
Tänään tuli vihdoin askarreltua kojelaudan kansi ja hansikaslokero irti ja kurkisteltua vähän askelmoottorien suuntaan. ACC:tä kalibroitaessa toisessa moottorissa kiinni oleva vipu ja metallitanko liikkuivat ja liike välittyi akvaariokotelon puolelle. Aukesiko siellä jokin räppänä, en nähnyt. Mielestäni ei. Hyvin puhaltaa ilmaa ja voimakkuuden säätö pelaa. Mutta ilmavirtausta en saanut muuttamaan suuntaansa. Pari kysymystä:
- vivun liikettä rajoittaa stopparit, pitäisikö molemmissa olla kumi?
- mikä on valkoinen piuha, jolle on liitin ilmaboksin kyljessä alhaalla ja jonka takaa löytyy metallivarsi/neula, joka menee boksin sisään
- Voisiko ACC-paneeli, (siis se koko boksi) olla sökö? Irroitin ja avasin sen kun nyt olin työn touhussa, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. puhdistin vain liittimen nastat
EDIT: ledit eivät muuten vaeltele kalibrointia suoritettaessa
LISÄÄ EDITTIÄ: Kumpi askelmoottori säätää ilmavirran suuntaa, kuljettajan - vai repsikanpuoleinen, jossa se tanko on kiinni? Kuljettajanpuoleisen toimivuudesta oli hankala todeta mitään, kun ei nähnyt kunnolla.
Jotakin hyötyä ahkeroimisesta kuitenkin oli:
1) Nyt tiedän, kuinka kojelaudan kansi avataan ja että se ole paha nakki. Se vaatii vain huolellisuutta.
2) Hätävilkut toimii taas. Korjaantui vihreää relettä heiluttemalla.
3) Maadoituspiste tuli puhdistettua (ei tosin vaikutusta mihinkään)
4) Ilmanhaistelija tuli puhdistettua
5) Helpottuneena totesin että ikkunan karmit ovat vielä huippukunnossa.
6) Edu on sökö
- vivun liikettä rajoittaa stopparit, pitäisikö molemmissa olla kumi?
- mikä on valkoinen piuha, jolle on liitin ilmaboksin kyljessä alhaalla ja jonka takaa löytyy metallivarsi/neula, joka menee boksin sisään
- Voisiko ACC-paneeli, (siis se koko boksi) olla sökö? Irroitin ja avasin sen kun nyt olin työn touhussa, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. puhdistin vain liittimen nastat
EDIT: ledit eivät muuten vaeltele kalibrointia suoritettaessa
LISÄÄ EDITTIÄ: Kumpi askelmoottori säätää ilmavirran suuntaa, kuljettajan - vai repsikanpuoleinen, jossa se tanko on kiinni? Kuljettajanpuoleisen toimivuudesta oli hankala todeta mitään, kun ei nähnyt kunnolla.
Jotakin hyötyä ahkeroimisesta kuitenkin oli:
1) Nyt tiedän, kuinka kojelaudan kansi avataan ja että se ole paha nakki. Se vaatii vain huolellisuutta.
2) Hätävilkut toimii taas. Korjaantui vihreää relettä heiluttemalla.
3) Maadoituspiste tuli puhdistettua (ei tosin vaikutusta mihinkään)
4) Ilmanhaistelija tuli puhdistettua
5) Helpottuneena totesin että ikkunan karmit ovat vielä huippukunnossa.
6) Edu on sökö
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Lämmityslaite
Kumi tuli myöhemmin siiihen stoppariin. Hyvä olla ettei moottori väännä vipua poikki akvaarion puolelta.
Valkoinenjohta/neula on seosilman anturi
Jos hanskalokero on irti näet siellä oikeassa alakulmassa siskierrätysläpän toiminnan.
Seosilman moottorin liikettä on vaikeampi havaita koska akseli lähtee siitä kohtisuoraan läpälle.
Joudut irrottamaan kojetaulun kannen saadaksesi moottorit irti
Valkoinenjohta/neula on seosilman anturi
Jos hanskalokero on irti näet siellä oikeassa alakulmassa siskierrätysläpän toiminnan.
Seosilman moottorin liikettä on vaikeampi havaita koska akseli lähtee siitä kohtisuoraan läpälle.
Joudut irrottamaan kojetaulun kannen saadaksesi moottorit irti
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Lämmityslaite
OK. Pitääkö molemmissa stoppareissa olla kumi?
Repsikanpuoleinen askelmoottori ilmeisesti säätää sisääntulevaa ilmaa eli lämpötilaa kabiinissa. Tähän moottoriin tulee pitkä tanko, joka läpäisee tulipellin akvaaron puolelle. Ja se kuljettajanpuoleinen askelmoottori vastaa puhallusilman suuntauksesta. Menikö oikein?
Puhallusilman suuntauksesta vastaavan askelmoottorin toiminnasta oli vaikea sanoa mitään. Pitäisikö siihenkin tulla kylkeen jonkinlainen tappi/tanko? Sormikopelolla en sellaista löytänyt.
Kyselen näitä siksi että valmistaudun paraikaa henkisesti avaamaan kojelaudan kannen uudestaan.
Tosin, jos Tampereen suunnalla olisi joku, jolla on vm. 95-98 autoon sopiva, toimiva acc-yksikkö, olisi kiva jos hän voisi ottaa yhteyttä yv:llä, niin voisimme pikaisesti kokeilla, johtuuko kaikki vain siitä että minun acc-yksikköni on rikki.
Repsikanpuoleinen askelmoottori ilmeisesti säätää sisääntulevaa ilmaa eli lämpötilaa kabiinissa. Tähän moottoriin tulee pitkä tanko, joka läpäisee tulipellin akvaaron puolelle. Ja se kuljettajanpuoleinen askelmoottori vastaa puhallusilman suuntauksesta. Menikö oikein?
Puhallusilman suuntauksesta vastaavan askelmoottorin toiminnasta oli vaikea sanoa mitään. Pitäisikö siihenkin tulla kylkeen jonkinlainen tappi/tanko? Sormikopelolla en sellaista löytänyt.
Kyselen näitä siksi että valmistaudun paraikaa henkisesti avaamaan kojelaudan kannen uudestaan.
Tosin, jos Tampereen suunnalla olisi joku, jolla on vm. 95-98 autoon sopiva, toimiva acc-yksikkö, olisi kiva jos hän voisi ottaa yhteyttä yv:llä, niin voisimme pikaisesti kokeilla, johtuuko kaikki vain siitä että minun acc-yksikköni on rikki.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Lämmityslaite
Vain takimmaiseen stoppariin tulee kumi.
Sisäkierrätysmoottorin akselia ei näe/pääse koittamaan ennen kuin sinulla on paketti irrotettuna kädessäsi.
Yksi sen paketin ruuvi on inhottavassa paikassa => lisää purkamista
En ole vielä tormännyt vialliseen ACC:een joka muuten pelittäisi mutta ei ohjaa servomoottoria.
Viallisia servommootoreita on paljon. Akseli liukuu ulos eikä hampaat enää tee kosketusta soikeaan vaihdelaatikkoon. Akselin voi työntää takaisin. Takuuta ei ole kuinka kestää koska se on jo väljä. Liimaa voi ajatella, mutta on vaarana, että koko moottori jämähtää liiman johdosta.
Sisäkierrätysmoottorin akselia ei näe/pääse koittamaan ennen kuin sinulla on paketti irrotettuna kädessäsi.
Yksi sen paketin ruuvi on inhottavassa paikassa => lisää purkamista
En ole vielä tormännyt vialliseen ACC:een joka muuten pelittäisi mutta ei ohjaa servomoottoria.
Viallisia servommootoreita on paljon. Akseli liukuu ulos eikä hampaat enää tee kosketusta soikeaan vaihdelaatikkoon. Akselin voi työntää takaisin. Takuuta ei ole kuinka kestää koska se on jo väljä. Liimaa voi ajatella, mutta on vaarana, että koko moottori jämähtää liiman johdosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Lämmityslaite
Missä raitisilmasuodatin sijaitsee??? Auto 91 CC ja manuaali ilmastoinnilla. Puhallin siis huutaa pelkkää kuumaa ja ilmastoinnin remmi poistettu.Risto kirjoitti:Tarkista raitisilmasuodatin.
Kiitos
ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Re: Lämmityslaite
Raitisilmasuodatin on apukuskin puolella akvaariossa (muovikannella peitetty tila konepellin alla tuulilasinpyyhkijoiden etupuolella). Siellä missä lämmityslaitteen puhallinkin.ZaappiFantti kirjoitti:Missä raitisilmasuodatin sijaitsee?
Kuulostaisi olevan ongelmaa lämpötilan säädössä eikä sisääntulevan ilman suodattamisessa tai kostumisessa. Onko puhallinkotelon yhteydessä oleva lämmönsäätöläppä rikottu puhallinmoottoria vaihtaessa, liikkuuko läpän vipu kun kojetaulun lämmönsäätönuppia kääntää kylmältä kuumalle ja takaisin?Auto 91 CC ja manuaali ilmastoinnilla. Puhallin siis huutaa pelkkää kuumaa ja ilmastoinnin remmi poistettu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Lämmityslaite
Kiitos hyvistä kuvista,
Luultavammin rikottu. Oli paikallisella Härskihartikaisella laitossa...en huomannut moista ongelmaa, ennenkuin takuu oli jo ummessa. Eli lämpimät kelit tulivat viime vuonna. Hiukka opersseestä oli kesällä ajella tolla kun puhalsi kuumaa, nyt ajattelin asian korjata kun meni leimasta läpi.
Pitää katsoa. Mitäs kaikkea pitää purkaa, jotta pääsee läppään käsiksi?
ZF
Luultavammin rikottu. Oli paikallisella Härskihartikaisella laitossa...en huomannut moista ongelmaa, ennenkuin takuu oli jo ummessa. Eli lämpimät kelit tulivat viime vuonna. Hiukka opersseestä oli kesällä ajella tolla kun puhalsi kuumaa, nyt ajattelin asian korjata kun meni leimasta läpi.
Pitää katsoa. Mitäs kaikkea pitää purkaa, jotta pääsee läppään käsiksi?
ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Re: Lämmityslaite
Läpän vipuun on saatavilla korjauspala, jonka pystyy asettamaan paikalleen ihan vaan akvaarion kannen avaamalla. Edellytyksenä on että läpän vipua on puolet jäljellä, johon korjauspalan saa napsautettua. Jos on juuresta poikki, tulee tehtäväksi koko puhallinmoottorinvaihtorumba uudestaan.ZaappiFantti kirjoitti:Mitäs kaikkea pitää purkaa, jotta pääsee läppään käsiksi?
Lämmönsäätövivun korjauspalasta juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p286766
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Lämmityslaite
Anteeksi...tyhmyyteni.
Mitähän akvaariolla tässä tarkoitetaan???
ZF
Jos tolla korjaantuu niin avot.
Mitähän akvaariolla tässä tarkoitetaan???
ZF
Jos tolla korjaantuu niin avot.
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Re: Lämmityslaite
Akvaario on se tuulilasin alareunan ja moottorin välinen koteloitu alue. Siinä on muovikansi ruuveilla kiinni ja peittää mm. pyyhkijöiden mekanismin, ilmastointitekniikan, moottorinohjauksen kontrolliboxin jne.
Tonnarin omistajana sen kannen aukominen tullee tutuksi
Tonnarin omistajana sen kannen aukominen tullee tutuksi
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Lämmityslaite
On tullut tutuksi juu termi hakusessa. Eli se auki ja korjauspala kehiin ja pirteätä ilmaa mukuloille matkaajossa hehejmt kirjoitti:Akvaario on se tuulilasin alareunan ja moottorin välinen koteloitu alue. Siinä on muovikansi ruuveilla kiinni ja peittää mm. pyyhkijöiden mekanismin, ilmastointitekniikan, moottorinohjauksen kontrolliboxin jne.
Tonnarin omistajana sen kannen aukominen tullee tutuksi
ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991