Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Yritin vaihtaa tonnariini takaiskarit.
Mutteri irtosi kikkailemalla, mutta pultti ei.
Kun väänsin pultin mutterikannasta, antoi hieman periksi naristen ja palautuis samaan asentoon takasin.
On siis jumissa kallistuksenvakaajan kumiholkissa.
Taidan ottaa takajarrulaikan irti ja pääsen siten moukaroimaan sitä ruostunutta pulttia pois mun Saabista. hyi.
Nyt olis hyvä kikka-kolmonen paikallaan.
Mutteri irtosi kikkailemalla, mutta pultti ei.
Kun väänsin pultin mutterikannasta, antoi hieman periksi naristen ja palautuis samaan asentoon takasin.
On siis jumissa kallistuksenvakaajan kumiholkissa.
Taidan ottaa takajarrulaikan irti ja pääsen siten moukaroimaan sitä ruostunutta pulttia pois mun Saabista. hyi.
Nyt olis hyvä kikka-kolmonen paikallaan.
Viimeksi muokannut Firges9000, Pe Tammi 18, 2008 02:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Vanhat pultit ja puslat pil*u jollain laikalla ja uutta tilalle... Taitaa olla usein niin jumissa / ruosteessa että ehjänä ei irtoo?
Yamaha FZ1-N -08
Re: Jumittunut pultti
Mitäs jos laittaisi mutterin takaisin huulille ja pultin päälle reilun kokoinen hylsy. Sitten ulosvetäjän leuat vasten mutteria ja ulosvetäjän tappi hylsyä vasten. Jos ulosvetäjän tappi solahtaa hylsyn 1/2" reiästä läpi, niin sitten vaikka väliin 8mm prikka.
Edellyttäen tietty, että on käytettävissä sopiva ulosvedin ja että siellä on sille tarpeeksi tilaa.
Edellyttäen tietty, että on käytettävissä sopiva ulosvedin ja että siellä on sille tarpeeksi tilaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Tilaa on hyvin rajoitetusti.
Tuo pultti sijaitsee taka-akselin etupuolella.
Ajattelin lämmittää, puhaltimella pelkkää pulttia, sieltä jarrulaikan takaata.
Kun on kuuma, ruiskutan penetrationia ja uudelleen lämmitys.
Pultti on "hitsaantunut" kallistusvakaimen puslaan.
Sitä perskeleen puslaan en vaihda.
Jos ei irtoa, puran jarrulaikan pois ja pääsen siten takomaan suoraan pultin mutteripäätä.
Poraan vaikka jarrun hiekkakilpeen reijän sopivalle hollille.
Kuka keksis "juuttumattomat" pultit Ostaisin heti tusinan.
Tuo pultti sijaitsee taka-akselin etupuolella.
Ajattelin lämmittää, puhaltimella pelkkää pulttia, sieltä jarrulaikan takaata.
Kun on kuuma, ruiskutan penetrationia ja uudelleen lämmitys.
Pultti on "hitsaantunut" kallistusvakaimen puslaan.
Sitä perskeleen puslaan en vaihda.
Jos ei irtoa, puran jarrulaikan pois ja pääsen siten takomaan suoraan pultin mutteripäätä.
Poraan vaikka jarrun hiekkakilpeen reijän sopivalle hollille.
Kuka keksis "juuttumattomat" pultit Ostaisin heti tusinan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Ihmetyttää miksi tonnareissa se pultti aina hitsaantuu tohon kallistuksenvakaimen puslaan.9-5T kirjoitti:Yleensä aina vaatii pultin katkaisun ja uudet puslat. Joskus näkee tarjouksia iskareista joissa vaihto kuuluu hintaan, siinä voi olla myyjällä hapan ilme kun vie tonnarin tarjolle.
Jani hitsas yhden tonnarin pulttiin koukun ja veti vinssillä, EI irronnu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Kieltämättä on käynyt mielessä houkuttelevana vaihtoehtona nämä iskareitten myynti- ja vaihtotarjoukset, mutta kun ei varmaksi tiennyt että kuinka se tuntikausien taistelu saadaan mahdollisesti vielä käännettyä (yksityisen)asiakkaan piikkiin.9-5T kirjoitti:Joskus näkee tarjouksia iskareista joissa vaihto kuuluu hintaan, siinä voi olla myyjällä hapan ilme kun vie tonnarin tarjolle.
Re: Jumittunut pultti
Kunnon pulttimopo yleensä auttaa, mutta eipä silläkään ihmeitä tehdä. Käsin vääntäessä ei saada pulttiin terävää iskua, joka irrottaisi jumin.Firges9000 kirjoitti:Kuka keksis "juuttumattomat" pultit Ostaisin heti tusinan.
Ja jos haluat vähemmän jumiutuvan pultin, laita rosterinen. Se ainakin syö sen tavallisen raudan ennemmin, kuin hitsaantuu siihen kiinni. Niin ja reilusti vaseliinia/kuparitahnaa tms väliin kasatessa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jumittunut pultti
Onkos se pusla jotenkin erityisen arvokas ettei sitä voi murjoa hajalle ? Itselläni kun on tuo sama proggis edessä niin ajattelin että helpottuuko homma jos ostaa valmiiksi ne uudet puslat ?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Kaide.Kaide kirjoitti:Onkos se pusla jotenkin erityisen arvokas ettei sitä voi murjoa hajalle ? Itselläni kun on tuo sama proggis edessä niin ajattelin että helpottuuko homma jos ostaa valmiiksi ne uudet puslat ?
Ei oo kallis mutta whitun hankala pistää paikalleen.
Pitää irroittaa koko whitun vakaaja ja puristaa uusi pusla jollain työkalulla paikalleen.
Tuu kattoon pyhänä. olen tallilla.
Kiroillaan yhdessä, se auttaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Just näin, ei kallis mutta ilkeä.Firges9000 kirjoitti:Ei oo kallis mutta whitun hankala pistää paikalleen.
Pitää irroittaa koko whitun vakaaja ja puristaa uusi pusla jollain työkalulla paikalleen.
Yamaha FZ1-N -08
Re: Jumittunut pultti
No tuntuu se pulttiki olevan "ilkeä" . Itse varmaan sitten teen niin että otan koko vakaajan samalla kuuseen ja vaihdan siihen kaikki puslat . Ei ne 10 vuotta vanhat puslat kuitenkaan voi kovin hyviä enää olla.api kirjoitti:Just näin, ei kallis mutta ilkeä.Firges9000 kirjoitti:Ei oo kallis mutta whitun hankala pistää paikalleen.
Pitää irroittaa koko whitun vakaaja ja puristaa uusi pusla jollain työkalulla paikalleen.
Re: Jumittunut pultti
Vakaajan päätyihin on myynnissä ainakin PCS:llä settiä, mis on puslat, pultit ja mutskut. En muista hintaa, mutta ei kallis kumminkaan.
Ei tarvi taistella vanhojen kanssa että lähtee irti, ainoastaan uusien puslien kanssa että saa paikalleen...
Ei tarvi taistella vanhojen kanssa että lähtee irti, ainoastaan uusien puslien kanssa että saa paikalleen...
Yamaha FZ1-N -08
Re: Jumittunut pultti
Kallistuksevakaajan uudet puslat laitettiin tuohon omaan seuraavasti: parilla hitsaus pisteellä sopiva kartion mallinen putki kiinni vakaajaan, pultti läpi puslasta ja prässillä pultin kannasta painaen muljahti helposti paikoilleen.
Ennen tuota "keksintöä" taisteltiin tunti kun pusla aina kääntyi sivuttain tai muuten taisteli vastaan...
Ennen tuota "keksintöä" taisteltiin tunti kun pusla aina kääntyi sivuttain tai muuten taisteli vastaan...
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Onpas helppoa kuin kaljan juonti
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Tuossa viikko sitten oli samanlainen projekti menossa ja kylläpä voin rehellisesti sanoa että ei siihen muuta kikkaa ole kuin että pistää vaikka iskarin akselin poikki ensiksi laikalla, kääntää iskaria ja leikkaa alapäästä semmosen reiän että iskarin saa vedettyä pois... sitten siitä pultti osiin ja kaivamaan pultinjämää irti kallistuksenvakaajan puslan holkista.