Tietääkseni on, kyseessä kait suunniteltu ominaisuus. Tekee mahdottomaksi startata moottorin jo käydessä.Raser kirjoitti:Mites muuten sellainen juttu, että jos saabbi ei lähde käyntiin, niin avaimen joutuu ottamaan ikäänkuin irti lukon huulille (että kuuluu sellainen loksahdus) ja sitten vasta voi työntää takaisin lukkopesään ja yrittää uudelleen käynnistystä?
Onko tuo normaalia???
Avain ei pysy virtalukossa
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Niin se varmasti olikin. Lienen jo kerran aikaisemminkin ihmetellyt tai kysynyt täällä foorumilla samaa. Taitaa lukea käsikirjassakin että kaksoiskäynnistyksen estämiseksi suunniteltu systeemi...Minuteman kirjoitti:Tietääkseni on, kyseessä kait suunniteltu ominaisuus. Tekee mahdottomaksi startata moottorin jo käydessä.Raser kirjoitti:... jos saabbi ei lähde käyntiin, niin avaimen joutuu ottamaan ikäänkuin irti lukon huulille (että kuuluu sellainen loksahdus) ja sitten vasta voi työntää takaisin lukkopesään ja yrittää uudelleen käynnistystä?
Kuikahan noissa uusissa autoissa joissa on erillinen starttinappula? Miten niissä voidaan estää ettei nappia tule paineskeltua useamman kerran?
Mitä muuten tapahtuisi jos yrittäisi "käynnistää" uudelleen jo käynnissä olevan moottorin?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Sigun cc:ssä ja cd:ssä riittää ku kääntää avaimen 0-asentoon eikä tarvi osittainkaan pesästä irrottaa.
Käynnistys ei onnistu ellei oo käyttäny 0-asennossa. Tullu huomattua kun ei ookkaan ekalla startannu, tai liian vähällä yrittäny startata. Muissa aikasemmissa autoissa on tosiaan voinu suoraan startata perään.
Eipä tuu käynnistettyä käynnissä ollessa.
Pariin otteeseen paria 80-luvun alkupuolen Nissania startannu vahingossa käynnissä ollessa, ei oo ainakaan välittömästi mitään sattunu, mutta tuskin kovin terveellistä on startille jos startti pyörittää hitaammin mitä tyhjäkäynti on?
Käynnistys ei onnistu ellei oo käyttäny 0-asennossa. Tullu huomattua kun ei ookkaan ekalla startannu, tai liian vähällä yrittäny startata. Muissa aikasemmissa autoissa on tosiaan voinu suoraan startata perään.
Eipä tuu käynnistettyä käynnissä ollessa.
Pariin otteeseen paria 80-luvun alkupuolen Nissania startannu vahingossa käynnissä ollessa, ei oo ainakaan välittömästi mitään sattunu, mutta tuskin kovin terveellistä on startille jos startti pyörittää hitaammin mitä tyhjäkäynti on?
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Virtalukon pohjassa on mekanismi, joka estää avaimen starttiasentoon kääntämisen toistamiseen. Uutta starttausyritystä varten pitää avain kääntää takaisinpäin niin että sytytysvirta katkeaa.
Ehjässä lukossa uudelleenkäynnistysyritystä varten ei tarvitse ottaa avainta ulos lukosta.
Kuluneessa lukossa avain suostuu kääntymään nolla-asennosta eteenpäin ainoastaan silloin kun lukkosylinterin sisäosa on noussut ylös. Kun avain käännetään nolla-asennosta eteenpäin ensimmäisen kerran, sisäosa painuu alas. Sisäosa pysyy alhaalla kunnes avain vedetään ulos.
Lukossa ensimmäiseksi kuluvat haitat. Kuluneiden haittojen ulkoreunat jäävät koholle lukkosylinterin sisäosasta. Kun kulunutta lukkoa käytetään riittävästi vielä lisää, nämä koholla olevat haitat kuluttavat lukkosylinterin kuoren sisäpintaan urat, luiskat, joita pitkin ulkonevatkin haitat liukuvat ja kääntyessään painuvat sisään. Lukon tarkoitus on sallia vain oikeanlaisella avaimella kääntäminen. Kun haitat ovat kuluneet ja sylinterin ulkokuoreen on kuluneet ne urat, lukko hyväksyy jo monia muitakin avaimia kuin alkuperäisen avaimen.
Lukkosylinterin kuoren sisäpinnan urat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ruuna1.jpg
Kuluneet haitat jäävät lukkosylinterin sisäosasta koholle:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... interi.jpg
Virtalukon pohjan uudelleenkäynnistyksenestomekanismi kuvassa vasemmalla alhaalla:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja1.html
On näistä joskus ennenkin ollut juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=69057#p69057
Ehjässä lukossa uudelleenkäynnistysyritystä varten ei tarvitse ottaa avainta ulos lukosta.
Kuluneessa lukossa avain suostuu kääntymään nolla-asennosta eteenpäin ainoastaan silloin kun lukkosylinterin sisäosa on noussut ylös. Kun avain käännetään nolla-asennosta eteenpäin ensimmäisen kerran, sisäosa painuu alas. Sisäosa pysyy alhaalla kunnes avain vedetään ulos.
Lukossa ensimmäiseksi kuluvat haitat. Kuluneiden haittojen ulkoreunat jäävät koholle lukkosylinterin sisäosasta. Kun kulunutta lukkoa käytetään riittävästi vielä lisää, nämä koholla olevat haitat kuluttavat lukkosylinterin kuoren sisäpintaan urat, luiskat, joita pitkin ulkonevatkin haitat liukuvat ja kääntyessään painuvat sisään. Lukon tarkoitus on sallia vain oikeanlaisella avaimella kääntäminen. Kun haitat ovat kuluneet ja sylinterin ulkokuoreen on kuluneet ne urat, lukko hyväksyy jo monia muitakin avaimia kuin alkuperäisen avaimen.
Lukkosylinterin kuoren sisäpinnan urat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ruuna1.jpg
Kuluneet haitat jäävät lukkosylinterin sisäosasta koholle:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... interi.jpg
Virtalukon pohjan uudelleenkäynnistyksenestomekanismi kuvassa vasemmalla alhaalla:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja1.html
On näistä joskus ennenkin ollut juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=69057#p69057
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Avain ei pysy virtalukossa
taitaa tuo täkäläinen katsastusmies tietää, ettei auton käydessä saa roplata avaimia... eikös tämä nyt ole oikein saabismi jos joku.. ainahan saabeista kuluu virtalukko vituilleen, ja tonnarissa se on vielä siitä heikoimmasta päästä.
hieno ominaisuus se on, kun voi laittaa auton käyntiin ja ovet lukkoon
hieno ominaisuus se on, kun voi laittaa auton käyntiin ja ovet lukkoon
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Talvella kätevä ominaisuus tämä
Kalliossa Auto Avain niminen pulju. Vaikka soitat ja kysyt et uskaltaako lähettää postissa.. Tekevät vakioavainta himpun verran isomman niin jo pysyy. Useimmat markettien kojut tekevät sen alkuperäisiin mittoihin, eikä se mun tapauksessa riittänyt. Pari kymppiä tais maksaa.
Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla
Kalliossa Auto Avain niminen pulju. Vaikka soitat ja kysyt et uskaltaako lähettää postissa.. Tekevät vakioavainta himpun verran isomman niin jo pysyy. Useimmat markettien kojut tekevät sen alkuperäisiin mittoihin, eikä se mun tapauksessa riittänyt. Pari kymppiä tais maksaa.
Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
toistaiseksi ilman saappia
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.Catharsis kirjoitti:Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla
Jos toi on ovien avaamiseen tarkotettu avain, kuulostaa siltä että kuskin oven lukosta alkaa haitat olla melko kuluneet.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Siis eihän saabissa mitään kaksiavainjärjestelmää ole? Tuo oli kai ns. "läppä".liteFun kirjoitti:Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.Catharsis kirjoitti:Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla
Laittakaa hyvät ihmiset kuljettajan oveen pieni kauko-ohjattu sähkömoottori työntämään se "vipu" ylös, joka samalla ohjaa muiden ovien sähkömoottoreita.
Itselläni oli yhteen aikaan vain tuollainen ovimoottori kuljettajan ovessa, jota ohjasin konepellin ikkunanpuoleisen reunan alle piilotetulla kytkimellä. Ei tarvinnut avaimeen koskea --> painallus napista ja kaikki ovet auki!
Sitten hankin tuota ovimoottoria ohjaamaan kauko-ohjainsarjan stilettiavaimenperillä. Kun ovet aukeavat kauko-ohjaimen painalluksella, ei paluuta entiseen enää ole. Ei sitä osaa avainta lukkoon sen jälkeen työntääkään.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Ei taida nuo nykyautojen napit olla suoraan starttimoottoriin kytkettyjä...Raser kirjoitti: Kuikahan noissa uusissa autoissa joissa on erillinen starttinappula? Miten niissä voidaan estää ettei nappia tule paineskeltua useamman kerran?
Mitä muuten tapahtuisi jos yrittäisi "käynnistää" uudelleen jo käynnissä olevan moottorin?
Eikä kyllä juuri muutkaan napit, muualle kuin väylään.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Avain ei pysy virtalukossa
En tiedä miten muilla, mutta meillä on sekä CC:ssä että CD:ssä nipussa 2 avainta.Raser kirjoitti:Siis eihän saabissa mitään kaksiavainjärjestelmää ole? Tuo oli kai ns. "läppä".liteFun kirjoitti:Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.
Toisella avataan ovet ja peräluukku, toinen käy virtalukkoon.
Sitte jos mietitään missä autoissa näin ei ole, niin mm. 82-83 Nissan Cherryssä ja Sunnyssä oli vain se 1 avain joka kävi oviin ja virtalukkoon. Melko turvatonta. Varsinkin kun kerran avain katkesi ja sen jälkeen ajeltiinkin jollain pukukaapin avaimella.
Mistäs lähtien muuten tontuissa ois ollu vain 1 avain?
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Vuosimallista 1985 lähtien, eli ihan alusta asti.liteFun kirjoitti:Mistäs lähtien muuten tontuissa ois ollu vain 1 avain?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00