Avain ei pysy virtalukossa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Raser kirjoitti:Mites muuten sellainen juttu, että jos saabbi ei lähde käyntiin, niin avaimen joutuu ottamaan ikäänkuin irti lukon huulille (että kuuluu sellainen loksahdus) ja sitten vasta voi työntää takaisin lukkopesään ja yrittää uudelleen käynnistystä?

Onko tuo normaalia???
Tietääkseni on, kyseessä kait suunniteltu ominaisuus. Tekee mahdottomaksi startata moottorin jo käydessä.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Minuteman kirjoitti:
Raser kirjoitti:... jos saabbi ei lähde käyntiin, niin avaimen joutuu ottamaan ikäänkuin irti lukon huulille (että kuuluu sellainen loksahdus) ja sitten vasta voi työntää takaisin lukkopesään ja yrittää uudelleen käynnistystä?
Tietääkseni on, kyseessä kait suunniteltu ominaisuus. Tekee mahdottomaksi startata moottorin jo käydessä.
Niin se varmasti olikin. Lienen jo kerran aikaisemminkin ihmetellyt tai kysynyt täällä foorumilla samaa. Taitaa lukea käsikirjassakin että kaksoiskäynnistyksen estämiseksi suunniteltu systeemi...

Kuikahan noissa uusissa autoissa joissa on erillinen starttinappula? Miten niissä voidaan estää ettei nappia tule paineskeltua useamman kerran?

Mitä muuten tapahtuisi jos yrittäisi "käynnistää" uudelleen jo käynnissä olevan moottorin?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Sigun cc:ssä ja cd:ssä riittää ku kääntää avaimen 0-asentoon eikä tarvi osittainkaan pesästä irrottaa.
Käynnistys ei onnistu ellei oo käyttäny 0-asennossa. Tullu huomattua kun ei ookkaan ekalla startannu, tai liian vähällä yrittäny startata. Muissa aikasemmissa autoissa on tosiaan voinu suoraan startata perään.
Eipä tuu käynnistettyä käynnissä ollessa.

Pariin otteeseen paria 80-luvun alkupuolen Nissania startannu vahingossa käynnissä ollessa, ei oo ainakaan välittömästi mitään sattunu, mutta tuskin kovin terveellistä on startille jos startti pyörittää hitaammin mitä tyhjäkäynti on?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohjassa on mekanismi, joka estää avaimen starttiasentoon kääntämisen toistamiseen. Uutta starttausyritystä varten pitää avain kääntää takaisinpäin niin että sytytysvirta katkeaa.

Ehjässä lukossa uudelleenkäynnistysyritystä varten ei tarvitse ottaa avainta ulos lukosta.

Kuluneessa lukossa avain suostuu kääntymään nolla-asennosta eteenpäin ainoastaan silloin kun lukkosylinterin sisäosa on noussut ylös. Kun avain käännetään nolla-asennosta eteenpäin ensimmäisen kerran, sisäosa painuu alas. Sisäosa pysyy alhaalla kunnes avain vedetään ulos.

Lukossa ensimmäiseksi kuluvat haitat. Kuluneiden haittojen ulkoreunat jäävät koholle lukkosylinterin sisäosasta. Kun kulunutta lukkoa käytetään riittävästi vielä lisää, nämä koholla olevat haitat kuluttavat lukkosylinterin kuoren sisäpintaan urat, luiskat, joita pitkin ulkonevatkin haitat liukuvat ja kääntyessään painuvat sisään. Lukon tarkoitus on sallia vain oikeanlaisella avaimella kääntäminen. Kun haitat ovat kuluneet ja sylinterin ulkokuoreen on kuluneet ne urat, lukko hyväksyy jo monia muitakin avaimia kuin alkuperäisen avaimen.

Lukkosylinterin kuoren sisäpinnan urat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ruuna1.jpg

Kuluneet haitat jäävät lukkosylinterin sisäosasta koholle:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... interi.jpg

Virtalukon pohjan uudelleenkäynnistyksenestomekanismi kuvassa vasemmalla alhaalla:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja1.html

On näistä joskus ennenkin ollut juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=69057#p69057
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

taitaa tuo täkäläinen katsastusmies tietää, ettei auton käydessä saa roplata avaimia... eikös tämä nyt ole oikein saabismi jos joku.. ainahan saabeista kuluu virtalukko vituilleen, ja tonnarissa se on vielä siitä heikoimmasta päästä.

hieno ominaisuus se on, kun voi laittaa auton käyntiin ja ovet lukkoon :)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Catharsis
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 00:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Catharsis »

Talvella kätevä ominaisuus tämä :lol:
Kalliossa Auto Avain niminen pulju. Vaikka soitat ja kysyt et uskaltaako lähettää postissa.. Tekevät vakioavainta himpun verran isomman niin jo pysyy. Useimmat markettien kojut tekevät sen alkuperäisiin mittoihin, eikä se mun tapauksessa riittänyt. Pari kymppiä tais maksaa.

Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla :D
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Catharsis kirjoitti:Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla :D
Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.
Jos toi on ovien avaamiseen tarkotettu avain, kuulostaa siltä että kuskin oven lukosta alkaa haitat olla melko kuluneet.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Raser »

liteFun kirjoitti:
Catharsis kirjoitti:Ei muuten hantin ja kontin lukko aukea tällä isommalla :D
Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.
Siis eihän saabissa mitään kaksiavainjärjestelmää ole? Tuo oli kai ns. "läppä".

Laittakaa hyvät ihmiset kuljettajan oveen pieni kauko-ohjattu sähkömoottori työntämään se "vipu" ylös, joka samalla ohjaa muiden ovien sähkömoottoreita.

Itselläni oli yhteen aikaan vain tuollainen ovimoottori kuljettajan ovessa, jota ohjasin konepellin ikkunanpuoleisen reunan alle piilotetulla kytkimellä. Ei tarvinnut avaimeen koskea --> painallus napista ja kaikki ovet auki!

Sitten hankin tuota ovimoottoria ohjaamaan kauko-ohjainsarjan stilettiavaimenperillä. Kun ovet aukeavat kauko-ohjaimen painalluksella, ei paluuta entiseen enää ole. Ei sitä osaa avainta lukkoon sen jälkeen työntääkään.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja hma »

Raser kirjoitti: Kuikahan noissa uusissa autoissa joissa on erillinen starttinappula? Miten niissä voidaan estää ettei nappia tule paineskeltua useamman kerran?

Mitä muuten tapahtuisi jos yrittäisi "käynnistää" uudelleen jo käynnissä olevan moottorin?
Ei taida nuo nykyautojen napit olla suoraan starttimoottoriin kytkettyjä...

Eikä kyllä juuri muutkaan napit, muualle kuin väylään.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Raser kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Tokihan eri avaimilla toimii ovet ja virtalukko. Näin ainakin meillä.
Siis eihän saabissa mitään kaksiavainjärjestelmää ole? Tuo oli kai ns. "läppä".
En tiedä miten muilla, mutta meillä on sekä CC:ssä että CD:ssä nipussa 2 avainta.
Toisella avataan ovet ja peräluukku, toinen käy virtalukkoon.
Sitte jos mietitään missä autoissa näin ei ole, niin mm. 82-83 Nissan Cherryssä ja Sunnyssä oli vain se 1 avain joka kävi oviin ja virtalukkoon. Melko turvatonta. Varsinkin kun kerran avain katkesi ja sen jälkeen ajeltiinkin jollain pukukaapin avaimella.
Mistäs lähtien muuten tontuissa ois ollu vain 1 avain?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain ei pysy virtalukossa

Viesti Kirjoittaja jus »

liteFun kirjoitti:Mistäs lähtien muuten tontuissa ois ollu vain 1 avain?
Vuosimallista 1985 lähtien, eli ihan alusta asti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin