Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Olen tässä jonkin aikaa paininut ongelman kanssa joka ei meinaa ratketa.
Ongelmat alkoivat kun huomasin kiihdyttäessä moottorin suunnasta kuuluuvan renklatuksen, joka kuulosta ketjuperäiseltä. Tyhjäkäynnillä kuulostellessa kolinaa kuului vaihdelaatikon suunnasta. Autoon vaihdettiin öljyt ja vältettiin ajoa kunnes saadaan huoltoon. Huoltoon viedessä risteyksissä auto alkoi sammua, koska tyhjäkäynti oli poissa, pysyi kyllä kaasulla käynnissä. Huollossa olivat sitä mieltä, että painelaakeri kytkimestä mennyt. Kytkin ja laakeri vaihdettiin ja kolina tyhjäkäynnillä katosi (tyhjäkäynti toimii kylmällä moottorilla).
Alkuperäinen renklatus ei kuitenkaan kadonnut minnekkään, eikä myöskään tyhjäkäynti ongelma. Tasaisessa ajossa ei kuulu mitään ylimääräistä mutta aina kun kierroset nousevat nopeammin niin alkaa renklattaa. Jakopään tutkivat samassa korjaamossa ja eivät mielestään löytäneet mitään hälyttävää. Autoon tulee sisälle lievä öljyn haju mutta konetilassa ei näy vuotoja. Auton tehoissa ei tuntuisi olevan merkittäviä häviöitä. Käyttivät korjaamosta autoa myös katsastuksessa ja läpi meni, joten ei ilmeisesti päästöissä ongelmia.
Eli ongelmat koottuna:
-tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla puuttuu. (anturi vika?)
-Kiihdyttäessä kuuluu ääni, joka kuulostaa nopealta naputukselta(vaikeasti kuvailtava ääni. Ettei vaan kiertokangen laakerit).
-lievä öljyn haju kabiinissa moottorin lämmittyä.
Auto on 9000cse 2.0t manuaali -97
Onko kenelläkään ajatuksia mikä mahtaa olla pielessä?
Ongelmat alkoivat kun huomasin kiihdyttäessä moottorin suunnasta kuuluuvan renklatuksen, joka kuulosta ketjuperäiseltä. Tyhjäkäynnillä kuulostellessa kolinaa kuului vaihdelaatikon suunnasta. Autoon vaihdettiin öljyt ja vältettiin ajoa kunnes saadaan huoltoon. Huoltoon viedessä risteyksissä auto alkoi sammua, koska tyhjäkäynti oli poissa, pysyi kyllä kaasulla käynnissä. Huollossa olivat sitä mieltä, että painelaakeri kytkimestä mennyt. Kytkin ja laakeri vaihdettiin ja kolina tyhjäkäynnillä katosi (tyhjäkäynti toimii kylmällä moottorilla).
Alkuperäinen renklatus ei kuitenkaan kadonnut minnekkään, eikä myöskään tyhjäkäynti ongelma. Tasaisessa ajossa ei kuulu mitään ylimääräistä mutta aina kun kierroset nousevat nopeammin niin alkaa renklattaa. Jakopään tutkivat samassa korjaamossa ja eivät mielestään löytäneet mitään hälyttävää. Autoon tulee sisälle lievä öljyn haju mutta konetilassa ei näy vuotoja. Auton tehoissa ei tuntuisi olevan merkittäviä häviöitä. Käyttivät korjaamosta autoa myös katsastuksessa ja läpi meni, joten ei ilmeisesti päästöissä ongelmia.
Eli ongelmat koottuna:
-tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla puuttuu. (anturi vika?)
-Kiihdyttäessä kuuluu ääni, joka kuulostaa nopealta naputukselta(vaikeasti kuvailtava ääni. Ettei vaan kiertokangen laakerit).
-lievä öljyn haju kabiinissa moottorin lämmittyä.
Auto on 9000cse 2.0t manuaali -97
Onko kenelläkään ajatuksia mikä mahtaa olla pielessä?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
öljyn hajusta, kurkkaappa onko esim pakoputken päälle päässyt valumaan jostain öljyä? Itsellä vuotaa hieman öljyä venttilikopan ja kannen välistä ja pikkuhiljaa jotenki päässy koneen alle ja siitä dp:n päälle ja haisee ku antaa enemmän hanaa. öljyn taso ei kuitenkaan laske yms et hyvin pienestä vuodosta kyse, kostea vain hieman 

Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Tere
Ittellä oli joskus volvo t5 ja siinä samaa ongelmaa ja syynä oli että turbo tirskutti öljyä pakoputken päälle ja siitä öljyn käry ohjaamoon. Kuuluiskohan kolina turbosta jos siivet on ottanu itteensä? tämä on vain huono veikkaus eikä faktaa.....
Ittellä oli joskus volvo t5 ja siinä samaa ongelmaa ja syynä oli että turbo tirskutti öljyä pakoputken päälle ja siitä öljyn käry ohjaamoon. Kuuluiskohan kolina turbosta jos siivet on ottanu itteensä? tämä on vain huono veikkaus eikä faktaa.....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Kaikki arvaukset otetaan vastaan ja asia tarkistetaan. Turbon vaihto olisi koneremonttia halvempaa, joten siinä mielessä hyvä arvaus.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Valitettavaksi tässä äänen lähteeksi paljastui kampiakselin laakeri. Lähetetty koneistettavaksi.
Turboa tutkiessa siinä tuntui myös selvää väljyyttä, joten sekin menee luultavasti lähiaikoina vaihtoon. Varmaankin voiman puutetta, täytynee virittää hieman.
Turboa tutkiessa siinä tuntui myös selvää väljyyttä, joten sekin menee luultavasti lähiaikoina vaihtoon. Varmaankin voiman puutetta, täytynee virittää hieman.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Mulla(ja samoin kaverin tonnaris) toi öljynkäryn haju kans ilmenee ku vähä kenkää antaa, venttiilikopat tihkuttaa niiku tonnareissa aina. Jos ens kerral vaik ostas sen orkkis tiivisteen eikä tarviketta...
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
no voihan...., otan osaa
Paljonko autollasi on ajettu?
Onko viritetty?
Kuinka usein olet vaihtanut öljyt?
Oletko analysoinut mistä voisi johtua?
Sen jälkeen kun asensin öljypaine ja -lämpömittarit olen oppinut kuinka kauan moottorin huolellinen lämmittäminen kestää.
0 asteisella kelillä ilman webaston tai lohkolämmityksen käyttöä öljy läpiää normaalissa maantieajossa seuraavasti:
- käynnistäessä öljypainemittari näyttää tyhjäkäynnillä n. 5 bar
- n. 10min rauhallisen ajon jälkeen öljyn lämpö on saavuttanut n.50 ast ja öljypaine on tyhjäkäynnillä n. 2 bar
- n. 15min jälkeen n.60 ast ja n. 1,6 bar
Auton oma vedenlämpömittari on puolessa välissä asteikkoa jo paljon ennen öljyn lämpenemistä, joten sitä ei voi pitää "mittarina" arvioidessa onko moottori lämmennyt.
Pyrin ajamaan ilman ahtoja ennen huolellista moottorin lämpenemistä niin, että ahtopainemittari pysyttelee mielummin 0:n alla kuin yläpuolella
minun autolla on ajettu n. 145.000 km ja vaihdan öljyt mielummin jo vähän ennen 10t km.
Paljonko autollasi on ajettu?
Onko viritetty?
Kuinka usein olet vaihtanut öljyt?
Oletko analysoinut mistä voisi johtua?
Sen jälkeen kun asensin öljypaine ja -lämpömittarit olen oppinut kuinka kauan moottorin huolellinen lämmittäminen kestää.
0 asteisella kelillä ilman webaston tai lohkolämmityksen käyttöä öljy läpiää normaalissa maantieajossa seuraavasti:
- käynnistäessä öljypainemittari näyttää tyhjäkäynnillä n. 5 bar
- n. 10min rauhallisen ajon jälkeen öljyn lämpö on saavuttanut n.50 ast ja öljypaine on tyhjäkäynnillä n. 2 bar
- n. 15min jälkeen n.60 ast ja n. 1,6 bar
Auton oma vedenlämpömittari on puolessa välissä asteikkoa jo paljon ennen öljyn lämpenemistä, joten sitä ei voi pitää "mittarina" arvioidessa onko moottori lämmennyt.
Pyrin ajamaan ilman ahtoja ennen huolellista moottorin lämpenemistä niin, että ahtopainemittari pysyttelee mielummin 0:n alla kuin yläpuolella
minun autolla on ajettu n. 145.000 km ja vaihdan öljyt mielummin jo vähän ennen 10t km.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
290 000
Stage 1
10-15 000 välein (viimeisessä vaihdossa oletettavasti liian ohutta öljyä tonnariin)
Vaikea sanoa mistä johtuu. Autolla on ollut myös muita käyttäjiä perheessä.
Oma käyttö lähinnä rauhallista matka-ajoa, joten lisäteho ei oikeastaan edes tarpeen. Harvoin nousee kierrokset ajossa yli 3500.
Auto laitetaan kyllä hyvään kuntoon ja ajotkin jäävät nyt vähemmälle kun on käytössä tuo 9-5. Siinäkin on kyllä vikoja ihan riittämiin, joten vara-auto on usein tarpeen.
Stage 1
10-15 000 välein (viimeisessä vaihdossa oletettavasti liian ohutta öljyä tonnariin)
Vaikea sanoa mistä johtuu. Autolla on ollut myös muita käyttäjiä perheessä.
Oma käyttö lähinnä rauhallista matka-ajoa, joten lisäteho ei oikeastaan edes tarpeen. Harvoin nousee kierrokset ajossa yli 3500.
Auto laitetaan kyllä hyvään kuntoon ja ajotkin jäävät nyt vähemmälle kun on käytössä tuo 9-5. Siinäkin on kyllä vikoja ihan riittämiin, joten vara-auto on usein tarpeen.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Tikitystä koneesta ja tyhjäkäynti puuttuu
Nyt voidaan virallisesti todeta tonnarin olevan entistä ehompana taas tien päällä.
En ikinä ole aikaisemmin kuullut missään tonnarissa näin tasaista käyntiä
.
Hintaahan tälle kaikelle tietenkin taas tuli mutta unohtui heti kun kävin koeajolenkillä.
Miinuksena voi sanoa, että varomattoman konepellin käsittelyn seurauksena tuli pari pintanaarmua moottorin ollessa irti. En vain tiedä missä välissä ehti tulla. Ei onneksi näy kuin aivan läheltä
.
En ikinä ole aikaisemmin kuullut missään tonnarissa näin tasaista käyntiä

Hintaahan tälle kaikelle tietenkin taas tuli mutta unohtui heti kun kävin koeajolenkillä.
Miinuksena voi sanoa, että varomattoman konepellin käsittelyn seurauksena tuli pari pintanaarmua moottorin ollessa irti. En vain tiedä missä välissä ehti tulla. Ei onneksi näy kuin aivan läheltä

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).