Hommasin uudet motonetistä ja otin vanhat käsittelyyn, eli pukkasin sen uran täyteen tuota butyylikumi+liima mössöä ja annoin kuivua viikon. Sitten vähän ajetut pois ja niille sama operaatio ja nuo aiemmin täytetyt paikalleen. Väheni ura herkkyys eikä ollut kallis operaatio. Ajanee saman asian kuin ne kallihkot värikumista tehdyt Mutta ranetustahan tämä toki on kun on niin halpaa ja ei niin virallisen oloista.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Täytyy myöntää että on kyllä käynyt mielessä "tilata Sikaflexiltä" nämä puslat myös, turhauttavaa vaihdella vuoden välein. Vakio Turbon alusta ja kulmat kunnossa mutta silti aina vain hajoilevat.
Kyllä kaksi kappaletta/puoli. Etuhelat sinänsä menevät harvoin miksikään, vaan vain alumiiniset helojen tuet syöpyvät.
Vaihto on aika simppeli juttu, edes tukivartta ei tarvitse muuten irroittaa kuin etupäästään juuri helojen kiinnityspultit avaamalla, jolloin uudet tuet saa pujotetua paikalleen kun helojen kiinnityspultteja on vedetty pois tieltä moottoriin päin ja tukivartta hieman ulospäin.
Helojen pulttien avainkokona on ainakin tuossa omassa puolihullu 16mm.
katsastushenkilön toiveesta vaihtelin noita puslia. Kuskin puolella ei ollut ongelmia. Vänkärin puolella sain taaimmaiset pultit poikki. Otin siis sen pellin kokonaan pois. En niitä etummaisia enää uskaltanut kokeilla. Onko mitään varmaa keinoa, millä saan etummaiset pultit ehjänä irti? Käytössä on crc:tä ja vasara. Lämpöä en tähän hätään saa. Miten saan pultin jämät pois? Oli joku erikoisempi kierre. Varmaan sama jos tekisi siihen sitten M12 kierteen (jos olisi vehkeet). Mikä on pulttikoko etummaisille pitkille pulteille? Onkohan biltema huomenna auki? Jos jollakiin Tampereella on tarjota apua juhannuksen aikaan, niin olisin erittäin kiitollinen.
nim. maanantaina uusintakatsastuksen viimeinen päivä
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Niitä takimmaisia kiinnityslevyn pultteja ei olisi edes tarvinnut irroittaa, vaan tukivarren etupää löysäämällä varsi olisi ollut vedettävissä eteenpäin takapään puslanvaihtoa varten. Noh, jälkiviisautta...
Ällös käytä väkivaltaa, äläkä poraa, vaan otapas lattiamattoja senverran irti että siellä pitäisi etujalkatiloista löytyä pienet luukut ja alta korimutterit joihinka katkenneet pultit sekä vielä ehjät ovat jääneet. Uita irroitusöljyä yläkautta niin voi ehkä auttaa ja voi ehkä olla kierrettävissä jo katkenneetkin yläkautta pois jos siellä on yhtään natsaa mihin saa esim. hyvälaatuiset lukkopihdit kiinni:?
En tiedä tarkemmin että onko katkenneen pultin tapauksessa koko korimutteri natsoineen nostettavissa luukun kautta pois jalkatilan puolelta, mutta ainakin Tonnarin takapäässä vastaavien luukkujen kautta pystyi nostamaan korimutterit pois takareaktiotankojen takapään kiinnityksen tapauksessa tavaratilan maton alta löytyvistä luukuista.
Korikierre itsessään taitaa olla normaali M8, mutta nämä pultit muistuttavat kyllä lähinnä kierretappia muodoltaan ja hauraudeltaan.
Minuteman kirjoitti:En tiedä tarkemmin että onko katkenneen pultin tapauksessa koko korimutteri natsoineen nostettavissa luukun kautta pois jalkatilan puolelta
Kävin tossa vähän purkamassa ja ruiskuttelemassa rost offia pultteihin ylä ja alapuolelta. http://i224.photobucket.com/albums/dd28 ... c00024.jpg
Taaimmaiset pultit on kivasti piilossa noiden kupujen alla. Rälläkällä peltiä pois ja hitsaamalla lappu ja pultit pyöritetään pois?
t8 kirjoitti:Saako noita etummaisia pultteja pyöritettyä yläpuolelta auki (alas) muuten kuin hitsaamalla joku lappu ja siitä vääntämällä (jos haluan ne ehjänä irti)?
Tuntuisi siltä ettei etummaiset pultit voi ola niin jumissa kuin takimmaiset, jotka on lattiassa alempana. Niiden kierteisiin ei vesi jää seisomaan samalla tavalla. Ei kannattane etummaisiin mitään hitsailla jos haluat mutterin säilyvän ehjänä.
Jos molemmat taaemmat pultit on poikki niin eikö tuolta saa jo sen koko vastamutteripalan ongittua ylös? Tai jos pitkät pultinpäät on noiden kupujen alla jumissa, täytynee avata lattian sisäpeltiä kupuihin asti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Taidan jättää nuo etummaiset pultit vielä kiinni ja koittaa maanantaina töissä. eiköhän sieltä saa apua ja kunnon työkaluja, jos pultit menee poikki. Taaimmaiset katkesi aivan kannan juuresta, joten ne tuskin mahtuu tulemaan kuvun alta. Täytyy ottaa pullo viru valgeeta ja lähteä autolle taas ihmettelemään
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
ei ole tonnari tuttu, mutta idiksiä:
1.kupuun voinee sokkonakin pienen reiän porata josta irroituskamaa suihkii
2. jos hylsyyn heftaa pakan, niin voinee saada kierrettä vedettyä ja siihen sitten 2 mutteria kontraan kiristää tai 1 mutterin heftillä lukitsee
3. helpompi on kuitenkin porata irtomutterista kierre pois ja sitten hitsaa sen mutterin reiästä pultinjämään kiinni, pääsee hylsyllä operoimaan.
tietenkin on ensin hommaa herkistettävä kuumilla/ irroituskamalla jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kurkkasin nyt EPC:stä, ei näy takimmaisille pulteille mitään erillistä kierrevastakappaletta, jonka voisi irrottaa, liekö kierteet sitten hitsattu kiinni koriin.
Ennen kuin rälläköi lattiaa auki sisäpuolelta voisi yrittää hitsata niihin katkenneiden pulttien jämiin alakautta mutterit tms ja vääntää katkenneet pultit pois. Hitsauksen lämpö riittänee irrottamaan juuttuneen kierteen. Sitten vaan uudet pultit tilalle.
Autossasi on ollut liian hyvät puslat tai sitä on tutkineet leväperäiset katsastusmiehet, jos noita puslia ei ole aiemmin jouduttu vaihtamaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sormikopelolla kun koittelin, niin tuntui olevan mutut hitsattu pohjaan. Täytyy en sin katsoa jos pääsisi hitsaamaan alakautta. Muuten ajattelin porata kupuihin reiät/laikata auki ja yläkautta sorkkia pultit pois. Ihmettelen kans, miksi ne täytyi vaihtaa. Olihan ne kumit jo hieman halkeilleet, mutta ei missään nimessä huonot. Tiukalle menee, huomenna uusintanäytön viimeinen päivä. Täytyy uhrata kahvitunnit remppaan, onneksi työpaikalla saa auton pukille.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8 kirjoitti:Sormikopelolla kun koittelin, niin tuntui olevan mutut hitsattu pohjaan. Täytyy en sin katsoa jos pääsisi hitsaamaan alakautta. Muuten ajattelin porata kupuihin reiät/laikata auki ja yläkautta sorkkia pultit pois. Ihmettelen kans, miksi ne täytyi vaihtaa. Olihan ne kumit jo hieman halkeilleet, mutta ei missään nimessä huonot. Tiukalle menee, huomenna uusintanäytön viimeinen päivä. Täytyy uhrata kahvitunnit remppaan, onneksi työpaikalla saa auton pukille.
kuppisahalla tulee siistit reiät ( ei oo väljän voittanutta), ja kun poran sijalle panee vain tapin, niin ei katkea ainakaan niin helposti.
Mutta ei varmaan niin pitkälle tarvitse urakoida.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Puslaremppaa tänään harjoiteltu.
Tukivarsi lähti irti tunnin ihmettelyn jälkeen, ei siis pahakaan homma.
Katsastuksessa tuli huomio väjästä takapuslasta, se tuntuukin aika väljältä. Katsastuksessa ei kuitenkaan sanottu mitään etupuslan murtuneista tukiosista, jotka näkyvän häipyneen ajan myötä. https://picasaweb.google.com/lh/photo/a ... directlink
Etummaisesta näkyy häipyneen palasetkin, taaemmasta ne ropisi alas pultteja avatessa.
Täytyy tuo vasenkin alatukivarsi siis tarkistaa tässä lähiaikoina murtuneiden osien varalta.
Täytyy varmaan ruveta vähintään renkaanvaihdon yhteydessä tarkistamaan noiden tukien tilannetta, jos kerran alumiiniosat noinkin voi hapertua.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.