9000 outo ilmiö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

tervehdys forumille,nyt sitten olisi seuraava omituinen juttu, kun automaatti vaihtaa 2.selta 3.selle niin välillä nykäisee ja välillä ei , samalla tuntuu kuiin auto puoltaisi vaihtaessa oikealle puolelle inansa ,mutta ei aina .kuuluukohan tämä asiaan samalla välillä kuuluu repsikan puolelta kuin klokhahdus , mutta nivelet ainakin näyttää hyviltä ja puslat hyviltä ja auto on juuri katsastettu joten jos väljää olisi ollut niin kai se olisi huomattu nosturilla
tuli mieleen että voisko kallistuksen vakaaja pystytanko tehdä tuota ilmiötä vai mikä
eihän se menoa haittaa mutta kumminkin :?: :?: :?: :?: :?: :?:
saab 9000 i -90 ja meno jatkuu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja jus »

Puoltaminen ja kolahdukset repsikan puolelta viittaisivat kylläkin enemmän pyöräntuennan ongelmiiin, kun vaihteisto sattuu olemaan kuskin puolella. Alatukivarren takapuslat ja etupuslat tukiholkkeineen uudestaan tarkastukseen, vaikka katsastuksessa kelpasivatkin.

Moottorin tukikumitkin on syytä tutkia, nekin ovat oikealla. Vakaajan tukitangot ja niiden kumit lähinnä kuormittuvat auton kallistuessa tai kuoppaan ajaessa, ei erityisesti tasaisella pinnalla suoraan ajamalla kiihdyttäessä.

Tyypillisimmin vaihteiston matolaatikon jousilla korjataan ongelmia vaihdoissa vaihteilla 4-3 ja 3-4, sekä vedon kytkeytymisessä liikkeellelähdettäessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jus kirjoitti:Puoltaminen ja kolahdukset repsikan puolelta viittaisivat kylläkin enemmän pyöräntuennan ongelmiiin, kun vaihteisto sattuu olemaan kuskin puolella. Alatukivarren takapuslat ja etupuslat tukiholkkeineen uudestaan tarkastukseen, vaikka katsastuksessa kelpasivatkin.
Ja vaikka muut pyöränripustuksen osat olisivatkin leimakunnossa, mikä ei automaattisesti tarkoita vimpanpäälle timmiä kuntoa, niin kokemuksen mukaan joustintukien yläpään laakeroinnin kunto tai pikemminkin kunnottomuus jää usein leimamieheltä huomaamatta.

Aiheuttaa myös kolahtelua sekä vetelyä, useimmiten juuri oikealle minne tiestömme viettävät.

Ja kuten yllä on jo mainittu, kolahtelua voi aiheuttaa tosiaankin moottorin apukuskin puoleiset kaksi hydraulivaimenteista kumityynyä, joko muuten väsyttyään tai oksennettuaan nesteensä ulos, tällöin moottori lepää suoraan apurungon päällä ja resonoi kyllä tuntuvasti tyhjäkäynnillä kuten meikäläisellä :oops: . Tai oikeastaan sitä kolahtelua aiheuttavat pikemminkin hydraulityynyjen ja apurungon yhteydessä olevat liikettä rajoittavat raudat jotka nimenomaan estävät sen että tyynyn pettäessä Saabin Hillitön Woima&Wääntö ei laita moottoria heittämään kuperkeikkaa.

Noista vaihteiston "matolaatikon" jousista ja muista huoltokohteista kuten keskipakosäätäjän O-renkaista en osaa sanoa oikein mitään koska itselläni osat odottelevat vieläkin paketissaan innokasta asentajaa :oops:
velmu
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Lahti

Re: outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja velmu »

Ei se katsastus takaa puslien kuntoa!Edellinen saabini juuri leimattuna nosturille ja etupään alumiinipalikathan oli suola syövyttänyt lähes olemattomiin.Motonetistä hain uudet eikä maksanut paljoakaan vaihdoin kaikki neljä suosiolla.
Koska olet vaihtanut öljyt vaihteistoon?
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niinno iteltä loppu tuo repiminen 2-3 vaihdossa, kun vaihdoin laatikkoöljyt... näin ihan peelona ajatuksena, että koskas on tullu vaihdettua?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: outo ilmiö 9000 automat

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

velmu kirjoitti: Koska olet vaihtanut öljyt vaihteistoon?
Tuo tuli itsellekkin mieleen :oops:
Toisena (hyvänä kakkosena), paljonko laatikossa on yleensä öljyä?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

outo ilmiö 9000

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

no niin ,nyt se vika sit selvis kun auto jätti tielle, onneksi lähellä, veto loppu tyystin ja ajettelin että nyt meni laatikko paskask, mutta asiaa tutkittuani ja repsikan pyörän pois niin kas kummaa. vetoakseli oli tullut kuopastaan irti ja kun otin ko akselin irti ja puhdistin niin kas ristinivelestä oli lähtenyt yksi laaker kokonaan huitsin nevadaan , joten se aiheutti varmaan ton nykämisen välillä oikealle puolelle, ihmettilin suuresti mihkä toi laakeri on voinut kadota kokonaan,
nyt vaan täytyy metsästää uusi käytetty vetoakseli tai ristinivel, mutta onko turbossa ja iivarissa sama vetoakseli sekä 2,3 automaattti saman vuosimallin vai onko eroja tai sit tarvis vaan uuden ristilaakerin. täytys jostain saada vaikka varaosakirja ,että näkis onko vm eroja , romarilta kyllä löytyy 2,3 mutta käykö se iivariin autohan on ilman abs.
oisko täällä tietoa tai varaosanumeroa ko osasta :?: :?: :?: :?: :?: :?:
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: outo ilmiö 9000

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Pistäppä tulemaan autosta TÄYDELLISET tiedot, vuosimalli ym. niin on paljon helpompi auttaa!! :wink:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: outo ilmiö 9000

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9000 2,3 i -90 vetoakselin sisemmän nivelen tripodin osanumero on 8950628

Kuva

2,3-turbomallissa on erilainen, isompi?

http://www.thesaabsite.com/9000/9000cvsandboots.htm

Kannattaa varmistaa, että mooottorin tuenta ja vetoakselin tukilaakeri on kunnossa ja että vetoakseli tulee riittävän syvälle sinne sisemmän nivelen maljaan.

Olisit voinut jatkaa tuohon jo aiemmin aloittamaasi viestiketjuun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=67043
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

siis ajoneuvo on tonnari-90 i 16 v ei turboa eikä abs, ja autom johon nyt sit haen sitä ristikkoo tai vetoakselia. metro auto helsinki löytyy mutta hinta suolainen 380 ja risat varsinkin kun auton hinta on sitä mitä on , mutta eteeenpäin mennään ja eihän ole vielä mittarissa kuin 510 tuhatta ja sillee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja jus »

tonnari-90 kirjoitti:hinta suolainen 380 ja risat
Speedpartsilla 810 kruunua = 86 eur.
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_damasker.shtml

Kysy tarvikeliikkeestä tai Speedpartsin suomalaiselta jälleenmyyjältä http://www.pro-carservice.com/

Ei pitäisi käytetyn osankaan löytäminen olla vaikeaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

no niin ,nyt tuli sitten vaihdettua ristikkolaakeri vetoakseliin ,käytetty sellainen, kiinni paikalleen auto käymään kaikki ok. vähän aikaa !!!! sain peruutettua auton tallista ja vaihde silmään niin kas vetoakseli uudestaan irti kulhosta , puhdistettuani jälleeen akselin rasvasta huomasin yksi laakeri ja neulat oli lähtenyt taas irti kyllä ny ketuttaa. missä ihmeessä ja mikä sen laakerin sieltä tiputtaa, vai oliko vanha ja väsynyt ja petti sen takia. kaikki näyttää olevan muuten ok , kulhokin on ehjä ja akseli oli kunnolla paikallaan kulhossa . oisko mitään neuvoja mikä ton on voinut aiheuttaa , meni meinaan jo sormi niin sanotusti suuhun. konekin on suorassa eikä ripustukset ole pettänyt
,kulho oli kyllä vähän kuluneen oloinen mutta kumminkin
:saab: 9000 i -90 2,0l 16 v
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja jus »

tonnari-90 kirjoitti:konekin on suorassa eikä ripustukset ole pettänyt, kulho oli kyllä vähän kuluneen oloinen mutta kumminkin
Onko takimmaisen moottorin kannakkeen sivuttaistukirauta paikallaan ja pultit tiukalla? Kuvassa osa numero 2:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ituet.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Onko vetoakseli ulommassa nivelessä oikein,eli lukkorengas urassaa???
Jos on liian syvällä ohi lukkorengas uran,voi myös aiheuttaa tuon ongelman! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

tere foorumille. nyt sitte se vetoakseli ongelma ratkesi, moottori on kuin onkin sit tippunut alas n 15-20 mm, kuskin puolelta eli hydraulikumit on tullunna tien päähän.siellä ilmeisesti on näitä kumeja 2 kpl. toinen edessä ja toinen takana, jotta ja kun lähden tähän vaihtotyöhön niin ettei tulis tehtyä jotain turhaa ja aikaavievää niin mitähän kaikkea pitää purkaa ja irroittaa, jotta homma onnistus tälläi ihan maallikkoasentajalta ja oisko hyviä neuvoja mitä pitäs ja saa tehdä ,ettei mene ihan overiks. tämmöstä vielä ei oo tullunna eteen vaiikka kaikkea onkin räpelletty autojen kanssa ,mutta oppia ikä kaikki ja kyllähän noin kilometritkin jo sano että kyl maar tarttis tehä jottain sano.
nyt ois hyvät neuvot tarpeen. apua saan kyllä tarvittaessa ja vaikka nosturin tai talja on jo varattu mutta mitä muuta ?????
autoilu avartaa jälleen kerran mutta opettaa kummasti.
millä me ennen ajettiin kun ei olunna :saab:
Vastaa Viestiin