Kampuran anturi ja Anti Lock (VIAT SELVITETTY)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Kampuran anturi ja Anti Lock (VIAT SELVITETTY)

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Kiperin ensiksi:

1. Tonttu sammuu joskus muutamaksi sekunniksi kesken ajon. Tämä on tapahtunut kolme kertaa tasakaasulla ajaessa ja kerran risteyksessä ollessani. Muuten käy ja kukkuu tosi hienosti. Probleema ei liity kuumaan tai kylmään koneeseen. DI-kasetti on vaihdettuu 1kk sitten. Sama ongelma oli ennen ja jälkeen kasetin vaihdon. Enteileekö tämä jotain suurempaa murhetta???

2. Anti lock-valo paloi muutaman kuukauden ajan lähes jatkuvasti. Tarkastin nesteen määrän, joka oli OK. Tänään kaivoin boxin ulos, avasin liittimen, jonka "contactspreijasin" ja avasin vielä rungossa olevan maadoituspisten, jolle tein samat temput. Näköjään sama maadoitus Jetronicille ja ABS:lle. Olisiko ongelma voinut olla vain liitoksissa, koska nyt valo ei ole palanut enää???

3. Peruutusvalo ei toimi. Laatikon päässä oleva kytkin näyttää ohmisesti samaa tilaa riippumatta siitä onko pakki päällä vai ei. Onko siis kytkin sökö??? (mielestäni kyllä)

4. Kuskin puolen ovivalo syttyy vasta jos joku muu ovi avataan. Mikähän mättää? Oviliitin avattu ja spreijattu..ei vaikutusta.

5. Auto on vasta 16,5 V vanha ja nyt löysin ensimmäisen ruostereiän etulokasuojan alareunasta. Kyllä on heikkoa tekoa... :lol: :wink:


Kiitos etukäteen vastauksista.
Viimeksi muokannut jarmop, Ke Maalis 19, 2008 22:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mimmi kirjoitti:1: Vika voi olla kampiakselin asentotunnistimessa.
2: Voi.
3: Vialliselta kytkimeltä vaikuttaa.
4: Kuskin ovikytkinvialta vaikuttaa.
5: Jep.
Kiitos Mimmille.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oliko antilock jatkuvasti mittaristossa virtojen laittamisen jälkeen, vai silloin tällöin satunnaisesti tuli päälle ja pysyi kunnes sammutti?
Meillä CD:ssä silloin tällöin tulee valo mittaristoon tärinässä tai hidastetöyssyssä ja palaa siihen asti että sammuttaa virrat. Näin talvella ei oo viittiny tuota ihmetellä, harvemmin palanut antilock mittaristossakin. Kun taas tulee kesäkelit ja routareiät tiestä paljastuu, voi asentaa hienot diskovalot autoon...
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja jarmop »

liteFun kirjoitti:Oliko antilock jatkuvasti mittaristossa virtojen laittamisen jälkeen, vai silloin tällöin satunnaisesti tuli päälle ja pysyi kunnes sammutti?
Meillä CD:ssä silloin tällöin tulee valo mittaristoon tärinässä tai hidastetöyssyssä ja palaa siihen asti että sammuttaa virrat. Näin talvella ei oo viittiny tuota ihmetellä, harvemmin palanut antilock mittaristossakin. Kun taas tulee kesäkelit ja routareiät tiestä paljastuu, voi asentaa hienot diskovalot autoon...

Ei palanut jatkuvasti, joskus oli päiviäkin poissa.
Eilisen spreijaamisen jälkeen toimi tähän iltapäivään saakka. Töistä tullessa taas paloi koko matkan.

Täytynee varmaan käydä luetuttamassa vikakoodit Länsiautossa, jos vika ei tokene.

Tuollainen vika päällä/vika pois tilanne yleensä viittaa kontaktihäiriöön.
Käsittääkseni ABS anturi kuitenkin on "tavallinen" induktiivinen anturi. Työssäni olen todennut, että induktiiviset anturit joko toimii tai ei. Ainoat pätkimistilanteet ovat tapahtuneet jos anturi on liian kaukana tunnistettavasta pinnasta.

Tuo sinun vaivasi, joka johtuu tärinästä kyllä viittaisi kontaktihäiriöön.

Onkos muuten noiden antureiden liittimissä ollut häikkää muilla???
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja aero »

jarmop kirjoitti: Tuollainen vika päällä/vika pois tilanne yleensä viittaa kontaktihäiriöön.
Käsittääkseni ABS anturi kuitenkin on "tavallinen" induktiivinen anturi. Työssäni olen todennut, että induktiiviset anturit joko toimii tai ei. Ainoat pätkimistilanteet ovat tapahtuneet jos anturi on liian kaukana tunnistettavasta pinnasta.

Tuo sinun vaivasi, joka johtuu tärinästä kyllä viittaisi kontaktihäiriöön.

Onkos muuten noiden antureiden liittimissä ollut häikkää muilla???
'89:n kokemuksella: kyllä, ABS-anturit ovat tavallisia induktiivisia antureita. Kyllä, ABS-anturi voi todellakin olla liian kaukana anturikehästä (ota anturin piuha irti, iske siihen yleismittari VAC -asteikolla kiinni ja pyöräytä rengasta - käsin pyöräyttäen pitäisi saada n. 400-500mV lukemia). Ja kyllä, ne tosiaan voivat ilmaista kontaktivikaa pätkien pompuista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
yenny
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 30, 2006 22:13
Paikkakunta: Aquabay

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja yenny »

Minulla tonnari sammuili myös satunnaisesti, riippumatta kai kylmästä tai kuumasta koneesta. Mitään varsinaista syytä tähän ei ole löydetty, tosin tilanne hieman helpotti, kun yksi lötkö alipaineletku vaihdettiin uuteen. Sammuilu, kierrosten romahtaminen (myös ajossa, pidemmänkin matkan jälkeen) alkaa yleensä viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa. Käynti oli niin kauan hyvä, kun ilmastointi ei puhaltanut mitään ts. oli kylmä.

DI-kasetin vaihdolla ei ole selvinnyt mitään.

Nyt 427tkm ajettu tonnari ja tänään siitä tipahti bensatankki tielle. :D
#3278
Mazda 6 -15
Suzuki GSX-R750 -09
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja jarmop »

yenny kirjoitti:Minulla tonnari sammuili myös satunnaisesti, riippumatta kai kylmästä tai kuumasta koneesta. Mitään varsinaista syytä tähän ei ole löydetty, tosin tilanne hieman helpotti, kun yksi lötkö alipaineletku vaihdettiin uuteen. Sammuilu, kierrosten romahtaminen (myös ajossa, pidemmänkin matkan jälkeen) alkaa yleensä viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa. Käynti oli niin kauan hyvä, kun ilmastointi ei puhaltanut mitään ts. oli kylmä.

DI-kasetin vaihdolla ei ole selvinnyt mitään.

Nyt 427tkm ajettu tonnari ja tänään siitä tipahti bensatankki tielle. :D
Täytyypä tarkastaa nuo alipaineletkut ja niiden läpiviennit. Jokainenhan tietää miten käy kun kykäisee venakopan alipaineletkun irti...

Sun tonnaris on nyt sitten se vähäpäästöinen EU-malli. Kannattaa hakea EU:lta verovähennystä :)
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja jarmop »

jarmop kirjoitti:
yenny kirjoitti:Minulla tonnari sammuili myös satunnaisesti, riippumatta kai kylmästä tai kuumasta koneesta. Mitään varsinaista syytä tähän ei ole löydetty, tosin tilanne hieman helpotti, kun yksi lötkö alipaineletku vaihdettiin uuteen. Sammuilu, kierrosten romahtaminen (myös ajossa, pidemmänkin matkan jälkeen) alkaa yleensä viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa. Käynti oli niin kauan hyvä, kun ilmastointi ei puhaltanut mitään ts. oli kylmä.

DI-kasetin vaihdolla ei ole selvinnyt mitään.

Nyt 427tkm ajettu tonnari ja tänään siitä tipahti bensatankki tielle. :D
Täytyypä tarkastaa nuo alipaineletkut ja niiden läpiviennit. Jokainenhan tietää miten käy kun kykäisee venakopan alipaineletkun irti...

Sun tonnaris on nyt sitten se vähäpäästöinen EU-malli. Kannattaa hakea EU:lta verovähennystä :)
Heiluttelin tänään letkuja aika rankalla kädellä, enkä saanut konetta sammumaan.
Tulee seuraavaksi mieleen tuo bensapumppu. Onko kokemuksia?
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja jarmop »

jarmop kirjoitti:
jarmop kirjoitti:
yenny kirjoitti:Minulla tonnari sammuili myös satunnaisesti, riippumatta kai kylmästä tai kuumasta koneesta. Mitään varsinaista syytä tähän ei ole löydetty, tosin tilanne hieman helpotti, kun yksi lötkö alipaineletku vaihdettiin uuteen. Sammuilu, kierrosten romahtaminen (myös ajossa, pidemmänkin matkan jälkeen) alkaa yleensä viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa. Käynti oli niin kauan hyvä, kun ilmastointi ei puhaltanut mitään ts. oli kylmä.

DI-kasetin vaihdolla ei ole selvinnyt mitään.

Nyt 427tkm ajettu tonnari ja tänään siitä tipahti bensatankki tielle. :D
Täytyypä tarkastaa nuo alipaineletkut ja niiden läpiviennit. Jokainenhan tietää miten käy kun kykäisee venakopan alipaineletkun irti...

Sun tonnaris on nyt sitten se vähäpäästöinen EU-malli. Kannattaa hakea EU:lta verovähennystä :)
Heiluttelin tänään letkuja aika rankalla kädellä, enkä saanut konetta sammumaan.
Tulee seuraavaksi mieleen tuo bensapumppu. Onko kokemuksia?
Eilen sammui Kehä ykkösellä kolmostien liittymään ja sain melkein rekan hanuriin. Lähti kuitenkin heti startista uudelleen käyntiin ja kulki hienosti kotiin saakka.
Aamulla sammui taas (kotitielle) ja lähti taas laakista käyntiin.
Turvaudunkin siis kansanäänestykseen:

1. Bensapumppu?
2. Kampiakselin asentoanturi?
3. Muu?

Kiitos taas etukäteen.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia tonnarista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jarmop kirjoitti: Turvaudunkin siis kansanäänestykseen:

1. Bensapumppu?
2. Kampiakselin asentoanturi?
3. Muu?

Kiitos taas etukäteen.
Ääni numerolle 2.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia (apua tarvitaan)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tämmönen tuli mieleen, en tiedä toimisko (ei oo tullu koskaan kokeiltua):
Irrota bensaletku/putki niin että saat toisen läpinäkyvän letkun kiinni ulostuloon, letkun toinen pää sinne tankkausreikään lorottamaan tankkiin. Akusta suoraan virtaa bensapumpulle. Jos bensapumppu tykkää hyytyä yhtäkkiä, sen kyllä jossain välissä luulis huomaavan kun pumppu lopettaa surinan ja bensa ei liiku letkussa.
Siis pitäishän sen pumpun sellasella paineella lykätä että bensa tuosta letkua pitkin nousis, tosin jos isolla paineella lykkää niin voipi vauhdikkaasti suoristaa letkun mahdolliset taitokset?
Jos bensapumppu siis hyytyy jossain välissä kesken "kestotestin", on tapaus mun mielestä tosi selvä :)

Toisaalta, ei varmaankaan haittais jos vaain vaihtais pumpun. Eihän ne ikuisuuksia kestä, ja tuo vois olla melko todennäkönen ongelman syy, joten äänestän numero 2.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7567
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia (apua tarvitaan)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia (apua tarvitaan)

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Hertsikan Länsiauto tsekkaa vaivan ensi keskiviikkona. Kerron sitten mitä löytyy. Veikkasivat puhelimessa tuota kampiakselin asentoanturia.
Toimiiko tonnarin ecu siten, että jos anturissa ilmenee häiriö, niin se sammuttaa koneen???? Uudemmissa autoissa anturivika heittää moottorin "vikasietotilaan" :wink:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia (apua tarvitaan)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jarmop kirjoitti:Hertsikan Länsiauto tsekkaa vaivan ensi keskiviikkona. Kerron sitten mitä löytyy. Veikkasivat puhelimessa tuota kampiakselin asentoanturia.
Toimiiko tonnarin ecu siten, että jos anturissa ilmenee häiriö, niin se sammuttaa koneen???? Uudemmissa autoissa anturivika heittää moottorin "vikasietotilaan" :wink:
No kyllä se sen ihan "sammuttaa", kun ECUlla ei ole mitään havaintoa kampiakselin asennosta (=sytytyksen ajoituksesta), eli se olettaa koneen pyörinnän pysähtyneen.

Hieman ihmettelen tuota uudempien "vikatilaan" menoa, samalla lailla niissäkin häviää kampuran asentotieto, jolloin menee vaikeaksi arpoa kipinöintihetkeä...
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä ja toteamuksia (apua tarvitaan)

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Nokka-akselilla on kuulemma varajärjestelmä, joka antaa "0"-tiedon jos kampuran tieto puuttuu. Tämä siis toyotassa. (tarkoituksella pienellä kirjoitettu)
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Vastaa Viestiin