Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja jus »

puu kirjoitti:Meikäläisen vanha '89 CD 2.0T teki niin, että cruise on-asennossa ahtoi vaan peruspaineille.
Tässä keskustelussa on kai aika turha puhua alipainecruiseista, niissä mennään peruspaineilla niin kauan kuin cruisen letkuissa on alipaine. Autoissa ilman DI/APC:tä alipainekytkin katkaisee magneettiventtiilille menevän johdon, joten mennään peruspaineille. DI/APC-autoissa alipainekytkin katkaisee DI/APC-boksilta "ajetaan cruisella"-jännitteen ja boksi ohjaa peruspaineille.

Vai onko jollain alipainecruisellinen auto, joka jää perusahtopaineille cruisen ollessa pelkästään päällä (virta kytketty cruiseboksille) muttei aktiivisena (letkuissa alipaine)? Tuollaisia ei pitäisi olla, auto ei voi tietää cruisen päälläolosta mitään ellei letkuissa ole alipaine. Letkuissa on alipaine vain silloin kun cruise painaa kaasua. Jos painetaan kaasua niin että nopeus nousee korkeammaksi kuin cruiselle asetettu tavoitenopeus, cruise yrittää löysätä kaasua, eli päästää alipaineen pois.

Sähköcruisellisessa ilmeisesti nyt sitten on eroja ohjelmistossa, joissakin versioissa ei päästä millään konstilla yli perusahtopaineiden jos cruisessa on virrat päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja pevi »

900Caasutin kirjoitti:Vakionopeudensäätimestä kysymys: miksiköhän tuossa allekirjoituksen mukaisessa tonnarissa "tipahtaa" tai "väsähtää" cruise silloin tällöin pois päältä? Tipahtamisen jälkeen kulutusmittari näyttää puuta heinää.

Vika ei koskaan esiinny "kylmänä" eli pelaa startin jälkeen aina jonkin aikaa (aika ja kilometrit vaihtelevat) ja sitten tipahtaa pois pelistä.

Luulisi, että mikäli syynä olisi alipaineletku, esiintyisi vika aina. Vai :?: Olisikohan syynä alipainepumppu?
Autossasi on cruise servolla ( akun takana ) eikä alipaineella toimiva. Jotenkin viittaisi siihen, että mitatristosta katkoo sähköt jolloin nopeustietokin cruiselle katoaisi, tuleehan se nopeusmittarilta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

pevi kirjoitti:
900Caasutin kirjoitti:Vakionopeudensäätimestä kysymys: miksiköhän tuossa allekirjoituksen mukaisessa tonnarissa "tipahtaa" tai "väsähtää" cruise silloin tällöin pois päältä? Tipahtamisen jälkeen kulutusmittari näyttää puuta heinää.

Vika ei koskaan esiinny "kylmänä" eli pelaa startin jälkeen aina jonkin aikaa (aika ja kilometrit vaihtelevat) ja sitten tipahtaa pois pelistä.

Luulisi, että mikäli syynä olisi alipaineletku, esiintyisi vika aina. Vai :?: Olisikohan syynä alipainepumppu?
Autossasi on cruise servolla ( akun takana ) eikä alipaineella toimiva. Jotenkin viittaisi siihen, että mitatristosta katkoo sähköt jolloin nopeustietokin cruiselle katoaisi, tuleehan se nopeusmittarilta.
Kiitoksia vinkistä.

Entä se kulutusmittarin sekoilu? Aina kun cruise päällä, mutta "poissa pelistä", kulutusmittari näyttää valtavaa kulutusta, noin 25-30 litraa / 100 km. Polttoainetta ei kuitenkaan häviä tankista tuolloin noin kiivaasti. Mikäli napsautan cruisen pois napista, kulutusmittari jatkaa edelleen sekoiluaan ja homma palautuu normaaliksi aina auton sammutuksen ja "jäähtymisen" jälkeen.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niinno, mitä tuohon ahtamiseen vakkari päällä tulee, niin itse en ainakaan automaatissa huomaa ahtaako täydet vakkarilla...
Eihän tuo vakkari muutenkaan kaasua pohjaan länttää, vaikka kiihdytettävää olisikin runsaasti.
Voipi olla eri asia manuaalissa, kun saattaa joutua kovemmille väännöille, ja vois ahdot vaikka noustakin.

Sitäpaitsi 1.0 bar on muutenkin melko sama kuin 0.7
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mulla ahtaa Cruise päällä ihan normaalisti. Ei se ole mielestäni millään tavalla yhteydessä mihinkään ahtoja rajoittavaan tekijään (esim. APC). Cruisehan polkee kaasua minkä tarvitsee ja ahdot nousee sitä myötä!
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Cruise päällä muttei aktiivisena -> ahtaa normaalisti.

Cruise aktiivisena -> ahtaa peruspaineet, tosin isommassa mäessä saattaa nousta ylikin. Jos ite painaa kaasua niin miettii hetken ja ahtaa sitten täydet.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin