Ajovalopyyhkimien pois kytkeminen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
s2mmakel
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 23:25

Ajovalopyyhkimien pois kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja s2mmakel »

Ei tärpännyt haulla ihan vastaavaa, joten aloitetaan uusi aihe.

Pesurit toimivat ihan ok, mutta silti en haluaisi, että pyyhkivät / roiskivat pesuainetta joka kerta kun pesen tuulilasia.

a) Mitä sulakkeita tms helpon jutun otan pois, että pyyhkimet eivät pyyhkisi ollenkaan? Jotain sulaketta jo kokeilin, mutta tuloksena oli, että sulat pyyhkivät, mutta jäivät lopuksi satunnaiseen asentoon. Sulakkeen takaisin laittaminen palautti sulat heti oikeille paikoilleen.

b) Jos oikein jaksan panostaa niin voisin laittaa kojetauluun kytkimen, josta valita pyyhkivätkö lasinpesun yhteydessä vai eivät. Olisko kenelläkään ideoita tai kytkentäkaaviota lopussa mainittuun tonnarin malliin?

c) Onko lasinpesureille oma pesuainepumppu vai otetaanko aineet haaroittimella samasta pumpusta kuin menee lasillekin?


Potilas 1994 viistokeula CD.


Kiittäen
Matti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos haluat että ajovalopyyhkimet ei liiku, pitää ottaa johtoliittimet irti pesurimoottoreilta. Sulakkeen irrottaminen ei riitä siksi, että herätevirta moottoreille tulee pissapojalta/tihkureleeltä, joka on eri sulakkeella. Herätevirta liikuttaa pesureita niin kauan kuin pissapoika toimii. Pyyhinvarsien lepoasentoon ajo viiden pyyhkäisyn jälkeen on ainoa, mikä loppuu sulakkeen irrottamalla.

Sama pumppu pumppaa sekä tuulilasille että valoille. Joudut tukkimaan valoille menevän letkun haaran, jos haluat että silmät pysyy kuivana.

Kojetaulunappiin pitäisi siis kierrättää tihkureleeltä se heräte ja valoille menevään letkuhaaraan laittaisit sitten magneettiventtiili, joka aukeaisi vain silloin kun valopyyhkijätkin on ohjattu napilla pyyhkimään. Mangeettiventtiilin tilalle ehkä voisi välttää asentamalla ylimääräisen nestesäiliön erillisellä pumpulla valopesuria varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
s2mmakel
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 23:25

Viesti Kirjoittaja s2mmakel »

Taidan jaksaa panostaa ja kierrätän herätteen kojelaudan kautta ja asennan lampun pesureille varastosta löytyvän pienen säiliön+pumpun.

Olisiko tietoa tuon herätejohdon väristä? Tuleeko heräte vain toiselle pyyhkimelle toisen ollessa ns. orja? Jotenkin noin meni muistaakseni ed. Opelissani.


Matti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Heräte on keltainen. Johtosarjassa haaroitus samassa pisteessä kummallekin pesurimoottorille erikseen ja pissapojan pumpulle. 96-autossa johto tulee releeltä vasemman ajovalon taakse 24-napaiseen liittimeen yhtenä, ja haarautuu sen jälkeen em. kolmeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
s2mmakel
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 23:25

Viesti Kirjoittaja s2mmakel »

Alkoi sittenkin kiinnostamaan tuo toteutus magneettiventtiilillä. Siinä pääsisi kenties helpommalla ja olisi kiva kokeilla tehdä jotain itselle vierasta.

Onko ideoita millaisesta liikkeestä lähtisin kyseleen tuohon pesurin letkuun sopivaa venttiiliä? Hintatasosta mitään havaintoa?

En tiedä huomaako tätä kukaan puretun Tonnarin omistaja, mutta mulle saisi tarjota 1-2 esim valokatkaisin alle kojelautaan sopivaa sulkeutuvaa kytkintä. Kytkimessä mahdollisesti olevalla "logolla" ei ole merkitystä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eiks siistein ratkaisu olisi tuollainen, jotta jos repii pesupyyhin automatiikkaa päälle esim: 2s tai yli niin lähtee lampunpesurit mukaan.
Toki siihenkin tarvii, joko toisen pumpun, tai mangun, sekä jonkinmoisen 555 tms. viritelmän.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

s2mmakel kirjoitti:Taidan jaksaa panostaa ja kierrätän herätteen kojelaudan kautta ja asennan lampun pesureille varastosta löytyvän pienen säiliön+pumpun.

Olisiko tietoa tuon herätejohdon väristä? Tuleeko heräte vain toiselle pyyhkimelle toisen ollessa ns. orja? Jotenkin noin meni muistaakseni ed. Opelissani.


Matti
Kannattaako? Olet siis ilmeisesti tottunut ååppelin korkeapaine pesureihin? 9 Tonnaissa pesuneste riittää kyllä useampaakin sataan kilometriin vaikka lampun laseille menisi vettä.

Parempaa naarmuttajaa ei ole, kuin likaiset lasit ja vähä neste.

Älä siis raneta mitään niiden säiliöiden kanssa
.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikäläisellä tällä hetkellä vispaa oikea lampun pyyhin koko ajan riippumatta siitä, vetääkö viiksestä vai ei. Revin sulakkeen irti kun en ole vielä ehtinyt katsomaan. Silti pyyhkimet tuntuvat vaeltavan välillä. Tuntuvat olevan jonkun korkeamman voiman ohjailtavina.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Ei CS-tonnarin pesunestesäiliön koossa ole turhia rehvasteltu: 4.1L

Kun vertaa vanhaan satkuun, jossa taisi olla 5,5-6L, jos en nyt väärin muista.

Eli itse ainakin ottaisin CS-tonnariin mielummin isommaan pissapojansäiliön...


-Make
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mahtaa kuitenkin ajovalopesurien kuluttama vesimäärä olla aika vähäinen verrattuna siihen mitä tuulilasille tuupataan. Pissapojan pumpun lähellä olevassa T-mallisessa paineventtiilissähän on kuristus ajovaloille lähtevässä haarassa, enimmät vedet pitäisi mennä tuulilasille.

Tosin jos venttiiliä vaihtaessa unohtaa siirtää kuristuksen vanhasta uuteen venttiiliin, tilanne on hieman toisenlainen.

Ei ole 87-CC-tonnarissakaan käsikirjan mukaan säliön koko kuin neljä litraa (ei valoreleboksia säiliön yläkulmassa kuten vm 88 alkaen).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Noin, jotain puolen ja millin väliin tonnarilla ajaneena, voisin kyllä ehdottaa tuollaista viivesysteemiä (mikä edellisessä oli) noihin lampunpesureihin.
Eli, kun viiksestä repii 2s niin lamputkin peseytyy, ei tarvi kehätiellä joka vulvan ohituksen jälkeen raapia lamppuja naarmuille päivänvalossa. :)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

revi pesiät pois kuten muutamat on tehneet.
A: helpompi korjata
B: pilaa ulkonäköä :wink:
C: kusinesteet riittää koko talveksi yhellä säiliöllä :wink:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

9000cst kirjoitti:revi pesiät pois kuten muutamat on tehneet.
C: kusinesteet riittää koko talveksi yhellä säiliöllä :wink:
Ja jos asustelee täällä suolaamattomien teiden varressa, niin kusinesteet riittää vaikka kymmeneksi talveksi, olipa lampunpesijät käytössä tai ei. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re:

Viesti Kirjoittaja stara »

jus kirjoitti:Mahtaa kuitenkin ajovalopesurien kuluttama vesimäärä olla aika vähäinen verrattuna siihen mitä tuulilasille tuupataan. Pissapojan pumpun lähellä olevassa T-mallisessa paineventtiilissähän on kuristus ajovaloille lähtevässä haarassa, enimmät vedet pitäisi mennä tuulilasille.

Tosin jos venttiiliä vaihtaessa unohtaa siirtää kuristuksen vanhasta uuteen venttiiliin, tilanne on hieman toisenlainen.
mielenkiintoinen tieto, en ole koskaan moisesta kuullut siis 900 yhteydessä. onkohan 900: ssa sovellettu tuota lampuille menevää kuristusta, no joka tapauksessa voinee niin tehdä. parempi kait se on kuin panna letkut täysin tukkoon. Yhdessä minun vanhassa T- venttiilissä oli sellainen kuristus. mutta se oli tulohaarassa eikä sivuhaarassa, ihmetyttää ?? ( liekö joku laittanut väärään haaraan ?), no pitää panna se lampuille menevään haaraan kokeeksi jos saisi siten kulutusta pienennettyä ja tuulilasille pikkasen samalla lisättyä.
Osittain kiinni liimautuneet takaiskujen läpät ainakin kuristavat ja vähentävät virtausta, vuotava läppä taas T- takaiskussa laskee litkua salakavalasti parkissakin valojen suuttimien läpi niin kauan kuin nestetaso alenee lampun suuttimien tasolle ( siis ainakin satkussa). Yksi kikka ehkäistä tuota vuotoa on laittaa ylimääräinen takaisku lampuille menevään haaraan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin