ABS.n tunnistinkehä ?
ABS.n tunnistinkehä ?
Onkos tonnarissa moinen sellainen muovinen hammastettu "holkki" siellä navan ympärillä ? Jos näin on, rikoin sellaisen ja juuri sopivasti alkoi abs valo syttymään heti kun lähtee liikkeelle.
Jos moisen rikoin, niin saako sitä irrallisena vai tuleeko esim Bilteman napa/laakeri setissä ?
Jos moisen rikoin, niin saako sitä irrallisena vai tuleeko esim Bilteman napa/laakeri setissä ?
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Hammaskehä tulee murroksen mukana (murroksessa), ja on metallia ei muovia.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Jaahas. Mikäköhän tolle ABS systeemille sitten tuli ? Valo sammu kun käynnistää auton, mutta heti kun nopeus nousee yli 10kmh, syttyy merkkivalo. Käsittääkseni jos anturi olisi rikki, ei valo sammuisi lainkaan ?
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Kyllä tuon vian oireet sopii juuri siihen, että pyörältä ei tule hammaskehän aikaansaamaa pyörintäsignaalia.
Oletkos ihan varma, että se hammaskehä oli muovia...?
Toki se voi olla muoviakin, mutta silloin niissä hampaissa on rautapalat valettuna sisään, minkä voi todentaa magneetilla.
Anturivikakin tuo voi olla, mutta se on epätodennäköisempää ottaen huomioon tuon tapahtuneen...
olikos nyt muuten kyseessä etu- vai takapyörä...? takapyörässähän ei yleensä murrosniveliä vakiosaapissa ole...
Oletkos ihan varma, että se hammaskehä oli muovia...?
Toki se voi olla muoviakin, mutta silloin niissä hampaissa on rautapalat valettuna sisään, minkä voi todentaa magneetilla.
Anturivikakin tuo voi olla, mutta se on epätodennäköisempää ottaen huomioon tuon tapahtuneen...
olikos nyt muuten kyseessä etu- vai takapyörä...? takapyörässähän ei yleensä murrosniveliä vakiosaapissa ole...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Veikkaisun jutun perusteella, että takapyörä, koska edessä abs hammastus juurikin murroksessa.
Volkkarissa oli irrallinen peltikehä hammastussysteemi abseille takana -> unohdin joskus sen välistä laakerirempassa, jonka jälkeen ihmettelin hieman mikä abseille tuli....
Volkkarissa oli irrallinen peltikehä hammastussysteemi abseille takana -> unohdin joskus sen välistä laakerirempassa, jonka jälkeen ihmettelin hieman mikä abseille tuli....
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Ainakin takapäässä on anturin ympärillä muovinen holkki. Ei kylläkään ole mitenkään hammastettu.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Mitenkäs tuossa tonnarissa saa mitattua tuleeko sieltä mitäään signaalia ? Entä, mikäköhän se muovinen holkki siellä etupyörän navassa, vetoakselin ympärillä on ?
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Siis navassa vai vetoakselin ympärillä?Kaide kirjoitti:mikäköhän se muovinen holkki siellä etupyörän navassa, vetoakselin ympärillä on?
Vetoakseli nivelineen näkyy tuossa:
http://www.saabphotos.com/gallery/album704/IMG_0936_3
Ei mitään holkkeja, vain repaleinen nivelen suojakumi.
Olka-akselin ("navan") yläpuolella oleva muovikuorinen ruuvilla kiinnitetty laite, josta lähtee sähköjohto jousijalassa olevaan kannakkeeseen ja siitä lokasuojaan, on ABS:n anturi.
http://www.saabphotos.com/gallery/album704/IMG_0933_2
Anturin tuottamaa jännitettä pitäisi pystyä mittaamaan anturijohdoista (irrota liitin akvaariosta). http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p103682
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
siis vetoakselin ympärillä navassa oli tuo muovinen palikka
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Kolmesta tonnarista oon käyttäny vetoniveltä irti enkä ole tuommoiseen törmännyt, sulla taitaa ollu joku speciaali kappale 

Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Oiskohan se perhana ollu sitten sen tunnistimen osasia joita sieltä putoili , se kun näyttäs olevan ainoa muovinen osa tuollapäin. Perhana ! Mä lähden nyt tallille tarkistamaan 

Re: ABS.n tunnistinkehä ?
äh, oikealta edestä johto poikki 

Re: ABS.n tunnistinkehä ?
Selvisikö mitä ne muoviholkit yms on?Kaide kirjoitti:äh, oikealta edestä johto poikki
En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitit "vetoakselin ympärillä pyörännavassa". Määritellään vaikka laajasti , että napa on olka-akseli pyöränlaakereineen jarrulevyineen. Ulompi vetonivel menee pyöränlaakerin läpi, napamutteri siellä uloimpana vetonivelen akselin päässä keskellä jarrulevyä. Vetoakseli päättyy vetoniveleen siellä kumisuojuksen alla. ABS:n pyörimisanturin hammaskehä on kiertää vetonivelen ympärillä, piilossa kuralta olka-akselin suojaamana.
Missä kohdassa niitä tunnistamattomia muoviosia oli? Vetoakselissa vai pyörännavassa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ABS.n tunnistinkehä ?
En todellakaan tiedä mistä ne muovinpalaset joissa näytti olevan hammastus ovat peräisin. Mysteerio 
