nykiminen 1barin huiteilla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Wihis kirjoitti:Mitä asiaa toi venttiili tuolla muuten ajaa, kun jos sen ohittaa suoraan yhistämällä noi letkut auto toimii niinkun pitääkin? Eikö saappi oo keksiny pparempaa tekemistä kolmelle letkulle?

EDIT: Vaikuttaako toi venttiilin paskqna oleminen jotenkin käry arvoihin, kun auto pitäs katastaa?
Yksinkertaisesti sanottuna sepä se tuon venttiiliin (siis ohjausjärjestelmän) hienous, onkin, kun toimii niinkuin pitää, et saa konettasi rikki liialla ahdolla.

Ylipainekytkimeen tulemista itse ainakin epäilen, tuolla ns.seilaamisella. Itse ainakin kun laitoin kikottimeen palikat, ja unohdin tyystin tuon ylipainekytkimen, efekti oli nenä tuulilasiin, ja tovin päästä taas kulki hetken.. ja nenä tuulilasissa..siis jos menee tuohon ylipipainekytkimeen, niin sen kyllä huomaa...

Nin ja käry arvot pitäisi kyllä olla ok, riippumatta onko vena rikki..

Ja jos kaikki sähkönen homma on käyty ja ml. ilmavuodot, vois tarkastaa mekaanisen puolen. Mulla jumittu Turbon hukkaportti täysin auki asentoon, jolloin auto ei toiminut yhtään. Ei kai ole mahdotonta, että hukkis jumittuu?? Moottorinohjaus yrittää säätää...EN TIEDÄ...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

joo, siis toi nykiminen on tosiaan sellasta et sen HUOMAA! niinkun koneesta häviäis jonku puolentoist sekunnin välein tehot kokonaan. Ei sellasella pysty ihminen ajamaan. Ja tosiaan puhutaan huipuissaan (ennen nykäsyä) ihan pääty ahdoista, jopa yli sen punasen alueen ahtomittarissa.
Eli jos vika säilyy vaikka yhdistät letkut ja niissä ei ole vuotoa, niin sitten syyllinen löytyy turbosta itsestään.
Eli jos ohittaa sen venan ja auto toimii oikein, ni sillon se vena on paskana? Miks siinä on sit se magneetti venttiili jos sen ohittamalla auto toimii niinkun pitääkin? Nyt oon tainnu missata jotain pahasti.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Missasit ehkä vähän pointin joo. :) Tarkoitus on testata, että poistuuko tuo "nykiminen" tai mahdollinen fuel cut-ilmiö ohittamalla sen venttiilin. Tällöin ollaan ns. peruspaineilla eli turbo ahtaa vain hukkaportin kellon esijännityksen verran, yleensä luokkaa 0,4 bar. Vastaa siis matalapaineturbon toimintaa.

Eihän auto täysin "oikein" silloin toimi, koska tehoista on iso osa kateissa. Sen venttiilin on tarkoitus hallitusti nostaa ahtopainetta (vakiossa noin 0,75 bar tienoille eli tuplaten peruspaineet suurinpiirtein), ja laskea esim. nakutustapauksessa moottorin suojelemiseksi.

Eli ei se venttiili siellä turha ole, kuten varmaan nyt ymmärsit? :) Jos se on rikki ja vuotaa holtittomasti niin kyse on melkein samasta kuin hukkaportilta puuttuisi ohjauspaine kokonaan jolloin se ahtaa niin paljon kuin vain kykenee. Siinä sulaisi sitten jo mäntä ellei ylipainekytkin pelastaisi tilannetta katkaisemalla menon kokonaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

jaa jaa, no nyt äkkäsin.

Mut tosiaan kokeilin nyt ja yhistin ne kaks letkua, ja tulppasin yhen. Auto ei enää nostanu ahtoja niin ylös. Eikä nykiny. Eli se venttiili on paskana.. Tarvii vaan ruveta tarvikeena nyt metästää sellasta.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja api »

...eikun selaamaan myydään-palstaa...yks T5 vena ainakin oli just myynissä...
Yamaha FZ1-N -08
Vastaa Viestiin