Olin eilen käymässä Uudessakaupungissa ja kun piti lähteä jatkamaan matkaa, tonnari käynnistyi hetkeksi ja sammui sitten. Oletin että tulpat kastuivat ja sahasin konetta käymään, välillä lupailikin mutta akku antautui. Kello oli vähän puolenpäivän jälkeen ja mietin että mistäs sitä apuvirtaa nyt saisi kun en paikallisia juuri tunne. Sain lopulta kiinni kaverin joka pitää huoltokorjaamoa Ihodessa ja hän lupasi tulla antamaan tonnarille sähköä.
Aikamme akkua ladattuamme totesimme ettei auto kuitenkaan lähde käyntiin. Ehkä tulpat olivat kaputt kastumisen jälkeen? Haimme Teboililta sopivat tulpat ja lisäksi vielä työkaluja eräältä henkilöltä (kaveri joka tuli virtaa antamaan oli oman työkalupakkinsa jättänyt muualle juuri edellisenä päivänä). Tulpat vaihdettiin, vanhoista oli kaikista posliiniosa halki!
Apua ei kuitenkaan vaihdosta ollut, tonnari pysyi mykkänä. Kokeilimme toista DI-kasettiakin mutta lopulta hinasimme auton Ukin Teboilille ja kävimme kahvilla sorvaamassa toimintasuunnitelmaa. Kaveri soitteli parille tyypille ja yhdeltä löytyi sopivan kokoinen traileri jonka saimme vuokralle. Kävimme palauttamassa työkalut ja saimme samalla tietoa Ukin alueen saabisteista. Tässä vaiheessa olimme jo tulleet siihen tulokseen että tonnarista on kampiakselin asentoanturi hajonnut joten sellaista piti metsästää. Ensin soitin henkilölle AS joka kertoi ettei hänellä ole sopivaa anturia mutta MR:lla varmasti olisi.
Kävimme noukkimassa trailerin Laitilasta, tonnarin sen kyytiin Ukista ja suunnistimme MR:n tontille. Valtavat osavarastot hänellä ja sopiva anturi löytyi. Jutteluhetken jälkeen suunnistimme kohti Ihodea ja korjaamoa.


Auto ylös, etumatkustajan pyörä ja sisälokasuoja pois, moniurahihna huitsin nevadaan ja kappas, kampiakselin hihnapyörän pultti oli sormikireydellä ja itse pyörä oli halki.

Tässä vaiheessa iltaa kello huiteli jo iltayhdeksää mutta uskalsin soittaa MR:lle uudestaan ja häneltä löytyi sopiva hihnapyörä+kiila. Ajelimme taas vaihtamaan osia ja pienen rupatteluhetken jälkeen lähdimme jatkamaan harjoituksia. Kiilaa ei saatu vaihdettua tähän hätään mutta uusi hihnapyörä paikoilleen, pulttimopolla kiinni ja lujaa, testistartti ja tonnari heräsi henkiin. Sitten vain kasaus ja kaikki oli taas ok.
Kello oli lopulta yhdentoista paikkeilla kun saimme homman kasaan ja pääsin lähtemään yöpaikkaa kohti.
Eli, kiitokset kuuluvat seuraaville:
SV ja korjaamo http://www.speedzterinpaja.fi/
MS
AS
MR
Tiedätte keitä olette.