Jarruosista tiedustelua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Jarruosista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Pitäis tonnariin vaihtaa uudet jarrupalat. Työ sinällään ei tuota päänvaivaa, mutta ajattelin kysäistä telitä että mitä näillä osilla on eroa:
Nämä on takajarrupalojen asennusosia:

Motonet tarjoaa:

9000 Taakse "lanka". . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-1085 5.38 ???
9000 Taakse "peltinen". . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-1122 3.70 ???

Mitä eroa näillä osilla on? Tarkoittavatko nämä kuitenkin yhtä ja samaa osaa, että molempia ei tarvi ostaa? Kummat olisi parempia?

Vasta kolme viikkoa Saabistina ollut, niin kaikki on vielä niin kovin uutta... :)
Hullu saa olla muttei työhullu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Katso millaiset siellä on ennestään ja tilaa sen mukaan. Vaihtuvat jossain vaiheessa peltisiksi, vuosimallia en tiedä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyseessä on palat satulaan lukitseva jousi. Sitä ei välttämättä edes tarvitse uusia, tosin tuppaa vanhemmiten jousen päät ruostumaan satulaan kiinni niin, ettei lähde irti vaan katkeaa. Veikkaisin, että tuo "lanka" tyyppi on yleisempi, ainakin omassa tontussa jossa ATE:n etusatulat (takasatulat kaikissa tonnareissa samat), oli "langat" jousena.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minä olen tavanut poikkeuksetta lankoja. Ei sitä tosiaan tarvitse uusia, kun laittaa ruosteen irroitussprayta reikään, niin sen saan irti. On muuten huomattava, että kiinnitysreikää ei ole poratuu kohtisuoran, eli "langan" pää ei irtoa kohtisuoraan vetämällä, vaan ylempää kiinnityskohtaa joutuu vetämään hiukan alaviistoon ja vastaavasti alempaa yläviistoon.

Jarrupalat kannattaa olla sitten mallia LUCAS tai ATE, BOSCH. Taitaa kaksi viimeksi mainitun merkkistä olla alkujaan LUCAS.
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Jeps niin vähän ajattelinkin, että palojen lukitukseen liittyviä hilppeitä ovat.
Tarvii kattoa kummat on ja tilata sitten joka tapauksessa uudet, koska minulla on ollut tapana aina jarruremontin yhteydessä uusia kaikki asennusosatkin samalla, niin ettei sitten esim. juuri jousen katkeamisen takia jää remontti kesken
Hullu saa olla muttei työhullu
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Oli kyseessä sitten "langat" tai "pellit" ne eivät liity mitenkään jarrupalojen lukitsemiseen. "Langat ja pellit" ovat sitä varten ettei 2-osaiset jarrusatulat alkaisi jarrutustilanteessa värisemään/resonoimaan. Jarrupalat eivät tarvitse tämän tyyppisissä satuloissa minkäänlaista lisälukitusta.
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Ahaa...no pitää tutkia jarruja ja tilata sitten sopivat " langat tai pellit "
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Hullu saa olla muttei työhullu
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Jarruosista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Voiko sen teräslangasta tehdyn minkälie ''lukitus sangan'' jättää pois etujarrusatuloista ? Kun mulla kävi niin että vaihdoin uudet jarrupalat eteen ja nyt toisenpuolen sanka ottaa vanteeseen kiinni. Mikä sen osan tarkoitus on ja mitä pois jättämisestä seuraa ?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarruosista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jousisanka pitää satulan puoliskot, eli varsinaisen pyörännapaan kiinnitetyn jarruikeen ja ulomman työsylinteripuoliskon sekä välissänsä istuvat jarrupalat välyksettöminä. Poisjättämisestä seuraa kolinaa, värinää ja pahimmassa tapauksessa levyjen sekä palojen epätasaista kulumista, lähinnä pintojen vinoonkulumista.

Jousisangat voi tarvittaessa irrottaa uudelleen ja muotoilla varovasti järkeä käyttäen niin että tekevät tehtävänsä mutta eivät ota vanteisiin kiinni, ainakin orkkisosat yleensä kestävät tuon.

E: Nyt kun tarkemmin mietin ja kävin käpälöimässä tonnaria, niin 15" vakiovanteilla jää ainakin sormenmentävä rako oikein asennetun jousisangan ja vanteen puolien väliin, eli onko jousi asennettu kuinka? Tässä linkin jarruartikkelissa on kuva oikein asennetusta jousisangasta: http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ntpads.php

Motonetin Saabiin kauppaamia "High Quality" merkkisiä jousisanganlänkyröitä en sitten suosittele kenellekään, eivät muotoilultaan ole edes sinnepäinkään.
Vastaa Viestiin