Helinä tyhjäkäynnillä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Tämä kuulostaa varmaan pöljältä älkää hyljätkö :roll:
Omaan tonnariin (2,3 CDE) vaihdatin viime viikolla Torekilla moniurahihnan, hihnapyörän, kiristinrullat (varmuuden vuoksi öljypumpun stefan ja o-renkaatkin).
Pelästyin kun laitoin koneen käymään...MITÄ 8O missä se tuttu rallatus ja ropina viipyy..menikö se remmi jo poikki... Onneksi ei, vaan kone kehräsi juuri kuten pitikin ja hihna osineen oli jo ylikypsä.
Noi kiristinrullat pitävät helkatinmoista mellakkaa ja ainakin minun korvaan kuulosti siltä kuin jokin pelti olisi löysällä pakoputken päällä tms...Saabin osilla arvokas remppa (osat noin 500.- ) mutta kannattaa!
Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saabsick kirjoitti: Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
Aamen. Eli tarkkailkaa sitä hihnapyörää :!:

Omassa tontussa hihnapyörä sanoi sopimuksen irti lähes täydellisesti, lopputulos oli aivan satumaisella tuurilla vain se, että moniurahihnasta leikkaantui irti yksi säie ja vielä sen verran lähellä kotia, että uskalsin ajella vajaavaisella hihnalla takasin kotipihaan. Sen vulkanoinnin kunto on helppo tarkistaa, hihnapyörän ulkopinnan pitää olla "tasossa", mulla oli ulkokehä vaeltanut ainakin 5mm ulospäin. Vulkanoinnin luiston saa selville, kun piirtää tussilla tms. hihnapyörän keskiön kautta suoran. Jos ei ulko-ja sisäkehällä pysy viiva samassa paikassa, luistaa vulkanointi :arrow: hihnapyörä vaihtoon ASAP. Esim. PCS myy näitä yli puolet halvemmalla kuin merkkiliike (110€ vs 270€), itse laitoin ehjän käytetyn hihnapyörän.

Kuva

Hihnapyörän pultin sain "helposti" auki, kun pistin ison vaihteen silmään ja lukitsin ilmassa olevan etupyörän tunkemalla jarrulevyn tuuletusaukkoon ruuvimeisselin, joka sitten "lukittui" jarrusatulaan osuessaan. Tämä ei oikein toimi automaateissa :)

Kuva
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Saabsick kirjoitti:Tämä kuulostaa varmaan pöljältä älkää hyljätkö :roll:
Omaan tonnariin (2,3 CDE) vaihdatin viime viikolla Torekilla moniurahihnan, hihnapyörän, kiristinrullat (varmuuden vuoksi öljypumpun stefan ja o-renkaatkin).
Pelästyin kun laitoin koneen käymään...MITÄ 8O missä se tuttu rallatus ja ropina viipyy..menikö se remmi jo poikki... Onneksi ei, vaan kone kehräsi juuri kuten pitikin ja hihna osineen oli jo ylikypsä.
Noi kiristinrullat pitävät helkatinmoista mellakkaa ja ainakin minun korvaan kuulosti siltä kuin jokin pelti olisi löysällä pakoputken päällä tms...Saabin osilla arvokas remppa (osat noin 500.- ) mutta kannattaa!
Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
Juu tulin just pitkältä reissulta, ajelin noin 6 tuntia ja huomasin että taas helisi voimakkaasti, ei jaksanut ja ei ollut millä kokeilla taas katin päällä olevaa peltiä. Määräaikais huollossa 190tkm kohdalla olisi rullien vaihto nyt on lasissa 175tkm
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Hmm, näyttääi siltä että helinä ei tule keatin pellistä, joku muu paikka resonoi. jako tai tasapaino ketjut ei ole syypää tähän.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Meikäläisellä kuuluu semmoinen inha resonanssikurnutus vasemmalta _takaa_ eli jostain takapyörän nurkilta, aina kun kone käy hieman alhaisella tyhjäkäynnillä. Jokseenkin ärsyttävä mutta onneksi ilmenee vain harvoissa tilanteissa. Pakoputki voisi ehkä olla syypää.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Hessu kirjoitti:Meikäläisellä kuuluu semmoinen inha resonanssikurnutus vasemmalta _takaa_ eli jostain takapyörän nurkilta, aina kun kone käy hieman alhaisella tyhjäkäynnillä. Jokseenkin ärsyttävä mutta onneksi ilmenee vain harvoissa tilanteissa. Pakoputki voisi ehkä olla syypää.
Pakoputki varmaan ottaa jostain kohti auton runkoon kiinni, johtuen moottorin normaalia suuremmasta tärinästä liian alhaisella tyhjäkäynnillä.
9000 CS 2.3t
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain. :o

Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.

Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.

-Kiitoksia kaikille vastanneille- :D
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain. :o

Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.

Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.

-Kiitoksia kaikille vastanneille- :D
Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys :wink: .

PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000LPT kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain. :o

Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.

Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.

-Kiitoksia kaikille vastanneille- :D
Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys :wink: .

PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Keppi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9000cst kirjoitti: Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?
Valitettavasti keppi, koska ei ollut kolme vuotta sitten ale 100tkm ajettuja automaatti tonnareita joka kaupassa :cry: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Helinästä...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

NO joo minulla on sama probleema joskus kuuluu ja joskus ei, yksi ääni lähde oli ilmastointi laitteen kompressorin suojapelti löysällä.
Tarttee kattoo se katin pelti myös...
Kiitti vinkistä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Helinästä.....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Infoo pukkaa, tutkin kaikki katin pellit yms...ei ollut vika siellä.
Öljynputsarin päällä oleva lämpölevy resonoi tuon helinä äänen, erittäin ohutta levyä ja värähtelee todella herkästi.
Tarvitsee tukea tai tehdä paksummasta tavarasta.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000cst kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain. :o

Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.

Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.

-Kiitoksia kaikille vastanneille- :D
Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys :wink: .

PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?
Tsekkasin kiinnityksen ja raudan eilen, oli tiukasti kiinni mutta resonointi tulee siitä katin pellistä ja sen kiinnityksestä vaikka se onkin hyvin kiinni. Montako kiinnityspistettä alustaan on pakoputkessa turbolta eka vaimentimeen asti ? Huomasin että katin jälkeen oli alustassa kiinnityskoukut mutta niissä ei ollut mitään, eli kuuluukohan niihin kumilenkki joka tukee putkistoa ja estää resonointia ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Kumilenkit

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassani on ainakin kumilenksut molemmissa korvakkeissa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Kumilenkit

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Omassani on ainakin kumilenksut molemmissa korvakkeissa.
Soitin pakariliikkeeseen jossa sanoi ettö kiinnikkeet on mutta niihin ei kuulu kiinnitystä, koska moottorin takana on eka kiinnitys ja ekan takapöntön tykönä on toinen. Putki on jämäkästi ja lujasti paikoillaan.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin