2.3 Käynti ym. tekniikka
2.3 Käynti ym. tekniikka
Tonnari rupesi temppuileen, -95 vuojen 2.3 vapari suora sytkällä. Kylmänä heijaa tyhjäkäyntiä sekä ajossa (myös lämpimänä) siinä 1700-2000rpm kohilla hieman nytkyttää..Missä vika?
Toinen kymysys ois että millanen homma tästä on tehä turbo tekniikan omaava? Helpoin varmaan vaihtaa koko kone mutta millanen, pitää olla pakokaasun kierrätys järjestelmät yms? Miten sähköt, jarrut ja muu alusta sekä ohjaus?
Toinen kymysys ois että millanen homma tästä on tehä turbo tekniikan omaava? Helpoin varmaan vaihtaa koko kone mutta millanen, pitää olla pakokaasun kierrätys järjestelmät yms? Miten sähköt, jarrut ja muu alusta sekä ohjaus?
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Kannattaa unohtaa suosiolla ton vaparin muuttaminen turboksi varsinkin, kun kyseessä vähäpäästönen peli.sdracing kirjoitti:Toinen kymysys ois että millanen homma tästä on tehä turbo tekniikan omaava? Helpoin varmaan vaihtaa koko kone mutta millanen, pitää olla pakokaasun kierrätys järjestelmät yms? Miten sähköt, jarrut ja muu alusta sekä ohjaus?
Joskus samaa asiaa pähkäillyt...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Helpoin, halvin ja järkevin konsti päästä turboilun maailmaan oli ostaa toi allekirjoituksen ysitonninen (ei vähäpäästönen
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Suosittelen sullekin ns. harrasteauton hankkimista jos tilaa ja mahdollista ruuata.
Jos ei niin myy auto ja osta turbollinen tilalle.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Itellä myös vapari 2.3 vuodelta -95 ja on kyllä täsmälleen samat oireet!
Täytynee ottaa projektiksi tuo tyhjäkäyntimoottorin putsailu pikimmiten.
Täytynee ottaa projektiksi tuo tyhjäkäyntimoottorin putsailu pikimmiten.
Saab 9000 CD 2.3 -95
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Itse olen miettinyt myös turbon laittoa, mutta taitaa olla vaikea operaatio jälkikäteen asennella.
Mitäs muita helppoja tapoja olisi saada tälläiseen 200000 ajettuun muuten hyvässä kunnossa olevaan autoon lisätehoa?
Pakoputki on menossa kohta vaihtoon muutenkin, joten isommalla putkella saattaisi saada lisätehoa? Entäs moottorin ilmanputsari?
Kertokaa viisaammat![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mitäs muita helppoja tapoja olisi saada tälläiseen 200000 ajettuun muuten hyvässä kunnossa olevaan autoon lisätehoa?
Pakoputki on menossa kohta vaihtoon muutenkin, joten isommalla putkella saattaisi saada lisätehoa? Entäs moottorin ilmanputsari?
Kertokaa viisaammat
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9000 CD 2.3 -95
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Ei ei,
Et saa koskaan vaparista ns halpisratkaisuilla tehoa muutamaa hepoista enempää.
Nuo putki ja VV suodatin humppailut ovat ihan sieltä syvältä ja poikittain vaparissa.
Sinun pitää alkaa tekemään kantta ja laittamaan mäntiä jne jne.
Usko nyt vaan toveri Saabisteja, osta ahdettu satku tai tonnari. tai sitten jos kukkaro kestää niin joku uusi femma tai kolmonen
-Hessu-
Et saa koskaan vaparista ns halpisratkaisuilla tehoa muutamaa hepoista enempää.
Nuo putki ja VV suodatin humppailut ovat ihan sieltä syvältä ja poikittain vaparissa.
Sinun pitää alkaa tekemään kantta ja laittamaan mäntiä jne jne.
Usko nyt vaan toveri Saabisteja, osta ahdettu satku tai tonnari. tai sitten jos kukkaro kestää niin joku uusi femma tai kolmonen
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Juu aivan.. Taidan jättää tuon virittelyt sitten sikseen. Pääasia että kulku on hyvää ja tasaista... ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saab 9000 CD 2.3 -95
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Tonnarin ollessa kyseessä autosta löytyy kaikki samat johdot niin turbottomista kuin turbollisista. NG900 on eri juttu. Tonnarin pystyy käsittäakseni turbottamaan vaihtamalla moottorin ja vaihdelaatikon turbollisesta (jos eri vaihteisto), koska autoa on myyty samana vuonna myös turbona.
Jarrut ovat kaikissa tonnareissa samat ja jousissa on jotakin eroja, mutta taitavat johtua enemmän mallieroista kuin turbollisen ja turbottoman.
Turbottomat tonnarit -94-> (ei V6) on varustettu myös Trionicilla, joten se helpottaa muutosta. Myös mankkuventtiilin johto löytyy valmiina ja boksiin on helppa saada uusi softa.
Mekaaniset erot koneessa on ilmeisesti öljysuuttimet männille, kiertokanget ja männät.
Jarrut ovat kaikissa tonnareissa samat ja jousissa on jotakin eroja, mutta taitavat johtua enemmän mallieroista kuin turbollisen ja turbottoman.
Turbottomat tonnarit -94-> (ei V6) on varustettu myös Trionicilla, joten se helpottaa muutosta. Myös mankkuventtiilin johto löytyy valmiina ja boksiin on helppa saada uusi softa.
Mekaaniset erot koneessa on ilmeisesti öljysuuttimet männille, kiertokanget ja männät.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Mitä tämä NG ja OG900 meinaapi ja liittyykö ne myös jotenki tonnariin? Ja mikä on Trionic? Sekä mankkuventtiili?
Elikkä ei välttämättä niin paha savotta oiskaan..vai? Prkl ku nämä saabbi edm. saabbi termit aivan hukassa niin sitä on sitte itekki pyörähtäny pois kärryiltä..
PS: Voiko tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa myös tuolla 1700-2000rpm alueella?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Elikkä ei välttämättä niin paha savotta oiskaan..vai? Prkl ku nämä saabbi edm. saabbi termit aivan hukassa niin sitä on sitte itekki pyörähtäny pois kärryiltä..
PS: Voiko tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa myös tuolla 1700-2000rpm alueella?
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Kyllä vaikuttaa.
Jos tyhjäkäyntimoottori on toudella pashainen, niin se soutaa tuonne 3000 kiekkaan pahimmillaan. Näin teki minulle kerran ja heti putsaukseen ko mokkula.
NG ja OG ovat korimallien tjsp tyyppejä. OG on tämä klassinen kaikkien tuntema pystäri- tai viistokeulasatku ja sitten tämä NG on se Ooppelin pashaloora satku. joku ihmeen aivopieru joltain Saabbi ingenjööriltä. NGstä löytyy yksi hyvä ja se on se harvinaisempi 900R.
Trionicci on yksi Saabin parhaimpia keksintöjä. Se on tämä bensan ja sun muun hilavitkuttimien ohjausyksikköhässäkkä. Viisaammat saavat kertoa virallisen nimen.
Mutta, sillä Tonnari esim saa oikean sytytyksen, ahdot jne.
Trionoccia löytyy 5 ja 7 versiota ja niistäkin vielä omia päivityksiä muistaakseni.
Muut kertoo viisaampana enemmän ja korjaa mun epäkohtia.
-Hessu-
Jos tyhjäkäyntimoottori on toudella pashainen, niin se soutaa tuonne 3000 kiekkaan pahimmillaan. Näin teki minulle kerran ja heti putsaukseen ko mokkula.
NG ja OG ovat korimallien tjsp tyyppejä. OG on tämä klassinen kaikkien tuntema pystäri- tai viistokeulasatku ja sitten tämä NG on se Ooppelin pashaloora satku. joku ihmeen aivopieru joltain Saabbi ingenjööriltä. NGstä löytyy yksi hyvä ja se on se harvinaisempi 900R.
Trionicci on yksi Saabin parhaimpia keksintöjä. Se on tämä bensan ja sun muun hilavitkuttimien ohjausyksikköhässäkkä. Viisaammat saavat kertoa virallisen nimen.
Mutta, sillä Tonnari esim saa oikean sytytyksen, ahdot jne.
Trionoccia löytyy 5 ja 7 versiota ja niistäkin vielä omia päivityksiä muistaakseni.
Muut kertoo viisaampana enemmän ja korjaa mun epäkohtia.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
onko tietoa päteekö tuo ohje myös turbottomaan malliin?
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
Saab 9000 CD 2.3 -95
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Pätee. Imusarja voi olla vähän erilainen ja siten maisemat toisenlaiset, mutta periaate sama.Nailoni kirjoitti:päteekö tuo ohje myös turbottomaan malliin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
En saanu vieläkään puhdistettua sitä, no koitetaan nyt vapun tienoilla laitella. Mites tuo saban virittäminen vaparina? Lähinnä mietin lastua/ uutta softaa tai megaruuttaa ja lisäksi pieniä imu ja pakopuolen paranteluita..
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
- Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
laitat vaan normaalin pikku garretin siihen iivarin koneeseen, välijäähdyttimen, turbon pakosarjan ja joku max 0,4bar ahtoja. pitäs kestää.
on tullut nähtyä useampi tommonen viritys ja vielä on liikenteessä.
on tullut nähtyä useampi tommonen viritys ja vielä on liikenteessä.
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
Meinasikkos ettei sähköpuoleen kajoais ollenkaan?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
- Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka
Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka
hyvinhän tuo eräs kasettikoneella oleva 2.3i toimii vakioboksilla ja suuttimilla vaikka on mutka lyöty kylkeen.