2.3 Käynti ym. tekniikka

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sdracing
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 20:49

2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Tonnari rupesi temppuileen, -95 vuojen 2.3 vapari suora sytkällä. Kylmänä heijaa tyhjäkäyntiä sekä ajossa (myös lämpimänä) siinä 1700-2000rpm kohilla hieman nytkyttää..Missä vika?

Toinen kymysys ois että millanen homma tästä on tehä turbo tekniikan omaava? Helpoin varmaan vaihtaa koko kone mutta millanen, pitää olla pakokaasun kierrätys järjestelmät yms? Miten sähköt, jarrut ja muu alusta sekä ohjaus?
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja arttu »

sdracing kirjoitti:Toinen kymysys ois että millanen homma tästä on tehä turbo tekniikan omaava? Helpoin varmaan vaihtaa koko kone mutta millanen, pitää olla pakokaasun kierrätys järjestelmät yms? Miten sähköt, jarrut ja muu alusta sekä ohjaus?
Kannattaa unohtaa suosiolla ton vaparin muuttaminen turboksi varsinkin, kun kyseessä vähäpäästönen peli.

Joskus samaa asiaa pähkäillyt... :roll:
Helpoin, halvin ja järkevin konsti päästä turboilun maailmaan oli ostaa toi allekirjoituksen ysitonninen (ei vähäpäästönen :twisted: ) ja antaa GM 900 2.3i olla edelleen vapari.

Suosittelen sullekin ns. harrasteauton hankkimista jos tilaa ja mahdollista ruuata.
Jos ei niin myy auto ja osta turbollinen tilalle. :)
Nailoni
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 21:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nailoni »

Itellä myös vapari 2.3 vuodelta -95 ja on kyllä täsmälleen samat oireet!
Täytynee ottaa projektiksi tuo tyhjäkäyntimoottorin putsailu pikimmiten.
Saab 9000 CD 2.3 -95
Nailoni
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 21:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nailoni »

Itse olen miettinyt myös turbon laittoa, mutta taitaa olla vaikea operaatio jälkikäteen asennella.
Mitäs muita helppoja tapoja olisi saada tälläiseen 200000 ajettuun muuten hyvässä kunnossa olevaan autoon lisätehoa?
Pakoputki on menossa kohta vaihtoon muutenkin, joten isommalla putkella saattaisi saada lisätehoa? Entäs moottorin ilmanputsari?
Kertokaa viisaammat :)
Saab 9000 CD 2.3 -95
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ei ei,

Et saa koskaan vaparista ns halpisratkaisuilla tehoa muutamaa hepoista enempää.
Nuo putki ja VV suodatin humppailut ovat ihan sieltä syvältä ja poikittain vaparissa.
Sinun pitää alkaa tekemään kantta ja laittamaan mäntiä jne jne.

Usko nyt vaan toveri Saabisteja, osta ahdettu satku tai tonnari. tai sitten jos kukkaro kestää niin joku uusi femma tai kolmonen 8)

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Nailoni
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 21:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nailoni »

Juu aivan.. Taidan jättää tuon virittelyt sitten sikseen. Pääasia että kulku on hyvää ja tasaista... :!:
Saab 9000 CD 2.3 -95
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tonnarin ollessa kyseessä autosta löytyy kaikki samat johdot niin turbottomista kuin turbollisista. NG900 on eri juttu. Tonnarin pystyy käsittäakseni turbottamaan vaihtamalla moottorin ja vaihdelaatikon turbollisesta (jos eri vaihteisto), koska autoa on myyty samana vuonna myös turbona.

Jarrut ovat kaikissa tonnareissa samat ja jousissa on jotakin eroja, mutta taitavat johtua enemmän mallieroista kuin turbollisen ja turbottoman.

Turbottomat tonnarit -94-> (ei V6) on varustettu myös Trionicilla, joten se helpottaa muutosta. Myös mankkuventtiilin johto löytyy valmiina ja boksiin on helppa saada uusi softa.

Mekaaniset erot koneessa on ilmeisesti öljysuuttimet männille, kiertokanget ja männät.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
sdracing
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 20:49

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Mitä tämä NG ja OG900 meinaapi ja liittyykö ne myös jotenki tonnariin? Ja mikä on Trionic? Sekä mankkuventtiili? :roll: :lol: :lol:

Elikkä ei välttämättä niin paha savotta oiskaan..vai? Prkl ku nämä saabbi edm. saabbi termit aivan hukassa niin sitä on sitte itekki pyörähtäny pois kärryiltä..

PS: Voiko tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa myös tuolla 1700-2000rpm alueella?
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kyllä vaikuttaa.
Jos tyhjäkäyntimoottori on toudella pashainen, niin se soutaa tuonne 3000 kiekkaan pahimmillaan. Näin teki minulle kerran ja heti putsaukseen ko mokkula.

NG ja OG ovat korimallien tjsp tyyppejä. OG on tämä klassinen kaikkien tuntema pystäri- tai viistokeulasatku ja sitten tämä NG on se Ooppelin pashaloora satku. joku ihmeen aivopieru joltain Saabbi ingenjööriltä. NGstä löytyy yksi hyvä ja se on se harvinaisempi 900R.

Trionicci on yksi Saabin parhaimpia keksintöjä. Se on tämä bensan ja sun muun hilavitkuttimien ohjausyksikköhässäkkä. Viisaammat saavat kertoa virallisen nimen.
Mutta, sillä Tonnari esim saa oikean sytytyksen, ahdot jne.
Trionoccia löytyy 5 ja 7 versiota ja niistäkin vielä omia päivityksiä muistaakseni.

Muut kertoo viisaampana enemmän ja korjaa mun epäkohtia.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Nailoni
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 21:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nailoni »

onko tietoa päteekö tuo ohje myös turbottomaan malliin?
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
Saab 9000 CD 2.3 -95
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja jus »

Nailoni kirjoitti:päteekö tuo ohje myös turbottomaan malliin?
Pätee. Imusarja voi olla vähän erilainen ja siten maisemat toisenlaiset, mutta periaate sama.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sdracing
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 20:49

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja sdracing »

En saanu vieläkään puhdistettua sitä, no koitetaan nyt vapun tienoilla laitella. Mites tuo saban virittäminen vaparina? Lähinnä mietin lastua/ uutta softaa tai megaruuttaa ja lisäksi pieniä imu ja pakopuolen paranteluita..
Dreikki
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dreikki »

laitat vaan normaalin pikku garretin siihen iivarin koneeseen, välijäähdyttimen, turbon pakosarjan ja joku max 0,4bar ahtoja. pitäs kestää.
on tullut nähtyä useampi tommonen viritys ja vielä on liikenteessä.
sdracing
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 20:49

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Meinasikkos ettei sähköpuoleen kajoais ollenkaan?
Dreikki
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka

Re: 2.3 Käynti ym. tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dreikki »

hyvinhän tuo eräs kasettikoneella oleva 2.3i toimii vakioboksilla ja suuttimilla vaikka on mutka lyöty kylkeen.
Vastaa Viestiin