tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Moi,
Oisko kellään vinkkiä mistä tämä rasittava vika voisi kiikastaa.
Oireet ovat sellaiset, että moottorin tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on ihan ok n.700-800 rpm, mutta heti kaasun painalluksen jälkeen kierrokset jäävät sahaamaan - ehkä n. 1s taajuudella - välille 1500-2000 rpm. Myös ajossa pienellä kierroksilla tai moottorijarrutuksella huomaa, että kierrokset nousevat ja laskevat satunnaisesti. Normaaliajossa en huomaa moottorin käynnissä mitään erityistä. Heti tyhjäkynnille siirryttäessä alkaa tuo sama sahaaminen. Jos sammuttaa ja käynnistää moottorin pienen tauon jälkeen, niin kierrokset on taas normaalit. Ja kun kaasua painaa niin vika palautuu. Moottorin lämpötilalla on ole huomannut vaikutusta asiaan.
Auto on Saab 9000 CSE 2.3t vm.1996, ajettu 260tkm. Tulpat ja suodattimet juuri vaihdettu. Bensapumppu vaihdettiin noin vuosi sitten. Intake manifold lämpötila-anturi vaihdettiin n. 3kk sitten. Kesällä puhdistin lisäilmaluistin öljyllä ja paineilmalla, mutta voihan se tietty olla rikkikin. Oiskohan kuitenkin jokin anturivika, koska tuo sahaaminen on niin säännönmukaista ja nopeataajuista? Check engine valo ei pala, ei siis mitään havaittavaa vikakoodia, jonka suoraan näkisi.
Kiitoksia neuvoista tai myötätunnosta näin etukäteen.
t. Mase
Oisko kellään vinkkiä mistä tämä rasittava vika voisi kiikastaa.
Oireet ovat sellaiset, että moottorin tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on ihan ok n.700-800 rpm, mutta heti kaasun painalluksen jälkeen kierrokset jäävät sahaamaan - ehkä n. 1s taajuudella - välille 1500-2000 rpm. Myös ajossa pienellä kierroksilla tai moottorijarrutuksella huomaa, että kierrokset nousevat ja laskevat satunnaisesti. Normaaliajossa en huomaa moottorin käynnissä mitään erityistä. Heti tyhjäkynnille siirryttäessä alkaa tuo sama sahaaminen. Jos sammuttaa ja käynnistää moottorin pienen tauon jälkeen, niin kierrokset on taas normaalit. Ja kun kaasua painaa niin vika palautuu. Moottorin lämpötilalla on ole huomannut vaikutusta asiaan.
Auto on Saab 9000 CSE 2.3t vm.1996, ajettu 260tkm. Tulpat ja suodattimet juuri vaihdettu. Bensapumppu vaihdettiin noin vuosi sitten. Intake manifold lämpötila-anturi vaihdettiin n. 3kk sitten. Kesällä puhdistin lisäilmaluistin öljyllä ja paineilmalla, mutta voihan se tietty olla rikkikin. Oiskohan kuitenkin jokin anturivika, koska tuo sahaaminen on niin säännönmukaista ja nopeataajuista? Check engine valo ei pala, ei siis mitään havaittavaa vikakoodia, jonka suoraan näkisi.
Kiitoksia neuvoista tai myötätunnosta näin etukäteen.
t. Mase
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Itsellä aiheutti kaasuläpän asentotunnistimen anturi samanlaista hässäkkää(halpa/helppo/motonet), oli kylmäjuotos.Tyhjäkäyntimoottorikin voi olla syyllinen(likainen ym), kannattaa putsailla(ohjeet saab9000.com).Noita voi kokeilla.
Auto 9000cde 2.3Turbo vm-95
Auto 9000cde 2.3Turbo vm-95
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Kannataa kokeilla myös sitä että kun puristaa tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttyyn, ettei ilmaa pääse läpi, pitäisi koneen sammua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Tuossa omassa reistas tyhjäkäyntivena, sen putsasin moneen kertaan ja vika vaan palasi aina.
Pari päivää sitten huomasin että venttiilikoppaan menevän huohotusletkun tiiviste ole revennyt ja se letku ei ollut enää käytännössä kiinni venakopassa lainkaan. Uusi tiiviste siihen kohtaa ja tyhjäkäynti on taas kohdallaan. En vaan tajua miten tuo huohotusletku vaikuttaisi tyhjäkäyntiin, mutta jälkikäteen kokeiltuna huomasin että letkun irrottaminen venakopasta laittaa tyhjäkäynnin sekaisin
Pari päivää sitten huomasin että venttiilikoppaan menevän huohotusletkun tiiviste ole revennyt ja se letku ei ollut enää käytännössä kiinni venakopassa lainkaan. Uusi tiiviste siihen kohtaa ja tyhjäkäynti on taas kohdallaan. En vaan tajua miten tuo huohotusletku vaikuttaisi tyhjäkäyntiin, mutta jälkikäteen kokeiltuna huomasin että letkun irrottaminen venakopasta laittaa tyhjäkäynnin sekaisin
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Se hörppii "varasilmaa" sitä kautta ja laihentaa seosta, jota taas poksi koittaa korjata. Siitä aaltoilu. Näin oletan.Kaide kirjoitti:Tuossa omassa reistas tyhjäkäyntivena, sen putsasin moneen kertaan ja vika vaan palasi aina.
Pari päivää sitten huomasin että venttiilikoppaan menevän huohotusletkun tiiviste ole revennyt ja se letku ei ollut enää käytännössä kiinni venakopassa lainkaan. Uusi tiiviste siihen kohtaa ja tyhjäkäynti on taas kohdallaan. En vaan tajua miten tuo huohotusletku vaikuttaisi tyhjäkäyntiin, mutta jälkikäteen kokeiltuna huomasin että letkun irrottaminen venakopasta laittaa tyhjäkäynnin sekaisin
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Moi,
Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen tyhjäkäynnin sahaamisesta.
Kiitoksia vaan edellisistä neuvoista, mutta vika ei ollut kaasuläpän asentoanturissa eikä tyhjäkäyntimoottorissa, molemmat on vaihdettu, ei mitään vaikutusta kummallakaan.
Tarkennan vielä sen verran että kone ottaa kierroksia melko voimakkaasti, koko kone ja samalla auto heilahtelee, kun kierrokset sahaa n. 1500-1800 välillä, täsmällisesti noin sekunnin välein. Ei ole kyse siis mistään tyhjäkäynnin pienestä vaeltamisesta. Myös ajossa pienillä kierroksilla tai moottorijarrutuksessa saa painaa usein jarrua ettei vauhti kiihdy liikaa. Ja aina koneen sammutuksen ja uudelleen strattauksen jälkeen kone käy tasaisesti - palautuakseen heti kun kierroksia nostaa tai lähtee ajoon.
Mitä muuta voisin vielä tarkistaa? Letkujen kuntoa ja liitoksia olen tsekkaillut, kaikki päällepäin on kunnossa, mutta osa niistä on piilossa silmältä. Voisiko viallinen DI-boksi aiheuttaa tällaisia oireita? Sytytys "ampuu" pakoputkeen silloin tällöin ainakin tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa.
Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen tyhjäkäynnin sahaamisesta.
Kiitoksia vaan edellisistä neuvoista, mutta vika ei ollut kaasuläpän asentoanturissa eikä tyhjäkäyntimoottorissa, molemmat on vaihdettu, ei mitään vaikutusta kummallakaan.
Tarkennan vielä sen verran että kone ottaa kierroksia melko voimakkaasti, koko kone ja samalla auto heilahtelee, kun kierrokset sahaa n. 1500-1800 välillä, täsmällisesti noin sekunnin välein. Ei ole kyse siis mistään tyhjäkäynnin pienestä vaeltamisesta. Myös ajossa pienillä kierroksilla tai moottorijarrutuksessa saa painaa usein jarrua ettei vauhti kiihdy liikaa. Ja aina koneen sammutuksen ja uudelleen strattauksen jälkeen kone käy tasaisesti - palautuakseen heti kun kierroksia nostaa tai lähtee ajoon.
Mitä muuta voisin vielä tarkistaa? Letkujen kuntoa ja liitoksia olen tsekkaillut, kaikki päällepäin on kunnossa, mutta osa niistä on piilossa silmältä. Voisiko viallinen DI-boksi aiheuttaa tällaisia oireita? Sytytys "ampuu" pakoputkeen silloin tällöin ainakin tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa.
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
VIKA HÄVISI.
Irroitin akkukaapelin vähäksi aikaa, laitoin takasin, ja lähdin ajoon.
Ei oireita enää (ainakaan toistaiseksi).
Olisi kiva ymmärtää mistä tässä oli kysymys. Osaako joku kertoa onko
trionic seonnut tai oppinut väärille tavoille, ja kyseinen nollaus saa sen
jälleen tolkuilleen. Vai mistä tässä on kysymys?
Irroitin akkukaapelin vähäksi aikaa, laitoin takasin, ja lähdin ajoon.
Ei oireita enää (ainakaan toistaiseksi).
Olisi kiva ymmärtää mistä tässä oli kysymys. Osaako joku kertoa onko
trionic seonnut tai oppinut väärille tavoille, ja kyseinen nollaus saa sen
jälleen tolkuilleen. Vai mistä tässä on kysymys?
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Kyse on siitä että trionic nollaa itsensä ja hakee hienosäädöt uudelleen. Vika vaan hyvin todennäköisesti palaa parissa päivässä.
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Eli uskot siis että trionicissa on vikaa, jos oireet palautuvat?
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Ei välttämättä, mutta ainakin oman kokemusken mukaan trionicin nollaus "poistaa" erilaiset anturi yms. viat pieneksi hetkeksi kunnes palaavat taas kuvioihin mukaan.
Re: tonnarin kierrokset sahaa ylos-alas
Tuossa "resetoinnissa" irrottamalla akku, voi olla paljon perää. Alkaa olla sitä tietoromua näissä meidän autoissamme sen verran.
Tarkoittaa sitä, että jos joku järjestelmä autossa saa jonkin ajatuksen, se pysyy. Onhan siellä luultavasti vielä joku paristo jossakin, joka pitää edelleen kaiken muistissa.
Tarkoittaa sitä, että jos joku järjestelmä autossa saa jonkin ajatuksen, se pysyy. Onhan siellä luultavasti vielä joku paristo jossakin, joka pitää edelleen kaiken muistissa.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05