Valinnan vaikeus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eihän siinä turbossa pitäisi olla mitään enempää huollettavaa ja pelättävää kuin tuo turbo.
Maantiellä turbon tuoman eron huomaa, ei tarvitse paljoa vaihteita etsiä. ja tuossa 2.0 lpt:ssakin on jo ihan kivasti vääntöä.

Tuo vapari on kyllä aika puhditon noin isoon autoon.


Anyway,, Varmasti saat hyvän auton kumpaan sitten päädytkin! :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Deutz
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Elo 14, 2003 10:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Deutz »

Vielä yksi ääni turbolle: kumpikaan ei ole mikään raketti, mutta turbolla ajaminen on kuitenkin todella paljon huolettomampaa touhua (vaihtamistarve, ohitukset). Itse jouduin tekemään vastaavan valinnan, enkä ole hetkeäkään (turbo)valintaani katunut.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Kumpiko...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No turbo tietysti.... 8O
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulle ei henk.koh. tule olemaan enään turbotonta autoa. Rakas veljeni(ajoi ennen2,3T 9000cse) erehtyi sellaiseen turbottomaan 2,5L ja on jo siitä "maininnut".
9-3.1972
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Henkilökohtaisesti suhtaudun vähän karsaasti kaikkien autojen ns. hienouksiin kuten ilmastointiin ja automaattivaihteisiin yms. Syynä siihen niiden herkempi vikaantuminen. Mutta kun kyseessä on Saabin turbo niin ostaisin luultavasti itsekkin sellaisen. Muutoin olen pappamallien kannalla.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Tehoista

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Eipä tuo vaparikaan aivan niin laiska ollut millaisen kuvan edellisistä kommenteista on saanut. Jonkin verran tuntui vääntö loppuvan kesken ajellessa mutkaista maalaistietä isolla vaihteella kun vertaa sitä nykyiseen 900i16:een.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehoista

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tafter kirjoitti:Eipä tuo vaparikaan aivan niin laiska ollut millaisen kuvan edellisistä kommenteista on saanut. Jonkin verran tuntui vääntö loppuvan kesken ajellessa mutkaista maalaistietä isolla vaihteella kun vertaa sitä nykyiseen 900i16:een.
No eihän se vapari mikään laiska olekkaan kun verrataan yleiseen tasoon. Suurin osa tuon kokoluokan autoista kulkee kaksilitraisilla ruiskukoneilla, eikä ne kenenkään jalkoihin jää. Aika usein kuulee ihmisten puhuvan parilitran ruiskuista tehokkaina... 130-140hp. Eräs autoliike mainosti kaksilitraista calibraa tehokkaana urheiluautona.

Hyvin sillä vaparillakin ehtii ja kortista pääsee eroon yhtä helposti kuin turbollakin. Tällä palstalla puhutaan vain autojen tehoista hieman eri tavalla kuin monella muulla palstalla... syykin siihen on ilmeinen :D

Itse tykkään kyllä turbosta, mutta ei se mikään pakollinen varuste ole.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Vanhoja viestejä selaillessani tuli vastaan juttuja B234 koneen tasapainoakseleista ja niiden kestoista (200 tuhatta ja sillee).
Molemmilla autoilla joita katselen on ajettu vähän alle ja toisella just yli 200 tuhatta. Pitääkö tuota akseleiden ketjunmenoa alkaa heti pelkäämään.
Vanhalla saabilla ajettu lähes 400 tuhatta eikä mekaanisesti koneessa mitään ongelmia.
Kun en omista vielä 97 vuosimallin huoltokirjaa niin kysynkin vielä kuuluuko noiden ketjujen vaihto saabin huolto-ohjelmaan.
toinen huollettu 190:een ja toinen 170:een asti merkkiliikkeessä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tafter kirjoitti:Vanhoja viestejä selaillessani tuli vastaan juttuja B234 koneen tasapainoakseleista ja niiden kestoista (200 tuhatta ja sillee).
Molemmilla autoilla joita katselen on ajettu vähän alle ja toisella just yli 200 tuhatta. Pitääkö tuota akseleiden ketjunmenoa alkaa heti pelkäämään.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan

B234 kone on 2.3 litranen kone, noissa mitä katselet on kaksilitrainen eli B204 (jossa on myös tasapainoakselit). B234:ssa oli alkuaikoina enemmän ongelmaa tasapainoakselien kanssa. Käsittääkseni samalla kun B204 kone tuli markkinoille päivitettiin myös B234:n tasapainoakseleiden käyttöä, eli noiden uudempien kestävyys on hiukkasen parempi... mikään ei tietysti ole ikuista. Ei niitä ketjuja tarvitse kuitenkaan pelätä, kyllä sen kuulee rallattaako ketju vai ei. Vanhoissa B202:ssa taas ei ollut tasapainoakseleita ollenkaan.

Tuo tasapainoakselien ketju homma on aika turhanpäiväinen huhu. Ei siellä ole mitään mystistä tyyppivikaa vaan hepponen ketju, joka kuluu turhan nopeasti jakopään muihin osiin nähden. Joissakin autoissahan käytetetään tasapainoakseleita hihnoillakin ja hihnoja vaihdellaan huolloissa ja niitä napsuu poikki... eikä sitäkään minään ongelmana tai tyyppivikana pidetä... saati sitten kirousta nimeltä jakopäänhihna. Ei voi oikein pitää vikana että uudemmissa tonnareissa täytyy pientä huoltoa tehdä ketjuille 250 000 lukemissa, jos lukema olisi puolet tuosta niin silloin voisi puhua viasta :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Kiitoksia kaikille vastanneille mielenkiinnosta.
Eiköhän tämä alkane riittämään tästä aiheesta.
Palailen kun auto on pihassa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tafter kirjoitti:Kaksi vaihtoehtoa 9000 cs 98 ja 9000 cs 2.0t 97, tonnin ero pappamallin hyväksi hinnassa, rekisteröinnissä vain 6 kk:n ero ja kunto suhtkoht sama.
Kumman ottais.

Eihän ruiskuja ole valmistettu enää 97-98 minun käsitykseni mukaan joten voin olla myös väärässä. Kuvittelen että joskus 95-96 on lopetettu ruiskut, eli viimeiset on hihnalta tulleet ulos. Onko suomiautoja molemmat ? Ja ota se missä on eniten tehty määräaikaishuoltoja mahdollisimman lähelle ajettua kilometri määrää. Kokemus on että jos saabin huoltoja jättää väliin niin se voi olla kohtalokastasta. Saab on kallis huoltaa mutta kalliimmaksi tulee jos ei huolla tai jos itse huoltaa ja ryssii jotain.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000cst kirjoitti:Eihän ruiskuja ole valmistettu enää 97-98 minun käsitykseni mukaan joten voin olla myös väärässä. Kuvittelen että joskus 95-96 on lopetettu ruiskut, eli viimeiset on hihnalta tulleet ulos.
Kyllä minä ainakin katselin muutama kuukausi sitten Tampereen Metro Autolla vm -98 9000 CS:ää kaksilitraisella ruiskulla. 2.3:sia ruiskuja viimeinen vuosimalli oli -94 (-95?).

Noista 97/98 ruiskutonnareista saa aivan loistavan auton naurettavaan hintaan jos on valmis tinkimään turbon verran. Kaikki haluaa turbon ja vähänkään ajetut vaparit ei tunnu kelpaavan kellekkään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

valittu

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Nyt olis auto valittu, mut kuis tänne saa kuvan liitettyä.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: valittu

Viesti Kirjoittaja AC »

Tafter kirjoitti:Nyt olis auto valittu, mut kuis tänne saa kuvan liitettyä.
Laitat kuvan jollekin serverille, ellei se ole jo, ja sitten laitat kuvasi osoitteen kokonaisuudessaan [img]tähän[/img] Eli noiden img-tagien väliin.
BMW 320dA Coupe LCI
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

9000 CS

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Eli valituksi tuli 9000 cs -98, loppupeleissä vaikutti 98:n kunto, ko. auto oli kuitenkin huomattavasti yleiskunnoltaan tuota turboa parempi ja papallehan riittää pappamalli.
Taitanee olla aika viimeisiä tonnareita mitä suomeen on myyty.
Jos joku tietäisi mistä löytyy eri vuosien rekisteröintejä automalleittain niin tuollainen tieto kiinnostaisi.


Kuva
Vastaa Viestiin