Automaatin öljynvaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tinke
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 11:59

Automaatin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Tinke »

Ostin ekan Saabin, 9000 cse-97 2.0t automaatilla, ajattelin vaihtaa kaikki nesteet...Onkos tuon tomaatin öljynvaihdossa jotain erikoista?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Öljystä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse vaihdoin eilen tomaatin öljyt, pohjasta kansi auki 3kpl m6 pultteja,
Kansi aukesi ja öljyä rupesi tulemaan, sitä tuli 3,5L ulos.
Nykäisin suodattimen ulos ja puhdistin sen, ja ei kun takaisin.

Lisäsin öljyä 3.5L ja auto käyntiin,moottori oli vielä kylmä joten katsoin tikun +40 alueelta ( tikun toisella puolella ) näytti olevan melko ala rajalla
joten lisäsin 0,5L, nyt pinta nousi melkein ylärajaan ja jätin sen siihen.

Öljyksi valitsin Teboilin FLUID D Automaatti vaihteisto öljyn.
Teboil Fluid D Dexron II, Allison C3/C4, ZF
ATF Type A Suffix A, Ford M2C-138-CJ,
Ford M2C-166-H, Cat TO-2, MB 236.2.

Teboil Fluid D on GM Dexron II -luokan automaattivaihteistoöljy. Sitä voidaan käyttää myös useimmissa ohjaustehostimissa.
http://www.teboil.fi
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Öljystä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Itse vaihdoin eilen tomaatin öljyt, pohjasta kansi auki 3kpl m6 pultteja,
Kansi aukesi ja öljyä rupesi tulemaan, sitä tuli 3,5L ulos.
Nykäisin suodattimen ulos ja puhdistin sen, ja ei kun takaisin.

Lisäsin öljyä 3.5L ja auto käyntiin,moottori oli vielä kylmä joten katsoin tikun +40 alueelta ( tikun toisella puolella ) näytti olevan melko ala rajalla
joten lisäsin 0,5L, nyt pinta nousi melkein ylärajaan ja jätin sen siihen.

Öljyksi valitsin Teboilin FLUID D Automaatti vaihteisto öljyn.
Teboil Fluid D Dexron II, Allison C3/C4, ZF
ATF Type A Suffix A, Ford M2C-138-CJ,
Ford M2C-166-H, Cat TO-2, MB 236.2.

Teboil Fluid D on GM Dexron II -luokan automaattivaihteistoöljy. Sitä voidaan käyttää myös useimmissa ohjaustehostimissa.
http://www.teboil.fi
Ööö pesit suotimen ja laitoit takaisin, ei millään pahalla mutta en ostaisi sinun tonnariasi jos olisit myymässä. :( Automaatin kanssa ei ole syytä pelleillä varsinkaan suodinta pesemällä. Siihen on varmasti hyvä syy miksi suodin aina vaihdetaan. Automaatti remontit sitten maksaa maltaita jos sattuu rikkoutumaan, kuten omalleni kävi pari kuukautta sitten. Pelkkä laatikon irroitus, laatikon aukaisu, laatikon puhdistus, uudet tiivisteet sisään, laatikon kasaus ja paikoilleen laitto = 1500€ ...

Sinulla ehkä on varaa korjauttaa kun rikkoutuu, mutta seuraavalla omistajalla ei ehkä ole jos siihen mennessä ei mene rikki.

Kärjistän tämän asian oman automaatin ja muiden kertoman mukaan. Ei mitään henkilökohtaista siis :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo ZF:n vaihteiston suodin on sen laatuinen, että en näe mitään syytä olla pesemättä ja käyttämättä uudelleen jos verkko ja O-renkaat vaan on ehjät. Motonettikin kiskoo parin euron kikkareesta ties mitä. Paljon tärkeämpää on että öljyjä vaihdellaan ennen kuin vaihteisto alkaa osottaa oireita, koska ei tuo suodatin öljyn väsyneisyyttä ja kontaminaatiota poista.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Suodatin on siis teräsverkkosihti, ja SAABilta saamieni ohjeiden mukaan sen voi pestä.

Siis samanlainen kuin hydrauliikassa käytettävä imusihti.
Imusihti voidaan pestä ja se toimii jos verkko ei ole rikki.
( ollut hydrauliikka alalla n.20v. ).

http://www.thesaabsite.com/9000/9000transmission.htm
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Suodatin on siis teräsverkkosihti, ja SAABilta saamieni ohjeiden mukaan sen voi pestä.

Siis samanlainen kuin hydrauliikassa käytettävä imusihti.
Imusihti voidaan pestä ja se toimii jos verkko ei ole rikki.
( ollut hydrauliikka alalla n.20v. ).

http://www.thesaabsite.com/9000/9000transmission.htm
Outoa kun taas automaatti korjaaja + PCS varoitteli öjynsuotimen kanssa leikittelystä. Mutta toisaalta luulis teräsverkon voitavan pestäkkin. Mut on ollut niin kallis remppa että laatikko taas toimii, niin taidan jatkossa vaihdella edelleen suotimet kuten ennenkin ...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

8)
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Elo 04, 2004 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Faijalla ja veljelläni oli CSE sama auto. Suodatin pesuun vaan. Laatikolla ajettiin 480tkm eikä vieläkään vikaa :!:
9-3.1972
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Saako tuon suodattimen irti vaan vetämällä, vai pitääkö sitä pyöritellä tms? Jäi edellisessä öljynvaihdossa putsaamatta kun tuntui olevan tiukassa, eikä uskaltanut käyttää voimaa, kun ei ollut uutta lähettyvillä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MacTurbo kirjoitti:Saako tuon suodattimen irti vaan vetämällä, vai pitääkö sitä pyöritellä tms?
Kannen kolme ruuvia auki, ja kansi pois. Sitten vaan vedetään suodattimesta, ei se siellä millään muulla ole kiinni kuin juuressa olevan O-renkaan kitkalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jopas oli kallis laatiko huolto, tuolla hinnalla saa varmaan uuden laaatikon 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

ng900aero kirjoitti:Jopas oli kallis laatiko huolto, tuolla hinnalla saa varmaan uuden laaatikon 8O
Oli mutta onpahan yli 150km varmaa ajoa edessä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Öljystä puheen ollen..

Eräs kauppaa 88 turbo ysitonnista, jossa on vaihdettu automaattiloota (ja turbo) jokin aika sitten. Loota ja kone toimivat hyvin eikä syö öljyä. Mutta mutta..

Koneesta joku jossain (tråget = kaukalo/purtilo sanakirjan mukaan) pukkaa öljyä pieniä määriä. Mikähän tämä tällainen mahtaapi olla? Lieneeköhän vakavaa?

Entäpä sitten kuskin persiinlämmitin? Mahtaako penkilämmittimien kanssa kotikonstein pärjätä?

nimim. peukalo suht keskellä kämmentä autojen suhteen.. :lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaukalo..? ( tarkoittaakohan öljypohjaa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

9000CD23T kirjoitti:Kaukalo..? ( tarkoittaakohan öljypohjaa )
No näin voisi kyllä melko loogisesti ajatella.. Mutta että mistä ne öljyt (vähäiset määrät) sinne yleensä pukkaa? Ja onko vakava merkki jostain suuremmasta viasta?
Vastaa Viestiin