ABS-vian selvittäminen
ABS-vian selvittäminen
Tonnari ei mennyt läpi katsastuksesta ABS-vian takia. Auto on viime syksyllä hankittu 9000 2.0t Aut -90 jossa ANTI LOCK -valo on palanut suurimman osan omistusajasta. Lumikeleillä jarrun pohjaan polkaiseminen useimmiten lukitti jarrut, mutta joinain kertoina ohjattavuus säilyi kuten ABSeilla pitääkin. Jarrunesteet on vaihdettu äskettäin.
Tuo pitäisi nyt jollain konstilla hoitaa kuntoon lyhyessä ajassa kohtuuhintaan jotta leima heltiäisi. Mitä neuvoisitte kokeilemaan ensimmäisenä? Onko järkeä mennä suoraan merkkiliikkeeseen luetuttamaan vikakoodeja vai saisiko vikaa löytymään kotikonstein?
Tuo pitäisi nyt jollain konstilla hoitaa kuntoon lyhyessä ajassa kohtuuhintaan jotta leima heltiäisi. Mitä neuvoisitte kokeilemaan ensimmäisenä? Onko järkeä mennä suoraan merkkiliikkeeseen luetuttamaan vikakoodeja vai saisiko vikaa löytymään kotikonstein?
Re: ABS-vian selvittäminen
no niin, aloiteaanpa korjaus...
1) mikä ABS-järjestelmä ko. autossa on?
-onko alipainetehostin?, vai pelkkä hydrauliyksikkö?
2) milloin valo syttyy, siis siitä lähtien kun virrat kääntää päälle?
Ja miten valo käyttäytyy, siis sammuuko self-testin jälkeen, ja syttyy jossain vaiheessa vai mitä se tekee?
3) onko ABSille 1 vai 2 valoa, siis pelkkä punainen vai keltainen ja punainen?
Näillä alkuun...
Niin ja onko se ABS sinun omistusaikanasi toiminut lainkaan...?
.... ja koodien luettaminen merkkihuollossa tuonikäisestä järjestelmästä antaa oikean tuloksen suurin piirtein samalla todennäköisyydellä kuin, jos istut kusiaispesään ja pystyt osoittamaan mikä kusiaisista oli se, joka puri sinua istumalihakseen...
diagnostiikka ei tosiaankaan noissa ole ihan parhaimmistoa....

1) mikä ABS-järjestelmä ko. autossa on?
-onko alipainetehostin?, vai pelkkä hydrauliyksikkö?
2) milloin valo syttyy, siis siitä lähtien kun virrat kääntää päälle?
Ja miten valo käyttäytyy, siis sammuuko self-testin jälkeen, ja syttyy jossain vaiheessa vai mitä se tekee?
3) onko ABSille 1 vai 2 valoa, siis pelkkä punainen vai keltainen ja punainen?
Näillä alkuun...
Niin ja onko se ABS sinun omistusaikanasi toiminut lainkaan...?
.... ja koodien luettaminen merkkihuollossa tuonikäisestä järjestelmästä antaa oikean tuloksen suurin piirtein samalla todennäköisyydellä kuin, jos istut kusiaispesään ja pystyt osoittamaan mikä kusiaisista oli se, joka puri sinua istumalihakseen...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-vian selvittäminen
No itse voi ainakin tarkastaa anturien johtojen kunnon ( silmämääräisesti )
ja sitten kannattaa tarkastaa akvaariokotelossa olevan ohjainyksikön
riviliittimen kunnon, näissä kun on ollut vedenpitävyyden kanssa ongelmia.
Niin ja se jarrunesteen oikea määrä vaikuttaa myös.
ja sitten kannattaa tarkastaa akvaariokotelossa olevan ohjainyksikön
riviliittimen kunnon, näissä kun on ollut vedenpitävyyden kanssa ongelmia.
Niin ja se jarrunesteen oikea määrä vaikuttaa myös.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS-vian selvittäminen
Taitaa olla tuon ikäisessä hydrauliyksikkö kun on vielä sen verran vanhempi. Mulla paloi kanssa omassa autossa punainen ja keltainen valo mittaristossa...Kaikkea kokeiltiin jotta olisi halvalla säästynyt korjauksista mutta ei auttanu muu kuin ostaa koko hydrauliyksikkö niin jo loppu valojen palaminen mittaristossa ja nyt toimii jarrut niinkuin pitääkin...
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: ABS-vian selvittäminen
Pelkkä hydrauliyksikkö löytyy.ajn kirjoitti:1) mikä ABS-järjestelmä ko. autossa on?
-onko alipainetehostin?, vai pelkkä hydrauliyksikkö?
Syttyy virrat kytkiessä eikä sammu nykyään missään vaiheessa ajoa. Syystalvella muistan sen jonkun kerran olleen palamatta ajossakin, mutta ne olivat harvinaisia poikkeuksia eikä niitä ole tapahtunut aikoihin.ajn kirjoitti:2) milloin valo syttyy, siis siitä lähtien kun virrat kääntää päälle?
Ja miten valo käyttäytyy, siis sammuuko self-testin jälkeen, ja syttyy jossain vaiheessa vai mitä se tekee?
On ANTI LOCK -valo ja huutomerkkisymbolilla varustettu jarruvalo. Jälkimmäinenkin syttyy käynnistäessä mutta sammuu 5-50 sek sisään.ajn kirjoitti:3) onko ABSille 1 vai 2 valoa, siis pelkkä punainen vai keltainen ja punainen?
Talvikeleillä tein jonkun kerran jarrupoljin pohjassa -jarrutuksen jossa ohjattavuus säilyi, eli jossain määrin ABS on pelittänyt.ajn kirjoitti:Niin ja onko se ABS sinun omistusaikanasi toiminut lainkaan...?
Tänään kun moottoritiellä tuli vastaan tietyömaa ja satasen rajoitus muuttui nopeasti viideksi- ja kolmeksikympiksi, tuli painettua jarrua kohtalaisessa määrin, ei kuitenkaan pohjaan. Jarrupoljin vastasi tähän pienellä vastaannakuttamisella. Tätä ei yleensä tapahdu vastaavanlaisissa jarrutuksissa, merkitseekö tuo jonkun osan lopun alkua?
Re: ABS-vian selvittäminen
Moottori siis nostaa paineet. Hydrauliyksikössä on muitakin sähköliittimiä, missä voi olla vikaa sekä sulakkeet, diodit, rele, pyörien anturit jne.Daedalon kirjoitti: Jälkimmäinenkin syttyy käynnistäessä mutta sammuu 5-50 sek sisään.
Ota antilock lamppu pois tai vedä väliaikaisesti virta esim punaiselta lampulta.
Re: ABS-vian selvittäminen
Tuon perusteella lähtisin vikaa hakemaan paineanturista tai sen liitoksista.
Tuossa jo todettiinkin, että kaikki liittimet auki ja tarkistus onko hapettumaa tms.
Maadoitukset on myös syyytä tarkistaa.
Toi polkimessa tuntuva vastaan naputtava ilmiö on pelkästään positiivinen; lukkiutumisenestojärjestelmä toimii, kun painetta pätkitään, ja siitä tulee tuo naputus polkimessa.
Tarkistusten ja liittimien putsauksen jälkeen systeemiä kiusaamaan johonkin soratielle, jotta herkistyy.
Yleisin syy ABSien heikkoon toimintaan on vanha jarruneste ja käytön puute.
Tässä tyypissä vielä lisäsksi toi paineanturi aiheuttaa päänvaivaa... sen muistaakseni sai vaihdettua erikseenkin... tästä on ollut ennemminkin juttua.
Tuossa jo todettiinkin, että kaikki liittimet auki ja tarkistus onko hapettumaa tms.
Maadoitukset on myös syyytä tarkistaa.
Toi polkimessa tuntuva vastaan naputtava ilmiö on pelkästään positiivinen; lukkiutumisenestojärjestelmä toimii, kun painetta pätkitään, ja siitä tulee tuo naputus polkimessa.
Tarkistusten ja liittimien putsauksen jälkeen systeemiä kiusaamaan johonkin soratielle, jotta herkistyy.
Yleisin syy ABSien heikkoon toimintaan on vanha jarruneste ja käytön puute.
Tässä tyypissä vielä lisäsksi toi paineanturi aiheuttaa päänvaivaa... sen muistaakseni sai vaihdettua erikseenkin... tästä on ollut ennemminkin juttua.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-vian selvittäminen
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS-vian selvittäminen
ABS-järjestelmän toimimistahan tuo tarkoittaa.Daedalon kirjoitti:Jarrupoljin vastasi tähän pienellä vastaannakuttamisella. Tätä ei yleensä tapahdu vastaavanlaisissa jarrutuksissa, merkitseekö tuo jonkun osan lopun alkua?