Kattoluukun irroitus/korjaus ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Kattoluukun irroitus/korjaus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Onkelmana on originaalin kattoluukun vajaatoiminta. Elikkä pelaa ainoastaan toinen asento jossa luukku nousee takapäästä. Aattelin antaa homman olla, mutta jos sattuu olemaan neuvoja luukun irroitukseen/korjaukseen voishan sitä yrittää saada 100% toimimaan.
Ohjeita otetaan kiitollisena vastaan, jos tuo aurinko jossain vaiheessa jopa paistais :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lasiluukun saa irti kun irrottaa luukun etureunasta viisi pientä ristipääruuvia ja vetää sen muovireunuksen taaksepäin luukun takareunan ollessa ylhäällä. Kun reunus on poissa tieltä, saa avattua ruuvit jotka kiinnittävät luukun nostomekanismiin, kolme ruuvia per puoli.

Liikkuuko luukku takareunasta katon sisään edes veivillä jos ei sähköllä?

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=86605
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=82189
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Piti laittaa viestiin, että kyseessä ei ole lasiluukku :oops: Joka tapauksessa ei liiku edes veivillä auttaen, ihan kun tiiviste olisi "turvonnut" ja luukku ei pääse laskeutumaan katon sisään, kone kyllä yrittää sitkeesti.
Liekö sitten tässä versiossa noita etureunan ruuveja, perehdyn hommaan illalla, kiitos linkeistä!


jus kirjoitti:Lasiluukun saa irti kun irrottaa luukun etureunasta viisi pientä ristipääruuvia ja vetää sen muovireunuksen taaksepäin luukun takareunan ollessa ylhäällä. Kun reunus on poissa tieltä, saa avattua ruuvit jotka kiinnittävät luukun nostomekanismiin, kolme ruuvia per puoli.

Liikkuuko luukku takareunasta katon sisään edes veivillä jos ei sähköllä?

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=86605
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=82189
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Et tarvi käytettyä luukkua :)

Mutta, ota se luukku alas, ja sieltä voi jopa jotain löytyäkin miksi ei toimi.vaikka vaijeri jumissa tms.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Riksa08 kirjoitti:Piti laittaa viestiin, että kyseessä ei ole lasiluukku
Tuo jälkimmäinen laittamani linkki kertoo miten metalliluukku irrotetaan, edellytyksenä tosin näyttäisi olevan että luukkua saa avattua katon sisään 15 cm jotta luukun etureunan klipsit saa auki. Jos ei onnistu ja intoa riittää, kattoverhoilu irti ja koko luukkukasetti pois, ks. kuvalinkki alla.
Risto kirjoitti: Tutut oireet, minulla oli ruoste turvottanut kattoluukun aukon reunoja estäen luukun mahtumisen aukosta läpi alaspäin. Kattopellin vaihdolla oireet hävisivät.
Tässä olisi kanssa yksi kattopelti joka olisi jo aikaa sitten ollut valmis vaihtoon, tilanne pari vuotta sitten:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste/

Taitaa vaan jäädä vaihtamatta, pikkukorjauksilla on yritetty elvyttää vuosi-pari kerrallaan. Edellinen omistaja on laittanut pari pientä paikkalappua pistehitsillä kiinni ja sitten tinaa ja kittiä päälle.

Nyt näyttää näin pahalta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste3/

Vinkkejä ja lohdutusta otetaan vastaan.

EDIT: samalle ruoste3-sivulle lisätty 21.8.2004 kuvia korjatusta katosta
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Hyvältä näytti, itekkö laitoit? Kattoluukusta ei oo niin väliksi mutta kiinnostusta olis jos jostain löytyis halua laittaa takalokarien ruosteet. (Lähtötilanne ei aivan yhtä paha ku jus:illa). Onko tietoo mistä kannattais pks:lla kysellä ?
Minkälaista hintaa tollasesta pyydetään 100 eur / lokari ?????
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Riksa08 kirjoitti:Hyvältä näytti, itekkö laitoit? Kattoluukusta ei oo niin väliksi mutta kiinnostusta olis jos jostain löytyis halua laittaa takalokarien ruosteet.
Tarkoitat tuota lokarin korjausta - en tehnyt itse. Vein hitsarille jolle tarjosin sekä kattoa että lokaria, mutta katolle ei suostunut tekemään mitään kun ei ollut varaosakattoa mukana. Taisi siis olla vain keskivertohitsari, vaikka lokarin saikin osumaan kohdalleen suht ok. Ammattimaalari pakkeloi ja maalasi molemmat takakulmat. Tehtiin pari vuotta sitten Tallinnassa. Reissu olisi ollut kannattava jos olisivat laittaneet katonkin kuntoon, pelkän lokarin takia en olisi lähtenyt...

Menee jo vahvasti kattoluukkuotsikon ohi, mutta kirjoitanpa kun nyt tuntuu tulevan:

Ei tuo minunkaan takalokari päällepäin näyttänyt pahalta ennen kuin irrotin lokarin reunalistan ja roiskeläpän, pikkuinen kukkanen vaan näkyi listan vieressä :-)

Oikeanpuoleisessa takahelmakotelossa missä on matkustamon poistoilmaräppänä voi olla kanssa ylläri, omasta tyhjensin ~ämpärillisen hiekkaa ja mutaa.

Samalla kannattaa muuten tarkistaa minkälaiset ruosteet on tankin täyttöputken yläpuolella siinä missä putket menevät läheltä lokasuojaa. Vaikka muuten näyttäisi siistiltä, tavaratilan verhoilun alta voi paljastua jänniä. Koskee ainakin CD:tä ja CC:tä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Kiitoksia vinkeistä. Tarkoitukseni on laittaa (yrittää ainakin) tekniikka niin hyvin kuntoon kun ko ikäisessä -88 CD turbossa nyt suht huokeella pystyy. Jos vielä tämän jälkeen innostusta riittää siirryn ruosteiden kimppuun.


Menee jo vahvasti kattoluukkuotsikon ohi, mutta kirjoitanpa kun nyt tuntuu tulevan:

Ei tuo minunkaan takalokari päällepäin näyttänyt pahalta ennen kuin irrotin lokarin reunalistan ja roiskeläpän, pikkuinen kukkanen vaan näkyi listan vieressä :-)

Oikeanpuoleisessa takahelmakotelossa missä on matkustamon poistoilmaräppänä voi olla kanssa ylläri, omasta tyhjensin ~ämpärillisen hiekkaa ja mutaa.

Samalla kannattaa muuten tarkistaa minkälaiset ruosteet on tankin täyttöputken yläpuolella siinä missä putket menevät läheltä lokasuojaa. Vaikka muuten näyttäisi siistiltä, tavaratilan verhoilun alta voi paljastua jänniä. Koskee ainakin CD:tä ja CC:tä.[/quote]
Vastaa Viestiin