Jarruongelma!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Sarjassamme keinot loppuu, pakko kysyä! Eli ongelmana jarrut tai oikeestaan niitten puute. Tarinahan alkaa siitä että nappaan irti vänkärinpuolen etujarruista männän irti, hinkaan ruosteet poies ja laitan uudet tiivisteet. Mäntä takas ja ilmaamaan...

..ja sitä ilmaamista ollaankin sitten harjoitettu useana päivänä ilman suurempia onnistumisia. Ilmaa ei vaan muka putkista tule mutta jarrupoljin on löysä kuin papin k....!! Tai jarrut löytyy jo mutta polkimessa on pitkästi löysää.

Monenlaista ilmaustyyliä ollaan koitettu mut ei vaa onnistu(ihan ohjeittenki mukaan jopa ilmailtu). On ollut virrat poies ja virrat päällä ja auto käynnissä jne jne. Jos virrat päällä/auto käynnissä pumppaa polinta 4-5krt nii antilock valo syttyy ja sammuu sitten samantien (tieten paine loppuu?).

Autohan on 2.3T 9000 CS vm. 92. Autossa alunperin tcs, joten toi hydrauliikkayksikkö on sellainen "iso" köntti ja tehostin EI ole alipainetoiminen. Ja absit löytyy myös.

Paljon varmasti unohtu kertoa mutta kertoilen sitten mikäli tarpeen on...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja jus »

Hane_81 kirjoitti:Monenlaista ilmaustyyliä ollaan koitettu mut ei vaa onnistu(ihan ohjeittenki mukaan jopa ilmailtu).
Minkälaisten ohjeiden mukaan on ilmattu? Etujarrut pitää ilmata "vanhanaikaisesti" polkemalla ja nippaa avaamalla tai säiliö paineistamalla. Takajarrut voi sen jälkeen yrittää ilmata ABS-pumpun avulla.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jus kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:Monenlaista ilmaustyyliä ollaan koitettu mut ei vaa onnistu(ihan ohjeittenki mukaan jopa ilmailtu).
Minkälaisten ohjeiden mukaan on ilmattu? Etujarrut pitää ilmata "vanhanaikaisesti" polkemalla ja nippaa avaamalla tai säiliö paineistamalla. Takajarrut voi sen jälkeen yrittää ilmata ABS-pumpun avulla.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
Noiden ohjeitten mukaan on tehty. Myöskin säiliön paineistamista testattu, mutta tällöin ei nestettä tule ilmausnipasta kuin samanverran mitä tulisi jos nippa aukaistaisiin ilman painettakin (ja polkimeen ei siis kosketa). Onkos normaalia että nestepinta nousee säiliössä kun pumppaa poljinta? Ihan saa ruutaan vaikka yli asti säiliöstä jos tarpeeks pumppailee. Virrat päälle ja taso laskee..

Voiko tonne absihommaan jäädä joku ilmakupla tjsp jonka takia näin käy? Suht varma olen ettei tuolla putkissa sitä ilmaa ole kun n. 3litraa on nestettä jo kierrätetty läpi..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Ellei ole ulkoisia vuotoja eikä ilmaa systeemissa niin kannattaisi ehkä miettiä onko sisäisiä vuotoja?

Pääjarrusylinterin tiivisteet voivathan mennä paskaksi aika helposti ja nopeasti kun poljinta painetaan aina laittiaan ensimmäistä kerta moneen vuoteen. Pääsylinterin korjaussarja on aika edullinen mutta tiivisteiden vaihto ei ole kovin hauskaa työtä, joutuu purkaa aika paljon ja voihan olla, että vika on jossain muualla.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

ainakin yksi vahva vikapaikka huomattu, jarrusatula pääsee liikkumaan aika reippahasti jarrua painettaessa. Oletuksena siis että liukutappien kumipuslat loppu. Tämähän taitaapi aiheuttaa sen että polkimessa "tyhjää" ylhäällä. Uudet satulat, levyt ja palat menee kiinni loppuviikosta ja katsotaan sitten auttoiko ongelmaan vai ei
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jep ja nyt pelaa. Satuloitten liukutappipuslat horot+se jousihäsmäkkä joka pitää pakettia kasassa oli pompannu palojen päälle jolloin satula pääs liikkumaan vielä enemmän. Ilmaus onnistuikin sitten parissa minuutissa kun muut palikat olivat kunnossa, että tämmöstä tällä kertaa! :roll:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Saab 9000-96 ABS-jarruilla....

Takalevyt+palat+satulat uusittu.

Jarruihin ei tule tehoa oikeastaan olleenkaan, vaikka eilen aktiivisesti jarruja ilmasinkin (etujarrut mekaanisesti ja takajarrut moottorin käydessä rauhassa jarrua painellen).

Ennen uusien satuloiden asentamista takajarruletkut olivat yhden yön ilman satuloita ja vahingossa painoin jarrua, kun satulat eivät olleet enää kiinni.

Olisikohan ilmaan vielä järjestelmässä vai pitäisikö alkaa luovuttamaan kesälomareissu ja siirty' pääsylinterin remontoimiseen?

Saako jostakin kohtuu hintaan pääsylintereitä abs-jarrulliseen tonnariin? Pelkät tiivisteet varmaan löytyvät Motonetista (Motonet ei myy pääsylintereitä abs-jarrulliseen).

-Make
0405798584
marko.pelkonen@_poista_iki.fi (poista "_poista_")
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitää ajella ja jarrutella jonkun aikaa ennen kuin uudet palat alkavat saada otetta uusista levyistä. Olisiko kyse ainoastaan tällaisesta? Minkälaiset jarrupalat laitoit - halvat vai hyvät?

Omaan tonttuun laitoin alkuviikosta halvat palat ja halvat levyt, tuntuu että tehot on kovin huonot vaikka jo muutama päivä on ajettu ja jarruteltu hiljaa ja kovaa. Isän Vectraan laitoin viime viikolla halvat levyt ja Bosch-palat, tehot löytyi pienen koeajolenkin aikana.

Halvat palat ja levyt oli All Brake Systems -paketissa: http://www.abs-bv.nl/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pro-Carservice
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 09:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja Pro-Carservice »

Onhan uudet takasatulat oikeinpäin eli ilmaruuvit ylöspäin?

-Riku
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ethän ole kiristänyt liian tiukalle takasatuloissa sitä käsijarrun säätöruuvia eli joka läytyy "suojan" takaa satulasta (ei käsijarruvaijerin luota).

Itse hukkasin viime kesänä palojen vaihdon yhteydessä jarrutehon ku oli liian kiriällä nuo ruuvit. ABS:t luulee että takapyörät on menossa lukkoon kun kosket jarruun, ja tällöin abs laskee jarrutus tehoa automaattisesti (eli toimii ihan oikein).

Kokeile vaikka aluksi ruuvata ruuvit "auki" ja sitten käy varovasti koikalla ja sen jälkeen alat säätämään kohdalleen.

(kaikki tämä omalla vastuulla, mutta näin itselle kävi käytännössä)...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Terve,

Kiitos kaikille vinkeistä!

Olin ollut eilen asennustouhuissa huolimaton/ajatuksissani, mutta onneksi tänään kuitenkin hereillä lukiessani vinkkejä. Ratkaisevan vinkin tajusin jo tietokoneen ääressä :=)

Jarrusatulat olivat sitten väärinpäin (ilmausruuvi alaspäin), joten ei ollut mikään ihme, että tein kokonaisvaltaisen jarrunesteiden huuhtelun/vaihdon.

Onneksi loppu hyvin ja päästään lomareissulle... :-)

Ps. Tämä foorumi on tosi luxus, koska teiltä saa aina vinkkejä ja usein melkoisen nopeasti!

Motonetista ostin tarvikkeet:
- takalevyt (perus)
- Ferodo-palat
- jarrusatulat (vaihto)
- riittävästi jarrunestettä...

Ostin maanantaina aluksi Bosch-palat, mutta ne eivät sopineet jarrusatuloihin. Eli sisemmät palat eivät menneet paikalleen. Jouset/raudat, jotka ovat sisemmässä palasssa eivät sopineet jarrusatulassa olevan jarrumännän sisälle (n. 1-2mm liian leveä). Ihmettelin aluksi, että enkö osaa enää laittaa palojakaan paikalleen. Onneksi syy selvisi ja Ferodot menivät heittämällä paikalleen.

-Make
Vastaa Viestiin