EN9kcd20t kirjoitti:Tänään taas hieman yritin kartoittaa ongelmaa. Vaihteeksi lähti tulille n. 2 minuutiksi ja siinä välillä mittasin DC Ampit sulakkeelata ja pysyi kyllä tosi alhaalla (<1A), kunnes taas kärähti. Heti uudella sulakkeella kokeiltaessa palaa heti, kun virta käännetään 2. pykälään (ei tarvii startata). N. 15 min levon jälkeen lähtee taas pariksi minuutiksi. Jotenkin en kyllä usko vuotavaan johtoon vaan paremminkin joku komponentti alkaa lämmittyään tekemään oikaria.
t:EN (kohta enään pidä Saabeista)
Ainoa mikä siellä yhdistää jotain on tuo sensori numero 6.
( Moottorin lämpötila anturi )
Tuosta kuvasta saisi sellaisen käsityksen, että lämpötila-anturi olisi imusarjan alla lohkossa. OIkeasti siellä on kyllä anturi, mutta se onkin öljynpaineanturi. Moottorin lämpötila-anturi on kannen kyljessä vaihdelaatikon päässä, ainaskin mun B234 pitkälohkossa. Veikkaisin, että myös esimerkkiatapauksesa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti:Tuosta kuvasta saisi sellaisen käsityksen, että lämpötila-anturi olisi imusarjan alla lohkossa. OIkeasti siellä on kyllä anturi, mutta se onkin öljynpaineanturi. Moottorin lämpötila-anturi on kannen kyljessä vaihdelaatikon päässä, ainaskin mun B234 pitkälohkossa. Veikkaisin, että myös esimerkkiatapauksesa.
Siis ainakin minun -98 mallissa on trionicin moottorin lämpöanturi imusarjojen välissä ja mittaritaulussa olevalle lämpötilaviisarille on sitten lohkon päässä (siis siellä laatikon puoleisessa)...
Ongelma on, että sulake ei vaihteeksi palanut ollenkaan, ei ennen releiden irroittelua ja ei sen jälkeen. Kovin pitkää lenkkiä ei kyllä viitsi lähteä ajamaan, vaikka varasulakkeita onkin mukana tusina tolkulla.
Lueskelin Saab Networkin keskustelupalstaa ja laitoin haun "fuse 13" ja siellä syy ko. sulakkeen kärähtämiseen ainakin parissa casessa oli DI-kasetti. Latasin noita sähkökaavioita sieltä Venäläiseltä sivulta ja Power Distribution Circuit (3/3) -kaaviossa näkyisi olevan "Ignition coil module" myös sulakkeen 13 takana. Olenko nyt aivan hakoteillä vai voisiko syynä todella olla legendaarinen DI-kasetti, kun tämä vika esiintyy satunnaisesti (viestiketjuista olen lueskellut, että se ei aina hajoa kerralla romuksi). Tämähän on aika helppo mitata, jos kyseessä on oikosulku valkovihreän (kuuma johto sulakkeen ja DI:n välillä) ja maan välillä.
EN9kcd20t kirjoitti:Lueskelin Saab Networkin keskustelupalstaa ja laitoin haun "fuse 13" ja siellä syy ko. sulakkeen kärähtämiseen ainakin parissa casessa oli DI-kasetti. Latasin noita sähkökaavioita sieltä Venäläiseltä sivulta ja Power Distribution Circuit (3/3) -kaaviossa näkyisi olevan "Ignition coil module" myös sulakkeen 13 takana. Olenko nyt aivan hakoteillä vai voisiko syynä todella olla legendaarinen DI-kasetti, kun tämä vika esiintyy satunnaisesti (viestiketjuista olen lueskellut, että se ei aina hajoa kerralla romuksi). Tämähän on aika helppo mitata, jos kyseessä on oikosulku valkovihreän (kuuma johto sulakkeen ja DI:n välillä) ja maan välillä.
t:EN
Kuullostaa uskottavalta diagnoosilta, koska autossasi on punainen di-kasetti ja nämä ovat kuuluisia todellakin siittä että eivät hajoa aina kertalaakista vaan pikku hiljaa tulee kaikennäköistä omituista...
Itsellä mm. aikoinaan meni -89 tontusta kasetti niin että kierrosten nousu katkesi 4500 ja pysähtyi siihen, kuin rajoitin olisi tullut vastaan. ja lopuksi tippui 3500rpm ja tämän jälkeen pudotin kasetin betonilattialle ja puolat katkes
Kokeile toista kasettia kaikki vermeet takaisin paikoillaan.
EN9kcd20t kirjoitti:kaaviossa näkyisi olevan "Ignition coil module" myös sulakkeen 13 takana
Ignition Coil Module on V6-moottorin sytytyspuolayksikkö, Motronic-kytkentäkaaviossa sulake 13:n jännitteenjakopisteestä menee sytytyspuolayksikölle johto suoraan.
Trionicissa DI:n virransyöttö tulee suoraan akulta polttoainejärjestelmän pääreleen kuatta. Sulakkeelta 13 näyttäisi menevän ainoastaan Trionicille ja sen kautta sitten ties minne, mutta luulisi ettei tuon 13:n kautta pitäisi mennä kuin pieni "virrat päälle"-ohjausvirta, kun varsinainen tehonsyöttö on erikseen.
Mutta onhan silti syytä kokeilla toisella DI-kaseltilla, huomattavasti helpompaa kuin kokeilla vaihtaa Trionic-yksikkö tai auton johtosarja
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
EN9kcd20t kirjoitti:kaaviossa näkyisi olevan "Ignition coil module" myös sulakkeen 13 takana
Ignition Coil Module on V6-moottorin sytytyspuolayksikkö, Motronic-kytkentäkaaviossa sulake 13:n jännitteenjakopisteestä menee sytytyspuolayksikölle johto suoraan.
Trionicissa DI:n virransyöttö tulee suoraan akulta polttoainejärjestelmän pääreleen kuatta. Sulakkeelta 13 näyttäisi menevän ainoastaan Trionicille ja sen kautta sitten ties minne, mutta luulisi ettei tuon 13:n kautta pitäisi mennä kuin pieni "virrat päälle"-ohjausvirta, kun varsinainen tehonsyöttö on erikseen.
Mutta onhan silti syytä kokeilla toisella DI-kaseltilla, huomattavasti helpompaa kuin kokeilla vaihtaa Trionic-yksikkö tai auton johtosarja
No joo tuota en ajatellut että voi tarkoittaa V6 moottoria, sitten en itse usko että sytkäkasetista johtuisi...
Minulla on EN9kcd20t:n entinen tonnari ja tänään vaimo ajoi soratiellä isoon kuoppaan ja auto hyytyi siihen paikkaan. Soitti minut paikalle ja ihmettelin aikani ongelmaa, kunnes katsoin sulakkeita läpi ja - yllätys: sulake numero 13 oli palanut.
Vaihdoin sulakkeen ja auto lähti laakista käyntiin ja toimi ongelmitta 20 km matkan kotiin. Mietin vaan, että uskaltaako nyt ajella "huolettomasti" vai pitäisikö lähteä selvittelemään mistä tuo sulakkeen palaminen johtui. Sytkäkasetti nyt pitää ainakin hankkia takaboxiin ja sulakkeita, mutta onko muita ideoita?
Toivottavasti oli vain satunnainen ongelma.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
jcarlson kirjoitti:Kuulostaa vähän siltä että joku johto on kuoriutunut ja sopivassa töyssyssä tai muutenvaan heilahtaessa ottaa maihin -> sulake palaa..
Tuo voisi olla kyllä hyvinkin syynä.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Löysitkö 900Caasutin vian aiheuttajan autostasi? Tuntuu olevan omassa -98:ssa täsmälleen samat oireet... Näennäisen satunnaisesti sulake 13 palaa, vaikuttaisi kuitenkin liittyvän jotenkin tärinään tms.
Löysitkö 900Caasutin vian aiheuttajan autostasi? Tuntuu olevan omassa -98:ssa täsmälleen samat oireet... Näennäisen satunnaisesti sulake 13 palaa, vaikuttaisi kuitenkin liittyvän jotenkin tärinään tms.
En löytänyt aiheuttajaa. Tosin ei ole kyllä palanut sulakekaan sen mainitsemani kerran jälkeen. Autolla on kuitenkin ajettu päivittäin ja kilsojakin on kertynyt varmaan pari-kolme tuhatta.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020