Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

ajattelin laittaa isomman propellin,mutta ne hyödyt kertokaapa?
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ne hyödyt? Kuumalla ilmalla ei auto keitä niin helposti kai sitten.

Itselläni on Suomen oloissa tonnarin propeli ja syyläri kyllä kovasti riittäneet moottoritieajon jälkiolotilassakin, lämmöt pysyy tasaisena vaikka olisikin +30 varjossa.

Jos oikeasti on ylikuumenemisongelmaa, niin aloita jäähdytysjärjestelmän tutkimisella ensin..

- flektin lämpöanturi, jos on
- termari
- uusi syyläri jos vanha on ihan mätä / tukossa
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Oma rotteloni ainakin parkissa käynnistää nostaa lämmöt lähelle punarajaa ja pitää ne siellä. Ei ole sen yli vielä mennyt koskaan. Tiesti kuumemmalla ilmalla en ole kyllä pahemmin pitänyt käynnissä parkissa. Ajossa lämmöt tippuu kyllä sinne puoleenväliin yleensä. Itse en varmaan isompaa propellia sinne alkaisi laittamaan...
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

Kojootti5 kirjoitti:Oma rotteloni ainakin parkissa käynnistää nostaa lämmöt lähelle punarajaa ja pitää ne siellä. Ei ole sen yli vielä mennyt koskaan. Tiesti kuumemmalla ilmalla en ole kyllä pahemmin pitänyt käynnissä parkissa. Ajossa lämmöt tippuu kyllä sinne puoleenväliin yleensä. Itse en varmaan isompaa propellia sinne alkaisi laittamaan...
Tietty isompi propelli kustantaa uutena 250ekuu... :lol:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Autoissanne (etenkin jäähdytysjärjestelmässä) on vikaa jos ne ei toimi Jopen kertomalla tavalla.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

f-19 kirjoitti:Autoissanne (etenkin jäähdytysjärjestelmässä) on vikaa jos ne ei toimi Jopen kertomalla tavalla.
Meinaa mullakin lämmöt nousta esim: liikennevaloissa vähän korkeeksi... :roll:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Joissakin autoissa propelli on syylärin edessä, joissakin takana.
Jos parempaa jäähdytystehoa propellin vaihdolla haetaan, minä tekisin niin että patentoisin syylärin molemmin puolin propellit.
Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

liteFun kirjoitti: Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Tämän tekisin ihan ensimmäisenä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Juu, se syyläri voi olla tukossa sisäisesti ja ulkoisesti.. Kalkkia ja öljyhyhmää täynnä sisältä ja kuraa + hyönteisiä lamellien välissä.

Helpointa ostaa kaupasta uus, mutta saa noita puhdistettuakin jos intoa ja vapaa-aikaa on enemmän kuin budjettia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eiköhän syyläristä mömmöt irtoile sisältäkin, vaikka jotain tehokasta liuotinpesuainetta sisään, tulppaa röörit ja hölskyttelee, antaa vaikuttaa, hölskyttelee, valuttaa reilusti vettä läpi, uudestaan pesu kuten edellä ja sitten toisesta suunnasta reilusti vettä läpi. :?:
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

nyt se sit keitti reisussa :mrgreen:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

ysitonttu kirjoitti:nyt se sit keitti reisussa :mrgreen:
Tee nyt hyvä mies jotain noille moottorin lämpöongelmille!
Voi tulla hyvinkin tyhjentäväksi meinaan tuonne lompakon suuntaan :| Voi päästä vielä tässävaiheessa suhteellisen edulliseen hintaan vaihtamalla termostaatti, huuhtelemalla jäähdytinjärjestelmä jollain tehokkaalla puhdistusaineella ja katsomalla että flektin anturi toimii niinkuin pitäisi 8) .

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

J.V.A kirjoitti:
ysitonttu kirjoitti:nyt se sit keitti reisussa :mrgreen:
Tee nyt hyvä mies jotain noille moottorin lämpöongelmille!
Voi tulla hyvinkin tyhjentäväksi meinaan tuonne lompakon suuntaan :| Voi päästä vielä tässävaiheessa suhteellisen edulliseen hintaan vaihtamalla termostaatti, huuhtelemalla jäähdytinjärjestelmä jollain tehokkaalla puhdistusaineella ja katsomalla että flektin anturi toimii niinkuin pitäisi 8) .

-J-
Ei flekti saanu virtaa joten se ei pyörinyt,eikä huoltomies ehtiny tehdä ohitusta
eivätkä tiepalvelumiehet tulleet hätiin
Terveiset sinne turun suuntaan : :evil:
onneksi ajoin takas lahteen ilman veden lisäystä
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Hieno homma kun vika on löytynyt ja saat autosi kuntoon!
Tuon jäähdytinjärjestelmän puhdistus kyllä varmaan tekisi hyvää! Myös termarin ja jäähdytinnesteen vaihto tulisi tehtyä siinä samalla. Harva meistä muistaa että näiden nesteiden vaihtoväli on 2-3 vuotta myös jarruneste! Säästyisi monelta "kalliilta" vialta kun suorittaisi em. toimenpiteet :D .
Terveiset myös sinne Lahden naapuriin 8) .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin

Viesti Kirjoittaja Boiga »

liteFun kirjoitti:Joissakin autoissa propelli on syylärin edessä, joissakin takana.
Jos parempaa jäähdytystehoa propellin vaihdolla haetaan, minä tekisin niin että patentoisin syylärin molemmin puolin propellit.
Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Tonnariin on saanut flektin myös ilmastoinnin kennon kylkeen, nimimerkillä itselläni aerossa oli tällainen (joutui kuitenkin siirtymään ahtoilmanjäähdyttimen tieltä). Näitä on asennettu saabeihin jotka on viety ns kuumempiin maihin :) Eli periaatteessa johdotus saattaa löytyä kaikista.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Vastaa Viestiin