Isompi tuuletinpropelli tonnariin
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Isompi tuuletinpropelli tonnariin
ajattelin laittaa isomman propellin,mutta ne hyödyt kertokaapa?
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Ne hyödyt? Kuumalla ilmalla ei auto keitä niin helposti kai sitten.
Itselläni on Suomen oloissa tonnarin propeli ja syyläri kyllä kovasti riittäneet moottoritieajon jälkiolotilassakin, lämmöt pysyy tasaisena vaikka olisikin +30 varjossa.
Jos oikeasti on ylikuumenemisongelmaa, niin aloita jäähdytysjärjestelmän tutkimisella ensin..
- flektin lämpöanturi, jos on
- termari
- uusi syyläri jos vanha on ihan mätä / tukossa
Itselläni on Suomen oloissa tonnarin propeli ja syyläri kyllä kovasti riittäneet moottoritieajon jälkiolotilassakin, lämmöt pysyy tasaisena vaikka olisikin +30 varjossa.
Jos oikeasti on ylikuumenemisongelmaa, niin aloita jäähdytysjärjestelmän tutkimisella ensin..
- flektin lämpöanturi, jos on
- termari
- uusi syyläri jos vanha on ihan mätä / tukossa
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
- Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Oma rotteloni ainakin parkissa käynnistää nostaa lämmöt lähelle punarajaa ja pitää ne siellä. Ei ole sen yli vielä mennyt koskaan. Tiesti kuumemmalla ilmalla en ole kyllä pahemmin pitänyt käynnissä parkissa. Ajossa lämmöt tippuu kyllä sinne puoleenväliin yleensä. Itse en varmaan isompaa propellia sinne alkaisi laittamaan...
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Tietty isompi propelli kustantaa uutena 250ekuu...Kojootti5 kirjoitti:Oma rotteloni ainakin parkissa käynnistää nostaa lämmöt lähelle punarajaa ja pitää ne siellä. Ei ole sen yli vielä mennyt koskaan. Tiesti kuumemmalla ilmalla en ole kyllä pahemmin pitänyt käynnissä parkissa. Ajossa lämmöt tippuu kyllä sinne puoleenväliin yleensä. Itse en varmaan isompaa propellia sinne alkaisi laittamaan...
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Autoissanne (etenkin jäähdytysjärjestelmässä) on vikaa jos ne ei toimi Jopen kertomalla tavalla.
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Meinaa mullakin lämmöt nousta esim: liikennevaloissa vähän korkeeksi...f-19 kirjoitti:Autoissanne (etenkin jäähdytysjärjestelmässä) on vikaa jos ne ei toimi Jopen kertomalla tavalla.
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Joissakin autoissa propelli on syylärin edessä, joissakin takana.
Jos parempaa jäähdytystehoa propellin vaihdolla haetaan, minä tekisin niin että patentoisin syylärin molemmin puolin propellit.
Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Jos parempaa jäähdytystehoa propellin vaihdolla haetaan, minä tekisin niin että patentoisin syylärin molemmin puolin propellit.
Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Tämän tekisin ihan ensimmäisenä.liteFun kirjoitti: Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Juu, se syyläri voi olla tukossa sisäisesti ja ulkoisesti.. Kalkkia ja öljyhyhmää täynnä sisältä ja kuraa + hyönteisiä lamellien välissä.
Helpointa ostaa kaupasta uus, mutta saa noita puhdistettuakin jos intoa ja vapaa-aikaa on enemmän kuin budjettia.
Helpointa ostaa kaupasta uus, mutta saa noita puhdistettuakin jos intoa ja vapaa-aikaa on enemmän kuin budjettia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Eiköhän syyläristä mömmöt irtoile sisältäkin, vaikka jotain tehokasta liuotinpesuainetta sisään, tulppaa röörit ja hölskyttelee, antaa vaikuttaa, hölskyttelee, valuttaa reilusti vettä läpi, uudestaan pesu kuten edellä ja sitten toisesta suunnasta reilusti vettä läpi.
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Tee nyt hyvä mies jotain noille moottorin lämpöongelmille!ysitonttu kirjoitti:nyt se sit keitti reisussa
Voi tulla hyvinkin tyhjentäväksi meinaan tuonne lompakon suuntaan Voi päästä vielä tässävaiheessa suhteellisen edulliseen hintaan vaihtamalla termostaatti, huuhtelemalla jäähdytinjärjestelmä jollain tehokkaalla puhdistusaineella ja katsomalla että flektin anturi toimii niinkuin pitäisi .
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Ei flekti saanu virtaa joten se ei pyörinyt,eikä huoltomies ehtiny tehdä ohitustaJ.V.A kirjoitti:Tee nyt hyvä mies jotain noille moottorin lämpöongelmille!ysitonttu kirjoitti:nyt se sit keitti reisussa
Voi tulla hyvinkin tyhjentäväksi meinaan tuonne lompakon suuntaan Voi päästä vielä tässävaiheessa suhteellisen edulliseen hintaan vaihtamalla termostaatti, huuhtelemalla jäähdytinjärjestelmä jollain tehokkaalla puhdistusaineella ja katsomalla että flektin anturi toimii niinkuin pitäisi .
-J-
eivätkä tiepalvelumiehet tulleet hätiin
Terveiset sinne turun suuntaan :
onneksi ajoin takas lahteen ilman veden lisäystä
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Hieno homma kun vika on löytynyt ja saat autosi kuntoon!
Tuon jäähdytinjärjestelmän puhdistus kyllä varmaan tekisi hyvää! Myös termarin ja jäähdytinnesteen vaihto tulisi tehtyä siinä samalla. Harva meistä muistaa että näiden nesteiden vaihtoväli on 2-3 vuotta myös jarruneste! Säästyisi monelta "kalliilta" vialta kun suorittaisi em. toimenpiteet .
Terveiset myös sinne Lahden naapuriin .
Tuon jäähdytinjärjestelmän puhdistus kyllä varmaan tekisi hyvää! Myös termarin ja jäähdytinnesteen vaihto tulisi tehtyä siinä samalla. Harva meistä muistaa että näiden nesteiden vaihtoväli on 2-3 vuotta myös jarruneste! Säästyisi monelta "kalliilta" vialta kun suorittaisi em. toimenpiteet .
Terveiset myös sinne Lahden naapuriin .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Isompi tuuletinpropelli tonnariin
Tonnariin on saanut flektin myös ilmastoinnin kennon kylkeen, nimimerkillä itselläni aerossa oli tällainen (joutui kuitenkin siirtymään ahtoilmanjäähdyttimen tieltä). Näitä on asennettu saabeihin jotka on viety ns kuumempiin maihin Eli periaatteessa johdotus saattaa löytyä kaikista.liteFun kirjoitti:Joissakin autoissa propelli on syylärin edessä, joissakin takana.
Jos parempaa jäähdytystehoa propellin vaihdolla haetaan, minä tekisin niin että patentoisin syylärin molemmin puolin propellit.
Ja toki vasta sen jälkeen kun on syylärin letkuineen putsannut mahdollisista paskoista.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla