9000 ei käynnisty
Re: 9000 ei käynnisty
noniin, jakohan oli pielessä. Mutta, kun jakomerkit on kohdallaan jää rattaiden väliin 14 nastaa. Jos taas laitan 15 nastaa menee jako vähän pieleen. Kumman siis laitan?
jako_15-nastalla.jpg (1.2 MB)
jako_14-nastalla.jpg (1.1 MB)
jako_15-nastalla.jpg (1.2 MB)
jako_14-nastalla.jpg (1.1 MB)
2,3 CD '91
Re: 9000 ei käynnisty
Maski001 kirjoitti:noniin, jakohan oli pielessä. Mutta, kun jakomerkit on kohdallaan jää rattaiden väliin 14 nastaa. Jos taas laitan 15 nastaa menee jako vähän pieleen. Kumman siis laitan?
jako_15-nastalla.jpg (1.2 MB)
jako_14-nastalla.jpg (1.1 MB)
15 niittiä on oikea luku.
Mitä koneremonttia autolle on tehty, eli onko nokkaketju ja rattaat uusia vai vanhoja?
Vanhalla venyneellä ketjulla ajoitus laahaa helposti tuonverran jäljessä koska kiristin ottaa löysät pois (tiettyyn pisteeseen saakka) jakopään takapuolelta.
Ja onhan varmasti ketju etupuolelta kireällä ja alakerta varmasti nollakohdassa noissa kuvissa? Alakerran ajoitus kannattaa tarkistaa nimenomaan vaihteiston puoleisesta aukosta ja asteikolta, vanhan hihnapyörän mahdollisiin merkkeihin en luottaisi pätkääkään, vanhemmiten niissä tahtoo vulkanointi ja sitämyöten ulkokehä luistella merkkeineen.
Tuossa kuvassa näkyy se vaihteiston aukko hahloineen josta alakerta tarkistetaan, eli nimenomaan hahlosta eikä siitä pyöreästä reijästä:
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ainpg2.htm
Re: 9000 ei käynnisty
Ei noista kummastakaan kuvasta voi laskea 14 tai 15 niittiä, ne pitää laskea nokkapyörien toiselta puolelta missä näkyy ne merkkiviivat.
Tässä kuvassa näkyy 15 ketjun niittiä nokkapyörien merkkiviivojen välissä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... kit_ok.JPG
Nokkapyörissä olevat merkit kohtisuoraan kannen tasoa vastaan, 15 niittiä merkkien välissä, vauhtipyörän merkki nollassa, pitäisi nokka-akseleissakin olevat merkit olla lähellä, vaikka ketju olisikin venynyt ja laahaimet kuluneet.
Aiempaa keskustelua niittien laskemisesta ja kohdistusmerkkien tulkinnasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=59256
Käynnistymättömyys ei todennäköisesti johdu siitä että toinen nokka-akseli olisi hampaan verran pielessä, vika on muualla.
Tässä kuvassa näkyy 15 ketjun niittiä nokkapyörien merkkiviivojen välissä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... kit_ok.JPG
Nokkapyörissä olevat merkit kohtisuoraan kannen tasoa vastaan, 15 niittiä merkkien välissä, vauhtipyörän merkki nollassa, pitäisi nokka-akseleissakin olevat merkit olla lähellä, vaikka ketju olisikin venynyt ja laahaimet kuluneet.
Aiempaa keskustelua niittien laskemisesta ja kohdistusmerkkien tulkinnasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=59256
Käynnistymättömyys ei todennäköisesti johdu siitä että toinen nokka-akseli olisi hampaan verran pielessä, vika on muualla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 ei käynnisty
Juu, laskin kyllä toiselta puolelta missä merkit nokkapyörissä näkyy. Kuvissa on esitetty ajotuksen virhettä. Noh, laitoin 15 niitillä ja varmistin muutamalla kymmenellä kierroksella että ajotukset on niin kohallan kuin tossa koneessa voi olla.
Lähti nätisti käyntiin, pientä naputusta on havaittavissa. Koe ajolla lähti check engine vilkkumaan, 4 kertaa.
Lähti nätisti käyntiin, pientä naputusta on havaittavissa. Koe ajolla lähti check engine vilkkumaan, 4 kertaa.
2,3 CD '91
Re: 9000 ei käynnisty
Minkäs kokoinen hylsy käy tuon kiristimen irroitukseen, ei nääs omassa pikkusarjassa ole kuin 22 asti. Ja minkäs kokonen on kampuran päähän käyvä hylsy? Koneen pyöritystä varten.
Myös nokkapyörien ja kiristäjän kiristysmomentit tarvitsisin. Asialla hieman kiirus!
Edit: Löytyikin tovin etsiskelyn jälkeen. Vastaan siis itselleni: nokkapyörät 63Nm, kiristin 65Nm.
Myös nokkapyörien ja kiristäjän kiristysmomentit tarvitsisin. Asialla hieman kiirus!
Edit: Löytyikin tovin etsiskelyn jälkeen. Vastaan siis itselleni: nokkapyörät 63Nm, kiristin 65Nm.
#4002
Re: 9000 ei käynnisty
itellä kansirempan jälkeen lähti hienosti käyntiin ja kohtapuoliin sekosi ihan täysin. CE paloi ja auto kävi muutoinkin kuin 2-tahti.
Käytettiin kunnolla lämpimäksi, akunnapa irti noin minuutiksi. Sittemmin onkin toiminut kuin tonnari...
eli pientä laittoo jatkuvasti.
Jaon kohdilleen laittamisessa kannattaa käyttää hiukan ajatusta, että missä sitä löysää on siinä ketjussa, niin menee kyllä paikalleen kerralla.
Käytettiin kunnolla lämpimäksi, akunnapa irti noin minuutiksi. Sittemmin onkin toiminut kuin tonnari...

Jaon kohdilleen laittamisessa kannattaa käyttää hiukan ajatusta, että missä sitä löysää on siinä ketjussa, niin menee kyllä paikalleen kerralla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: 9000 ei käynnisty
Itse tuossa joululomilla suoritin kansirempan tuohon omaani. Alkukäynnistyksen jälkeen kone kävi tyhjäkäyntiä hieman ravistaen. Koeajolenkin jälkeen totesin että auto pelaan ja vetää muuten hyvin, mutta tuo tyhjäkäynti on huono. Nyt reilun 1000km jälkeen tyhjäkäynti on edelleen huono.
Täältä lueskelin että nokkapyörien merkkien väliin tulee jäädä 15 niittiä. Itse en tuommosia ollenkaan älynnyt katsoa, vaan laitoin vain ajoitusmerkit kohdalleen.
Nyt epäilenkin että tuo ravistava tyhjäkäynti johtuu hampaan pielessä olevasta ajoituksesta. Huomenna tutkailen onko jako oikein.
Täältä lueskelin että nokkapyörien merkkien väliin tulee jäädä 15 niittiä. Itse en tuommosia ollenkaan älynnyt katsoa, vaan laitoin vain ajoitusmerkit kohdalleen.
Nyt epäilenkin että tuo ravistava tyhjäkäynti johtuu hampaan pielessä olevasta ajoituksesta. Huomenna tutkailen onko jako oikein.
#4002
Re: 9000 ei käynnisty
Eli tänään tarkastin jaon. Siellähän oli imunokka yhden hampaan pielessä. Jako kohdalleen ja tulille. Ja toimii kuin uusi
Eli virheellinen jakopään ajoitus aiheutti minulla tyhjäkäynnillä ravistamista ja rykimistä. Kierroksilla pelasi moitteetta vaikka jako olikin pielessä.
Nyt on taas mukava ajaa
lla. 

Eli virheellinen jakopään ajoitus aiheutti minulla tyhjäkäynnillä ravistamista ja rykimistä. Kierroksilla pelasi moitteetta vaikka jako olikin pielessä.
Nyt on taas mukava ajaa


#4002