Saitko niistä mitään tolkkua ?Henkka #2283 kirjoitti:Kyllä mulla toi -89 antoi vilkulla koodeja. Ei ole siis vain trionicin ominaisuus.suapas kirjoitti:Meikän saappi kanssa vilkuttaa koodin 3 ja 2 kun check oil level ja -radiator level on sammunu näytöstä. Siis kun virta on päällä, ennen starttia. Rupesin purkamaan vikakoodia tämän ohjeen mukaan http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htmturkkaki kirjoitti:hmm..
no nyt sitten pääsen minäkin metsästämään check engine maailmaan, eli lh2.4.2 antaa ennen käynnistystä seuraavat koodit 2 räpsähdystä ja 3 räpsähdystä.
mielestäni tuo 3 on ollut jo aiemmin, mutta 2 on ihan uusi juttu. auto toimii kyllä mielestäni ihan oikein, ja itsehän tuo on varmasti tullut aiheutettua. pesin nimittäin moottoritilan. mutta mikä prkl tuohon on nyt sitten tullut. vien tohtorille jossain vaiheessa, mutta olis se kiva kun sais itsetuntoaan pönkitettyä korjaamalla itse.
mutta ko. liittimeen ei tule piuhoja !!! Mihinhän tuon jumpperin vois kytkeä?
Vai onko tuo 3 ja 2 välähdystä se koodi.... Mut eihän tässä LH 2.4.2 sydeemissä pitäis olla "suoraluku" systeemiä. Ainoastaan TRIONIC malleissa. Tietoa kenellä.Kiitos.Auto on 2.3T -92.
Jälleen check enginestä.
Re: Jälleen check enginestä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jälleen check enginestä.
Tuossa osassa ketjua on lisää tarinaa:suapas kirjoitti:Saitko niistä mitään tolkkua ?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=30
Mulle jäi tuntu, että tuo viestisi lampun kautta.
Tuolta löytyy lisää selitystä:
http://www.troublecodes.net/Saab/
En nyt pikaisella silmäilyillä ihan päässyt kärryille, onko LH:lla tuon sivun mukaan mahdollista lukea koodeja suoraan "check engine"-lampusta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Jälleen check enginestä.
Kysymys Trionic sun muille tonnari guruille:
Kun check engine antoi kuusi vilkahdusta, niin sehän viittaa DI kasettiin. Tämä tiedetään.
Nyt olisin kiinnostunut tietämään, että minun paljon ajetussa CSEssä on Westerlundin mukaan jo aika venynyt nokkaketju. Eli, ajoitus on nyt tällä hetkellä vähän pielessä. Kone kuitenkin käy ihan hyvin ja vastaa kaasuun ihan hienosti.
Voiko tällainen kuitenkin vaikuttaa tähän check engine vilkahduksiin?
Auto menee parin päivän sisään huoltoon ja ketjun vaihtoon.
Kiitos ja kumarrus
-Hessu-
Kun check engine antoi kuusi vilkahdusta, niin sehän viittaa DI kasettiin. Tämä tiedetään.
Nyt olisin kiinnostunut tietämään, että minun paljon ajetussa CSEssä on Westerlundin mukaan jo aika venynyt nokkaketju. Eli, ajoitus on nyt tällä hetkellä vähän pielessä. Kone kuitenkin käy ihan hyvin ja vastaa kaasuun ihan hienosti.
Voiko tällainen kuitenkin vaikuttaa tähän check engine vilkahduksiin?
Auto menee parin päivän sisään huoltoon ja ketjun vaihtoon.
Kiitos ja kumarrus
-Hessu-
Re: Jälleen check enginestä.
No sittenhän se selviää!hessu75 kirjoitti:venynyt nokkaketju. Eli, ajoitus on nyt tällä hetkellä vähän pielessä. Kone kuitenkin käy ihan hyvin ja vastaa kaasuun ihan hienosti.
Voiko tällainen kuitenkin vaikuttaa tähän check engine vilkahduksiin?
Auto menee parin päivän sisään huoltoon ja ketjun vaihtoon.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Jälleen check enginestä.
Miten venynyt nokkaketju vaikuttaa DI-kasetillisessa autossa sytytyksen ajoitukseen? Vinkki: Ei mitenkään.
Nokkien ajoitukseen voi vaikuttaa, mutta sillä taas on DI:n kanssa perin vähän tekemistä.
Nokkien ajoitukseen voi vaikuttaa, mutta sillä taas on DI:n kanssa perin vähän tekemistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 129
- Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
- Paikkakunta: Skavaböle
Re: Jälleen check enginestä.
Sytytystulpat vaihdettu juuri, vanhat oli Beru Ultramax 4-kärkiset, tulpilla ajettu noin 70 -75 tkm. Uudet on ihan normi Ngk:t. Virkisty käynnistys ja veto kummasti ja LOPPUI Check Engine -valon palaminen. Viimeiset 5-8 tkm paloi aika taukoamatta. (normaali jakaja/puola i -16v)
Re: Jälleen check enginestä.
No johan nuo olikin vaihdon tarpeessa. Aikamoinen matka tulpille, vaikka nelikärkiset onkin.... 

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Ruisku"
- Viestit: 129
- Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
- Paikkakunta: Skavaböle
Re: Jälleen check enginestä.
Aikanaan käsissäni oli Volvo 240 2,3 -92. Kiskasin 120 tkm
tulpilla (alkuperäiset Volvo/Bosch) Kärkiväliä oli tullut REILUSTI
lisää. Vaihdettiin uudet tilalle, ehkä käynnistyvyys ja kulku himpun parani, mutta ei ois ehkä välttämättä huomannu jos ei tietäis tulpan vaihdosta mitään. Bensalaadut on parantunut parinkymmenen vuoden aikana ja ei noita tulppia ehkä kovin usein oo tullut enään vaihdettua.
Toki nyt kun vaihdoin tonnariin (autolla ajettu 420 tkm) huomasin keskikulutuksen tippuneen noin 0,3 - 0,8 ltr/100km joten kulutuksessa tulppien kunto näkyy heti.


Toki nyt kun vaihdoin tonnariin (autolla ajettu 420 tkm) huomasin keskikulutuksen tippuneen noin 0,3 - 0,8 ltr/100km joten kulutuksessa tulppien kunto näkyy heti.
Re: Jälleen check enginestä.
Check engine alkoi palamaan (9-3/1998/2,3). Välillä sammui ja sitten taas syttyi. Autolla ajetaan yleensä vain lyhyitä matkoja. Nyt valon syttyminen liittyi pitkien ajomatkojen jälkeen (400/200 km). Reissun jälkeen auton käynnistämisen jälkeen valo jäi päälle sammuakseen sitten taas. Kun sitten taas ajettiin pitkä matka (> 150 km), niin valo alkaa taas reissun jälkeen palamaan. Pitkät matkat ajetaan vakionopeussäädintä käyttäen. Tulpat, öljyt, suodattimet vaihdettu mutta valo vaan palaa. 

Re: Jälleen check enginestä.
Jos nyt ymmärsin oikein, on autosi ysikolmonen???sepedeus kirjoitti:Check engine alkoi palamaan (9-3/1998/2,3). Välillä sammui ja sitten taas syttyi. Autolla ajetaan yleensä vain lyhyitä matkoja. Nyt valon syttyminen liittyi pitkien ajomatkojen jälkeen (400/200 km). Reissun jälkeen auton käynnistämisen jälkeen valo jäi päälle sammuakseen sitten taas. Kun sitten taas ajettiin pitkä matka (> 150 km), niin valo alkaa taas reissun jälkeen palamaan. Pitkät matkat ajetaan vakionopeussäädintä käyttäen. Tulpat, öljyt, suodattimet vaihdettu mutta valo vaan palaa.
Ole ystävällinen ja tsekkaa 9-3 mallin omasta viestialueesta, jos vaikka sieltä löytyy vastauksia.
Esim:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... eck+engine
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Jälleen check enginestä.
Tuossa laitoksessa on Trionic5 joten käytäppä sitä merkkiliikkeessä koodinlu'ussa että mitä se muka luulee olevan vialla...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Jälleen check enginestä.
Valitettavasti 9-3 2.3i mallissa on kylläkin Motronic. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jälleen check enginestä.
Saabisti oli oikeassa; Tässä mallissa on Motronic 2.10.3.
Onnistuin sitten löytämään Gunsonin vikakoodinlukijan tulkkausohjeineen. Viaksi välkkyi: liian heikko seos (7 + 3).
Vian aiheuttaja oli murtunut muutaman cm:n pituinen ohut putki, jonka kyllä Saabin huoltomies totesi heti konepellin avauksen jälkeen.
Halvemmaksi tässä tapauksessa olisi tullut ajaa heti merkkikorjaamolle. Mutta autolla alkaa olla ikää joten ...
Kiitoksia vastanneille "tekniikan oppitunnista".
Sepedeus
Onnistuin sitten löytämään Gunsonin vikakoodinlukijan tulkkausohjeineen. Viaksi välkkyi: liian heikko seos (7 + 3).
Vian aiheuttaja oli murtunut muutaman cm:n pituinen ohut putki, jonka kyllä Saabin huoltomies totesi heti konepellin avauksen jälkeen.
Halvemmaksi tässä tapauksessa olisi tullut ajaa heti merkkikorjaamolle. Mutta autolla alkaa olla ikää joten ...
Kiitoksia vastanneille "tekniikan oppitunnista".
Sepedeus
Re: Jälleen check enginestä.
Täällä Check Engine on saatu vihdoinkin sammumaan vuosien jälkeen.
* Kahdesti epäiltiin lambda-anturia, vaan se ei ole ollut rikki kummallakaan kerralla.
* Syylärin kyljessä olevan anturin vaihtaminen korjasi muutoin ikävän vian (syyläri päästi nesteet pihalle pakkasella, joka päivä), vaan ei sammuttanut CE-valoa.
* Vanha akku sanoi sopimuksensa irti, uuden myötä käyntihäiriöt (sammui alkumatkasta koneen lämmetessä risteyksiin tai kun muuten kytkimen laittoi pohjaan vaihtaakseen vaihdetta) katosivat ja CE-valo sammui, vaan ilo oli lyhyt. Valo alkoi taas palaa, ja auto jatkoi sammuilua.
** Nyt vaihdettiin ilmamassamittari. Käyntihäiriöt katosivat, päästöt saatiin kohdalleen, turbokin toimii aiempaa useammin (tähän ei varmaan pysyvämmin auta kuin uusi makneettiventtiili) ja se CE on pysynyt pimeänä.
* Kahdesti epäiltiin lambda-anturia, vaan se ei ole ollut rikki kummallakaan kerralla.
* Syylärin kyljessä olevan anturin vaihtaminen korjasi muutoin ikävän vian (syyläri päästi nesteet pihalle pakkasella, joka päivä), vaan ei sammuttanut CE-valoa.
* Vanha akku sanoi sopimuksensa irti, uuden myötä käyntihäiriöt (sammui alkumatkasta koneen lämmetessä risteyksiin tai kun muuten kytkimen laittoi pohjaan vaihtaakseen vaihdetta) katosivat ja CE-valo sammui, vaan ilo oli lyhyt. Valo alkoi taas palaa, ja auto jatkoi sammuilua.
** Nyt vaihdettiin ilmamassamittari. Käyntihäiriöt katosivat, päästöt saatiin kohdalleen, turbokin toimii aiempaa useammin (tähän ei varmaan pysyvämmin auta kuin uusi makneettiventtiili) ja se CE on pysynyt pimeänä.
#3278
Mazda 6 -15
Suzuki GSX-R750 -09
Mazda 6 -15
Suzuki GSX-R750 -09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jälleen check enginestä.
Eipä noissa LH-jetillisissä tontuissa (kaikki mallit aina -92 asti) CE-valoa sytytä ymmärtääkseni mitkään muut kuin ilmavuodot, IMM tai lambda.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84