Moro
Hakua on käytetty ja vikaa jonkinverran tutkittu mutta arvauksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Eli auto on -96 9000 aero, seuraavat muutokset on tehty autoon:
-3" putkisto turbolta perälle, 3" kisakatalysaattori
-vakiofilsu nyt (ollut bmc orkkispaikalle menevä vapari, mut onko tällä ny merkitystä?)
-Iso IC keulalla, liitokset varmistettu isoille klemmareilla
-Softa muokattu aeron orkkiksesta lisäämällä soppaa sekä ahtoja (piikkaa 1.4-1.5 ja tippuu 1.2 kierrosalueen loppuun)
Vika:
Nykii sekä vaivalloisesti kerää ahtoja alle 3000rpm. Tyhjäkäyntiä käy, kuitenkin hieman epätasaisesti tupsuttaen mutta tasaisesti eikä jyrytä kuinkaan. Yli 3000 rpm toimii ihan ok ja kerää ahdot sekä kiihtyy hyvin. Alle 1 bar ahdot ei meinaa kuin rykiä ja nykiä mutta kun yli menee (ja kierroksia yli 3000) niin kulkee kivasti.
Auto seissyt 5 kuukautta ja hieman ennen seisontaan laittamista di kasetti ilmeisesti meni kun kylmänä ryki ja pätki.
Nyt vaihdettu seuraavat osat:
-Tulpat, NGK PCBR7ES-11 (vanhat olivat hieman tummat ja kärkiväli liikaa, tasaisesti kaikki samanlaiset)
-Di-kasetti, uusi ja vika helpottui alkuperäisestä
-6 kuukautta vanhat bensat ajettu tankista ja tankattu 40 litraa 98e
-Laitettu suuttimien putsausaine tankkiin ja nyt tähän mennessä ajettu noin 45 kilometriä aineiden laittamisen jälkeen
Viittaisiko vika suuttimiin? Kun isommilla kierroksilla pelaa, mutta pienemmillä rykii?
Miten tuo suuttimien putsausaine toimii?
Mitä muita vika kohteita voisi käydä vielä läpi? Kampiakselin asentoanturi ilmeisesti voisi olla yksi joka vikoisi, mutta eikö pitäisi tehdä tenän heti tai ainakin jollain kierrosalueella tms?
röpeltää ja nykii?!
röpeltää ja nykii?!
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: röpeltää ja nykii?!
Oletko tarkastanut kaikki pienetkin alipaine/paineletkut? Pienikin vuoto ja halkeama vaikuttaa erityisesti alakierroksilla ajettaessa, toisaalta voimaa katoaa kyllö yläkierroksillakin tuntuvasti.
Saabisti
Saabisti
Hanaa hillitysti!
Re: röpeltää ja nykii?!
fbl364 kirjoitti:Oletko tarkastanut kaikki pienetkin alipaine/paineletkut? Pienikin vuoto ja halkeama vaikuttaa erityisesti alakierroksilla ajettaessa, toisaalta voimaa katoaa kyllö yläkierroksillakin tuntuvasti.
Saabisti
tässä ei ole niin hirveän tarkkaa noiden letkujen kanssa kun ei ole immua...
tietysti jos letku on jokin vaikka mapille menevä niin se hämää sitä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: röpeltää ja nykii?!
Kävin noita liittimiä läpi tuossa aamutuimaan ja lopputulos että hieman ehkä parempaan suuntaan meni mutta toisaalta CE syttyi (yhden liittimen irroitin koneen käydessä jonka jälkeen kone sammui ja sen jälkee CE palaa ). Edit: liitin oli paineanturin liitin joka sytytti CE valon.
Voiko lamda tehdä tuollaista vikaa? siis tuo CE valon palaminen ei sinällään mitenkään vikaan vaikuttanut, se nyt vain sattui syttymään kun räpelsin liittimiä.
Nyt voisi ainakin käydä lukemassa vikakoodit ja sammuttamassa valon (vai olikos tähän joku kotitekoinen konsti? )
Tosiaan 4000 kierroksen tuntumassa toimii jo täydellisesti ja voimaa on käytössä sen verran että märällä asfaltilla pienemmillä vaihteilla tuntuu olevan pitovaikeuksia..
PS: Irroitin tuon "tila-anturin" liittimen, eli liitin läppäkotelon kyljessä ja tyhjäkäynti nousi 1100 rpm ja pieni kakominen tyhjäkäynnillä loppui. Palasi taas kun liittimen laittoi kiinni.
Voiko lamda tehdä tuollaista vikaa? siis tuo CE valon palaminen ei sinällään mitenkään vikaan vaikuttanut, se nyt vain sattui syttymään kun räpelsin liittimiä.
Nyt voisi ainakin käydä lukemassa vikakoodit ja sammuttamassa valon (vai olikos tähän joku kotitekoinen konsti? )
Tosiaan 4000 kierroksen tuntumassa toimii jo täydellisesti ja voimaa on käytössä sen verran että märällä asfaltilla pienemmillä vaihteilla tuntuu olevan pitovaikeuksia..
PS: Irroitin tuon "tila-anturin" liittimen, eli liitin läppäkotelon kyljessä ja tyhjäkäynti nousi 1100 rpm ja pieni kakominen tyhjäkäynnillä loppui. Palasi taas kun liittimen laittoi kiinni.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: röpeltää ja nykii?!
Itekkin otin joskus tuon MAP:n johdon irti ja se jätti CE-valon palamaan, akun johtoa kun käytin irti niin valo sammui ja meno jatkui(kuhan oli laittanut akun johdon takaisin).Kävin noita liittimiä läpi tuossa aamutuimaan ja lopputulos että hieman ehkä parempaan suuntaan meni mutta toisaalta CE syttyi (yhden liittimen irroitin koneen käydessä jonka jälkeen kone sammui ja sen jälkee CE palaa ). Edit: liitin oli paineanturin liitin joka sytytti CE valon.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: röpeltää ja nykii?!
Käytin akun plus napaa irti ja valo sammui nätisti. Kiitokset tästä vinkistä.
Nyt autolla voi jo ajaa ja rykeltäminen on vähentynyt huomattavasti tuon suuttimien putsausaineen laittamisen jälkeen. vieläkin tosin 0.5 bar ahtojen pintaan on pientä nykimistä havaittavissa mutta normaaliajossa ei enää onneksi ole suurempia ongelmia.
Tyhjäkäynnillä tupsauttelee mielestäni enemmän kuin aikaisemmin, onko tuolle olemassa mitä vinkkejä korjaukseen? Ja tosiaan mitähän paikkoja vielä kävisi läpi kun hieman tosiaan nypyttää 0.5 - 1.0 bar välillä...
Nyt autolla voi jo ajaa ja rykeltäminen on vähentynyt huomattavasti tuon suuttimien putsausaineen laittamisen jälkeen. vieläkin tosin 0.5 bar ahtojen pintaan on pientä nykimistä havaittavissa mutta normaaliajossa ei enää onneksi ole suurempia ongelmia.
Tyhjäkäynnillä tupsauttelee mielestäni enemmän kuin aikaisemmin, onko tuolle olemassa mitä vinkkejä korjaukseen? Ja tosiaan mitähän paikkoja vielä kävisi läpi kun hieman tosiaan nypyttää 0.5 - 1.0 bar välillä...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: röpeltää ja nykii?!
Auto alkoi tuon viimeisen kirjoituksen jälkeen pikkuhiljaa pelaamaan ihan hyvin ja tankillisen sillä ajoinkin moitteetta. nyt sitten viime perjantaina ajattelin lähteä reissuun ja katsoa kuinka auto pelaa... 100km ajettuani nykiminen pikkuhiljaa tuli takaisin ja reissun puolen matkan tienoilla käyttäjä "MacTurbo" mikkelistä auttoi vian etsinnässä ja testailtiin ehjillä tulpilla, map anturilla, di kasetilla sekä mukaan ostin varalle kampiakselin asentoanturin. Vikaa ei kuitenkaan saatu paikallistettua ja autolla siis pystyi ajamaan kun kierrokset piti yli 3000rpm. magneettiventtilin johdon olin aikaisemmin reissulla ottanut irti jottei enempää vahinkoa tulisi jos se ahdoista olisi kiinni.
Aikani soiteltuani ja ihmeteltyäni vika kohteiksi tuli bensapumppu, venttiilit, kansivika... Tänään aamulla sitten reissun loppuvaiheilla pääsin tutun korjaamolla painetestin tekemään kanteen ja tulos oli seuraava:
3-4 pytyt piti kuten piti. 1 pytystä puhalsi jostain syystä 3 pyttyyn, 2 pytystä puhalsi pakoputkeen sekä öljytilaan...
Pakoventtiiliä alettiin jo siinä vaiheessa epäilemään kun tyhjäkäynnillä kävi kyllä 4:llä mutta tupsutteli tasaisesti putkeen sekä kiihdytkyksissä alakierroksilla kävi 3:lla.
Nyt auto on pihassa ja tarkoitus tuumata missä sitä rupeisi purkamaan kantta irti ja tutkimaan kuinka paha tilanne siellä onkaan... eli tuo tupsuttelunkin syy selvisi sekä nykimisen ja rykimisen jotain positiivista siis!
Aikani soiteltuani ja ihmeteltyäni vika kohteiksi tuli bensapumppu, venttiilit, kansivika... Tänään aamulla sitten reissun loppuvaiheilla pääsin tutun korjaamolla painetestin tekemään kanteen ja tulos oli seuraava:
3-4 pytyt piti kuten piti. 1 pytystä puhalsi jostain syystä 3 pyttyyn, 2 pytystä puhalsi pakoputkeen sekä öljytilaan...
Pakoventtiiliä alettiin jo siinä vaiheessa epäilemään kun tyhjäkäynnillä kävi kyllä 4:llä mutta tupsutteli tasaisesti putkeen sekä kiihdytkyksissä alakierroksilla kävi 3:lla.
Nyt auto on pihassa ja tarkoitus tuumata missä sitä rupeisi purkamaan kantta irti ja tutkimaan kuinka paha tilanne siellä onkaan... eli tuo tupsuttelunkin syy selvisi sekä nykimisen ja rykimisen jotain positiivista siis!
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla