Ilmastoinnin kenno
Ilmastoinnin kenno
Mistäköhän saisi ilmastoinnin kennon edullisesti. Auto on 2,3 turbo vm.92. Itseltä löytyy vanhanmallisia parikin mutta ei CS:n keulalle sopivaa. Jyväskylän seudulla on hintahaarukka 220-313e, ja kuivaimet n.60e.
Re: Ilmastoinnin kenno
Hellan kuivaimen saa Motonetista 34,90€ varaosaluettelo näytti Joensuusa 1kpl mutta ainakin viimeviikolla Lahdessa tilasivat jostain,ennakkomaksua 20€.Siis vm 85-89 udempaankin uskoisin löytyvän.
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
Re: Ilmastoinnin kenno
Jäähdytinhuolto M.Vuoriselta Hämeenlinnasta ostin viime vuonna "Volvo 700/900 condenser" hintaan 100€. Lisäksi liitosletkut (2kpl) lauhduttimeen maksoivat 125€ töineen. Volvon lauhdutin kävi vm. 1991 combisedanin keulalle n. kahden tunnin suunnittelu+asettelutyön jälkeen (jonka tein itse). Lauhdutin on nyt kahdella pienellä ruuvilla kiinni yläreunastaan. Väänsin ne lauhduttimen peltiliuskat moottoriin päin ruuvasin kiinni pienillä ruuveilla.
Pitäisi vielä rakentaa tuki lauhduttimen alareunaan, jos jostakin löytyisi ylimääräistä aikaa...
Volvon kenno on kuparia. Saabin alkuperäinen alumiinia, joka muuttuu valkoiseksi jauheeksi siitä alemman teräskiinnikkeen vierestä, johon syntyy sähkökemiallinen jännitepari tiesuolan+veden vaikutuksesta. Siksi en huolinut saabin alkuperäistä osaa.
Ilmastoinnin lisätuuletinta en ole vieläkään asentanut.
Pitäisi vielä rakentaa tuki lauhduttimen alareunaan, jos jostakin löytyisi ylimääräistä aikaa...
Volvon kenno on kuparia. Saabin alkuperäinen alumiinia, joka muuttuu valkoiseksi jauheeksi siitä alemman teräskiinnikkeen vierestä, johon syntyy sähkökemiallinen jännitepari tiesuolan+veden vaikutuksesta. Siksi en huolinut saabin alkuperäistä osaa.
Ilmastoinnin lisätuuletinta en ole vieläkään asentanut.
Re: Ilmastoinnin kenno
PCS möi pari vuotta takaperin muistaakseni Hellan valmistamaa ilmastoinnin kennoa reilun satasen hintaan. Samasta liikkeestä löytyi kuivain ja letkutkin. Lekuja ei nimittäin saanut irti kennosta ehjänä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ilmastoinnin kenno
>Letkuja ei nimittäin saanut irti kennosta ehjänä.
Minullakin letkujen päissä olevat alumiiniputket rikkoontuivat kun irrotin vanhasta kennosta. Se ei kuitenkaan haitannut, koska vanhat vm. -91 letkut eivät olisi läpäisseet typellä tehtävää painetestiä.
Jos letkut haluaa säästää, niin se onnistuu (en ole kokeillut) kun katkaisee rautasahalla vuotavan lauhduttimen putket irti ja jyrsii pienoishiomakoneella letkujen päissä olevien kierteiden sisäpuolella olevat, lauhduttimen putkenpätkät pois.
Jumittunutta kierreliitosta ei siis kannata yrittää avata kiertämällä, koska se rikkoo letkun (ainakin minulla rikkoi letkun päässä olevan alumiiniputken). Jumittuneen kierteen voi käsittääkseni poistaa murusina, jos on riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä.
Viimeiset kierteen rippeet pitäisi irrottaa jollakin terävällä piikillä, jolloin kierteen loppu lähtee spiraalina pois.
Minullakin letkujen päissä olevat alumiiniputket rikkoontuivat kun irrotin vanhasta kennosta. Se ei kuitenkaan haitannut, koska vanhat vm. -91 letkut eivät olisi läpäisseet typellä tehtävää painetestiä.
Jos letkut haluaa säästää, niin se onnistuu (en ole kokeillut) kun katkaisee rautasahalla vuotavan lauhduttimen putket irti ja jyrsii pienoishiomakoneella letkujen päissä olevien kierteiden sisäpuolella olevat, lauhduttimen putkenpätkät pois.
Jumittunutta kierreliitosta ei siis kannata yrittää avata kiertämällä, koska se rikkoo letkun (ainakin minulla rikkoi letkun päässä olevan alumiiniputken). Jumittuneen kierteen voi käsittääkseni poistaa murusina, jos on riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä.
Viimeiset kierteen rippeet pitäisi irrottaa jollakin terävällä piikillä, jolloin kierteen loppu lähtee spiraalina pois.
Re: Ilmastoinnin kenno
Vantaan jäähdytin huollosta sain kennon ja kuivaimen 210 e. Tosi hyvää palvelua oli, puhelimen ja sähköpostin välityksellä toimittiin. Pcs ei pystynyt myymään kennoa kuin 270e hintaan. Taitaa Riku olla hintoja nostanut vaikka vakiasiakas olen. Hellan kennot oli muuten kaikkein kalleimmat yleisestikin. Toisen letkun jouduin uusimaan ja teetin HiFlexillä 26e maksoi. Nyt vehkeet toimii.