Kytkinpoljin jää pohjaan!
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Kytkinpoljin jää pohjaan!
Tonttuun on ilmaantunut kytkinongelma. Joskus poljinta painaessa poljin ikäänkuin "imeytyy" pohjaan ja jää sinne.
Jos vaihde on silloin päällä, ei sitä saa siirrettyä vapaalle.
Muutaman kerran meinannut olla peräänajo lähellä liikennevaloissa...
Vika korjaantuu siten, että nostaa polkimen ylös kädellä tai varpaankärjellä, ja pumppaa poljinta muutaman kerran. Sitten saattaa taas toimia normaalisti päivätolkulla.
Sen olen huomannut, että vika ilmenee usein pitkän ajomatkan päätteeksi,eli kun kytkimeen ei ole tarvinnut koskea muutamaan kymmeneen kilometriin, ja joskus heti kun laittaa myllyn pyörimään.
Kaveri, joka osti mun varaosa-Saabin, kertoi korjanneensa vastaavan ongelman tuttunsa Saabista, mutta multa meni silloin ohi korvien, miten se tapahtui.
Missähän voisi olla vika? Olisko esim. kytkinnesteen kulkureitillä sontaa jossain venttiilissä tms.
Vai oisko työsylinteri lopussa, ja onko siihen mitään korjaussarjaa olemassa???
Tuli jo hätäpäissään ostettua tuoreempi Saabbi, ennenkuin alko peltiä ruttaantuun, mutta olishan kiva tuo vika poistaa ennenkuin laitan "wanhan uskollisen" maailmalle.
Jos vaihde on silloin päällä, ei sitä saa siirrettyä vapaalle.
Muutaman kerran meinannut olla peräänajo lähellä liikennevaloissa...
Vika korjaantuu siten, että nostaa polkimen ylös kädellä tai varpaankärjellä, ja pumppaa poljinta muutaman kerran. Sitten saattaa taas toimia normaalisti päivätolkulla.
Sen olen huomannut, että vika ilmenee usein pitkän ajomatkan päätteeksi,eli kun kytkimeen ei ole tarvinnut koskea muutamaan kymmeneen kilometriin, ja joskus heti kun laittaa myllyn pyörimään.
Kaveri, joka osti mun varaosa-Saabin, kertoi korjanneensa vastaavan ongelman tuttunsa Saabista, mutta multa meni silloin ohi korvien, miten se tapahtui.
Missähän voisi olla vika? Olisko esim. kytkinnesteen kulkureitillä sontaa jossain venttiilissä tms.
Vai oisko työsylinteri lopussa, ja onko siihen mitään korjaussarjaa olemassa???
Tuli jo hätäpäissään ostettua tuoreempi Saabbi, ennenkuin alko peltiä ruttaantuun, mutta olishan kiva tuo vika poistaa ennenkuin laitan "wanhan uskollisen" maailmalle.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Menikös tuossa nyt 9000cst:llä puurot ja vellit sekaisin? Pääsylinterihän on käsittääkseni polkimessa, työsylinteri (tai "orjasylinteri" suoraan engl. käännöksenä ) lootan kuorien sisällä.9000cst kirjoitti:Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tässä selvennys
NESTEKYTKIMEN SYLINTERIT SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6807 56.17 ???
9000 92--93 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6925 116.72 ???
9000 94--98 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6926 106.63 ???
9000 85--8.89 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6784 88.13 ???
9000 8.89--98 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6785 98.00 ???
Noihin molempiin saa myös korjaussarjan!
NESTEKYTKIMEN TIIVISTESARJA SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6631 6.39 ???
9000 92--93 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6688 22.50 ???
9000 94--98 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6689 22.50 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl tiivistesarja (ei 2,3). . . . . . . . 84-6514 7.40 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl jousi. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6690 2.35 ???
9000 8.89--98 PÄÄsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . 84-6511 7.40 ???
tuolta http://www.motonet.fi/Malli.php
NESTEKYTKIMEN SYLINTERIT SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6807 56.17 ???
9000 92--93 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6925 116.72 ???
9000 94--98 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6926 106.63 ???
9000 85--8.89 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6784 88.13 ???
9000 8.89--98 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6785 98.00 ???
Noihin molempiin saa myös korjaussarjan!
NESTEKYTKIMEN TIIVISTESARJA SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6631 6.39 ???
9000 92--93 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6688 22.50 ???
9000 94--98 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6689 22.50 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl tiivistesarja (ei 2,3). . . . . . . . 84-6514 7.40 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl jousi. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6690 2.35 ???
9000 8.89--98 PÄÄsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . 84-6511 7.40 ???
tuolta http://www.motonet.fi/Malli.php
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kytkinongelma
Ensin PÄÄSYLINTERI (polkimen päässä) korjaukseen. Tiivistesarja uusiksi ja lisäksi sisälläoleva jousi uusiksi (esiintynyt katkeamisia). Tällä tomenpiteellä yleensä em. vika korjaantunut. Neste myös riittävästi vaihtoon sillä varsinkin työsylinterin sisällä oleva neste pyrkii likaantumaan runsaasti. Jos kaikesta huolimatta vika ei poistu, joutuu TYÖSYLINTERINKIN (kytkinkopan sisällä) korjaamaan, mikä taas edellyttää laatikon irroitusta.
HRalli
Juu meni, kiitos korjauksestaV.J.S kirjoitti:Menikös tuossa nyt 9000cst:llä puurot ja vellit sekaisin? Pääsylinterihän on käsittääkseni polkimessa, työsylinteri (tai "orjasylinteri" suoraan engl. käännöksenä ) lootan kuorien sisällä.9000cst kirjoitti:Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Mulla oli itsellä ihan sama vika. Korjautui kun hoonasin kytkimen pääsylinterin, koska sinne oli tullut ruostetta sekä vaihdoin pääsylinterin tiivisteet ja jousen. Tämän jälkeen ilmasin kytkimen ja aluksi tuli ihan mustaa jarrunestettä, ei ihme että oli korroosio päässy yllättämään. Toivottavast saat kuntoon......
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Taas pelittää. Remppa tuli tehtyä vähän viiveellä, kun lomareissut painoi päälle.
AD-osaliikkeestä uusi kumisarja 6.40 jevgenillä ja reilusti jarrukumirasvaa ja dotnelosta. Mustathan oli nesteet mullakin, en oo ennen ees tienny, että ilmauspaikka on niin helposti esillä.
Ilmamassamittarin päästä putki pois, niin olipas sen jälkeen ilmaruuvi hyvin näkösällä.
Pääsylinteri oli hyvässä kunnossa, ei syöpymiä, vaan puhdistus riitti.
Kirjan mukaan pitäisi laittaa painetta nestekuppiin ennen ilmausta, mutta ilmaus onnistui samoin kuin jarruissakin, kuppi on korkeammalla kuin ilmausliitin, joten annoin painovoiman hoitaa asian --> ilmausruuvi auki ja antaa valua... aikani valuttelin ja ruuvi kiinni, muutama pumppaus kytkimestä, uudelleen valumaan, jolloin tuli uusien kumienkin väliin jäänyt ilma pois ja niinpä tuli kytkimestä hyvä!
AD-osaliikkeestä uusi kumisarja 6.40 jevgenillä ja reilusti jarrukumirasvaa ja dotnelosta. Mustathan oli nesteet mullakin, en oo ennen ees tienny, että ilmauspaikka on niin helposti esillä.
Ilmamassamittarin päästä putki pois, niin olipas sen jälkeen ilmaruuvi hyvin näkösällä.
Pääsylinteri oli hyvässä kunnossa, ei syöpymiä, vaan puhdistus riitti.
Kirjan mukaan pitäisi laittaa painetta nestekuppiin ennen ilmausta, mutta ilmaus onnistui samoin kuin jarruissakin, kuppi on korkeammalla kuin ilmausliitin, joten annoin painovoiman hoitaa asian --> ilmausruuvi auki ja antaa valua... aikani valuttelin ja ruuvi kiinni, muutama pumppaus kytkimestä, uudelleen valumaan, jolloin tuli uusien kumienkin väliin jäänyt ilma pois ja niinpä tuli kytkimestä hyvä!
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927